Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nimet Tarja, Marjo ym, onko joskus olleet kauniita?

Vierailija
26.05.2025 |

Ihmettelen miten suosittuja ovat, vaikka ne ei kuulosta yhtään kauniilta. 

Kommentit (248)

Vierailija
221/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahlasin koko ketjun läpi ja mun nimi puuttuu. En siis tiedä onko kaunis vai ei.

Niina. Isä sen mulle antoi.

Olisin halunnut tyttärestä (2009 synt.) Niinan, mutta kun omissa kavereissa on kolme Niinaa/Ninaa ja miehen veljen vaimo myös Niina.

Vierailija
222/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainakin noi olis parempi kuin joku Marilee, Meirami, Kaneli, Pikkutuuli, Valkeapälvi!

Evelyn, Emmilou.

Mulla on ihan suomalaiskansallinen etunimisarja. Niin kuin kaikilla mun sisaruksilla, mut me ollaankin jo sen verran iäkkäitä, ettei nää kaiken maailman Dallasit sun muut Falcon crestit ole vaikuttaneet...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetakaapa olla Maija. Kun koko lapsuuden ja nuoruuden kuuntelette vittuilua mehuMaijasta,Maija Mehiläisestä ja mustasta maijasta,18vuotiaana eka teko on vaihtaa nimi vaikka siihen Tarjaan

Vierailija
224/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelen, että yhteen aikaan haluttiin nimenomaan, että lapsen nimessä on r-kirjain, jotta hän jo pienestä pitäen pinnistelee, ettei jää ärrä-vikaa. Ja kuten sanottua, reipas lapsi oli ihanne. Ujoutta pilkattiin. 

Minulla oli r-vika ja nimenä on Virpi. Ongelma poistui silloin leikkauksella.

Vierailija
225/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarja Virve Sirpa Terhi Sari Virpi... kauheita nimiä.

Kerro oma nimesi niin pääsen nauramaan?

Vierailija
226/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaa jaksaa jankkaa jaksaa jankkaa jankkaa jaksaa, kerro pervo oma nimesi niin kusen sen päälle.

Vierailija
227/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virve. Millaiselle ihmiselle tulee mieleen antaa lapselleen nimeksi Virve? Kuinka paljon pitää vihata omaa vauvaansa, että katsoo sitä ja ajattelee "tämä vauva näyttää aivan Virveltä". Jestas.

Vierailija
228/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi naisten nimet eivät ole niin kauheita kuin miesten nimet. 

Jorma, Erkki, Yrjö.. puhettakaan sitten edes vähän vähemmän pahoinvointia aiheuttavista nimistä:

Reijo, Reino, Unto, Jarmo, Armo, Immo..

Vierailija
229/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virve. Millaiselle ihmiselle tulee mieleen antaa lapselleen nimeksi Virve? Kuinka paljon pitää vihata omaa vauvaansa, että katsoo sitä ja ajattelee "tämä vauva näyttää aivan Virveltä". Jestas.

"Kun katsoin vauvaani, tiesin heti, että hänestä tulee Jorma. Hän näyttää aivan Jormalta. Nyt kannan Jormaa käsivarsillani ja välillä nostan Jorman rinnoilleni".

Vierailija
230/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muoti muuttuu, nyt kuulostaa hyvältä pehmeät nimet. Varmaan tulevat sukupolvet sitten inhoavat näitä Ella Ellen Eemil jne nimiä mitä nyt lapsille annetaan.

Niin, voi olla. Toisaalta kyllä 60-luvullakin oli suosittuja pehmeitä nimiä, mm. Anne, Minna ja Jaana. Joka luokalla oli useita. 

Minä kävin kouluni 60-luvulla, ja yhtään Minnaa ja Jaanaa ei ollut koko kouluissa, siis kansa- ja oppikoulussa.

Ne tuli n. 10 vuotta myöhemmin.  Itse asiassa yhtään Tiinaakaan en tuntenut enkä muista olleen olemassakaan paitsi Tiina-kirjoissa. V. -70 menin kesätöihin hoitamaan neljävuotiasta Kristiinaa, jota sanottiin Tiinaksi.  Ja Minna -nimi tuli muotiin samoihin aikoihin.  

Jos joku olisi silloin laittanut lapsensa nimeksi Aino, häntä olisi pidetty hulluna.  20-luvulla syntynyt äitinikin piti sitä kauhean rumana ja vanhanaikaisena nimenä.  Se oli siis jo hänenkin nuoruudessaan vanhan naisen nimi, samoin kuin Emma.  Aika pitkän paussin on nekin nimet pitäneet, ennen kuin on tulleet taas muotiin.

Äitini nimi oli Signe ja hänellä oli ystäviä nimeltä Maija, Martta, Elvi, Onerva, Siiri, Saara, Sylvi ja Toini.  Ne on olleet ilm. 20-30 -lukujen suosittuja nimiä.  Jotkut on tulleet uudestaan muotiin.

