Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisillä rahat loppu?

Vierailija
23.05.2025 |

Ihmisillä tuntuu olevan vähemmän rahaa, kuin ennen. Ostovoimaa ei ole.

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat on loppu, en pysty ostaan juurikaan mitään. Rikkinäiset kengät ja vaatteet, kaikkiin lääkkeisinkään ei ole varaa. Olen nykysin tullut siihen tulokseen että ruokaa saa varastaa kaupoista ja rikkailta.

susta on siis tullut vassari

Ei, vaan köyhä persu.

Persut tekee muut köyhäksi

Etenkin sun kaltaiset laiskat jankuttajat.

Vierailija
62/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun raha loppuu niin sitten on tiukka paikka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä mahtaa olla tuoremmat näpistely rikos tilastot oma näppituntuma on se että ne on suorastaan räjähtäneet kasvuun ja tästäkin saamme kiittää umpisurkeaa perskokkare hallitusta.

Vierailija
64/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä mahtaa olla tuoremmat näpistely rikos tilastot oma näppituntuma on se että ne on suorastaan räjähtäneet kasvuun ja tästäkin saamme kiittää umpisurkeaa perskokkare hallitusta.

Helsingin poliisi laittaa näpistelijät kuriin. Tilastot nousuun.

Vierailija
65/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmaisen rahan jakaminen loppunut.

Nyt maksellaan Sanna Marin hallituksen , tyttöhupakkojen jättämiä velkoja.

Niin ja otetaan Sannaakin enemmän velkaa. Näitä Petterin ja Riikan velkoja ei enää pystytäkään maksamaan. Petteri sanoi sen itse. Kaikki on mennyt.

Vierailija
66/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki meidän perheen rahat menee pankille ja prisman voittokatteeseen

Vierailija
67/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso muutos on  tapahtunut jos puhutaan  10 000-20 000 arvoisesta remontista. Vielä 5vuotta sitten keskituloiset ihmiset tekivät noita juurikaan isommin panikoimatta  , nyt vaan  mietitään ja siirretään esim sitä keittiöremonttia...tää on valitettava fakta.. 

Tämä on totta ainakin omalta kohdaltani. Tuloni eivät ole laskeneet, mutta vältän lainan ottamista ja laitan kaikki ylimääräiset rahat säästöön. Myöskään se, että talon arvo vaan laskee, ei kannusta ns. elintaso remontteihin. 

Vierailija
68/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki meidän perheen rahat menee pankille ja prisman voittokatteeseen

Prisma nosti Muovikassien hintaa. Ihan vaan ympäristötekona. Pitävät toki itse voitot jotka hinnan nostosta saavat

Nerokasta.

Vierailija
69/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää oikeiston hokema, että ostovoima on kasvanut nykyhallituksen aikana. Katsoin omaa palkkakuittia ja ainoa ostovoiman lisääntyminen vuosien mittaan on AY-LIITON neuvottelemat palkankorotukset! Ja nykyhallitus vielä yrittää tuhota liittoja kaikin tavoin. 

Ja vaikka jonkun kympin saisi enenmän kuussa, niin se on pakko säästää koska oikeisto on heikentänyt turvaverkot työttömyyden ja sairauden varalta. Ja vienyt työntekijöiden oikeuksia. Lisäksi asunnon arvo on romahtanut eikä työpaikkoja ole. Pankkien mukaan ihmisten säästöaste on kasvanut.

Näistä päätöksistä ei voi syyttää marinin hallitusta vaan on ihan nykyhallituksen omaa syytä. 

Täältä voi katsoa Suomen todellisen (ei kuvitellun voimafantasian) ostovoimakehityksen 2024 vrt. Euroopan maat:  https://www.euronews.com/business/2025/05/12/where-did-real-wages-rise-…

Tilastoista ja omasta elämästäkin huomaa, että ostovoima on LASKENUT pienistä, nimellisistä korotuksista huolimatra: verot, maksut ja hinnat ovat nousseet eksponentiaalisesti. Surullisin tilanne on pienituloisilla. Mutta moni oli sitä mieltä ennen vaaleja, ettemme olleet ansainneet sitä elintasoa joka oli silloin. Toivottavasti hallitusta äänestäneet ovat nyt tyytyväisiä  kun elintasomme on laskenut (pl.rikkaat ja pääoms). Sitä todellakin saa mitä tilaa.

Voisiko joku kertoa, milloin olemme saavuttaneet ansaitsemamme elintason? Kiitos. 

Näytä aiemmat lainaukset

Mun tulot eivät ole kasvaneet eikä vähentyneet, mutta monella tutullani on. Voisin kuluttaa enemmän ja tukea siten monia yrittäjiä, mutta autan mieluummin mulle tärkeitä ihmisiä. Kiitos palstalaisten, eilen tulin ajatelleeksi, että mitenkähän ystäväni opiskelevan tyttären tilanne elokuussa mahtaa olla. Siis vuokran suhteen. Laitoin hänelle viestiä ja kysyin. Ja juu, elokuussa ei saa enää yleistä asumistukea, mutta ei myöskään opiskelijan asumislisää. Sitä alkaa saada vasta syyskuussa. Sanoin, että mä maksan hänen elokuun vuokransa. VAV kiittää. Hyvä ystäväni on sairaalassa ja siitä on tulossa hänelle "kiva" lasku. Olen luvannut maksaa senkin. HUS kiittää. 

