Mitä tuli tuttavastasi, jolla peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo 10?
Kommentit (98)
Jos totta puhutaan, vähemmistö näistä on mukavia ihmisiä. On kyllä sellaisia nöyriä, hyviä tyyppejä, mutta aika monella näistä se maailmaa pyörii oman suorittamisen ja minäminäminän ympärillä. Alallani moni on entinen huippuoppilas.
Kodinkonemyyjä, lasten kirjojen kirjoittaja, dippi inssi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla itselläni oli peruskoulun (lukuaineiden) päättötodistuksen keskiarvo 10,0. Taideaineista tuli ysiä ja kymppiä, kotitaloudesta muistaakseni 9 ja liikunnasta peräti 7. Yo-kirjoituksista tuli LLEEEE-rivi, ällät sain äidinkielestä ja elämänkatsomustiedosta.
Opiskelin yliopistossa pääaineena suomen kieltä ja sivuaineena kirjallisuutta, kielitiedettä ja eri kieliä (todella runsaasti yli sen, mitä olisi "tarvinnut"). Opetan työkseni suomea aikuisille. Koen, että pääsen työssäni käyttämään päätäni, ainakin jos vertaa äikänopetukseen peruskoulussa. Äikänopettajan työ ns. normikoulussa tuntui minusta kyllä henkisesti raskaalta, mutta ei älyllisesti tarpeeksi haastavalta. Esimerkiksi oppeja suomen kielen rakenteesta ja vertailevasta kielitieteestä hyödynnän nykyisessä työssäni päivittäin. Aion myös tehdä väikkärin jossain vaiheessa.
Elämäni on oikeastaan todella
Opettajan ammatti voisi olla kiva, jos ei olisi oppilaita.
Kauppakorkeassa opiskelee...syömishäiriöt ja mielenterveysongelmat haittaa opiskelua.
En tunne ketään, jolla olisi keskiarvo 10. Aika harvinaista kuitenkin taitaa olla.
Tunnen muutaman:
Pari sellaista klassista burnout alle 30v, syömishäiriöisiä ylisuorittajia. Suorittivat akateemisen tutkinnon, työura on hyvin tavallinen, ei huippumenestystä opintojen jälkeen.
Pari huippumenestyjää, jotka ovat ihmiset kylmiä, ilkeitä, ylimielisiä, entisiä koulukiusaajia. Huippumenestyneitä koulutuksessa ja työelämässä.
Sitten yksi tyyppi, joka nyt jälkikäteen ajatellen oli varmaan jonkinlainen autisti, koulussa kiusattu. Jumittaa yliopistolla tutkijana matemaattisella alalla. Ihan mukava tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään, jolla olisi keskiarvo 10. Aika harvinaista kuitenkin taitaa olla.
No miksi ihmeessä sitten vastaat.
Tiedän kaksi ja kumpikin neuroottisia, usein sairauslomalla olevia sihteereitä.
Se ainut, jolla oli tasan 10, opiskelee kauppakorkeassa. On siis nuori
Se, jolla oli 9,9, on opettaja. 50+
Vierailija kirjoitti:
Lintsasin lukiossa niin paljon kuin pystyin ja vedin kännit joka viikonloppu. Kuusi ällää ja suoraan lukiosta oikikseen, myöhemmin lääkikseen.
Oletko Kelan uusi TJ?
Lastenhoitaja. Oli myös lukiossa priimus.
1 on työtön maisteri, valmistui juuri.
Toinen on yksinäinen susi. Ollut partiossa aina ja siellä edelleenkin, pienen ekofirman tj, tekee pitkiä päiviä. Ei ole ikinä treffaillut.
Juttelin hänen kanssaan luokkajuhlissa muutama v sitten.
Hyvin rasittavaa kuunnella hänen juttujaan. Partiossa on hyvä neuvomaan, jaksaa kuunnella lapsia ja aloittaa alusta monta krt. Tämän kuulin ihan muualta.
Tämä vasta valmistunut maisteri ei sitten lukiossa enää ollut niin hyvä. Tarpeeksi hyvä, että pääsi yliopistoon mutta se täyden suorituksen oppilaan rima nousi ja ei pärjännyt
Yhdestä tuli opettaja ja toisesta energiayhtiön johtaja. Yksi lähes kympin oppilas on nykyään rikoskomisario.
Me mentiin lukioon, mun liki kympin kaverit ja minä siinä 8.5 keskiarvolla. Mulla amk-koulutus ja noista tosi hyvistä tuli pari juristia, ekonomi, farmaseutti ja historian ope.
Toimittaja tuli mun kympin kaverista.
Mun itseni keskiarvo oli 9,8, menin lukioon. Lukiossa en oikein ollut varma, mikä musta tulee isona, joten jatkoin kauppaopistoon. Opiskelin laskentaa ja sitten tuli 90-luvun lama. Elämä vei mennessään, tuli kaikenlaista, lapsia, asuntolainaa jne.
Opiskelin myöhemmin työn ohessa yliopistossa ja valmistuin 42-vuotiaana. Liittyi työhön ja työnantaja oli joustava, koska hyödytti firmaa.
Nykyään asiantuntijana.
Yhdestä tuli juristi, kaksi väitteli tohtoriksi ennen kolmekymppisiä. Toinen lääketieteestä, toimii tutkijana. Toisen alaa en muista. Yksi on yliopistossa professori.