En usko, että nämä minun ikäpolveni nimet, kuten Pirkot ja Sirkat ja Jarit ym. tulee kovinkaan pian takaisin.  Kyllä siinä aina muutamakin  sukupolvi on välissä, ennenkuin nuoret vanhemmat pääsee niistä mielikuvistaan nimistä, jotka on heidän mielestään vanhojen akkojen ja ukkojen nimiä.  

Vierailija
231/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ihan kauheita. Lisään vielä Reija ja Raija, Taru ja Tuula.

Myös Marjo on ruma. Nää oli kaikki kyllä jo 70-luvulla rumia.

Haista paska

Mun mielestä Taru ja Satu on kauniita nimiä.

Vierailija
232/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaapas olla Liisa..huhhuh..ei ole helppoa.

Vierailija
233/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muoti muuttuu, nyt kuulostaa hyvältä pehmeät nimet. Varmaan tulevat sukupolvet sitten inhoavat näitä Ella Ellen Eemil jne nimiä mitä nyt lapsille annetaan.

Niin, voi olla. Toisaalta kyllä 60-luvullakin oli suosittuja pehmeitä nimiä, mm. Anne, Minna ja Jaana. Joka luokalla oli useita. 

Minä kävin kouluni 60-luvulla, ja yhtään Minnaa ja Jaanaa ei ollut koko kouluissa, siis kansa- ja oppikoulussa.

Ne tuli n. 10 vuotta myöhemmin.  Itse asiassa yhtään Tiinaakaan en tuntenut enkä muista olleen olemassakaan paitsi Tiina-kirjoissa. V. -70 menin kesätöihin hoitamaan neljävuotiasta Kristiinaa, jota sanottiin Tiinaksi.  Ja Minna -nimi tuli muotiin samoihin aikoihin.  

Jos joku olisi silloin laittanut lapsensa nimeksi Aino, häntä olisi pidetty hulluna.  20-luvulla syntyny

Kun kävit kouluasi 60-luvulla, niin siellä koulussa oli silloin 50-luvun lapsia, joilla oli 50-luvun nimet, Pirkkoja ja Sirkkoja. Nuo Annet, Minnat ja Jaanat on syntyneet ja saaneet nimensä 60-luvulla, ne on juurikin niitä 60-luvun nimiä. 

Vierailija
234/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarja on aivan kamala. Tiedän muutaman Tarjan. Yksi heistä on hepsankeikka jota aviomieheni rakasti kovasti vaikka me jo seurusteltiin. On siitä jo monta vuotta mutta en ole unohtanut. Juuri tämä Tarja pelaa monen naimisissa olevan miehen kanssa.

Vuodet uusiksi vaihtui. Ja ikävä todeta että aviomieheni löysi uusia ihastuksia aina vaan. Ihmettelen että niin moni suomalainen nainen on niin epätoivoinen että on vaan pakko pitää ihastumispelejä ja situationship-meininkiä varatun, perheellisen miehen kanssa. Nyt en luettele heidän nimiään mutta niitäkin useita jota tässä on jo mainittu. Pitäisikö minun vihata näitä kaikkia? 

Vierailija
235/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos Freya ei käy esimerkkinä, entä Ronja?

Luulisin, että Ronja on tullut tunnetuksi siitä sadusta, Ronja Ryövärintytär. On selvästi modernimpi r-nimi kuin nuo Tarjat ja Pirjot. 

Miettikää miten nuo nimet äännetään in English. Rondza, Tardza, Pördzo, Riidza (Reija)

Vierailija
236/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Raisa on mahtava, tulee Rammstein mieleen. Reise, reise!

Vierailija
237/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku olisi silloin laittanut lapsensa nimeksi Aino, hä

60 vuotiaita Minnoja tiedän ja yksi kuuluisa vielä vanhempi on Minna Canth. Muotinimi ollut 65-70 luvuilla sittemmin jäänyt pois käytöstä uusille tulokkaille.

Vierailija
238/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos Freya ei käy esimerkkinä, entä Ronja?

Luulisin, että Ronja on tullut tunnetuksi siitä sadusta, Ronja Ryövärintytär. On selvästi modernimpi r-nimi kuin nuo Tarjat ja Pirjot. 

Miettikää miten nuo nimet äännetään in English. Rondza, Tardza, Pördzo, Riidza (Reija)

Mitä sitten?  Melkein kaikki suomalaiset nimet, niin nykynimet kuin vanhatkin kuulostaa kummalliselta in English.

Vierailija
239/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdin Pirjon ja Reijan.

R-kirjain ei sovi kovinkaan moneen naisen nimeen.

Ikuista jankkaamista! Ei siinä ärrässä mitään vikaa ole. Onhan Rebecca, Mariella, Marie jne., Ariadne, Rosa, Rosie, Rosalie jne... Niin ei ole niissäkään r-kirjain mikään ongelma. Tai vaikkapa ikisuosikki Maria, ei siinäkään haittaa.

Vierailija
240/248 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykkää mistään noista Suomalaisista "töksähtävistä" nimistä. Voimakkaat K ja R, tai sitten mössö M yhdistettynä venytettyihin vokaaleihin ovat mielestäni kauheita.

Esimerkkeinä Veera, Noora, Tarja, Marketta, Terhi...