Amis on rikki: opettajien opettaminen on kirosana
Ammattikoulu | Tutkija vietti kolme lukukautta amiksessa ja näki, miksi se on rikki
https://www.hs.fi/feature/art-2000011115778.html
Näytä vähimmäisosaamisesi ja lähde menemään. Näin pähkinänkuoressa amiksessa nykyään! Siis kaikista pienimmistäkin "osaamisnäytöistä" on tullut maksimi. Enempää EI saa opettaa eikä vaatia säästösyistä. Kuka on vastuussa? Juha Sipilän hallitus ja opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.), joka nykyään tuhoaa sosiaaliturvaministerinä.
Kommentit (98)
Opettamisen kanssa kipuili moni opettaja. Rivien välistä kuului: ihanne olisi, että opettaja ei enää opettaisi lainkaan.
Opettamiskielteinen ajatustapa valuu Pietilän mukaan sääntelystä. Hän väittää, että se koskee koko amista mutta erityisesti äidinkieltä ja muita yto-aineita. Välillä kielteisyys näkyy julkisuudessakin: valtiovarainministeriön budjettipäällikkö Mika Niemelä ehdotti taannoin, että ytot voisi poistaa."
Koska opiskelijoilla on yksilölliset tavoitteet, osaamisen hankkiminen on henkilökohtaistettu. Kun vanhoja opintoja ja elämänkokemuksia hyväksiluetaan, kyse on osaamisen tunnustamisesta. Sitä taas tehdään esimerkiksi tunnustuskeskuksissa.
Pietilä muistaa tilaisuuden, jossa ison koulun rehtori totesi, että opettaa-sanan käyttö pitää lopettaa. Rehtori kertoi työryhmästä, jossa asiaa oli käsitelty. Oli uusi ehdotus: osaamisen hankkimisen resursoitu tukeminen.
Jargon on pesiytynyt uudistuksissa joka puolelle. Ei puhuta oppiaineista, tilalla ovat osa-alueet. Jos Pietilä palaisi opettajaksi, hän ei opettaisi äidinkieltä vaan osa-aluetta nimeltään viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen äidinkielellä, suomi."
No mitä siellä amiksessa pitäisi opettaa? Jos putkimies tarvitsee taidot X,Y ja Z on putkimiehen koulutus valmis kun hän osaa X, Y ja Z.
Onko entinen amiksen äidinkielen opettaja nyt naama norsunvitulla kun putkimieskoulutuksessa ei ole tarpeeksi Shakespearen lukemista?
Ryhmistä luovuttiin monessa paikassa amisreformin myötä. Koska jokainen hankkii nyt puuttuvaa osaamista yksilöllisesti, kaikilla on eri tahti. Samalla aloitettiin jatkuva haku, mikä tarkoittaa, että autohalliin tai luokkaan voi milloin vain tulla uusi opiskelija.
Pietilä oli tutkijana lukuisia kertoja paikalla, kun opettajat eivät tienneet, kuuluiko jonkun olla kurssilla vai ei. Joskus opiskelija lähti kotiin, kun ei jaksanut odottaa byrokratian selkiytymistä.
Lukujärjestyksiä ei läheskään kaikkialla ole. Tunteja on ylipäätään vähän, ja ne pitää itse etsiä järjestelmistä. Ero lukioon on huomattava. Siellä on lukujärjestykset, opetus jatkuu aamusta iltapäivään ja jokaisella on kotiryhmä."
Aivan samaa oli havaittavissa jo kaksikymmentä vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
No mitä siellä amiksessa pitäisi opettaa? Jos putkimies tarvitsee taidot X,Y ja Z on putkimiehen koulutus valmis kun hän osaa X, Y ja Z.
Onko entinen amiksen äidinkielen opettaja nyt naama norsunvitulla kun putkimieskoulutuksessa ei ole tarpeeksi Shakespearen lukemista?
Eihän siitä ole kysymys, vaan opiskelijoiden päästäminen läpi olemattomilla tiedoilla ja taidoilla, joita ei valvota ja kontrolloida tarpeeksi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä siellä amiksessa pitäisi opettaa? Jos putkimies tarvitsee taidot X,Y ja Z on putkimiehen koulutus valmis kun hän osaa X, Y ja Z.
Onko entinen amiksen äidinkielen opettaja nyt naama norsunvitulla kun putkimieskoulutuksessa ei ole tarpeeksi Shakespearen lukemista?
Eihän siitä ole kysymys, vaan opiskelijoiden päästäminen läpi olemattomilla tiedoilla ja taidoilla, joita ei valvota ja kontrolloida tarpeeksi hyvin.
No tähän on taas selvä syy.
Jokin muutos on ehkä tulossa, sillä yto-opintoja päivitetään parhaillaan. Työelämäkin on reagoinut. Pietilä kuuli ex-kollegoiltaan, että työnantajat ovat tiedustelleet, miksi lukeminen ja kirjoittaminen on monella niin heikkoa.
Sähköfirma ei ollut voinut laskuttaa, kun kaikki asentajat eivät kirjaa tekemiään töitä. Vanhusjärjestöjen mukaan potilasturvallisuus vaarantuu, koska toimenpiteitä ei kirjata selkeästi. Potilaskuljettajien suomen taito ei usein riitä.
Penni Pietilä väittää, että toisen asteen koulutus nykymuodossaan syventää yhteiskunnan jakolinjoja. Lain mukaan amiksella on lukion tapaan yleissivistäviä tehtäviä, mutta käytännössä ne on kielletty.
Tehdäänkö amiksessa tutkijan mielestä tietoisesti toisen luokan kansalaisia?
Kova yritys ainakin näyttää olevan. Eikä vain toisen vaan myös kolmannen luokan kansalaisia. Suomenoppijat ovat vielä oma lukunsa.
Vierailija kirjoitti:
No mitä siellä amiksessa pitäisi opettaa? Jos putkimies tarvitsee taidot X,Y ja Z on putkimiehen koulutus valmis kun hän osaa X, Y ja Z.
Onko entinen amiksen äidinkielen opettaja nyt naama norsunvitulla kun putkimieskoulutuksessa ei ole tarpeeksi Shakespearen lukemista?
Tämäkin asia selviäisi, jos osaisit lukea kyseisen artikkelin. Ei se mitään Shakespearea ole.
Vierailija kirjoitti:
Jokin muutos on ehkä tulossa, sillä yto-opintoja päivitetään parhaillaan. Työelämäkin on reagoinut. Pietilä kuuli ex-kollegoiltaan, että työnantajat ovat tiedustelleet, miksi lukeminen ja kirjoittaminen on monella niin heikkoa.
Sähköfirma ei ollut voinut laskuttaa, kun kaikki asentajat eivät kirjaa tekemiään töitä. Vanhusjärjestöjen mukaan potilasturvallisuus vaarantuu, koska toimenpiteitä ei kirjata selkeästi. Potilaskuljettajien suomen taito ei usein riitä.
Penni Pietilä väittää, että toisen asteen koulutus nykymuodossaan syventää yhteiskunnan jakolinjoja. Lain mukaan amiksella on lukion tapaan yleissivistäviä tehtäviä, mutta käytännössä ne on kielletty.
Tehdäänkö amiksessa tutkijan mielestä tietoisesti toisen luokan kansalaisia?
Kova yritys ainakin näyttää olevan. Eikä vain toisen vaan myös kolmannen luokan kansalaisia. Suomenoppijat ovat vielä oma lukunsa.
Varustautukaa rasismipaskahalvauksiin kun amiksessa aletaan sanoa "suomea heikosti osaaville" että hei sinä et osaa tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä siellä amiksessa pitäisi opettaa? Jos putkimies tarvitsee taidot X,Y ja Z on putkimiehen koulutus valmis kun hän osaa X, Y ja Z.
Onko entinen amiksen äidinkielen opettaja nyt naama norsunvitulla kun putkimieskoulutuksessa ei ole tarpeeksi Shakespearen lukemista?
Tämäkin asia selviäisi, jos osaisit lukea kyseisen artikkelin. Ei se mitään Shakespearea ole.
Maksumuuri
heps .. kävin ammattikorkeakoulussa suorittamassa muutaman kurssin ja ihan hämmästýin miten huono opetuksen taso sielläkin oli ja mone ammatillset kurssit oli sellaisia pinnallisia läpivetotapahtumia-..opetuksen taso on kylä laskenut ammattikorkean myöstä..
vaihtoehto olisi ollut suorittaa samaisset kurssit yliopistossa
Kohta varmaan päästään taas jankuttamaan, miten on muualta tulleiden syy, että supisuomalaiset pojat eivät osaa lukea eivätkä kirjoittaa.
Tämä osaamisperustaisuus olisi ehdottomasti pitänyt muuttaa, kun toiselle asteelle tuli oppivelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Kohta varmaan päästään taas jankuttamaan, miten on muualta tulleiden syy, että supisuomalaiset pojat eivät osaa lukea eivätkä kirjoittaa.
Mitä peruskoululle on tapahtunut jos sieltä siirtyy amikseen luku- ja kirjoitustaidottomia?
Vierailija kirjoitti:
heps .. kävin ammattikorkeakoulussa suorittamassa muutaman kurssin ja ihan hämmästýin miten huono opetuksen taso sielläkin oli ja mone ammatillset kurssit oli sellaisia pinnallisia läpivetotapahtumia-..opetuksen taso on kylä laskenut ammattikorkean myöstä..
vaihtoehto olisi ollut suorittaa samaisset kurssit yliopistossa
Taso on laskenut myös yliopistossa. Kohta tarvitaan erityisopettajia sielläkin!
Amiksen opettajan palkka 5500 e kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta varmaan päästään taas jankuttamaan, miten on muualta tulleiden syy, että supisuomalaiset pojat eivät osaa lukea eivätkä kirjoittaa.
Mitä peruskoululle on tapahtunut jos sieltä siirtyy amikseen luku- ja kirjoitustaidottomia?
Lapset ovat someriippuvaisia, eivät lue eivätkä keskity. Luokalle ei saa jättää. Tästä johtuen viidesosan lukutaito ei riitä arjessa selviytymiseen. Ammattikoulu ei edes yritä tehdä asialle mitään. Suuri joukko nuoria syrjäytyy. Pahin tilanne on itäsuomalaisilla pojilla.
Tutkinnon perusteissa oli pitkiä listoja siitä, mitä osaamista mihinkin vaadittiin. Taso ei ollut kummoinen, kuvattiinhan niissä minimivaatimuksia.
Sitten kirkastui opettajien rooli. Keskeinen tehtävä oli seurata jokaista opiskelijaa ja sitä, milloin tämä täytti osaamisen minimivaatimukset. Kun ne ylittyivät, opettajan työ oli ruksata kriteeri täyttyneeksi ja arvioida opiskelija.
Alusta asti vahva viesti ylhäältä opettajille oli se, että heti kun minimi täyttyy, osaaminen arvioon, opinnoissa eteenpäin ja moikka, Pietilä kuvaa.
Totuus valkeni: minimivaatimus oli usein myös enimmäisvaatimus."