Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan

Vierailija
22.05.2025 |

Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html

Kommentit (1333)

Vierailija
181/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mekään penskana käyty missään, en mennyt rikki. Päinvastoin osaan arvostaa pieniä tärkeitä asioita. Enemmän olisi vaikuttanut jos oma vanhempi itkisi kaikkea mitä puuttuu jossain lehdessä ja minun edessä. 

Vierailija
182/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin pienituloisena voin kyllä sanoa, että itsetehty ruoka tai terveellinen ruoka EI TODELLAKAAN ole aina halvempaa!

Esimerkki ihan meiltä:

Ostan paketin valmislihapullia noin 400g 0,99€ ja teen niistä kastikkeen. Ostan jauhelihaa ja teen niistä lihapullia, maksaa lähes 3 euroa 400g.

Kotimaiset marjat, hedelmät, kasvikset ovat tosi kalliita. Ostan vaan jos on tarjous. Ulkomaisiakin vaan jos on tarjouksessa.

Kotimaisia hedelmiä ei kyllä taida olla kuin sesonkiaikana omenoita ja luumuja. Hyvinä vuosina ihmiset tarjoaa omenoita ilmaiseksi, kun on ylitarjontaa.  Viime vuosi oli sellainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän se perhe syö, jossa ei ostettu kurkkua, salaattia, jogurttia, juustoa tai kanaa? Kalliita eineksiä kenties? En oikein usko, että juureksilla, perunalla ja linssillä mennään.

Vierailija
184/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin pienituloisena voin kyllä sanoa, että itsetehty ruoka tai terveellinen ruoka EI TODELLAKAAN ole aina halvempaa!

Esimerkki ihan meiltä:

Ostan paketin valmislihapullia noin 400g 0,99€ ja teen niistä kastikkeen. Ostan jauhelihaa ja teen niistä lihapullia, maksaa lähes 3 euroa 400g.

Kotimaiset marjat, hedelmät, kasvikset ovat tosi kalliita. Ostan vaan jos on tarjous. Ulkomaisiakin vaan jos on tarjouksessa.

Laitat kai niihin itsetekmiisi pulliin puolet vehnää ja neljänneksen kamaraa ja muita teurasjätteitä? Ihan turha verrata täysin eri tuotteiden hintaa.

Vierailija
185/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ostaa sitä salaattipussia, minkä kilohinta on kympin luokkaa. Kannattaa katsella niiden muiden salaattien kilohintoja. Itse joskus teen tarkistuspunnituksia ja otan sellaisen mikä oikeasti painaa enemmän kuin mitä pussin kyljessä on. Cosmopolitan salaattia ostin viimeksi "200 grammaa" kahdella eurolla, mutta siinä pussissa olikin yli 300 grammaa. 

Vierailija
186/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki ihan meiltä:

Ootko katsonut mitä niissä 99 sentin lihapullissa on? Ts mistä ne on tehty?Kiveksistä, kamarasta jne. Toki on oikein, että eläin käytetään kokonaan, kun se kerran pitää tap*paa.

Osta kahdenkilon pussi porkkanoita, ei maksa paljoa ja tee porkkanapihvejä, porkkana lettuja, porkkanasämpylöitä, porkkanakeittoa, porkkanalaatikkoa ym ym

Vierailija
187/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun mukaan kyse on siitä, että tuli ero ja nainen jäi omakotitaloon jossa oli juoksevia kuluja ja lainanlyhennys, joita yhden palkalla ei voi maksaa.

Ei myöskään älynnyt hakea lisää maksuaikaa. On tästä syystä ylivelkaantunut.

Toimittaja voisi ohjeistaa velkaneuvojan pakeille. Uskoisin, että paljonkin olisi vielä tehtävissä.

Ero voi viedä voimat, jos itse ei ole eroa hakeva osapuoli, eikä apua välttämättä  jaksa hakea

Vierailija
188/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no ei ollut ennenkään matalan tason tienaajilla varaa tehdä mitään ylimääräistä, eikä ollut luottokortteja joilla tavaroiden maksua voisi siirtää.

Olin 21 kun menin laivalla Ruotsiin, eikä vanhemmat mulle kustantaneet koskaan mitään matkaa. Eurooppaan lähdin interrailille kun olin tienannut itse rahaa. Perhe teki 1-2 matkaa tosipitkälle - Helsinkiin. Olin niin pieni, etten edes muista niistä matkoista mitään.

Joskus pienenä laitettiin synttärit kun muillakin oli tapana, sain kutsua x määrän koulukavereita. Syntymäpäiväni oli lähellä joulua joten jos jouluna sain jotain, niin synttäriksi sitten tuskin mitään.