Vierailija
71/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys ja konkurssit raketoivat, joten ei ihme että rahat on loppu. Ensi vuoden veronkevennyksetkin on keskituloisilta syöty jo ennakkoon, kun työttömyysvakuutusmaksu nousee (ks. ensimmäisen lauseen alku), ay-maksuvähennys poistuu jne. Uskokaa jo te hyvät yksinkertaiset perskokkareita äänestäneet keski-ja pienituloiset: oikeistopolitiikka ei ole teille hyvä asia. 

Vierailija
72/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mun tulot eivät ole kasvaneet eikä vähentyneet, mutta monella tutullani on. Voisin kuluttaa enemmän ja tukea siten monia yrittäjiä, mutta autan mieluummin mulle tärkeitä ihmisiä. Kiitos palstalaisten, eilen tulin ajatelleeksi, että mitenkähän ystäväni opiskelevan tyttären tilanne elokuussa mahtaa olla. Siis vuokran suhteen. Laitoin hänelle viestiä ja kysyin. Ja juu, elokuussa ei saa enää yleistä asumistukea, mutta ei myöskään opiskelijan asumislisää. Sitä alkaa saada vasta syyskuussa. Sanoin, että mä maksan hänen elokuun vuokransa. VAV kiittää. Hyvä ystäväni on sairaalassa ja siitä on tulossa hänelle "kiva" lasku. Olen luvannut maksaa senkin. HUS kiittää. 

Hienoa, että autat muita. Minä tuen opiskelevaa nuortani, lomarahani menevät juurikin elokuun tukemiseen (ja säästöön). 

Hallitukselle joku voisi vinkata, että ihminen ei ole taloudellinen saari vaan osa kokonaisuutta. Opiskelijat, työttömät, sairaat ovat meidän läheisiämme eivätkä erillinen osa (jota voi kyykyttää ilman seuraamuksia). Toivottavasti seuraavissa vaaleissa ihmiset äänestävät toisin. 

Vierailija
73/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama ostovoima täällä 4-5 vuotta. Ennen koronaa se oli isompi.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 75: "Hienoa, että autat muita. Minä tuen opiskelevaa nuortani, lomarahani menevät juurikin elokuun tukemiseen (ja säästöön). 

Hallitukselle joku voisi vinkata, että ihminen ei ole taloudellinen saari vaan osa kokonaisuutta. Opiskelijat, työttömät, sairaat ovat meidän läheisiämme eivätkä erillinen osa (jota voi kyykyttää ilman seuraamuksia). Toivottavasti seuraavissa vaaleissa ihmiset äänestävät toisin.
"

Mulla omat lapset eivät onneksi tarvitse nyt taloudellista tukea, joten pystyn auttamaan muita. Mutta mietin kans, että ei kai noi päättäjät oikeasti kuvittele, että ne, joilla on mahdollisuus auttaa pulaan joutuneita opiskelijalapsiaan, hummaisivat rahansa johonkin palveluihin tai tavaroihin. Tai no toki on kaikenlaista vanhempaa, mutta normaalit vanhemmat kyllä priorisoi lapsensa omien humputustensa yläpuolelle. 

Vierailija
75/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jolla on, sille annetaan, ja hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on.

Minulla on mutta itse tienaamani koko ajan pois, joskus enemmän ja joskus vähän vähemmän. Mitään ei minulle anneta. Eli väärässä olet. 

Vierailija
76/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta edellisen hallituksen aikana oli paremmat turvaverkot työttömyyden ja sairauden varalle ja myös aikuiskoulutustuki, jolla pystyi parantamaan omaa asemaa työmarkkinoilla. Lisäksi julkisen terveydenhuollon asiakasmaksut olivat kohtuulliset.

Ja esim. omalla alallani oli työpaikkoja, joista valita, kun taas nyt ei avoimia paikkoja ole juuri yhtään. 

Tämä em. olisi syytä ottaa huomioon näitä ostovoimia arvioitaessa. 

Vierailija
77/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta edellisen hallituksen aikana oli paremmat turvaverkot työttömyyden ja sairauden varalle ja myös aikuiskoulutustuki, jolla pystyi parantamaan omaa asemaa työmarkkinoilla. Lisäksi julkisen terveydenhuollon asiakasmaksut olivat kohtuulliset.

Ja esim. omalla alallani oli työpaikkoja, joista valita, kun taas nyt ei avoimia paikkoja ole juuri yhtään. 

Tämä em. olisi syytä ottaa huomioon näitä ostovoimia arvioitaessa. 

Olen tuo, jolle vastaat. En ole ikinä saanut mitään tukia. Minun ostivoimani liukeni korkojen nousussa. Vaikka korot ovat tulleet alaspäin, on remonttikustannukset nousseet niin, ettei käytännössä tule alennusta. 

Vierailija
78/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jolla on, sille annetaan, ja hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on.

Ei varakkaille mitään annate vaan niiltä otetan vähemmän eli heidän veroja pienennetään.

Pienituloisilta ei ole otettu mitään pois vaan niille annetaan muiden verorahoilla kerättyjä  tukia vähemmän.

Rautalangasta: Jos sulle annetaan 10 vuoden ajan joka vuosi 10€  ja tänä vuonna annetaan vain 5€, sulta ei ole otettu yhtään mitåän pois vaan sulle on annettu vähemmän. 

Vierailija
79/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa Bensapumpulla taas, usein kun menee niin osto 20-30 € edellisellä, ruokakaupassa selvästi edullisemmat ostot ja halvempaa tavaraa.

Vierailija
80/138 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhenevät. Se on kapitalismin perussääntö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi