Vaihdoin just autooni moottoriöljyt, mikä on tekosyysi jos et itse vaihda?
Kysymys koskee nyt oikeita autoja, ei tepselihärveleitä.
Miksi maksaa helposta työstä, varsinkin kun ei tiedä mitä halvinta yleisöljyä joku nyrkkipaja kaataa sinne tai miten huolimattomasti tekevät. Esim moottori lämmitettävä kunnolla, vanhan öljyn annettava valua mahdollisimman hyvin pois, suodattimen tiivisteet voideltava uudella öljyllä ja taso säädettävä oikein.
Täällä tuli hinnaksi 65e:
-mahdollisimman laadukkaat automerkin omat öljyt 55e/5l
-alkuperäislaatuinen suodatin 10e
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on takuuta, silloin tietenkin huollatettava liikkeessä.
Mutta muuten vaihdan kyllä itse mielummin. On niin paljon virheitä mitä liikkeessä voivat tehdä tai sitten eivät tee kunnolla kunhan suurin osa öljystä vaihtuu eikä heti vuoda.
Takuun säilyminen ei voi edellyttää merkkiliikkeessä tehtyjä huoltoja.
t. Lainsäädäntö
Eihän tuossa sanottukaan merkkiliike, mutta liikkessä pitää kyllä huollattaa. Ei takuu säily jos itse vaihtaa.
Kyllä säilyy. Valmistaja ei voi keksiä mitään tuollaisia sääntöjä takuun ehdoiksi.
(Tottakai öljynvaihto pitää silti olla tehty valmistajan ohjeiden mukaisella öljyllä, suodattimella, jne)
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta itse könytä autonalla ja lutrata öljyjen kanssa. Käytän kerran vuodessa huollossa kun ei ole rahasta kiinni.
Rahamiehellä on tietysti ajosiltanosturi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa eikä ole välineitä.
Välineiksi riitti:
Pienet rampit jotka olen tehnyt lankuista
10mm hylsyavain pohjamuoviin
15mm hylsyavain tyhjennystulppaan
76mm/14-kulmainen suodatinavain
6mm kuusiokoloavain suodatinkotelon tyhjennystulppaan
Vähän paperia ja jarrukliineria puhdistukseen.
Vati mihin valutti vanhat öljyt
+Ongelmajätemaksu
Kuka sun suodattimet vaihtaa kun entiset näköjään vaihtamatta ja tukossa? Mites päästöarvot, kun suodatin on täynnä paskaa ja moottori sekä bensaa kuluu?
Ei maksa mitään. Ilmaiseksi saa vielä jäteöljyt ja kaikki muutkin ongelmajätteet Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Hee hee tapu tapu. Oon vaihtanut öljyt autooni jo 30 vuotta itse. Papukaijamerkkiäkö kaipailet tuosta arkipäiväisestä teosta.
M48
Samoin, siis yli 30 vuotta.
M59
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta muuten vaihdan kyllä itse mielummin. On niin paljon virheitä mitä liikkeessä voivat tehdä tai sitten eivät tee kunnolla kunhan suurin osa öljystä vaihtuu eikä heti vuoda.
t. Lainsäädäntö
Eihän tuossa sanottukaan merkkiliike, mutta liikkessä pitää kyllä huollattaa. Ei takuu säily jos itse vaihtaa.
Kyllä säilyy. Valmistaja ei voi keksiä mitään tuollaisia sääntöjä takuun ehdoiksi.
(Tottakai öljynvaihto pitää silti olla tehty valmistajan ohjeiden mukaisella öljyllä, suodattimella, jne)
Käytännössä yhtään uudemman auton huollot on tehtävä merkkiliikkeessä koska ei Pärnäsen korjaamolla ole edes tarvittavia tarvikkeita. Ja jos huoltoon kuuluu ajotietokoneen tarkistus ei ole tarvittavia lukuohjelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta itse könytä autonalla ja lutrata öljyjen kanssa. Käytän kerran vuodessa huollossa kun ei ole rahasta kiinni.
Se on siellä huollossa. En kai minä kotiini mitään nostureita hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Lainsäädäntö
Ei nykyään. Jollei nyt ole joku erikoistapaus, mutta yleisesti ottaen huollot saa tehdä missä tahansa liikkeessä.
En viitsi muutaman kympin säästön vuoksi saada käsiä ja vaatteita öljyisiksi, käydä hakemassa suodatinta ja vaihtaa myös se, hoitaa jäteöljyä kierrätyspisteelle ja, niin no, ylipäätään nähdä moista vaivaa. Mielummin ajan auton öljynvaihtopisteelle, jossa ammattilainen tekee työn nopeasti ja kätevästi samalla kun minä juon konttorin puolella kupin kahvia ja luen päivän lehden.
Jos olisi rahasta tiukkaa, varmaan sitten vaihtaisin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autooni ei tarvitse vaihdella moottoriöljyjä.
"Kysymys koskee nyt oikeita autoja, ei tepselihärveleitä."
"Tepseleistä" puhuvana vammaisena olisin hyvin hiljaa.
Tepselissähän se suurimman ajan kiinni ja koko ajan saa stressata onko pistoke vapaana, ehtiikö latautua jne.
Missä päin maata sanotaan "töpseli"? kuulostaa tavalta kuin puhuttaisiin vauvoille: "töpseli"
"Pistoke eli pistotulppa eli arkisemmin töpseli on sähkötekniikassa urospuolinen liitin (engl. plug). Pistokkeen päässä on piikit, jotka sopivat vastaavan tyyppisen naaraspuolisen liittimen reikiin. Pistokkeen naaraspuolista vastakappaletta kutsutaan sähkövoimatekniikassa pistorasiaksi ja elektroniikassa pistukaksi (engl. jack)."
Kaikkialla paitsi peräjunttilan murrealueella, jossa sinä asut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Lainsäädäntö
Mutta edellyttää että huollot on tehty valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti alkuperäisosilla, ja huollon oikeellisuudesta päättää valmistaja. Että siitä vain kokeilemaan onnea Pärnäsen korjaamolle.
Valmistaja ei päätä oikeellisuudesta. Heidän pitää pystyä TODISTAMAAN vian johtuvan väärin tehdystä huollosta jos haluavat takuuaikana vastuusta livahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autooni ei tarvitse vaihdella moottoriöljyjä.
"Kysymys koskee nyt oikeita autoja, ei tepselihärveleitä."
"Tepseleistä" puhuvana vammaisena olisin hyvin hiljaa.
Tepselissähän se suurimman ajan kiinni ja koko ajan saa stressata onko pistoke vapaana, ehtiikö latautua jne.
Missä päin maata sanotaan "töpseli"? kuulostaa tavalta kuin puhuttaisiin vauvoille: "töpseli"
"Pistoke eli pistotulppa eli arkisemmin töpseli on sähkötekniikassa urospuolinen liitin (engl. plug). Pistokkeen päässä on piikit, jotka sopivat vastaavan tyyppisen <
Edes missään peräjunttilassa ei puhuta tepseleistä. Tää tepseli-jäkätys on joku Tepon uusin keksintö.
Vierailija kirjoitti:
En löydä sähköautostani paikkaa, mihin sitä öljyä laittaa.
Typerys ei löydä,voin kertoa että perästä löytyy.
Ei mikään tekosyy, mutta minulla on varaa käyttää auto öljynvaihdossa, ym. huolloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Lainsäädäntö
Mutta edellyttää että huollot on tehty valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti alkuperäisosilla, ja huollon oikeellisuudesta päättää valmistaja. Että siitä vain kokeilemaan onnea Pärnäsen korjaamolle.
Valmistaja ei päätä oikeellisuudesta. Heidän pitää pystyä TODISTAMAAN vian johtuvan väärin tehdystä huollosta jos haluavat takuuaikana vastuusta livahtaa.
Luuletko ettei jollain Mercedes.Benzillä ole hauista todistaa että Pärnäsen korjaamo mokasi? Vähän nyt valoja päälle. Se missä sinä huollatat halpisaygoasi on toki yksi ja sama mutta ei kukaan kunnon auton omistaja huolloista luista takuun pettämisen uhalla jossain nyrkkipajassa.
Kuulostaa jotenki nsöpöltä tavalta puhua vauvoille jos sanoo "töpseli" :) Vähän kuin töpöhäntä :)
En ole koskaan kuullut kenenkään sanovan muuta kuin tepseli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on siellä huollossa. En kai minä kotiini mitään nostureita hommaa.
Persaukiset ei hommaa,rahamiehet kyllä,samalla voi vaihtaa asuntoautoonkin öljyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En löydä sähköautostani paikkaa, mihin sitä öljyä laittaa.
Typerys ei löydä,voin kertoa että perästä löytyy.
Siellä ei ole moottoriöljyjä vaikka siellä moottori onkin.
Kerro ihmeessä mistä päättelet että suodatin tukossa? Testataan tiedätkö mitään autoista.