Mikä on työhaastattelun tarkoitus?
Mitä palkkaava työnantaja haluaa selvittää lyhyessä keskustelussa? Tuntikin on lyhyt aika. Mitä siinä ajassa todellisuudessa edes pystyy selvittämään?
Onko täällä ihmisiä, jotka toimivat palkkaavana henkilönä ja haastattelevat hakijoita? Mikä on sen yhden haastattelun tarkoitus?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin ensitreffien. Kyllä siinä harjaantunut ihmistuntija pystyy aistimaan ja havainniomaan kaikenlaista.
Työnantajille tuntuu olevan tärkeintä selvittää kuinka huijattava ja alistuva alainen on. Suurin osa työnantajista ei tykkäisi noudattaa edes lakia, joten mitä enemmän ehdokas ottaa perseeseen ja mitä leveämmällä hymyllä sen tekee, sen parempi työnantajalle.
Alapeukuista huolimatta tuo kommentti on totta sillä minulla on ollut todella vaikea työllistyä kun tunnen työntekijöiden lainsäädäntöä ja tiedän yrityksen tunnusluvut joiden pohjalta voin päätellä realistisen palkan. Ja se on tietenkin liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Katsooko silmiin, kätteleekö, en odota tiettyä etikettiä vaan normaalia ihmisten välistä vuorovaikutusta. Periaatteessa ei ole väliä mitä vastaat vaan MITEN vastaat. Jos se tulee reippaasti hyvää artikulointia käyttäen ja ajatukset jäsentäen niin hyvä mahdollisuus että on kohdannut normaalilla järjellä ja motivaatiolla varustetun ihmisen. Kysyykö haastateltava jotain, toivottavasti kysyy jotain, edes ns. tyhmiäkin kysymyksiä liittyen haettavaan työhön. Osoittaa nimittäin, että osaa ajatella ja on kiinnostunut. Osaamisen arvionti tulee usein vasta koeajalla, ei haastattelussa pysty sitä selvittämään.
riippuu niin alasta.
Viimeinen asia mitä pomo haluaa on työntekijän joka osaa ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No palkkaisitko itse yrittäjänä ihmistä, jota et ole koskaan edes tavannut?
En. Ihmettelen lähinnä sitä, että yhden lyhyen tapaamisen aikana tehdään merkittäviä päätöksiä palkkaamisen suhteen.
Itse luultavasti sopisin ainakin kolme tapaamista / potentiaalinen hakija.
Riippuu työtehtävästä. Itse olen ollut firman puolelta rekryprosessissa mukana, ja kyllä siinä oli 3 kierrosta ja vielä psykologinen arviointi päälle. Tietysti jonkun helposti korvattavan aspa-työntekijän haastattelut eivät ole yhtä laajoja, kuin jonkin kovapalkkaisen asiantuntijan.
Joskus oli muotia tehdä psykologinen arvio jokaiselle työntekijälle. Ihan johtotasolta perusduunariin. Saa sillä jonkun käsityksen, mutta loppujen lopuksi kelpoisuu
Päinvastoin. Noita testejä tulisi nimen omaan tehdä enemmän sillä olen huomannut että ties millaisia draama kuningattaria ja introvertteja on ryhmässä ja mikään ei toimi. Jotkut haluaa vain menestystä ja valtaa toiset ei halua työ tehtäviä jne.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä mitä työtä hakee, jos työtehtävässä ei ole mitään bäliä sillä osaako puhua, argikuloiko selvästi, kuinka introvertti on ja onko ulkoinen habitus kunnossa, niin eipä kai haadtsttelulla ole väliä, cv ja kirjallinen hakuteksti riittänee.
Nykyään monet, varsinkin ulkomaalaistaustaiset ja nuoret(kokemattomat) tekee hakutekstin tekoälyllä. Tällöin on parempi nähdä henkilö ja testata puhetaito ja osaaminen kasvptusten.
