Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan

Vierailija
22.05.2025 |

Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html

Kommentit (1333)

Vierailija
121/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun hyvinvointialue irtisanoo hoitajia niin he voivat mennä kauppaan ja saavat 1300 netto palkkaa. Täydet työtunnit on yleensä vain osastopäälliköillä. Tosin hakijoita on satoja.

Ja ylitöistä ei saa palkkaa, ne saa vapaana sitten myöhemmin.

Vierailija
122/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, nythän hallitus haluaa ulkomailta Suomeen töihin lääkäreitä ja palomiehiä. Alkaa se palkkojen lasku muillakin.

Paikallista sopimista.

Lääkärit haluaa tehdä kaksi päivää töitä viikossa niin nyt otetaan sitten ulkomailta lääkäreitä joille kelpaa pienempi palkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta lapsia on silti pitänyt tehdä.

Tämä.

Vierailija
124/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuntenut huonoa omaatuntoa siitä, että lapset ei ole koskaan päässeet ulkomaille, siis lentokonematkalle, toinen jo täysi-ikäinen. Lisäksi asutaan vuokralla, tunnen itseni maailman huonoimmaksi äidiksi. Tuntuu, että kaikki muut lapset on päässeet matkoille ja omat huoneet. 

Matkustaminen ei ole mitään herkkua todellisuudessa. Ensinnäkin lentäessä joudut menemään lentokentälle tunteja ennen lennon lähtöä, maksamaan sikahintaiset ruoat ja juomat kentällä, lapset ja huonolla tuurilla aikuisetkin saavat aero-otiitin lentokoneessa jo menomatkalla. Lomakohteessa voi polttaa ihonsa ja saada turistiripulin. Voi olla, ettei ilmastointi toimi hotellihuoneessa tai seinänaapurina on möykkäävä sekopää. Ruokaakaan ei ole ehkä niin hyvää, kuin on oletettu. Miksi siis lapsensa pitäisi altistaa tuollaiselle kärsimykselle?

Ihan kotimaassa voi käydä uimarannoilla, piknikillä ja museoissa sekä puistokonserteissa paljon pienemmällä riesalla. 

Vierailija
125/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ton jutun viimeisen haastatellun palkka on vajaa 2500, lapsilisä korotuksilla 3 lapsesta on kaiketi 550 ja elatustuki kelasta taitaa olla vajaa 200 per lapsi (?). Kaikesta päätellen on omistusasunto, auto eikä ruotsinlaivakaan käy lomasta. Että sellaisia köyhiä.. vai taloustaidottomia..

Meillä on kahdella aikuisella ihan keskiverto palkka, omakotitalo, pari autoa ja ruokaa pöydässä, mutta ei todellakaan joka kesä mitään viikkojen lomia kodin ulkopuolella ja kaikkia muita hienouksia. Ymmärretään, että kaikkea ei voi saada.

Sossusta voi hakea lentoliput kotimaahan, eli maahanmuuttajat vaikka Afrikkaan pääsevät ilmaiseksi lomailemaan. Norsuja, kiraffeja, leijonia ja gaselleja katsomaan. Ei tarvitse Korkeasaaren lippuja maksaa. Pitkillä Afrikan lennoilla saavat myös ruuat ilmaiseksi sossun piikkiin. 

126/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ollut vanhojen tansseissa, mutta en mä siitä traumatisoitunut. Äiti ei suostunut maksamaan niitä tansseja, eikä mulla itelläni ollut semmoiseen varaa. 

Sama tapahtui mulle. En traumatisoitunut.  

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
127/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa köyhistä on sellaisia että ovat omilla (huonoilla) valinnoilla joutuneet siihen tilanteeseen. Ja kärsijöinä tietenkin lapset. 

Ensin täytyy kouluttautua, sitten etsiä töitä ja hankkia kokemusta. Sitten TYÖSSÄKÄYVÄ puoliso, jonka kanssa niitä lapsia hankitaan kun asiaa on harkittu kunnolla. Lasten määrä suhteutetaan varallisuuteen. 

Turhia lainoja ja pikavippejä ei oteta. Velaksi ei saa elää. Vain asuntolaina on ok. 

Joka kuukausi ensin maksetaan laskut, ja jäljelle jäävä rahamäärä jaetaan siten että riittää loppukuukaudeksi. Rahaa säästetään yllättäviä menoja varten. Tupakointia ei kannata aloittaa ja alkoholia vain harvoin. 

