Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan
Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html
Kommentit (1333)
Kaikkia ei voi laittaa edunvalvontaan, vaikka tarvetta olisikin.
Mutta lapsia on silti pitänyt tehdä.
Häh? Tuo oli normaalia elämää kaikille vielä joku vuosikymmen sitten. Nykyinen taso on ollut velaksi, pitää muistaa. Kansantuotteen piti nousta moniosaajilla, mutta ei ne sitten osanneetkaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö kaikki rahat tatskoihin ja tekokynsiin jos ei ole varaa tuoretta kurkkua 1,90 euroa/ kg ostaa ?
Mistä saa kurkun tuohon hintaan tammikuussa?
Jotain on todella pahasti pielessä, jos vanhempi ei osta lapselleen kunnollista ruokaa. Vaikka olisi miten huono rahatilanne tahansa, lapsen perustarpeista täytyy huolehtia aina.
Mä en ole ikinä ollut Hoplopissa, ei niitä edes ollut silloin 25-30 vuotta sitten, kun olin lapsi. En koe jääneeni mistään paitsi. Jos mulla olisi lapsia, ni en edes haluaisi niitä viedä tommoseen, jossa hyvin todennäköisesti haisee vain muovi.
Ei mekään käydä ulkomailla lomailemassa. Mitä siinä on?
En minäkään käynyt lapsena. Aikuisiällä on ollut tilaisuuksia sitäkin enemmän, mutta pidän lähinnä typeryytenä sellaista. Jos olisi joku hyvä paikka minne voisi jäädä, voisin harkita liikkumista. Mutta turisteilu on turhaa.
Ylimielistä ajatella, että oma elämäntyyli on paras. Päin vastoin, esimerkikis terveys voi olla paljon parempi pienituloisella, kun ei elä millään mätöillä. Lisäksi keskiluokkaiset ovat usein erikoisen ilkeitä, josta herää monia kysymyksiä heidän mielenterveydestään.
Vierailija kirjoitti:
Häh? Tuo oli normaalia elämää kaikille vielä joku vuosikymmen sitten. Nykyinen taso on ollut velaksi, pitää muistaa. Kansantuotteen piti nousta moniosaajilla, mutta ei ne sitten osanneetkaan mitään.
Niin oli. Ei kasarilla monikaan 9-vuotias ollut käynyt lomamatkalla. Eikä me siitä erityisesti kärsitty.
Mä en ole ollut vanhojen tansseissa, mutta en mä siitä traumatisoitunut. Äiti ei suostunut maksamaan niitä tansseja, eikä mulla itelläni ollut semmoiseen varaa.
Vierailija kirjoitti:
2020 - luku on ihmiskunnan historiassa ollut täysin erikoinen koska tällöin maailman rikas rahastava eliitti on onnistunut rakentamaan globaaleja rahastuksia jollaisia ei ole koskaan ennen nähty... ja miksi erityisesti suomalaiset ovat köyhtyneet ja mitä pitäisi tehdä niin...
1. Koska kaikki suomalaisten rahat on kannettu rikkaille EU maille ja rikkaalle rahastavalle EU eliitille; nyt olisi perittävä takaisin näitä valtavia summia nopeasti...
2. Koska Suomen EU MEP:it eivät tee lainkaan töitään eivätkä ole vaatineet EU:lta mm. vuosittaisia miljarditukia hyvittämään Suomen talviolosuhteiden aiheuttamia kustannuksia; nyt täytyy vaihtaa kaikki EU MEP :it sellaisiin jotka saavat nämä korvaukset voimaan heti.
3. Koska Suomessa lähes kaikissa hankkeissa, hankinnoissa ja projekteissa on korruptioita. Korruptioita pitäisi alkaa jahdata ja purkaa kuten USA:ssa on nyt tehty.
4. Koska kartellit hallitsevat Suomea kuten sähköyh
Olipas naurettavia neuvoja... Kärjessä tuo korruption kitkeminen a la USA - pressakin ottaa "vastikkeetta" Quatarilta lentokoneen. Varmaan esität Vesa Keskistä tai J-P Kukkosta Suomen Eloniksi tuota tekemään?
Onkse muiden vika?
Kävin ekan kertaa ulkomailla 29-vuotiaana.
Ei kaikkien perheiden tarvitse matkustaa ja saastuttaa planeettaa. Lapset on rasittavia muutenkin.
Voi ei, ei ole päässyt lomamatkalle, ei kaikki pääsekään eikä kaikki edes halua. Meillä oli minun lapsuudessa vene, missään muualla ei käyty kuin veneilemässä. Monella ei ollut sitäkään harvat kävi missään ulkomailla lomailemassa.
Tuettua lomaa voi hakea, eivät maksa paljoa ja kaikki ruokia myöten kuuluu hintaan
Lapset kasvavat ihan kunnon aikuisiksi ilman ulkomaanmatkojakin, mutta hyvää ja ravitsevaa ruokaa pitää olla kaikilla saatavilla. Ja kyllä tilanne on aika huono jos ei ole varaa ostaa kurkkua ja tomaattia, silloin jää aika monta muutakin asiaa ostamatta.
Ennen vanhaan vähävaraisille lapsille oli kesäsiirtoloita. Puistoruokailuja oli myös. Eiköhän jotkut hyväntekeväisyysjärjestöt jaa nykyäänkin tyyliin huvipuistolippuja.
Ja eikö lapsella oli sukulaisia? Joku kummitäti, joka vois viedä eläintarhaan?
Meillä perheessä kaksi vanhempaa ja asutaan vuokralla.
Kolmen lapsen totaaliyh:na ollaan päästy ulkomaille useamman kerran, hoploppiin, Korkeasaareen, lintsille ym. Aina on ruokaa, vaatteita ja harrastukset. Toki se vaatii työtä ja järkevää rahan käyttöä. Teen usein töitä omina vapaapäivinä ja lomilla kun lapset ovat enojen tai mummon luona. Mutta eihän kaikilla ole sitä tukiverkkoa. Ja lisäksi palkkani on aika hyvä, olen opiskellut yh:vuosinani. Joskus on kyllä ollut tiukkaa ja monet itkut itketty.
On siinä sössitty oma talous ihan urakalla jos työssäkäyvällä ei ole varaa ostaa kurkkua.