Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä 40+ naisen pukeutumiseen, jotta ei näyttäisi vanhanaikaiselta tai jämähtäneeltä?

Vierailija
25.05.2025 |

Ja ei kiitos "pue mitä itse haluat" - vastauksia. 

Tietenkin puen mitä itse haluan ja mikä sopii kropalleni, mutta jotenkin huomaan että olen aika tippunut kärryiltä siitä, mikä nykyään on trendikästä. "Pelkään" näyttäväni paljon ikäistäni vanhemmalta ihan pukeutumiseni takia. 

Osasyy ehkä sekin, että en koskaan ole ollut mikään huppari-tyyppi, ja monet ikäiseni kaverit pukeutuvat mm. juoksutrikoisiin ja lyhyisiin huppareihin, ja näyttävät mun silmään nuorekkailta. Tuohon en voi kuitenkaan lähteä, ei sovi kropalleni ollenkaan. Samoin kun nykyiset extraleveät farkut eivät sovi mulle mitenkään, näytän heti siltä kun olisin saanut +10 kg lisää. Onneks ilmeisesti pillifafkutkin on tulossa takaisin muotiin..? Vai onko? :D

Tyylini on tällä hetkellä hyvin klassinen; beige trenssitakki, tummansiniset suorat/bootcut- tai pillifarkut, joku kauluspusero, neule, tms. Siistiä joo, mutta tosi tylsää ja vanhentaa? 

Tuo trenssitakki pitäis varmaan kuitenkin laittaa pois, kukaan ikäisistäni kavereista ei pidä sellaisia. Heillä tuntuu olevan joko joku urheilullinen takki päällä, tai nahkatakki. Nekö nyt ovat muodikkaita (edelleen)?

Vinkatkaa jotain asuja, tai jotain ig/tiktok-tilejä tms, jossa olisi mun ikäiselle sopivia asuja inspiraatioksi? 

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sinä tiedät mikä on muotia: ne leveät ja isot vaatteet. Ja sanot, ettet niitä halua. Oletko harkinnut laihduttamista, voisi olla kivempi käyttää mitä tahansa vaatteita jos olisi sellainen kroppa minkä päällä kaikki näyttää hyvältä?

Sporttityyli on toinen mikä on suosiossa edelleen. Leggingsien lisäksi voi käyttää löysempiäkin housuja, niitä löytyy esim. retkeilypuolelta. 

Myös pitkien hameiden ja mekkojen käyttö on ok. 

Siinä olet oikeassa, että farkut, trenssit ja sen sellainen on auttamattoman ysäriä, viisikymppisten heppamammojen muotia. 

Vierailija
22/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän ohi aloituksen, mutta olen huomannut sovituskopissa sen, että peili ei ole oleellinen. Vaatteiden pitää tuntua hyvältä. Peiliin vilkaisu on vain viime silaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huppari, farkut ja kumpparit. Teeppari, farkut ja lenkkarit. Sadetakki, farkut ja kumpparit. Verkkarit, tuulitakki ja lenkkarit. Toimii. 60+ 

Vierailija
24/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki on muotia sen kaksi viikkoa.

Älä ainakaan pukeudu kuin omassa nuoruudessasi tai samoin kuin kaksikymppiset.

Marimekon hemuliteltat ei myöskään nuorenna ketään.

Vierailija
25/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se perinteinen tätiunivormu, eli tunikakaapu leggingsit ja crocsit. 

Muista myös lyhyt tukka ja rillit.

Demarimummo-look at full speed

Vierailija
26/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on paljon "ajattomia" vaatteita, mutta värejäkin löytyy. Voit elävöittää tyyliä näyttävämmillä koruilla, huivilla tmv. Kaiken A ja O on istuvuus: osta vain vaatteita, jotka istuvat hyvin päälläsi ja tuntuvat mukavilta. Esim.paidat, itse olen rintava ja jos vaate ei istu hyvin = lihava vaikutelma.

