Vaihdoin just autooni moottoriöljyt, mikä on tekosyysi jos et itse vaihda?
Kysymys koskee nyt oikeita autoja, ei tepselihärveleitä.
Miksi maksaa helposta työstä, varsinkin kun ei tiedä mitä halvinta yleisöljyä joku nyrkkipaja kaataa sinne tai miten huolimattomasti tekevät. Esim moottori lämmitettävä kunnolla, vanhan öljyn annettava valua mahdollisimman hyvin pois, suodattimen tiivisteet voideltava uudella öljyllä ja taso säädettävä oikein.
Täällä tuli hinnaksi 65e:
-mahdollisimman laadukkaat automerkin omat öljyt 55e/5l
-alkuperäislaatuinen suodatin 10e
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Käytännössä yhtään uudemman auton huollot on tehtävä merkkiliikkeessä koska ei Pärnäsen korjaamolla ole edes tarvittavia tarvikkeita. Ja jos huoltoon kuuluu ajotietokoneen tarkistus ei ole tarvittavia lukuohjelmia."
Mikä tahansa korjaamo pääsee ajotietokoneeseen käsiksi. Tästäkin on laki olemassa, että kaikkien autojen on pakko käyttää yleistä standandin mukaista väylää. Juuri sen takia, ettei valmistaja voi tällä pakottaa käyttämään omaa merkkikorjaamoa.
Juu ei pääse. Joo OBD väylästä voi lukea mitä siellä singahtelee, mutta jos haluaa ajotietokoneen sisään ja jotain siellä muuttelemaan, se ei onnistu kuin valmistajan ohjelmilla.
Ei. Valmistaja ei voi laillisesti tehdä tuollaista. Perus huoltotoimenpiteet pitää olla vapaasti tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Aika helposti säästää 100 € tekemällä öljynvaihdon itse. Pääsee ihan kohtuu tuntipalkalle puolen tunnin työllä.
Toki jos rahaa on niin, ettei paskalle taivu niin sitten voi viedä merkkiliikkeeseen.
Öljyn ja suodattimen vaihdattaminen maksaa vähän reilun satajsen osineen ja öljyineen, eipä ole tuollainem säästö mahdollista. Siellä missä minä käytän autoni vaihtotyö kuuluu öljyn hintaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Käytännössä yhtään uudemman auton huollot on tehtävä merkkiliikkeessä koska ei Pärnäsen korjaamolla ole edes tarvittavia tarvikkeita. Ja jos huoltoon kuuluu ajotietokoneen tarkistus ei ole tarvittavia lukuohjelmia."
Mikä tahansa korjaamo pääsee ajotietokoneeseen käsiksi. Tästäkin on laki olemassa, että kaikkien autojen on pakko käyttää yleistä standandin mukaista väylää. Juuri sen takia, ettei valmistaja voi tällä pakottaa käyttämään omaa merkkikorjaamoa.
Juu ei pääse. Joo OBD väylästä voi lukea mitä siellä singahtelee, mutta jos haluaa ajotietokoneen sisään ja jotain siellä muuttelemaan, se ei onnistu kuin valmistajan ohjelmilla.
Ei. Valmistaja ei voi laillisesti tehdä tuollaista. Perus huoltotoimenpiteet pitää olla vapaasti tehtävissä.
Sitten vain itkemään kaikille autonvalmistajille, sillä noin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Tepseli onkin se koko johto eikä vain pistoke. En koskaan kuullut kenenkään aikuisen sanovan "töpseli". Vaikka on sähkötekniikan korkeakoulututkinto.
ON varmaan helvetin paljon asioita, joita et ole koskaan kuullut
Johdon nimi on virtajohto, latausjohto, antennijohto jne käyttötarkoituksen mukaan. Sun "tepseli" on vauvankieltä jossain peräpersulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Väärin näyttövastuu on sinulla että on alkuperäistä vastaava,on todettu asian näin olevan oikeudessa."
Höpö, höpö. Keksit ihan omiasi.
Kian kohdalla näin on.
Todista väitteesi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän käsitys sähköautoista kerro ihan tarpeeksi, että ap on maaseudulla asuva köyhä.
Totta, sähköauto kelpaa vain niille joilla metro ja ratikka kulkee talon vierestä. Jos oikeasti riippuvainen autosta, ei patterivehkeellä tee mitään
Aijaa, en saanut muistiota ja sähköauto on ollut ainoa autoni jo kolme vuotta.
t. maalainen, 45000km vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Väärin näyttövastuu on sinulla että on alkuperäistä vastaava,on todettu asian näin olevan oikeudessa."
Kian kohdalla näin on.
Todista väitteesi
Lue takuuehdot. Kenenkään tartte niitä sulle tässä siteerata, va jak ki amispoju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tepseli onkin se koko johto eikä vain pistoke. En koskaan kuullut kenenkään aikuisen sanovan "töpseli". Vaikka on sähkötekniikan korkeakoulututkinto.
