Onko nykymaailman meno normaalia vai onko meneillään isompi muutos?
Olen 45-vuotias enkä muista, että maailmassa olisi ollut yhtä laaja-alaista turbulenssia aiemmin. En tarkoita pelkästään politiikkaa, vaikka toki silläkin osa-alueella on paljon meneillään ja ympäri maailmaa on tulenarkoja tilanteita.
Teknologiassa tekoäly on kehittynyt valtavasti parin viime vuoden aikana, vaikea ajatella mihin kehitys johtaa tulevina vuosina. Ottamatta kantaa onko ilmastonmuutos ihmisen aiheuttama vai ei, niin sekin tulee muuttamaan maailmaa. Ensimmäistä kertaa länsimaiden historiassa nuorempi sukupolvi ei enää usko saavuttavansa yhtä hyvää elintasoa kuin heidän vanhempansa. Saatujen lapsien määrä vähenee, joka muuttaa ikärakennetta ja valtioiden mahdollisuuksia kehitykseen.
Onko tämä kaikki mielestänne normaalia maailman eteenpäin menemistä, vai onko aluillaan jokin isompi käännekohta ihmiskunnan historiassa?
Kommentit (12)
On menossa käänne, ja emme tiedä kuka on ruorissa vai onko ketään.
Kuplat puhkeavat. Tulee uusia näkökulmia. Etsimme sitten inhimillisyyttä, jotkut. Riippuu mihin muutos menee kussakin asiassa.
ihmisaivot pilaantuu nykyään nopeampaa ilman myrkkyjen sekä säteilyiden takia. Technologia liikaa kehittynyt.
Vierailija kirjoitti:
ihmisaivot pilaantuu nykyään nopeampaa ilman myrkkyjen sekä säteilyiden takia. Technologia liikaa kehittynyt.
Taidat olla Tesla junior.
Minun mielestäni tämä on normaalia kehitystä. Ei kehitys tapahdu muutenkaan lineaarisesti vaan aaltoilevasti. Olen sinua pari vuotta vanhempi ja muistan muitakin suuria muutoksia esim. kännyköiden tulo, internetin keksiminen ja tietokoneiden yleistyminen. Tuo ilmaston muutos ei ole edes uusi homma. Itse pidin yläasteella 80-luvun lopussa esitelmän kasvihuoneilmiöstä. Se oli silloin nimitys ilmaston lämpenemiselle. Muistan kuinka esitelmän lopussa opettaja katsoi minua silmät pyöreinä ja sanoi ettei ole ennen kuullut moisesta.
Saatujen lapsien määrä kasvaa globaalisti. Myös taloudellinen vauraus kasvaa kovaa tahtia etenkin Aasiassa ja Afrikassakin paikoin.
Suomi ei ole koko "maailma".
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni tämä on normaalia kehitystä. Ei kehitys tapahdu muutenkaan lineaarisesti vaan aaltoilevasti. Olen sinua pari vuotta vanhempi ja muistan muitakin suuria muutoksia esim. kännyköiden tulo, internetin keksiminen ja tietokoneiden yleistyminen. Tuo ilmaston muutos ei ole edes uusi homma. Itse pidin yläasteella 80-luvun lopussa esitelmän kasvihuoneilmiöstä. Se oli silloin nimitys ilmaston lämpenemiselle. Muistan kuinka esitelmän lopussa opettaja katsoi minua silmät pyöreinä ja sanoi ettei ole ennen kuullut moisesta.
Äläpäs valehtele. Sinä et ollut vielä syntynytkään kun internet alunperin kehiteltiin.
Ei. Ihmiset eivät ole tasapainossa missään asiassa.
Elämme lopun aikoja, Raamatun mukaan näin kuuluukin mennä. Paluuta entiseen ei ole, tulevaisuus on Jumalan kädessä. Toivokaamme, että emme joutuisi sotaan eikä meidän puhtaita vesiä myytäisi.
Onko maat joissa syntyvyys on suurinta kehittyneitä?