Jos taas tehtävä on sellainen missä tarvitsee vähänkään kommunikoida työkavereiden tai asiakkaiden kanssa, saati joutuu esiintymään, pitämään palavereita tms, niin hakija on haastateltava aina kasvotusten jotta nähdään ensinnäkin onko ulkoisesti sen mäköinen että voidaan palkata yritykseen, millaista kieltä käyttää, puhuuko sujuvasti ja miten nopeaälyinen on.
Itse olin viimeksi monipalveluyrityksen päällikkötason haastattelussa ja haastatteluun oli varattu 1.5
Olit siis hyvä työnhakija mutta olitko hyvä työntekijä?
rekrytointi= haetaan parasta esiintyjää.
työhakemus= anomus.
cv= pelleile jotain paperille.
video esittely= pelleile kameralle.
haastattelu= kaksi osapuolta yrittää kusettaa toisiaan kilpaa.
Vierailija kirjoitti:
Haastatteluun tulee tulla ajoissa, katsoa silmiin ja kätellä reippaasti. Nämä pätevät kaikkiin haastatteluihin. Ihan sama onko kyseessä huipputason johtajapaikka tai kahden viikon pesti kahvinkeittäjäksi korjaamolle.
Loppu haastattelu on sitten riippuvainen työpaikasta. Korjaamolle tai asentajaksi haluavan ei kannata pukeutua pukuun eikä huipputason johtajan paikkaan kannata mennä kuluneissa farkuissa, hupparissa sekä risaisissa tennareissa.
terveisin toimitusjohtaja boomer.
Vierailija kirjoitti:
Erotella jyvät akanoista, löytää hyvä ahkera työntekijä, ei lusmuilevaa osaamatonta laiskamatoa.
Ja tämähän ei ilmene rekryssä vaan vasta kun määräaikaisuus päättyy.
Eivät kaikki introvertit ole ujoja, tai juroja ihmisvihaajia. Introvertti on ihminen, joka tarvii vapaalla omaa aikaa eli ei ole heti ensimmäisenä lähdössä mukaan mihinkään ryhmätoimintaan töiden jälkeen. Introvertti voi sen sijasta vaikka käydä uimassa tai lenkillä ja lukea tai katsoa elokuvaa tai keskittyä harrastukseensa tunnin ajan töiden jälkeen. Introvertti selviytyy kyllä normaaleista sosiaalisista tilanteista kuten muiden huomioimisesta jne.
Olen introvertti ja puolisoni, joka on ekstrovertti, hyväksyi asian jo seurusteluaikanamme. En jaksanut lähteä mukaan kaikkiin illanistujaisiin hänen kanssaan silloin, koska tarvin omaa rauhaani ja se oli meille ok. Toki silloinkin joku tulkitsi asian siten, että olimme muka riidelleet. Nykyään voimme järjestää päivällisiä ja illanistujaisia aika ajoin kotonamme. Se sopii minullekin. Se, että niitä olisi pari kertaa viikossa, olisi jo liikaa. Tulen hyvin toimeen kaikkien kanssa. Puolison suvun kanssa ei ole minkäänlaista skismaa. Teini-ikäisten lastemme kanssa pystyn juttelemaan ilman, että he ratkeaisivat raivosta.
Lisään vielä kommenttiini sen, että täällä puolustellaan todella paljon huonoja ja moukkamaisia tapoja tai käytöstapojen puutetta sillä, että ollaan introvertteja. Ei introversio tee ihmisestä kyvytöntä oppimaan käytöstapoja. Ei introversio liity millään tavoin sosiaalisten tilanteiden pelkoonkaan, joka on oikea sairaus.
Käytöstapojen opiskelu kuuluu normaaliin kotikasvatukseen. Se pieni lapsi seuraa herkeämättä sitä, kuinka aikuiset kohtelevat muita ihmisiä ja käyttäytyvät toistensa seurassa. Jos ei mitään muuta syytä löydä käyttäytäkseen hyvin, kannattaa ajatella sitä minkälaiseen asemaan asettaa heille ystävällisesti käyttäytyvän ihmisen. Onhan se ikävää kun toinen ei tervehdi, kiitä eikä muutenkaan vastaa jos kysyy suunnilleen kuinka loma meni ja muuta ympäripyöreää, joka nyt kuuluu small talkiin. Kukaan ei edes odota mitään yksityiskohtaista raporttia. Voi vastata, että loma meni hyvin tai vaikka nopeasti.