Johdon nimi on virtajohto, latausjohto, antennijohto jne käyttötarkoituksen mukaan. Sun "tepseli" on vauvankieltä jossain peräpersulassa.
Ilmeisesti tepseli on joku omituinen paikallismurre jossainpäin Pohjanmaata. Sinänsä loogista että krooninen sähköautovihaajaTeppo olisi sieltäpäin. Pohjanmaan seutu oli ja on vähän edelleenkin sähköautoperiferiaa. Liikaa hopeavettä nautittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika helposti säästää 100 € tekemällä öljynvaihdon itse. Pääsee ihan kohtuu tuntipalkalle puolen tunnin työllä.
Toki jos rahaa on niin, ettei paskalle taivu niin sitten voi viedä merkkiliikkeeseen.
Öljyn ja suodattimen vaihdattaminen maksaa vähän reilun satajsen osineen ja öljyineen, eipä ole tuollainem säästö mahdollista. Siellä missä minä käytän autoni vaihtotyö kuuluu öljyn hintaan
Tarvikkeet saa alle 50 eurolla. Kyllä siinä sinunkin tapauksessa lähemmäs 100 euroa säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäisi nyt tajuta, mitä ne perushuoltotoimet ovat. Ja se on yhdyssana.
Onhan ne tehtävissä jos huoltoliike investoi maksullisiin ohjelmistoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvikkeet saa alle 50 eurolla. Kyllä siinä sinunkin tapauksessa lähemmäs 100 euroa säästää.
Pelkkä öljy maksaa paljon enemmän, siihen suodatin ja tiiviste, lähemmäs satanen. Suodattimen vaihto maksaa erikseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kian kohdalla näin on.
Todista väitteesi
Lue takuuehdot. Kenenkään tartte niitä sulle tässä siteerata, va jak ki amispoju.
Se on ihan EU direktiivi "right to repair" oikeus johon tämä perustuu. Autovalmistaja ei voi laillisesti tehdä mitään omaa pientä monopolia huolloille. Huoltoja ja korjauksia pitää saada kenen tahansa tehdä. Jos ne on asianmukaisesti tehty niin takuu pysyy voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tepseli on joku omituinen paikallismurre jossainpäin Pohjanmaata. Sinänsä loogista että krooninen sähköautovihaajaTeppo olisi sieltäpäin. Pohjanmaan seutu oli ja on vähän edelleenkin sähköautoperiferiaa. Liikaa hopeavettä nautittu.
Ja hapettomuutta podettu kotisynnytyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä öljy maksaa paljon enemmän, siihen suodatin ja tiiviste, lähemmäs satanen. Suodattimen vaihto maksaa erikseen
Öljyn hinta riippuu ihan autosta ja siihen menevästä määrästä. Tavalliseen pikkuautoon saa alle viidella kympillä öljyn ja suodattimen. Tästä sitten hinta voi olla autokohtaisesti ylöspäin. Parhaimmillaan useamman satasen pelkät öljyt. Vaan eipä sellaiseen autoon niitä halvalla vaihdata merkkiliikkeessäkään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä maksoin muutama viikko sitten Järvenpäässä öljynvaihtohuollosta ja etupyörän laakerinvaihdosta osineen, öljyineen 120 € (sis. Alv ym lakisääteiset). Ja mulla on tuore päästömittaustulos.
Veikkaan että ap ei ole selvillä hintatasosta ja säästää niskaan romahtavista pukkivirityksistään johtuen jopa miljoonia vuodessa. Kunnes kuolee auton alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kian kohdalla näin on.
Todista väitteesi
Se on ihan EU direktiivi "right to repair" oikeus johon tämä perustuu. Autovalmistaja ei voi laillisesti tehdä mitään omaa pientä monopolia huolloille. Huoltoja ja korjauksia pitää saada kenen tahansa tehdä. Jos ne on asianmukaisesti tehty niin takuu pysyy voimassa.
huolto ja korjaus on kaksi eri asiaa, ja edes huoltojakaan ei takuuaikana voi teettää missä tahansa Repan takapihalla jos meinaa takuun säilyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maksa. Juuri pari viikkoa sitten vaihdoin öljyt ja suodattimen omaan autoon.
En vaihtanut yhteenkään autooni öljyä.
Koska omistin vain renkaan vaihtoon sopivan tunkin.
Öljynvaihto olisi tarkoittanut sopivien työkalujen ostamista, sekä paikan/paremman tunkin ostamista.
Olen nainen, joten samalla, kun teetätän vanhoihin romuihini katsastuskorjauksia. Ostan sen öljynvaihdon, jos se on ajankohtainen. Katsastuskorjauksiin, en myöskään välitä ostella tuhatta erilaista työkalua.
Ehkä siksi.