Nimet Tarja, Marjo ym, onko joskus olleet kauniita?
Ihmettelen miten suosittuja ovat, vaikka ne ei kuulosta yhtään kauniilta.
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei kaikki 60-luvulla syntyneet ole yli 60-vuotiaita. Enkä aloittanut tätä ketjua. Enkä ota tätä niin tosissani, vaan viihteenä. Mikäs sinun etunimi on"?
Nimestä lällättely on yksi kiusaamisen muoto, enkä ole koskaan sitä ymmärtänyt leikiksi. Siksi ihmettelen, että jo vahvasti keski-ikäiset ihmiset tekevät sitä.
Olen aina ollut sinut nimeni kanssa, ei siinä ole mitään keskusteltavaa.
Ei täällä lällätellä, vaan keskustellaan makuasioista. Minusta toisten painon haukkumiseen keskittyvät ketjut ovat kiusaamista.
Onko se keskustelua, jos sanotaan, että tuo nimesi on ruma? Kuitenkaan kukaan meistä ei ole valinnut sitä nimeään, joten on täysin syytön siihen.
En tykkää yleensäkään toisten haukkumisesta, ei painon enkä muunkaan suhteen, vaikka omaan painoonsa ihminen pystyy itse vaikuttamaan aivan omilla teoillaan.
Minusta taas nämä nykyajan nönnönnöö-nännyttely nimet ovat jokseenkin luotaantyöntäviä, ihan vaan kun ei tunnu mitään särmää ääntäessä :)
Kahlasin koko ketjun läpi ja mun nimi puuttuu. En siis tiedä onko kaunis vai ei.
Niina. Isä sen mulle antoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei kaikki 60-luvulla syntyneet ole yli 60-vuotiaita. Enkä aloittanut tätä ketjua. Enkä ota tätä niin tosissani, vaan viihteenä. Mikäs sinun etunimi on"?
Nimestä lällättely on yksi kiusaamisen muoto, enkä ole koskaan sitä ymmärtänyt leikiksi. Siksi ihmettelen, että jo vahvasti keski-ikäiset ihmiset tekevät sitä.
Olen aina ollut sinut nimeni kanssa, ei siinä ole mitään keskusteltavaa.
Ei täällä lällätellä, vaan keskustellaan makuasioista. Minusta toisten painon haukkumiseen keskittyvät ketjut ovat kiusaamista.
Onko se keskustelua, jos sanotaan, että tuo nimesi on ruma? Kuitenkaan kukaan meistä ei ole valinnut sitä nimeään, joten on täysin syytön siihen.
En tykkää yleensäkään toisten haukkumisesta, ei painon enkä muunkaan suhteen
Ei tässä niinkään haukuta henkilöä hänen omasta nimestään, vaan kritisoidaan näiden vanhempien nimimakua.
Tarja oli 60-alun meganimi ja sen huippuvuosi oli 1961, jolloin kyseisen nimen sai 1649 tyttölasta.
Itse olen syntynyt 60-alussa, joten eipä ollut mikään yllätys että ensimmäisistä tyttöystävistäni useampi oli Tarja nimisiä.
Nimien suosio menee sykleittäin, kuten nimien junttina pitäminenkin. Tällä hetkellä junttinimiä on meidän kuuskymppisten nimet, eli Sirpat, Tarjat, Pirjot, Arit, Jarit ja Karit.
Meidän nuoruudessa taas junttimimiä oli pappojemme nimet, eli Einot, Väinöt ja Vilhot, jotka taas on tämän päivöän suosituimpia nimiä. Näin se vaan menee ja on aina mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on tietenkin. Nimet tulevat ja menevät sykleissä. Nykyiset alakoululaiset antavat tuleville lapsilleen nimeksi Pirjoa ja Ritvaa.
Todennäköisesti eivät anna. Niissä on tuo "suomalainen R" josta ei äänteenä pidetä. Ainoa suomalaisen ärrän sisältävä trendaava nimi on Kerttu.
Nimiä tulee ja menee. Aiemmin oli suosittuja mm. Regina, Eufrosyne, Malakias, Hiskias. Eivät nämäkään tulleet takaisin muotiin.
R-nimistä Maria on klassikko ja Mira tulee takaisin aikaisemmin kuin vuosikymmentrendit sitä ennustaisivat.
Ritva on toisaalta myös luontonimi, se voi nostaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kahlasin koko ketjun läpi ja mun nimi puuttuu. En siis tiedä onko kaunis vai ei.
Hieno nimi. Sitä ei silloin tajuttu, mutta Suomen kultakauden nimiä suorastaan. Istuu hyvin suomenkieleen, vaikka on kansainvälinenkin.
Toivottavasti tykkäät nimestäsi, jos multa kysytään, isäsi teki fiksun valinnan.
Minulla oli lapsena kaveri, jonka nimi oli Marjo. Siskonsa oli Tarja. Ollaan 80-luvulla syntyneitä. Muistan lapsena miettineeni, että miten vanhemmat voi antaa noin rumat nimet lapsilleen. Siis ajattelin sitä kauheana vääryytenä, että kaikista olemassa olevista kauniista nimistä huolimatta olivat antaneet juuri nuo kaksi kamalaa nimeä.
Tarja Turunen teki nimestä suositun ulkomailla.
Eihän tuo kyllä mikään kaunis nimi ole vaikka kantaja olisi.
Noitakin pahempia ovat RAISA ja VIRVE. Kuka hitto katsoo suloista vauvaansa ja päättää,tämä on Raisa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos Freya ei käy esimerkkinä, entä Ronja?
Luulisin, että Ronja on tullut tunnetuksi siitä sadusta, Ronja Ryövärintytär. On selvästi modernimpi r-nimi kuin nuo Tarjat ja Pirjot.
Aloittaja kysyi ovatko Tarja ym. keski-ikäisten naisten vastaavat nimet joskus kuulostaneet kauniilta. Tämän hetken vastaavat, modernimmat nimet kuten Ronja ja Freya, varmasti kuulostavat kauniilta vanhemmilleen. Ei niissä äänteellisesti ole kovinkaan paljon eroa Tarjoihin ja Reijoihin, mutta ovat eri aikakausien nimiä. Kyllä Tarjakin oli aikoinaan modernin kuuloinen siinä missä Ronja tai vaikkapa Sara ovat sitä olleet 2000-luvulla. Tarjat ovat nykyisin "väärän" sukupolven nimiä, ei tarpeeksi moderneja, mutta ei tarpeeksi mummomaisia ollakseen taas uudelleen tuoreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno nimi. Sitä ei silloin tajuttu, mutta Suomen kultakauden nimiä suorastaan. Istuu hyvin suomenkieleen, vaikka on kansainvälinenkin.
Toivottavasti tykkäät nimestäsi, jos multa kysytään, isäsi teki fiksun valinnan.
Tuokin on vähän runsaudella pilattu. Nimestä katoaa jotain erityisyyttä, jos samannimisiä on liikaa. Mutta vanhemmalle vaikea tehtävä. Moni on luullut antavansa harvinaisemman nimen, mutta syklisyyden vuoksi muutkin ovat ajatelleet samoin.
Kerrankin nimien haukkumis ketju jossa nimeäni ei mainita🤣 Tämä kun tuntuu monista olevan hirveä nimi ja pakko vaihtaa aikuisena.
Olen siis Titta.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni Marjo on kaunis nimi.
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin nimien haukkumis ketju jossa nimeäni ei mainita🤣 Tämä kun tuntuu monista olevan hirveä nimi ja pakko vaihtaa aikuisena.
Olen siis Titta.
Titasta tulee mieleen sellainen räväkkä keski-ikäinen, jolla on kananpersetukka. Mutta ellei mies nimeä. Ehkä oletkin hempeä runotyttö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No antavathan nykyvanhemmat esimerkiksi nimeä Freya, ei se kovin kaukana ole Tarjasta saati Reijasta. Tarja ja Reija kuulostavat sinusta kuluneilta, kun ovat keski-ikäisten naisten nimiä.
Me haluttiin antaa nimet, joissa r. Haluttiin vahvat nimet, joissa särmää.
On minusta Freya aika kaukana Tarjasta ja Reijasta. Freyassa on F, joka on ollut varsinkin 60-luvun Suomessa todella vaikea äänne suurimalle osalle suomalaisista. Silloinhan saatettiin monin paikoin kutsua Sofia-nimistäkin Sohviksi. Freya on skandinaavis-kansainvälinen nimi. Tarja ja Reija on suomalaisia maalais-työläis-junttinimiä, taistolaishenkeä ja reipasta maalaisvoimaa.
Aina on Suomessa ollut kansainvälisiä nimiä, ehkä jopa ennen enemmän. Eino Leinon vaimon nimi oli Freya. Tyttärelleen he antoivat nimeksi Eya eli Eija, mikä periaatteessa on ollut pienelle tytölle suloinen uudisnimi. Eija tosin käytti kutsumanimenään toista nimeään Helkaa, joka sekin on taas hieman muotia.
Mä olen 70-luvulla syntynyt Emilia ja mäkin olen inhonnut nimeäni aina. Ällötti sen prinsessamaisuus, kun kaverit oli Minna, Marja, Maaret, Taina, Anne, Päivi, jne.
Kauhulla sitten seurasin kun 2000-luvulla Emilioita nousi kuin sieniä sateella. No, sopiihan ne hyvin tähän Eevi, Ellen, Aava, Enna, Aino, Aada, Kaisla -porukkaan.
Puhumattakaan Eemi, Eeli, Eelis, Eino, Aatos, Onni, Alvar, Edwin -kavereista.
Nimet kulkevat ajan mukana, kukin antakoon siis lapselleen sellaisen nimen, kuin omaan korvaan parhaalta kuulostaa.