Näitä kun noudattaa niin ei tarvitse miettiä riittääkö rahat kurkkuun tai HopLoppiin. 

Näinhän se asia on ja tästä syystä ei itselläkään ole lapsia. Tämä on ikävä kyllä syy myös alati pienentyvään syntyvyyteen. Nuorille on tarjolla pätkää ja osa-aikaa töissä. Ei siinä perheitä perusta kuin ne, jotka ei tee järkeen perustuvia päätöksiä ja kenties elämänhallinnassa muutenkin vähän haasteita.

Vierailija
128/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset kasvavat ihan kunnon aikuisiksi ilman ulkomaanmatkojakin, mutta hyvää ja ravitsevaa ruokaa pitää olla kaikilla saatavilla. Ja kyllä tilanne on aika huono jos ei ole varaa ostaa kurkkua ja tomaattia, silloin jää aika monta muutakin asiaa ostamatta.

Ja hyvinkin usein asiasta ulisevalla roikkuu syöpäkääryle suupielessä. Askin hinnalla saisi aikas monta kurkkua.

Vierailija
129/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kurkku jää kauppaan? Kilohinta nytkin 3-4e. Mä

en tajua. 

Lapsiperheessä voi mennä pari kurkkua päivässä, ei ole enää halpaa jos vaikka 14 kurkkua ostaa joka viikko.

Kurkku ei ole ravinto-opillisesti ollenkaan tarpeellista ruokaa. Lähes pelkkää vettä. Ei tule mitään puutostauteja, vaikka ei söisi yhtään kurkkua elinaikanaan.

Itse lähinnä mietin sitä, että lapset pitäisi kuitenkin opettaa syömään monipuolisesti kasviksia. Muuten tulee sitten taas ylipaino ongelmia helposti. 

Onneksi itse sain lapsena vetää kurkkua ja salaattia niin paljon kuin halusin, sen takia edelleenkin ruoan kanssa on aina iso läjä salaattia, en edes osaisi syödä ilman.

Vierailija
130/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en traumatisoitunut kun en saanut vanhempien tiukan uskonnollisen vakaumuksen vuoksi osallistua vanhojen tansseihin, en saanut meikata enkä käydä elokuvissa tai teatterissa. Tv:kään en saanut katsoa, en kuunnella kevyttä musiikkia enkä harrastaa tanssia. Kaikki oli niin syntistä heidän mielestään. Ulkomaillakaan ei käyty. Yhdesti pääsin Särkäniemeen. Mutta ravintolassa emme käyneet koskaan. Vasta teininä kun aloin saada töitä kodin ulkopuolelta ja josta tienasin vähän rahaa pystyin käymään pizzalla tai hamppareilla kavereiden kanssa ja vähän enemmään vaikuttamaan mitä puen päälleni ilman vanhempien äärimmäistä kontrollia.

Siitäkin on selvitty ja kuulostaa aivan naurettavalta valitus ettei pääse ulkomaille. Moni ihminen ei matkusta ulkomaille vaikka olisi rahaa, ihan siksi ettei kiinnosta tai että luontoarvot ovat tärkeitä.

Vierailija
131/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh?  Tuo oli normaalia elämää kaikille vielä joku vuosikymmen sitten.  Nykyinen taso on ollut velaksi, pitää muistaa. Kansantuotteen piti nousta moniosaajilla,  mutta ei ne sitten osanneetkaan mitään. 

Niin oli. Ei kasarilla monikaan 9-vuotias ollut käynyt lomamatkalla. Eikä me siitä erityisesti kärsitty.

Eikä ollut Hoplopeja, vaan lähimetsässä kiipeiltiin puissa. Eikä ollut kasvihuonekurkkua talvella. Kanarian lentotomaatit taisi tulla ysärin alussa? 

Minä aina mietin näitä artikkeleita, että onko niissä joku piiloagenda saada köyhät vaikuttamaan ääliöitä ja lisätä siten kahtiajakoa, vai eikö toimittajat tajua, mitä kirjoittavat? Kun tuostakin artikkelista heti huomasi lukemattomia ihan vaan tyhmiä virheitä, jotka tekemättä jättämällä olisi asiat paljon paremmin. Sokerina pohjalla annetaan ymmärtää, että ihminen ei pärjää ilman tiskikonetta, ei mitenkään. Kunnon kermaperseilyä. 

Paheksun myös sitä, että yritetään kerätä säälipisteitä vikisemällä omaa totaaliyksinhuoltajuutta. Kukaan ei ole Suomessa totaaliyksinhuoltaja, koska Kela kyllä maksaa lapsenruokot jos toinen vanhempi ei maksa. Totaaliyksinhuoltaja on ihminen, joka maksaisi lapsensa kulut ihan itse, viimeistä penniä myöten. Ja nimenomaan omista ansioistaan, ei yhteiskunnan tulonsiirroilla. 

Vierailija
132/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään käynyt lapsena. Aikuisiällä on ollut tilaisuuksia sitäkin enemmän, mutta pidän lähinnä typeryytenä sellaista. Jos olisi joku hyvä paikka minne voisi jäädä, voisin harkita liikkumista. Mutta turisteilu on turhaa.

Ylimielistä ajatella, että oma elämäntyyli on paras. Päin vastoin, esimerkikis terveys voi olla paljon parempi pienituloisella, kun ei elä millään mätöillä. Lisäksi keskiluokkaiset ovat usein erikoisen ilkeitä, josta herää monia kysymyksiä heidän mielenterveydestään.

Ihan tutkitusti varakkaat ovat kyllä terveempiä ja syövät terveellisemmin. Mielenterveyskin on tutkitusti parempi. 

Vierailija
133/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokapula on lapsen terveydelle huono, mutta asuminenkin maksaa. matkat ei ole pakollisia ja ne voi tehdä aikuisena.

on tärkeää että kasvava lapsi saa terveellistä ruokaa, muuten sairastuu. köyhyys on tuttua minullekkin eli uskon vanhempien tuskaa.meillä oltiin köyhiä kotona,kasvatimme kuitenkin itse pihallamme perunaa,kurkkuja,porkkanoita jne.maalla tämä onnistuu ,mutta ymmärrän että kaupunki köyhät ei omista edes pihaa, mikä entisestään tekee vaikeaksi ruuan hankinnan.kesällä kun kasvaisi muuten oma salaatti tms.kaupungissa köyhyys korostuu koska ei ole pihaa ja kaikki harrastukset maksaa.maalla voi liikkua luonnossa.

Vierailija
134/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan allakin kannattaa ja voi ilmoittaa rekryn listoille, sieltä tarjotaan nopealla varoituksella kaupan alan töitä sairaslomien ja vastaavien sijaistamiseksi 

Itselleni tulee tekstarilla kutsuja, aamulla, siinä pyydetään iltavuoroon tai seuraavan päivän aamuun tai yöhön. 

Se vaatii itseltä ja perheeltä paljon. Kun teinit asui kotona, he hoisivat pienemmät, kun kävin töissä ja maksoin heille kohtuullista palkkaa.

Arkipäivät olivat hoidossa, eskarissa ja koulussa.

Kun teinit opiskelivat ja seurustelivat jo ja oli omat menot, niin palkkasin tuttuja, nuorempia teinejä valvomaan pienempiä

Ja maksoin heille kohtuullista liksaa, niin että minun kannatti tehdä töitä. Ja nuoret sai omaa rahaa käyttöön. Esimerkiksi he yöpyivät meillä kun olin töissä. Ja aamulla vein pienemmät kouluun ja eskariin ja sitten pääsin itse nukkumaan.

Aina oli siisti koti, ja lapset kuin teini hoitajat sai syödäkseen , pyörittivät jopa tiskit koneessa, ja tyhjensivät sen vaikka en sitä vaatinut.

Tärkeintä oli huolehtia pienemmistä, ja tein heille aina valmiiksi tuokaa ja välipaloja joka päivä. 

Elämässä on vain se vaihe, jos on lapsia, että silloin tehdään kaikkensa, että kotona on asiat lapsilla ja nuorilla hyvin. Silloin vanhemman pitää venyä.

Kun päättää ottaa lapsen vastaan, niin on tehtävä itselle selväksi se, että se on 20 vuoden diili.

Jos ei siihen pysty, niin olkoon tekemättä sitten lapsia. 

Vaikka sattuisi jotain, niin Suomessa on maailman paras tukiverkko siihen. Kukaan ei kuole nälkään.

Terveyden-, sairaan-, ja ensihoitaja.

Vierailija
135/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin ekan kerran ulkomailla 17 vuotiaana.

kummityttöni vanhojen päivä tuli maksamaan vain euroja.

Ennen lukiota jo, edeltävänä kesänä, hän näki ilmoituksen annetaan puku. 

Sai myös samalta ihmiseltä jotain bling koruja. Kengät olivat mun.

Olivat ravintolassa syömässä, tutun tuttu oli silloin töissä siellä. Sain maksettua kummitytön ruokailun lounasseteleillä.

Seuraavana vuonna kummityttö myi puvun ja rahoilla osti yo juhliin puvun.

Kun sai puvun, oli likainen ja rypyssä. Myydessä oli puhdas ja silitetty

Oksettavaa, että ilmaiseksi saatua myydään ja sinä vielä kerskut asialla. Mutta itsekkäiksi syntyneet eivät vaan kykene itse tekemään mitään toisten hyväksi, pitäisi olla itsestäänselvyys pistää hyvä kiertämään ja antaa puku jollekin vähävaraiselle. Noin sitä kasvatetaan empatiakyvyttömiä ihmisiä, mulle kaikki ja muille ei mitään.

Vierailija
136/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas mietin tuon luettuani, että voisin maksaa lapsen ja äidin huvipuistoon, saiskohan yhteystiedot IL:stä. Tunnen mm. monta sairaanhoitajaa, joilla lapsia, elävät tysin kädestä suuhun. Ei se ole aina mistään taloustaidoista kiinni, elämä on kallista

Sairaanhoitajat tienaavat enemmän kuin keskivertosuomalainen. Jos elävät kädestä suuhun, kyse todellakin on taloustaidoista. Ovatko sairaanhoitajat typeriä?

Vierailija
137/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh?  Tuo oli normaalia elämää kaikille vielä joku vuosikymmen sitten.  Nykyinen taso on ollut velaksi, pitää muistaa. Kansantuotteen piti nousta moniosaajilla,  mutta ei ne sitten osanneetkaan mitään. 

Kyllä ihan hyvin pärjättiin ilman kurkkua (mikä nyt on 99 prosenttisesti pelkkää vettä muutenkin, kuten lehtisalaattikin), Keittoa tehtiin ja siinä oli porkkanaa ja lanttua ja perunaa. Hengissä selviittiin.Ei työläisellä ollut varaa ostaa hedelmiäkään eikä onneksi karkkia ja limsaakaan, kuin ehkä jonain juhlapäivänä. Vierailemassa käyvä sukulainen tarjosi Sisu- ta Pectuskarkkilaatikosta yhdet namut vieraisilla käydessään.

Vierailija
138/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin alkaa "sugar daddyksi" jollekin söpölle tytölle ja viedä välillä hoploppiin ja ravintolaan. Siinä ei ole mitään laitonta joten turha ulista.

Vierailija
139/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kurkku jää kauppaan? Kilohinta nytkin 3-4e. Mä

en tajua. 

Lapsiperheessä voi mennä pari kurkkua päivässä, ei ole enää halpaa jos vaikka 14 kurkkua ostaa joka viikko.

Ei sitä tarvitse pääasiallisena ravintonaan syödä, eikä joka päivä. Kurkku on yli 90 % vettä, kuten muuten tomaattikin. 

Jos haluaa syödä terveellisesti, ekologisesti ja edullisesti, kannattaa ostaa pakkasesta kotimaisia mustaherukoita. Terveellisin kasvis mitä maa päällään kantaa ja lisäksi puoli-ilmainen siksi, että sitä ei tarvitse juurikaan lannoittaa tai kastella eikä ruiskuttaa ensinkään (mikään ei tahdo syödä mustaherukkaa) ja kerätään koneellisesti, joten ei tule edes riistäneeksi ulkomaisia marjanpoimijoita. Marjat voi syödä jäisinä, jolloin ne ovat aivan erityisen herkullisia ja c-vitamiinin hävikki on minimaalinen. 

Kurkku taas on suolakurkkuna (siis maitohappokäymisellä valmistettuna, ei etikkakurkkuna) terveellisempi kuin tuoreena. Samoin tomaatti vaikka tomaattipyreenä, lykopeeni kun imeytyy parhaiten käsitellystä tomaatista eikä siinä ole suuria määriä sellaisia ravinteita, jotka kärsisivät käsittelystä -c-vitamiiniakin on niin vähän ettei tomaattia sen takia kannata syödä. 

t: kasvihuoneviljelyyn erikoistunut hortonomi AMK, joka ei syö kotimaisia kasvihuonevihanneksia juuri koskaan. 

Vierailija
140/1333 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pienikin piha käytössä, niin kurkkuja voi itse kasvattaa, tai kesäkurpitsaa vaikka saavissa parvekkeella. Ovat satoisia kasveja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi