Vinkkejä 40+ naisen pukeutumiseen, jotta ei näyttäisi vanhanaikaiselta tai jämähtäneeltä?
Ja ei kiitos "pue mitä itse haluat" - vastauksia.
Tietenkin puen mitä itse haluan ja mikä sopii kropalleni, mutta jotenkin huomaan että olen aika tippunut kärryiltä siitä, mikä nykyään on trendikästä. "Pelkään" näyttäväni paljon ikäistäni vanhemmalta ihan pukeutumiseni takia.
Osasyy ehkä sekin, että en koskaan ole ollut mikään huppari-tyyppi, ja monet ikäiseni kaverit pukeutuvat mm. juoksutrikoisiin ja lyhyisiin huppareihin, ja näyttävät mun silmään nuorekkailta. Tuohon en voi kuitenkaan lähteä, ei sovi kropalleni ollenkaan. Samoin kun nykyiset extraleveät farkut eivät sovi mulle mitenkään, näytän heti siltä kun olisin saanut +10 kg lisää. Onneks ilmeisesti pillifafkutkin on tulossa takaisin muotiin..? Vai onko? :D
Tyylini on tällä hetkellä hyvin klassinen; beige trenssitakki, tummansiniset suorat/bootcut- tai pillifarkut, joku kauluspusero, neule, tms. Siistiä joo, mutta tosi tylsää ja vanhentaa?
Tuo trenssitakki pitäis varmaan kuitenkin laittaa pois, kukaan ikäisistäni kavereista ei pidä sellaisia. Heillä tuntuu olevan joko joku urheilullinen takki päällä, tai nahkatakki. Nekö nyt ovat muodikkaita (edelleen)?
Vinkatkaa jotain asuja, tai jotain ig/tiktok-tilejä tms, jossa olisi mun ikäiselle sopivia asuja inspiraatioksi?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jotenkin tippunut muodin kärryiltä kokonaan viime vuosina, en tajua näitä leveitä housuja ja erilaisia sukat sandaaleissa ja balleriinoissa -viritelmiä. Kai se on niin, että siinä vaiheessa kun jotain ei tajua, ei kannata yrittääkään. Olen jo 5-kymppinen, ja ajattelin että pitää kai mennä käymään Hgin keskustassa ja vähän katsella, miten ihmiset oikeasti pukeutuvat. Täällä ulkokehällä pyöriessä ei niitä tyyliniekkoja oikein tule vastaan.
No juu, minäkin olen täältä syrjemmältä, niin eipä ihan hirveästi näe mikä on muotia...
Ap
Hyvää päivää taas. Mikään ei ole nolompaa kuin keski-ikäinen, jonka työ- ja arkivaatteet on jotkut trikoot ja hupparit. Eikä minun havaintojeni mukaan moinen ole yleistäkään. Eikä nuorekasta. Missä oikein asut?
Mun mielestä on parasta pysytellä siinä omassa tyylissä. Jos tykkäät klassisesta tyylistä, mikset jatkaisi siinä? Miksi trenssi olisi huono?
Vähän asian vierestä, mutta kysyin itse kerran vastaavasti meikkaamisesta. Oma tyylini on 90-luvulla opittu. Vastaukset olivat 'älä välitä mitä muut ajattelevat vaan meikkaa sillä omalla tyylilläsi'.
Se perinteinen tätiunivormu, eli tunikakaapu leggingsit ja crocsit.
Riippuu siitä mikä sopii sun vartalolle ja mistä sä tykkäät.
Itseänikin kiinnostaa miten tyylikkäåt ja muotia seuraavat yli 45v naiset puleutuu?
Näkymätöntä ei saa enää näkyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Näkymätöntä ei saa enää näkyväksi.
Tässä oli kyse nelikymppisen naisen pukeutumisesta, ei jostain wicca- tai muusta hörhöilystä. Väärä ketju.
Itselläni on paljon "ajattomia" vaatteita, mutta värejäkin löytyy. Voit elävöittää tyyliä näyttävämmillä koruilla, huivilla tmv. Kaiken A ja O on istuvuus: osta vain vaatteita, jotka istuvat hyvin päälläsi ja tuntuvat mukavilta. Esim.paidat, itse olen rintava ja jos vaate ei istu hyvin = lihava vaikutelma.
Ostan vaatteita vain harvakseltaan eikä nykytyyli sovi minulle. Voi olla, että näytän vanhanaikaiselta, mutta ei haittaa. En juokse trendien perässä. Viime kuussa kävin eräässä vaateliikkeessä (ulkona satoi vielä räntää) jonka tarjoamasssa oli fatkkushortseja, leveälahkeisia housuja sekä navan alle yltäviä paitoja. En ostanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Muista myös lyhyt tukka ja rillit.
No mä juuri ostin esim. klassiset syvän tummansiniset Levikset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyviä huomioita, mutta nuo ei ole nelkymppisten tyyliä, vaan ennemmin kuuskymppisten.
Ensimmäisenä kannattaa tiedostaa oman kropan muoto. Omenasta tiimalasiin. Sitten onkin huomattavasti helpompaa toteuttaa omaa makua, ei välttämättä juuri sillä hetkellä kuuminta muotia, vaan omaa ja juuri sinua, ja vain sinua miellyttävää tyyliä. Onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eikä tule. 😄
55v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on silmälasit jo nuorena. Silmälasit ei ole vaate.
Istuvuus, materiaalit ja värit tärkeitä. Asusteisiin voi satsata. Seuraa vaikka instassa ranskalaisia naisia jotka pukeutuvat hyvin iästä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
No mä juuri ostin esim. klassiset syvän tummansiniset Levikset.
Kaikkein rumin väri farkuissa 🤮
Tuossa tulikin jo se vartalon muodon huomioonottaminen. Vaatteissa suosisin klassisuutta. Syksyisin on helppo pukeutua. Jotkut kivat housut, esim. pepitaruutuiset tai miksei yksivärisetkin. Siisti pusero ja villakangastakki. Nahkanilkkurit. Jos suosii mustaa pukeutumisessa (mitä en ymmärrä, koska harvalle suomalaiselle se sopii), niin takki voi olla vaikka vaaleanharmaa.
Lyhyt tikkitakki on rento ja tyylikäs välikausitakki. Farkkutakkiakin voi mielestäni käyttää, on tosi nätti yhdistelmä kesämekon kanssa.
Kenkiin kannattaa panostaa. Tähän heräsin itse vastikään. Loafereita, espadrilloja kesään, talvi onkin hankalampaa aikaa.
Itse olen jotenkin tippunut muodin kärryiltä kokonaan viime vuosina, en tajua näitä leveitä housuja ja erilaisia sukat sandaaleissa ja balleriinoissa -viritelmiä. Kai se on niin, että siinä vaiheessa kun jotain ei tajua, ei kannata yrittääkään. Olen jo 5-kymppinen, ja ajattelin että pitää kai mennä käymään Hgin keskustassa ja vähän katsella, miten ihmiset oikeasti pukeutuvat. Täällä ulkokehällä pyöriessä ei niitä tyyliniekkoja oikein tule vastaan.