Ostan vaatteita vain harvakseltaan eikä nykytyyli sovi minulle. Voi olla, että näytän vanhanaikaiselta, mutta ei haittaa. En juokse trendien perässä. Viime kuussa kävin eräässä vaateliikkeessä (ulkona satoi vielä räntää) jonka tarjoamasssa oli fatkkushortseja, leveälahkeisia housuja sekä navan alle yltäviä paitoja. En ostanut mitään.

No näyttävät korut ja huivit nyt on tätimäisyyden huipentuma. Ja kun itsekin tiedät olevasi vanhanaikainen, miksi vastaat, kun kysytään, miten olla nuorekas?

Tämäkin on toki ohi aiheen, mutta usein palstaa lukiessani ihmettelen, mikä ajaa ihmisiä kirjoittamaan pitkiäkin avautumisia siitä, että eivät kasvisruokaa, kun kysytään kasvisreseptejä, tai kertomaan miten eivät käy salilla kun kysytään salivinkkejä tai kertomaan miten eivät ikinä käy leffassa kun kysytään, millainen uusi elokuva x on. Joku äärinarsismin laji tämäkin. Minulla on asiaa. Hohhoijaa. 

Vierailija
27/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huppari, farkut ja kumpparit. Teeppari, farkut ja lenkkarit. Sadetakki, farkut ja kumpparit. Verkkarit, tuulitakki ja lenkkarit. Toimii. 60+ 

Tämä. Ihanaa kun ei ole enää työelämässä eikä tarvitse pynttäyttyä. 

Vierailija
28/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerästi sanottu. Toisenlainen tyyli ei ole pynttäytymistä. On vain erilaisia pukeutumistyylejä. Makunsa kullakin.

Vierailija
29/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö 40+ olla nuorentava tyyli? Ei saa näyttää ikäiseltään?

Vierailija
30/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän paljon kapeita farkkuja ja niiden kanssa villapaitoja, neuleita, viskoosipaitoja. Bootcut-housut on omasta mielestä usein aika kamalat keski-ikäisillä, tulee helposti mieleen että on jämähtänyt omaan nuoruuteensa vuoteen 2000. Sellaiset kauttaaltaan leveämmät on parempia aikuisille etenkin pitkäjalkaisilla tai muuten pitkillä naisilla. Tai suorat tai vähän kapenevat tai pillimmät lahkeet vartalomallin mukaan. Jalassa esim. nahkaiset tennarit tai nilkkurit tms. Jotkut sirot loaferit myös ihania kesämmällä. 

Kotioloissa itse käytän huppareita ja collareita, mutta harvemmin lähden ihmisten ilmoille sellaisissa. Jos on jotakin rentoa tiedossa, vaikka työpaikan tykypäivä tai lähikaupassa käynti, voin laittaa hupparin farkkujen kanssa. Mutta trikoot ja huppari keski-ikäisillä muualla kuin urheillessa/liikkuessa pistäisi silmään. Täällä päin (isompi kaupunki) sellaisia ei näy kuin nuorilla.

Paidoissa kiinnitän huomiota istuvuuteen. Itse tykkään ettei ole liian kireitä paitoja, vaikka on hoikkakin, mutta jostain syystä ne vähän vanhentaa tai antaa helposti mauttoman vaikutelman Tai jos on ihan kireä paita, siihen päälle voi laittaa vaikka jonkin rennon neuletakin tai bleiserin. 

Vierailija
31/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pukeutukaa rennosti, hiukset  ponnarille, letille jsnpäin ei  mitään  permanetti lyhyt  mummolook. olla kuin olisi 30:nen.

Vierailija
32/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerästi sanottu. Toisenlainen tyyli ei ole pynttäytymistä. On vain erilaisia pukeutumistyylejä. Makunsa kullakin.

Jaa. Minun työssäni vaadittiin huoliteltu ulkonäkö olipa kyseessä kasvot, hiukset tai pukeutuminen. Kyllä se pynttäämiseltä alkoi vuosi vuodelta tuntua. 

Vierailija
33/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista myös lyhyt tukka ja rillit.

Ihan hyviä huomioita, mutta nuo ei ole nelkymppisten tyyliä, vaan ennemmin kuuskymppisten.

Silmälaseja on vauvasta vaariin. 

Vierailija
34/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niiden olekaan tarkoitus viestiä nuorekkuutta vaan varallisuutta.

Vierailija
35/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on paljon "ajattomia" vaatteita, mutta värejäkin löytyy. Voit elävöittää tyyliä näyttävämmillä koruilla, huivilla tmv. Kaiken A ja O on istuvuus: osta vain vaatteita, jotka istuvat hyvin päälläsi ja tuntuvat mukavilta. Esim.paidat, itse olen rintava ja jos vaate ei istu hyvin = lihava vaikutelma.

Ostan vaatteita vain harvakseltaan eikä nykytyyli sovi minulle. Voi olla, että näytän vanhanaikaiselta, mutta ei haittaa. En juokse trendien perässä. Viime kuussa kävin eräässä vaateliikkeessä (ulkona satoi vielä räntää) jonka tarjoamasssa oli fatkkushortseja, leveälahkeisia housuja sekä navan alle yltäviä paitoja. En ostanut mitään.

No näyttävät korut ja huivit nyt on tätimäisyyden huipentuma. Ja kun itsekin tiedät olevasi vanhanaikainen, miksi vastaat, kun kysytään, miten olla nuorekas?

Tämäkin on toki o

No hei. Käypä lukemassa tuo "elatusmaksu" keskustelu, missä yksi narsistimies pitää 100 sivua monologia siitä millä kaikilla tavoilla on sössinyt elämänsä, perheensä ja perintönsä. Elatusmaksujakin aina välillä ruotii, pohtii jotain kympperjä.

Vierailija
36/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trenssitakki sopii kaikenikäisille, samoin suorat farkut. Pillifarkut tekevät vanhan vaikutelman.

Kauluspaita vanhentaa minusta paljon. Tekee tätimäiseksi joka iässä. Keski-iässä se vielä rumasti katkaisee kaulalinjan ja korostaa valahtavia leukaperiä.

Toppi bleiseri - yhdistelmä näyttää minusta nuoremmalta, tosin en itse tykkää niin muodollisesta pukeutumisesta.

Mekko näyttää hyvältä, minusta esim paksut sukkahousut ja laadukas, muotoon leikattu mekko on nuorekas kaikilla, jopa eläkeläisillä.

Huivi on kauhea. Yritin alkaa käyttää silkkihuivia, mutta lisää ikään n 20 v. 

Vierailija
37/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kylläkin pienten lasten äiti -look.

Vierailija
38/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pillifarkut tekevät vanhan vaikutelman." 

Pillei kyl ostaa ihan nuoretki 🤔

Vierailija
39/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minun työssäni vaadittiin huoliteltu ulkonäkö olipa kyseessä kasvot, hiukset tai pukeutuminen. Kyllä se pynttäämiseltä alkoi vuosi vuodelta tuntua. 

Meikki ei ole pakollista. Riittää kun pesee hiukset, niitä ei tarvitse laitella.

Vierailija
40/51 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pillifarkut tekevät vanhan vaikutelman." 

Pillei kyl ostaa ihan nuoretki 🤔

Muoti kiertää ja moni asia, joka on ollut muotia keski-ikäisten nuoruudessa, on taas muotia nuorilla nyt. Esim löysät vaatteet ja toisaalta pillifarkut.

Ne ovat ok nuorille, mutta on muotisääntö, että jos vanhempi käyttää vaatteita, jotka olivat muotia hänen nuoruudessaan, vaikuttaa siltä, että ne tosiaan ovat sitä vanhaa nuoruudentyyliä yhä. Että hän ei ole koskaan luopunut niistä ja huomannut, että muoti on välillä muuttunut.

Siksi pillifarkut, rokkipaita, huppari -tyyli näyttää keski-ikäisellä jämähtäneeltä, vanhanaikaiselta ja vanhentavalta.

Farkuissa on paras suora tai klassinen, hillitty booleg, sellainen malli, joka on aina yhtä muotia, eikä liity vahvasti vain yhteen aikakauteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän