Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan
Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html
Kommentit (1333)
Mä taas mietin tuon luettuani, että voisin maksaa lapsen ja äidin huvipuistoon, saiskohan yhteystiedot IL:stä. Tunnen mm. monta sairaanhoitajaa, joilla lapsia, elävät tysin kädestä suuhun. Ei se ole aina mistään taloustaidoista kiinni, elämä on kallista
Vierailija kirjoitti:
Voisi tehdä niin, että niissä töissä esim. ravintolatyöt ja kaupanalan työt, missä ei kulje linja-autoa aikaisin aamulla eikä myöhään illalla eikä viikonloppuna eikä juhlapyhinä niin ei käytäisi töissä ollenkaan, noissa ei saa monessa edes täysiä työtunteja. Kiinni vaan ravintolat, baarit ja pubit ja kaupat klo 18.00 lauantai iltaisin.
Kyllä useimmilla on autot ja on myös varaa pitää autoa.Itsekin ostin ravintola-alan palkalla uuden auton.
Avuttomat vanhemmat ovat lapsella. Ei muuta!
Vierailija kirjoitti:
Osassa matalapalkka töissä ei saa ylityökorvausta vaan ne saadan vapaana myöhemmin, että ei auta ylitöiden tekeminenkään.
Siitä kiitos PAM:ille joka näitä tasoitusjärjestelmiä on sopinut.Meet tuuraamaan sairastuneen työvuoron vapaapäivänä niin saat joskus vapaapäivän tilalle.,ei mitään muuta.
Sellaisten lasten vanhempien, ainakin toisen, pitää MENNÄ TÖIHIHIN ! Ja 9-vuotias kyllä kykenee jo ainakin keräämään pulloja sekä metsän marjoja. Rukoilemaankin.
Vierailija kirjoitti:
Olin Yh äiti. Kaksi teiniä ja kaksi pientä lasta. Kaikki koulutettu, kaikille maksoin ajokortit. Eivät ottaneet opintolainaa, minä autoin, ja he menivät kaikki töihin jo teineinä.Jakoivat mainoksia, lastenhoitoa, kaupassa, raksalla, siivousta jne.
Nyt kaikki 20-30 vee, kaikilla vakkarityöt, kolme vanhinta opiskelleet työn ohessa lisää ammatteja. Nuorimmalla vakkarityö, sai sen jo ennen inttiä. Ei vielä opiskele lisää, vaan hankki toisen työn.
Minä kävin töissä koko ajan kun he olivat pieniä, työn ohessa opiskelin lisää 3 vuotta.
Kävimme joka kesä vuokramökeillä viikon pari. Huvipuistot käytiin, laivareissut ja pari kertaa ulkomailla.
Sain normi elatustuet, sen kelan pienimmän ja lapsilisät. Asumistuki loppui kun kaksi vanhempaa ei ollut enää kirjoilla luonani. En saanut asumistukea enää kun kaksi nuorempaa asui luonani, tuloni sen verran hyvät.
Lapset ja nuoret sai hyvää, ravitsevaa ruokaa aina
Jatkan vielä. Minulla oli hyvä palkka, bruttona keskimäärin 3 750 kuukaudessa. Sairaanhoitajan kaikki lisät. Mutta vakkarityön ohessa tein keikkaa paljon vapailla ja lomilla ja tuplavuoroja.
Kyllä hoitoalalla on mahdollista saavuttaa hyvät tulot jos vain haluaa ja on motivaatiota
Nyt kun asun jo yksin, teen edelleen paljon töitä, joskin vähemmän nyt, kun ei ole enää lapsia elätettävänä.
Ja koska olen ollut vuosia myös rekryjen listoilla, niin saisin tehdä vaikka joka päivä töitä, mutta en tietenkään jaksa, enkä halua vetää itseä ihan loppuun, kun ei ole pakko.
Rekryn kautta saa työtarjouksia koko ajan, ja laajalta alalta.
Se vaatii vain itseltä paljon, että painaa niitä ylimääräisiä töitä, oman työn ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi tehdä niin, että niissä töissä esim. ravintolatyöt ja kaupanalan työt, missä ei kulje linja-autoa aikaisin aamulla eikä myöhään illalla eikä viikonloppuna eikä juhlapyhinä niin ei käytäisi töissä ollenkaan, noissa ei saa monessa edes täysiä työtunteja. Kiinni vaan ravintolat, baarit ja pubit ja kaupat klo 18.00 lauantai iltaisin.
Kyllä useimmilla on autot ja on myös varaa pitää autoa.Itsekin ostin ravintola-alan palkalla uuden auton.
Niin, riippuu paljonko on vuokra ja jos on puoliso paljonko se tienaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei 2000 bruttona + 595 tukea riitä kahden aikuisen ja kahden lapsen taloudessa, niin joku mättää.
Onhan tuo nyt ihan hirveän vähän rahaa nelihenkiselle perheelle!
Tämmöset surettaa, itse sain hyvän lapsuuden ja tulen toimeen nykyään ihan ok
Paljon tsemppiä, voimia ja jaksamista vähävaraisille perheille!
Onko olemassa joku järjestö mihin voisi lahjoittaa vaikka noita huvipuistorannekkeita? Muutaman pystyisin ostamaan, kun en ole rikas
Lisäksi nyt oli VRllä kaukojunamatkat tarjouksessa, kannattaa hyödyntää mikäli pystyy. Niitäkin pystyisi muutaman ostamaan näillä tarjoushinnoilla jos joku hyväntekeväisyysjärjestö löytyy joka pystyy ohjaamaan ne niitä tarvitseville
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin Yh äiti. Kaksi teiniä ja kaksi pientä lasta. Kaikki koulutettu, kaikille maksoin ajokortit. Eivät ottaneet opintolainaa, minä autoin, ja he menivät kaikki töihin jo teineinä.Jakoivat mainoksia, lastenhoitoa, kaupassa, raksalla, siivousta jne.
Nyt kaikki 20-30 vee, kaikilla vakkarityöt, kolme vanhinta opiskelleet työn ohessa lisää ammatteja. Nuorimmalla vakkarityö, sai sen jo ennen inttiä. Ei vielä opiskele lisää, vaan hankki toisen työn.
Minä kävin töissä koko ajan kun he olivat pieniä, työn ohessa opiskelin lisää 3 vuotta.
Kävimme joka kesä vuokramökeillä viikon pari. Huvipuistot käytiin, laivareissut ja pari kertaa ulkomailla.
Sain normi elatustuet, sen kelan pienimmän ja lapsilisät. Asumistuki loppui kun kaksi vanhempaa ei ollut enää kirjoilla luonani. En saanut asumistukea enää kun kaksi nuorempaa asui luonani, tuloni sen verran hyvät.
Kaupan alalla saa 1300 netto ja 30 työtuntia viikossa.
Vaikea ottaa toista työtä, koska työvuorot eri joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei 2000 bruttona + 595 tukea riitä kahden aikuisen ja kahden lapsen taloudessa, niin joku mättää.
Onhan tuo nyt ihan hirveän vähän rahaa nelihenkiselle perheelle!
Tuosta brutosta menee vero ja eläkemaksu.
No, ei teillä ole mitään hätää, kun irtisanomissuojaa heikennetään. Maksatteko kaiken 2000 netolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sä et ole ollut pienituloinen ja kerrohan mihin yh lykkää ne lapset kun se puskee töitä ja ylitöitä? Kaikilla ei ole mummoja ja pappoja avuksi. On tosi puusilmäistä kuvitella, että kaikkien elämä ja mahdollisuudet on samat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Tuo oli normaalia elämää kaikille vielä joku vuosikymmen sitten. Nykyinen taso on ollut velaksi, pitää muistaa. Kansantuotteen piti nousta moniosaajilla, mutta ei ne sitten osanneetkaan mitään.
Niin oli. Ei kasarilla monikaan 9-vuotias ollut käynyt lomamatkalla. Eikä me siitä erityisesti kärsitty.
Juu, mutta silloin se oli ihan normaalia. Ei voi verrata tuohon aikaan. Nykyään on ihan normaalia matkustella, tai vaihtoehtoisesti käydä erilaisissa huvipuistoissa ja muissa maksullisissakin jutuissa lomilla. Tietenkin ihmiset vertaa omaa tilannettaan siihen aikaan ja ympäristöön missä elää.
Mun lapset ei edes halua huvipuistoihin. Teini mökötti kun piti lähteä mukaan viikonlopuksi ulkomaille.
Ton jutun viimeisen haastatellun palkka on vajaa 2500, lapsilisä korotuksilla 3 lapsesta on kaiketi 550 ja elatustuki kelasta taitaa olla vajaa 200 per lapsi (?). Kaikesta päätellen on omistusasunto, auto eikä ruotsinlaivakaan käy lomasta. Että sellaisia köyhiä.. vai taloustaidottomia..
Meillä on kahdella aikuisella ihan keskiverto palkka, omakotitalo, pari autoa ja ruokaa pöydässä, mutta ei todellakaan joka kesä mitään viikkojen lomia kodin ulkopuolella ja kaikkia muita hienouksia. Ymmärretään, että kaikkea ei voi saada.
Nyt kun hyvinvointialue irtisanoo hoitajia niin he voivat mennä kauppaan ja saavat 1300 netto palkkaa. Täydet työtunnit on yleensä vain osastopäälliköillä. Tosin hakijoita on satoja.
Vierailija kirjoitti:
Tuettua lomaa voi hakea, eivät maksa paljoa ja kaikki ruokia myöten kuuluu hintaan
Moni kehuu Hyvinvointilomat.fi:n lomia. Tietenkään ne eivät ole ulkomailla, vaan Suomessa.
Kannattaa hakea sossusta ilmaiset lentoliput Afrikkaan leijonia katsomaan. Voi sanoa, että siellä on suvun hautajaiset, joihin tarvitsee lentoliput.
No, nythän hallitus haluaa ulkomailta Suomeen töihin lääkäreitä ja palomiehiä. Alkaa se palkkojen lasku muillakin.