Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan
Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html
Kommentit (1333)
Ei oikeen tässä ketjussa kukaan tajua kuinka tuo syrjäyttää niitä lapsia.
Ei voi tehdä mitään,häpeää ,kiusaamista,jää pois kaveriporukoista,harrastuksista...
Ne ilmaset runojen lukemiset kirjastossa tms, ei ihan aina riitä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö kaikki rahat tatskoihin ja tekokynsiin jos ei ole varaa tuoretta kurkkua 1,90 euroa/ kg ostaa ?
Niihin, mutta yleisemmin alkoon ja muuhun vastaavaan. Alkkiksilla ja narkeilla rahat aina loppu
Ja varsinkin rahapelaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
No nyt on taas kirjoittaneet tähän ketjuun kaikki ne joilla 7 laudaturia. Ei koskaan sairauksia. Suku auttaa kaikessa. Ei mitään vastoinkäymisiä missään eikä koskaan. Uskomattoman typeriä kirjoituksia. Minulla mies masentui,alkoi juoda koska oli vaikeuksia löytää sopiva lääkitys ja otti ja kuoli. Jäin lasten kanssa nälkäkuoleman partaalle. Ei sukulaisia jotka olisivat auttaneet koska hyvin pieni suku. Pitäisi jokaisen miettiä mitä kirjoittaa!
Arvaa mitä. Minäkin olen ollut vakavasti masentunut. Kokeiltiin yli 15 erilaisista lääkeyhdistelmää, eivät auttaneet. Olin lataamossakin. Seitsemän vuoden jälkeen sitten jätin lääkkeet ja paranin omin avuin. Aloinko juoda? En. Koska jokainen jolla on puolikin aivosolua tietää, että alkoholi pahentaa masennusta ja sopii kovin huonosti masennuslääkkeiden kanssa.
Miehesi siis teki huonoja ja typeriä valintoja ja sinäkin, kun kerran menit huonon miehen ottamaan. Ei muuten ole sekään normaalia, että jos puoliso kuolee, aikuinen ihminen on lapsineen nälkäkuoleman partaalla. Normaali vastuullinen aikuinen hoitaa asiansa niin, että pärjää sen jälkikasvun kanssa myös, jos jää yksin, koska normaali vastuullinen aikuinen ymmärtää tosiaan sen, että mitä hyvänsä voi tapahtua koska hyvänsä kenelle vaan.
Sen jälkeen kun paranin masennuksesta, minulla on löytynyt kaikenlaisia kiehtovia neurologisia sairauksia. En ole pystynyt työntekoon 15 vuoteen, yhden tutkinnon suoritin välissä kun ajattelin sen alan työhön pystyväni, mutta kas kun löytyi taas uusi sairaus.
Ja arvaa mitä: en ole KERTAAKAAN tehnyt niin huonoja valintoja kuin tuon artikkelin ihmiset. (Muita huonoja valintoja kyllä, kuten sen että söin masennuslääkkeitä niin kauan vaikkeivät auttaneet.)
Suku meilläkin on pieni enkä ole tekemisissä kenenkään muun kuin äitini ja isäni kanssa.
Koittakaa hyvät ihmiset ymmärtää, että ainoa kuka on vastuussa elämästäsi, olet sinä itse. Kaikki menee aina takaisin niihin omiin valintoihin. MIKÄÄN ei muutu niin kauan, kun et tätä asiaa hyväksy ja ota vastuuta itsestäsi, elämästäsi ja päätöksistäsi.
Sillä minä paranin vakavasta toistuvasta masennuksesta ja olen saanut perussairauteni hallintaan: toteamalla, että kukaan muu ei minua selvästikään voi auttaa ja vastuu on joka tapauksessa minun, joten ei siinä muuta kuin heitä selkään ja kanna. Ja jos sattuu lisää jotain, heität selkään ja kannat.
Elämän luonteeseen kuuluu se, että koko ajan sattuu kaikenlaista milloin kenellekin. Elämä yksinkertaisesti on kuin loputon nyrkkeilymatsi jossa on vaan noustava uudestaan jaloilleen IHAN ITSE, koska jos jäät makaamaan, se muuttuu vapaaotteluksi ja sinulta po-t-ki-t-a-an ky-l-k-il-u-ut sisään. Mutta jos nousee ylös, aina vaan uudestaan ja uudestaan ja uudestaan, olet lopulta niin taitava ettei elämä saa iskujaan sisään.
P.S. Olin muuten koulukiusattukin. Senhän olisi jo pitänyt elämäni tämän palstan mukaan lopullisesti pilata. Tai työpaikkakiusaamisen. Tai ahdistelun teininä. Tms.
