Mitä suomalaisia talvisia kaupunkeja on
Pakkasta, pitkä talvi ja paljon lunta? Mitä kaikkia Rovaniemen alapuolella vai onko kaikki?
Ainakin Itä-Suomessa riittää lunta joka vuosi.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Konala 👴🏻🌨🥶
Ei ole.
Olen tehnyt päätöksen: Jos joskus voitan lotossa, muutan oikein lumiseen ja talviseen kaupunkiin, mutta Rovaniemi ei käy eli alapuolella pitää olla.
Hallitukselle tiedoksi: Minä tähtään elämässä siihen, että ympärillä on paljon lunta.
Se tuottaa valtiolle miljoonia, kun ihmisillä on hyvä mieli talvella.
Seuraa esim Forecan 'lumen syvyys" -karttaa. Jos pitää mainita Rovaniemeä etelämmmät yleensä hyvin lumiset paikat , niin ensimmäisenä tulee mieleen Puolanka ja Ilomantsi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Seinäjoelta ylöspäin?
Mikä nyt sitten onkaan "paljon lunta"... Oulussa tällä hetkellä 5 cm. Eli rannikon kaupungit voinee unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Tampereen seudulla on joka talvi lunta ja pakkasta. Olisiko Tampereelta ylöspäin? Kuitenkin syksyn ja talven raja sekä lumiraja menee Pieksämäellä Itä-Suomen suuntaan eli kun Jyväskylän puolella on vielä syksy, Pieksämäen toisella puolella on jo talvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä nyt sitten onkaan "paljon lunta"... Oulussa tällä hetkellä 5 cm. Eli rannikon kaupungit voinee unohtaa.
No sillä tavalla, että tarvitaan lumiauroja ja lumikolaa sekä pakkasta pitää olla, välillä myös -15 tai enemmän. Millainen talvi olisi talvihullulle sopiva? Minä kutsun sitä Entiasjan talveksi, millainen talvi on hyvä.
Kaikki Suomen kaupungit, tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Seuraa esim Forecan 'lumen syvyys" -karttaa. Jos pitää mainita Rovaniemeä etelämmmät yleensä hyvin lumiset paikat , niin ensimmäisenä tulee mieleen Puolanka ja Ilomantsi.
No kiitos, tuo Lumen syvyys-karta on kyllä fiksu keksintö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sillä tavalla, että tarvitaan lumiauroja ja lumikolaa sekä pakkasta pitää olla, välillä myös -15 tai enemmän. Millainen talvi olisi talvihullulle sopiva? Minä kutsun sitä Entiasjan talveksi, millainen talvi on hyvä.
Lumiauroja tarvitaan koko Suomessa, vaikka lunta keskimäärin olisi vähän. Sitä kun sataa lunta Helsingissäkin, ja usein kerralla paljon. Ja sitten taas sulaa kunnes sataa uudestaan. Lumiauran tai -kolan tarve ei kyllä Suomessa ole mikään mittari. Pakkastakin on tainnut tänäkin talvena olla kunnolla koko Suomessa.
Mutta keskimäärin jos ajatellaan, niin rannikolla on epävakaisempaa kuin sisämaassa. Savossa on varmasti ihan hyviä lumitalvia jo, Kainussa ja Pohjois-Karjalassa jo ihan reilustikin lunta saati sitten Lapisssa. Samoin kuin Pohjois-Pohjanmaalla sisämaassa.
Konala 👴🏻🌨🥶