Siinä selviää että oletko naitavan näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Löytää kyseiseen työhön sopivan ihmisen, joka sopii porukkaan.
Olemus ja käytös kertoo paljon. Eri töihin on erilaiset vaatimukset joten on hyvä tavata varteenotettavat hakijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No palkkaisitko itse yrittäjänä ihmistä, jota et ole koskaan edes tavannut?
En. Ihmettelen lähinnä sitä, että yhden lyhyen tapaamisen aikana tehdään merkittäviä päätöksiä palkkaamisen suhteen.
Itse luultavasti sopisin ainakin kolme tapaamista / potentiaalinen hakija.
No isoilla firmoilla toki onkin useampi haastattelukierros. Mutta kyllähän siinä jo yhdessäkin haastattelussa näkee ihmisen sosiaaliset taidot ja miten hyvin hän ymmärtää työn sisällön.
Olen viimeiset viis vuota sanonut työhaastatteluissa ettei kiinnosta työntekeminen mutta haen koska hallitus pakottaa. Enää minua ei kutsuta haastatteluun koska tuntevat minut jo. Täällä on muutama henkilöstöfirma niin ne tietää minut jo.
Asia on toisinkinpäin. Haastattelussa huomaa esihenkilöiden ajatusmaailmaa, kun itse esittää myös kysymyksiä, on joskus tullut tunne ettei haluakaan tuohon firmaan, arvot ja asenteet pielessä, toivoo vain ettei tulisi valituksi.
Työhaastattelussa näkee ihmisen paineensietokyvyn. Jos häntä ahdistaa, niin tietää että toiselle tyypille paikka saattaa sopia.
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelussa näkee ihmisen paineensietokyvyn. Jos häntä ahdistaa, niin tietää että toiselle tyypille paikka saattaa sopia.
Vastaavasti työntekijä näkee, että jos työhaastattelussa on huono ilmapiiri niin kannattaa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastattelussa on mahdollisuus selvittää pitävätkö hakemuksessa ja CV:ssä mainitut asiat paikkansa sekä kohtaavatko odotukset ja henkilökemiat, puolin ja toisin.
Kuinka sinä selvität haastattelussa pitääkö hakemus tai CV paikkaansa? Kuinka sinä selvität siinä onko henkilö oikeasti ollut 3v töissä yksityisellä vuonna 2001 ja 2 vuotta vuonna 2007 tai onko hakemuksessa kerrotut asiat muutenkaan totta? Jos hakemuksessa kertoo uusineensa työpaikan käytäntöjä, niin millä sinä sen todistat vääräksi? Tai todistat että ei se asia ihan noin mennyt?
Se on haastattelijan ammattitaidosta kiinni. Esim. IT-alalla on melko helppo esittää kysymyksiä, joilla voi testata tunteeko haastateltava asioita mitä hän on sanonut tehneensä. Sehän riittää, jos jää varteenotettava epäilys haastateltavan osaamisesta tao soveltuvuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaavasti työntekijä näkee, että jos työhaastattelussa on huono ilmapiiri niin kannattaa muualle.
Kyllä ilmapiiri voi silti olla hyvä. Ei kukaan työhaastattelija ole tarjoamassa siellä kahvia tai kakkua. Näin itselleni opetettiin aikanaan. Hyvästä ilmapiiristä on ainoastaan haastateltava vastuussa.
10 minuutin haastattelu kertoo enemmän kuin mikään hakemus lomake tai cv tai muu kärrynpyörä mikä tehdää jollekin ulkoiselle rekry firmalle. Nuo tulisi lopettaa täysin!