Vierailija kirjoitti:
ruokapula on lapsen terveydelle huono, mutta asuminenkin maksaa. matkat ei ole pakollisia ja ne voi tehdä aikuisena.
on tärkeää että kasvava lapsi saa terveellistä ruokaa, muuten sairastuu. köyhyys on tuttua minullekkin eli uskon vanhempien tuskaa.meillä oltiin köyhiä kotona,kasvatimme kuitenkin itse pihallamme perunaa,kurkkuja,porkkanoita jne.maalla tämä onnistuu ,mutta ymmärrän että kaupunki köyhät ei omista edes pihaa, mikä entisestään tekee vaikeaksi ruuan hankinnan.kesällä kun kasvaisi muuten oma salaatti tms.kaupungissa köyhyys korostuu koska ei ole pihaa ja kaikki harrastukset maksaa.maalla voi liikkua luonnossa.
Vaikka niillä olisi pihaa ja peltoa niin eivät kasvattaisi mitään. Älä unta näe. Sehän olisi ihan kamala työleiri jos joutuisivat muokkaamaan, kylvämään ja kastelemaan. Luultavasti 1950 syntyneet on viimeinen sukupolvi joka viitsii ja ihan ilolla laittaa itselleen kasvimaan. Kaikki pitää saada nykyisin helpolla, mieluiten ilmaiseksi ja jos ei saa niin hallituksen syyhän se on kun tukia ei saa tarpeeksi paljon, että saisi ostella mitä mieli halajaa marketeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse menin ensimmäiselle ulkomaanmatkalle poikaystävän kanssa Rhodokselle kesätyörahoilla 18-vuotiaana. Ruotsin laivalla olin käynyt muutaman kerran vanhempien kanssa ennen tuota niinsanottua oikeaa ulkomaanmatkaa. Meidän ulkomaanmatka oli käynti Tampereen Särkänniemessä kerran kesässä äidin kanssa. Muuten olimme kotona maalla, uimme, leikimme ulkona kodin pihalla, luonnossa, metsässä jne.
Mistään en koe jääneeni paitsi lapsena, ruokaa oli aina pöydässä ja päällä puhtaat ja ehjät vaatteet, vanhemmat maksoivat omakotitalon asuntolainaa 20 prosentin korolla.
Mikä näitä nykyajan ihmisiä vaivaa, kaikkea pitäisi olla ja tietysti muiden maksamana. Eivät ilmeisesti osaa elää vaan eletään yli varojen kun täytyy somessa näytellä mitä on ostettu, on uudet tatuoinnit, hiusvärit, huulen turvotus, geelikynnet, räpsyripset jne. Sitten vielä pitäisi päästä ulkomaanmat
Miksei mies kuulu Loimaan kassaan, että saisi ansiosidonnaista?
Miksei mies vaihda työpaikkaa ennen kuin tulee kengänkuva takalistoon?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi tehdä mitään,häpeää ,kiusaamista,jää pois kaveriporukoista,harrastuksista...
Tuo särkee myös oman sydämeni joka kerta, kun näitä luen. Olen perheestä, jossa ei oltu niinkään vähävaraisia, mutta isä oli hirviö, joka kontrolloi kaikkea ja vielä nyt lähes 30 vuotta omilleni muuttamisen jälkeenkin muistan sen, miltä tuntui kun ei kuulunut porukkaan. Vaikka kotona oli kamalaa, pahinta oli kuitenkin koulussa, jossa jouduin kiusatuksi huonojen ja vähäisten vaatteideni takia enkä tietysti päässyt osallistumaankaan mihinkään. Pienellä paikkakunnalla oli pahinta, että kaikki tiesivät, mutta olihan sekin kamalaa, kun ei ikinä saanut mitään, mitä ei ollut pakko lapselle ostaa. Usein mietin, kunpa voisin edes yhdelle sellaiselle lapselle olla turvallinen aikuinen, jonka elämää voisin rahallisestikin tukea, mutta luonteeni tuntien murehtisi liikaa lapsen kotioloja, joihin en voisi vaikuttaa. Me elimme eristettyinä eli itse en olisi saanut ottaa vastaan apua, jos sitä olisi ollutkin tarjolla eikä sukulaistenkaan kanssa saanut olla tekemisissä.
Kurkku on lähes pelkkää vettä.
Luin tänään ton artikkelin, ja tulin taas surulliseksi. Meillä on ihan sama tilanne, ollut jo pitkään. Vaikka työssäkäyviä osan vuodesta ollaan.
Sitä tulee oikeasti surulliseksi ja jopa vihaiseksi, kun ei ole lapselle tarjota koskaan mitään extraa. Tietysti perustarpeet (ruoka, puhtaus jne) hoidetaan aina mutta mitään ylimääräistä ei olekaan.
Jutussa oli ehkä harhaanjohtavasti mainittu "matkustaminen" mutta ymmärrän kyllä hyvin mitä ajetaan takaa. Eli että olisi vaikka kesälomalla varaa lähteä vähän kodin ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö kaikki rahat tatskoihin ja tekokynsiin jos ei ole varaa tuoretta kurkkua 1,90 euroa/ kg ostaa ?
Mistä saa kurkun tuohon hintaan tammikuussa?
Tammikuussa ostetaan appelsiineja. Vihannekset ja hedelmät tulee ostaa satokauden mukaan.
Olen 61 ja olen käynyt päiväseltään Tallinnassa kerran, Tukholmassa muutaman kerran, Pohjoisesta rajan yli kolme kertaa sekä 80-luvulla Leningradissa kolmen päivän reissu. Tässä minun matkat. Nyt olisi kyllä varaa, mutta en uskalla, eikä ole kaveria, mies ei lähde, veli matkustelee paljon työasioissa enkä hänen kanssa haluaisikaan, siskoja tai naispuolisia serkkuja ei ole yhtään, paras ja ainoa riittävän hyvä kaveri matkustelee sisarustensa ja miehensä kanssa enkä viitsi tunkeutua mukaan.
Kurkut on nyt edullisia ja niissä lähes 100 % on syötävää.
Miksi jumitatte tuota "kurkkua"? !
Olen ihan samanlainen pienituloinen, joka kärsii jatkuvasti siitä, että lapsella ei ole koskaan mitään ekstraa.
Kurkulla tarkoitetaan varmasti, että juuri koskaan leivän päälle ei ole varaa ostaa muuta kun sitä halvinta. Meillä esim. margariini ja joskus lauantaimakkara. Kurkku, kuten muutkin kasvikset on tosi kalliita!! Mielellään ostaisin vaikka salaattia tai tomaattia leivän päälle (tai ruoan kanssa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Tuo oli normaalia elämää kaikille vielä joku vuosikymmen sitten. Nykyinen taso on ollut velaksi, pitää muistaa. Kansantuotteen piti nousta moniosaajilla, mutta ei ne sitten osanneetkaan mitään.
Niin oli. Ei kasarilla monikaan 9-vuotias ollut käynyt lomamatkalla. Eikä me siitä erityisesti kärsitty.
Itse pääsin 90-luvulla 10-vuotiaana ensimmäisen kerran ulkomaille serkkujen perheen kanssa, ihan tavallista oli enkä tajunnut kärsiä siitä etten aiemmin ollut päässyt. Mun vanhemmat oli vielä normaalia parempituloisia, ei vaan ollut tapana käydä ulkomaanmatkoilla ja ei kyllä juuri millään muillakaan matkoilla tai missään huvipuistoissa ym. Lomat vietettiin suurimmaksi osaksi kavereiden kanssa ulkona leikkien
Omat lapsuuden lomamatkat olivat telttaretkiä tai vierailuja mummolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään käynyt lapsena. Aikuisiällä on ollut tilaisuuksia sitäkin enemmän, mutta pidän lähinnä typeryytenä sellaista. Jos olisi joku hyvä paikka minne voisi jäädä, voisin harkita liikkumista. Mutta turisteilu on turhaa.
Ylimielistä ajatella, että oma elämäntyyli on paras. Päin vastoin, esimerkikis terveys voi olla paljon parempi pienituloisella, kun ei elä millään mätöillä. Lisäksi keskiluokkaiset ovat usein erikoisen ilkeitä, josta herää monia kysymyksiä heidän mielenterveydestään.
Ihan tutkitusti varakkaat ovat kyllä terveempiä ja syövät terveellisemmin. Mielenterveyskin on tutkitusti parempi.
Tähän lisäisin vielä sen, että usein kerrotaan että tutkitusti köyhät ovat anteliaampia kuin varakkaat. Ja tämä kerrotaan sellaisella "Köyhä On Parempi Ihminen" -sävyllä.
Oikeastihan se kertoo vain siitä, että köyhä on antelias samasta syystä kuin on köyhä: huonot taloustaidot.
Ei se ole mikään hyvän ihmisen merkki, että paskoo omat asiansa ja pahimmillaan lastensakin asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ruokapula on lapsen terveydelle huono, mutta asuminenkin maksaa. matkat ei ole pakollisia ja ne voi tehdä aikuisena.
on tärkeää että kasvava lapsi saa terveellistä ruokaa, muuten sairastuu. köyhyys on tuttua minullekkin eli uskon vanhempien tuskaa.meillä oltiin köyhiä kotona,kasvatimme kuitenkin itse pihallamme perunaa,kurkkuja,porkkanoita jne.maalla tämä onnistuu ,mutta ymmärrän että kaupunki köyhät ei omista edes pihaa, mikä entisestään tekee vaikeaksi ruuan hankinnan.kesällä kun kasvaisi muuten oma salaatti tms.kaupungissa köyhyys korostuu koska ei ole pihaa ja kaikki harrastukset maksaa.maalla voi liikkua luonnossa.
Vaikka niillä olisi pihaa ja peltoa niin eivät kasvattaisi mitään. Älä unta näe. Sehän olisi ihan kamala työleiri jos joutuisivat muokkaamaan, kylvämään ja kastelemaan. Luultavasti 1950 syntyneet on viimeinen sukupolvi joka viitsii ja ihan ilolla
Älä nyt viitsi yleistää. Oma 50-luvulla syntynyt äitini ei tee mitään, jos ei ole pakko, ei edes ruokaa ja sama touhu appivanhemmilla. Minä ja mieheni taas puuhaamme koko ajan kaikenlaista, kasvatamme itse sen, mitä kerrostalossa suinkin pystyy ja minä etenkin tykkään leipoa ja laittaa ruokaa. Ei tulisi mieleenkään koskea eineksiin siinä missä meidän edellinen sukupolvi ostaa perunamuusinkin Lidlin jauheena.
Vierailija kirjoitti:
Juu, tuota mietin silloin lapsena kyllä. Jostain syystä jouduin valitsemaan haluanko luokkasormuksen vai tietokonepelin. Taisin olla ainoa, joka ei ottanut luokkasormusta sitten.
Mutta jälkeenpäin kun asiaa mietin, niin en minä siltä luokalta ketään kaipaa. Enkä pitänyt heistä silloinkaan, ja olin koko ajan ongelmissa tämän vuoksi. Joihinkin muihin asioihin sitten kuitenkin riiti rahaa, en oikein ymmärrä millä perusteella johonkin ei aina riittänyt. No eipä paina enää, koen että hyvässä paikassa olen elämässäni. Velaton ja hyvinvoiva. Onnellinen.
Jos sen tiskikoneen korjausrahalla ostais tiskiharjan ja veisi sen lapsensa vaikka leffaan....
Vierailija kirjoitti:
On siinä sössitty oma talous ihan urakalla jos työssäkäyvällä ei ole varaa ostaa kurkkua.
Jos on yh, tienaa reilu 2 tonnia ja 3 lasta ja lainaa ym ym niin kyllähän se tiukaa on, mutta eniten ihmettelen sitä, että miksi esim tämän pojan 9v isä ei voi viedä poikaansa sinne eläintarhaan tai pienelle matkalle? Aina näissä on äiti 3 lapsen kanssa ja ei varaa mihinkään. Miksi se lapsen isä ei osallistu enemmän? Jos isä maksaa lapsen elatuksesta 140e/kk niin eihän se mihinkään riitä.
aamulla luin jostain toisesta jutusta, miten 29v lasta odottava nainen valitti, että heillä ei ole varaa mihinkään suoratoistopalvelukin on pitänyt lopetaa ja MIES ei nyt pysty katsomaan rallia/formuloita vaan joutui tyytymään tekstitettyihin tuloksiin. Eikä kuulema voinut ottaa edes äityispakettia vastaan, kun olisi mennyt tt-tuki. No mitä ihmettä, olis ottanut sen tavarana, niin ei olisi tt-tuki mennyt. Nyt oli ottanut kuitenkin rahana.
Voi taivas.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapsuuden lomamatkat olivat telttaretkiä tai vierailuja mummolassa.
Sama, eli mökkeilyä ja partioleirejä, mutta toisaalta myös automatka Tanskaan ja 3 viikon joululoma Floridassa. Kaikista jäi upeita muistoja. Se, että halpa lomailu on hauskaa, ei tarkoita, etteivätkö kallimmaatkin reissut voi olla upeita ja niillä voi kokea jotain mitä mummulassa ei voi.
Me kyllä matkusteltiin jonkun verran silloin 90-luvun alussa, mutta parasta siinä oli se, että vietettiin aikaa yhdessä perheenä. Ihan hyvin se olisi onnistunut kotimaassakin.
Meillä oli ulkomailla matkailuauto vuokralla, se oli ihan parasta. En edes muista paljon mitään muuta ulkomailta kuin sen matkailuauton, hotellien uima-altaat ja sen että oli aina liian kuuma. Lapsia ei ne kulttuuri nähtävyydet kuitenkaan kiinnosta, joten en muista niistä yhtään mitään. Kasveihinkaan ei tullut kiinnitettyä huomiota, muuten kuin että siellä oli palmuja. Oudoista eläimistä me kersat huomioitiin lähinnä hyönteiset.
Sen muistan, että siellä myytiin kaupoissa kaikkea krääsää ja merkkituotteita, mitä ei siihen aikaan Suomessa ollut, mutta eihän sekään nykyään enää päde ja netistä voi tilata mitä vaan.