Omat kuteene oli lähinnä siskolta ja serkuilta pieniksi jääneitä, harvoin sai mitään uutta. En edes osannut ajatella tilannetta, että jatkuvasti käytäisiin vaate- ja kenkäostoksilla.

Onkohan koko nykyihmisten tyytymättömyys sitä että todella kaikkea pitäisi saada ja heti, vaikka ei ole varaa? Itse totuin siihen, että piti ensin säästää ja sitten vasta ostaa. Oli tyytyväinen ja ylpeä, kun oli hankkinut jotain haluamaansa todella itse hankituilla omilla rahoilla.

Vierailija
189/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä nää ihmiset syö, jos kasviksiin ei ole "varaa"? Pakastevihannekset halpoja eikä se kurkkukaan ole ylihintaista kuin tammi- ja helmikuussa.

Vierailija
190/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, elämä ei aina mene niin kuin toivoo. Olimme molemmat vanhemmat vakityöpaikoissa, kun sairastuin. Toivuin siitä jotenkuten työkuntoiseksi, vaikka psykoosi vaikutti lähimuistiin. Sen jälkeen puoliso sairastui aivotapahtumaan ja jäin käytännössä kahden erityistarpeisen lapsen yksinhuoltajaksi. Ei ollut ihan aina helppoa. Toimeentulotukea jouduin hakemaan sairaalalaskuihin ja välillä oli tosi tiukkaa. Lapsia en saanut hoitoonkaan mihinkään ikinä, koska äitini sairasti syöpää ja isäni puolestaan hoisi häntä. Anoppi oli sairas ja appiukko kuollut. Siskollani itsellään pienet lapset. 

Ei käyty ulkomailla, ei, mutta tuetuille lomille päästiin pari kertaa. Kurkkua oli silti varaa ostaa. 

Lapset ovat jo aikuisia ja omillaan. Jos tästä jotain hyvää haluaa löytää, niin lapset ovat eteviä rahankäyttäjiä. Kumpikin selvinnee opinnoista ilman opintolainaa ja se on näinä aikoina paljon se. Minulta ei taloudellista apua saa, sillä tulen niukin naukin toimeen itse. 

Vierailija
191/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkse muiden vika?

Kävin ekan kertaa ulkomailla 29-vuotiaana. 

Ei kaikkien perheiden tarvitse matkustaa ja saastuttaa planeettaa. Lapset on rasittavia muutenkin.

Synnyit varmaankin sitten aikuisena...

Vierailija
192/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, elämä ei aina mene niin kuin toivoo. Olimme molemmat vanhemmat vakityöpaikoissa, kun sairastuin. Toivuin siitä jotenkuten työkuntoiseksi, vaikka psykoosi vaikutti lähimuistiin. Sen jälkeen puoliso sairastui aivotapahtumaan ja jäin käytännössä kahden erityistarpeisen lapsen yksinhuoltajaksi. Ei ollut ihan aina helppoa. Toimeentulotukea jouduin hakemaan sairaalalaskuihin ja välillä oli tosi tiukkaa. Lapsia en saanut hoitoonkaan mihinkään ikinä, koska äitini sairasti syöpää ja isäni puolestaan hoisi häntä. Anoppi oli sairas ja appiukko kuollut. Siskollani itsellään pienet lapset. 

Ei käyty ulkomailla, ei, mutta tuetuille lomille päästiin pari kertaa. Kurkkua oli silti varaa ostaa. 

Lapset ovat jo aikuisia ja omillaan. Jos tästä jotain hyvää haluaa löytää, niin lapset ovat eteviä rahankäyttäjiä. Kumpikin selvinnee opinnoista ilman opintolainaa ja se on näinä aikoina paljon se. Minulta ei taloudellista apua saa

Ihan mielenkiinnosta, jos ensimmäinen lapsi paljastuu erityislapseksi, niin luulisi olevan kuormittavaa tehdä toinen. Vai huomattiinko tämä vasta myöhemmin.

Vierailija
193/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki ihan meiltä:

Laitat kai niihin itsetekmiisi pulliin puolet vehnää ja neljänneksen kamaraa ja muita teurasjätteitä? Ihan turha verrata täysin eri tuotteiden hintaa.

Jos puhutaan lihaan verrattavissa olevista ainesosista, niin silloin valmispyörykät ovat edullisempia. Eri asia on sitten se, että haluaako sen lihansa fileenä vai "teurasjätteenä".

Vierailija
194/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? 

Jos porsii, yhteiskunnan pitää maksaa sen lapsi etelään?

Kannattais köyhienkin vähän miettiä moneenko lapseen on oikeasti rahaa, jos haluaa lapsilleen aidosti hyvän elämän.

Vastaus on yleensä 0

Elämä opettanee vielä Sinuakin! 

Vierailija
195/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko meidän lähi s-market jotenkin erikoinen, mutta siellä on vuosikaudet banaanit maksaneet alle euron kilo. vaikka otat ison banaanitertun ei se maksa juuri euroa enempää. Appelsiinit on myös aina vaan sen alle  euro kilo. 

Joten ei kyllä ole rahasta kiinni niiden ostaminen. Jättää pari hk valmishampparia ostamatta tai yhden limsatölkin  ja se on siinä se hedelmäraha. 

Ja jos lapsen haluaa viedä elämysretkelle niin menkää koko porukan voimin loppukesästä marjametsään. Sangot mukaan ja hetkessä on talven mustikat ja vadelmat ja puolukat kerätty ja ihan ilmaista. 

Ulkomaan matkat ei todellakaan ole jokamiehen oikeus. Eikä mitkään  huvipuistot. Luonnossa liikkuminen on  ilmaista ja ruisleipäeväät ei paljoa maksa.  Siinä sivussa kerätään ne marjat ja sienet. 

Vierailija
196/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat jo aikuisia ja omillaan. Jos tästä jotain hyvää haluaa löytää, niin lapset ovat eteviä rahankäyttäjiä. Kumpikin selvinnee opinnoista ilman opintolainaa ja se on näinä

Lapsilla on ikäeroa vajaa kaksi vuotta ja esikoisen erityisyys huomattiin vasta myöhemmin. 

Vierailija
197/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osassa matalapalkka töissä ei saa ylityökorvausta vaan ne saadan vapaana myöhemmin, että ei auta ylitöiden tekeminenkään. 

Onko esimerkkejä antaa moisista matalapalkkaisista töistä

Kaupan ala.

Vierailija
198/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On edullisia harrastuksi, kuten partio. Jossa on paljon kivaa tekemistä. Partioleireille pääsee vanhemmatkin mukaan edullisesti. 

Ja ainakin pääkaupunkiseudulla on museoihin ilmaispäiviä.

Harrastamisen Suomen malli tarjoaa ilmaisia harrstuksia koululaisille. Aina löytää jotain kivaa edullista tekemistä, jos viitsii etsiä. 

Tänä kesänä partioleiri maksaa 225 euroa viisi päivää. Sama hinta kaikilta perheen lapsilta ja jopa minulta aikuiselta joka menisin sinne valvomaan lapsia. Voi hakea stipendiä muttei sitä kaikki ja siltä stipendin jälkeenkin maksettavaa jää 100 euroa.

Vierailija
199/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pienipalkkainen  3:n lapsen yh. Me käydään lähes vuosittain ulkomailla ja huvipuistossa. Mun lapset harrastaa, yhdellä todella kallis kilpaharrastus, siihen tosin saadaan vähän tukea. Mä en käytä rahaa itseeni. Ei tupakkaa, alkoholia tai omia maksullisia harrastuksia. Kaikki menee lapsiin ja perhe-elämään ja omaan kotiin. Nuorena otin luottoa älyttömät määrät ja olen nekin saanut maksettua pois.  Ihan itsekseni,yksinäni. Kyllä näillä joilla ei ole varaa tehdä asioita on vaan se elämänhallinta hukassa. Päihteitä kuluu tai muuten itselle hankitaan kalliita asioita.

Vierailija
200/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko katsonut mitä niissä 99 sentin lihapullissa on? Ts mistä ne on tehty?Kiveksistä, kamarasta jne. Toki on oikein, että eläin käytetään kokonaan, kun se kerran pitää tap*paa.

Tottakai olen! Mutta nyt puhuinkin siitä, että mihin on oikeasti varaa. Tottakai ostaisin kaiken luomuna, kotimaisena jne! Mutta kun ei ole varaa ja ainakin lapsen on syötävä. Minä ja puoliso voidaan olla syömättä päiväkin.

Tulee varmaan joillekin hyvätuloisille yllätyksenä, että minäkin menen usein kauppaan vaikka 5 euron kanssa, ja pitää siitä valita, että saa lapselle ruoan. Ei siinä paljon osteta esim. yhtä jauhelihapakettia (noin 3 euroa) kun pitäisi ostaa vielä vaikka vessapaperia.