Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan
Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html
Kommentit (1333)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jumitatte tuota "kurkkua"? !
Olen ihan samanlainen pienituloinen, joka kärsii jatkuvasti siitä, että lapsella ei ole koskaan mitään ekstraa.
Kurkulla tarkoitetaan varmasti, että juuri koskaan leivän päälle ei ole varaa ostaa muuta kun sitä halvinta. Meillä esim. margariini ja joskus lauantaimakkara. Kurkku, kuten muutkin kasvikset on tosi kalliita!! Mielellään ostaisin vaikka salaattia tai tomaattia leivän päälle (tai ruoan kanssa).
Salaattipussi on monesti alle euron. Kurkku kalleimmillaankin maksaa vähän yli euron kurkku.
Silti nämä, jotka valittaa, ettei ole varaa ostaa sitä kurkkua, ostaa huoletta jos jonkinlaista juomatölkkiä ja ylipäätään juotavia purkissa ja pullossa ja kuitenkin vesi olisi ihan parasta janojuomaa.
Ja aina ensimmäisenä ollaan karsimassa ruuassa niistä "kalliista kasviksista ja hed
Perunat ja omenat aina alle euron kilo? No ei todellakaan ole, täällä ne on lähemmäs 3e/kg.
Vierailija kirjoitti:
Josssain on sössitty urakalla, jos sähkölaskut on maksamatta ja verotustakaan ei ole osattu tarkistaa, jolloin toki mätkyjä tulee ja pitäähän ne maksaa tai ollaan enemmän suossa. On turha haikailla uusia pesukoneita, kierrätyskeskuksesta voi hakea edullisen koneen ja sillä välin säästää rahaa parempaan, mutta veikkaan, että osamaksulla ostetaan kuitenkin jotain sellaista mihin ei ole lopulta varaa entisten jatkoksi.
Me oltiin pari vuotta sitten ihan kusessa kun sähkölaskut kk oli n. 300-500 euroa. Vaikka käytettiin sähköä tosi vähän. Laskut jäi maksamatta vaan siksi kun ei ollut varaa. Siksi menivät perintään ja lopulta katkaistiin. Kun vihdoin saatiin uusi sopimus niin hinnat on nyt noin 50€/kk. Oli tosi kallis sopimus ollut viimeiset 20 vuotta mitä ei osattu tarkistaa. Eikä voinut sitten enää vaihtaa. Mutta se ei silti tarkoita sössimistä. Kaikkeen ei voi vaikuttaa. Kuten vaikka sähköntoimittaja carunan hintoihin. Ne sähkönsiirto hinnat oli muutama vuosi sitten aivan päättömiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Josssain on sössitty urakalla, jos sähkölaskut on maksamatta ja verotustakaan ei ole osattu tarkistaa, jolloin toki mätkyjä tulee ja pitäähän ne maksaa tai ollaan enemmän suossa. On turha haikailla uusia pesukoneita, kierrätyskeskuksesta voi hakea edullisen koneen ja sillä välin säästää rahaa parempaan, mutta veikkaan, että osamaksulla ostetaan kuitenkin jotain sellaista mihin ei ole lopulta varaa entisten jatkoksi.
Me oltiin pari vuotta sitten ihan kusessa kun sähkölaskut kk oli n. 300-500 euroa. Vaikka käytettiin sähköä tosi vähän. Laskut jäi maksamatta vaan siksi kun ei ollut varaa. Siksi menivät perintään ja lopulta katkaistiin. Kun vihdoin saatiin uusi sopimus niin hinnat on nyt noin 50€/kk. Oli tosi kallis sopimus ollut viimeiset 20 vuotta mitä ei osattu tarkistaa. Eikä voinut sitten enää vaihtaa. Mutta se ei silti tarkoita sössimistä. Kaikkeen ei
Teit siis kalliin sähkösopimuksen ja jouduit siitä maksamaan. Tämä on ihan omaa syytäsi. Voit katsoa edellisestä laskustasi kulutuksesi ja laskea paljonko sinulla sähköä menee ja varautua siihen laskuun. Et tehnyt niin, joten rahasi loppuivat.
Vierailija kirjoitti:
En ollut minäkään 9-vuotiaana ollut koskaan ulkomailla. Sitten kun olin itse tienannut rahat, niin pääsin ulkomaan matkalle 19-vuotiaana.
Kirjoitinko minä tämän? Presiis samat mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista mutta totta! Hyvä että tuollainen uutinen julkaistiin! Toivottavasti edes jotkut ymmärtävät missä me pienituloiset lapsiperheet olemme nykyään. Pisti ilmeisesti ainakin monia täällä ajattelemaan/kommentoimaan.
Täälläkin on selkeää, että kaikki eivät ymmärrä tilannetta. Ovat ehkä liian nuoria tai liian toimeentulevia.
Julkaisun "kurkut" ja "ulkomaan matkat" olivat ehkä yleisnimitys sille, että meillä köyhillä ei ole varaa antaa lapsillemme mitään kivaa eikä ylimääräistä. Minä esim. haluaisin kovasti viedä poikani lomalla vaikka hotelliin, jossa söisimme ja kävisimme katsomassa leffan. Samassa paikassa on aktiviteettipuisto jne. On meiltä noin 20 km päässä.
Kurkkua ei kukaan tarvitse eikä ulkomaille ole pakko kenenkään päästä. Jotain vastaavaa ylimääräistä voisi lasten elämässä kuitenkin olla.
Miksi
Jos joiden kahvia, niin mulla olisi ollut oma kahvi termoksessa mukana retkelläsi.
Mä elän työkkäri rahalla(590e verojen jälkeen) + tietty lapsilisä ja kelan minimielarit. Käydään keikoilla, festareilla, laivalla, lintsillä ym. Mökkikin vuokrataan joka kesä. Ei oo velkoja, autoa jne.ei oo kalliita puhelimia, pelikonsoleita tai merkkivaatteita kun ei oo kukaan sellasia kaivannut meillä. Liikutaan pyörällä ja syödään normaalia kotiruokaa, leivotaan itse kun herkutellaan. Asutaan myös "ahtaasti" jotta säästää asumiskuluissa. Mutta hyvin jää rahaa tehdä vaikka ja mitä.
Haluan lisätä, että (ainakin vielä) on mahdollisuus vähävaraisten hakea tuettuja lomia, lomakoti kesäksi Pelastakaa Lapsilta tai vaikka tukiperhe. Näiden lisäksi on hope ry, diakonia, paikallisia avustusryhmiä ja facessakin autetaan-ryhmiä. Monet kunnat kuuluvat Suomen harrastamisen malli-hankkeeseen, jolloin koulun jälkeen on ilmaisia harrastuksia. Monet harrastusseurat myös antavat vähävaraisille maksuvapautuksen, jos hakee (esim. Partio). Eli vaatii hakemista ja viitselijäisyyttä, mutta edelleen on paljon mahdollisuuksia, vaikka olisi vähävarainen.
Vierailija kirjoitti:
Mä elän työkkäri rahalla(590e verojen jälkeen) + tietty lapsilisä ja kelan minimielarit. Käydään keikoilla, festareilla, laivalla, lintsillä ym. Mökkikin vuokrataan joka kesä. Ei oo velkoja, autoa jne.ei oo kalliita puhelimia, pelikonsoleita tai merkkivaatteita kun ei oo kukaan sellasia kaivannut meillä. Liikutaan pyörällä ja syödään normaalia kotiruokaa, leivotaan itse kun herkutellaan. Asutaan myös "ahtaasti" jotta säästää asumiskuluissa. Mutta hyvin jää rahaa tehdä vaikka ja mitä.
Sitten tukia maksetaan liikaa. Leikattavaa siis löytyy edelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi joskus kiva saada ihan aidosti ne kuitit ja menot mitä näillä rahattomilla menee kuukauden aikana. Tämäkin lehtijutun äiti saa 3 x lapsilisät ja 3 x minimielatustuet, joista tulee noin 950e /kk rahaa tekemättä mitään + päälle vielä palkka ja isäkin taisi osallistua kuitenkin lasten kuluihin. Josssain on sössitty urakalla, jos sähkölaskut on maksamatta ja verotustakaan ei ole osattu tarkistaa, jolloin toki mätkyjä tulee ja pitäähän ne maksaa tai ollaan enemmän suossa. On turha haikailla uusia pesukoneita, kierrätyskeskuksesta voi hakea edullisen koneen ja sillä välin säästää rahaa parempaan, mutta veikkaan, että osamaksulla ostetaan kuitenkin jotain sellaista mihin ei ole lopulta varaa entisten jatkoksi.
Kasvikset ovat lähes ympäri vuoden edullisia. Ei ole pakko olla kurkkua, voi syödä myös juureksia ja kaalia. Pavut, herneet ja linssit ovat aina edullista syötävää. Alkaa jo kyllästyttää näiden "rahattomien" marina. Rahat r
Muuten oikein, mutta lapsilisät yksinhuoltajakorotuksilla on vakaa 550 euroa ja minimielarit 600 euroa. Kyseinen äiti saa siis pelkästään lapsistaan vajaa 1150 euroa kuussa puhtaana käteen.
Vierailija kirjoitti:
"Ja jos lapsen haluaa viedä elämysretkelle niin menkää koko porukan voimin loppukesästä marjametsään. Sangot mukaan ja hetkessä on talven mustikat ja vadelmat ja puolukat kerätty ja ihan ilmaista. "
Hetkessä 😀😀😀
No ette kyllä paljon sitten marjoja talven aikana syö.
Eikä metsässä ole vadelmia. Tai mustikoita ja puolukoita yhtäaikaa. Millä sinne metsään muuten ilman autoa pääsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuettua lomaa voi hakea, eivät maksa paljoa ja kaikki ruokia myöten kuuluu hintaan
Tuota minäkin mietin. Eiköhän noilla kriteereillä pääsisi tuetulle lomalle, jos lapsi ei ole ikinä ollut lomalla.
Tuetuissa lomissakin on omavastuu aikuisille (ei lapsi sinne yksin mene) ja lisäksi matkakulut eli voi olla sekin liian kallis. Ne paikat on aina jossain hornantuutissa. Meidän perhe ollut Ikaalisten kylpylässä ja Bomballa Nurmeksessa.
Vierailija kirjoitti:
Haluan lisätä, että (ainakin vielä) on mahdollisuus vähävaraisten hakea tuettuja lomia, lomakoti kesäksi Pelastakaa Lapsilta tai vaikka tukiperhe. Näiden lisäksi on hope ry, diakonia, paikallisia avustusryhmiä ja facessakin autetaan-ryhmiä. Monet kunnat kuuluvat Suomen harrastamisen malli-hankkeeseen, jolloin koulun jälkeen on ilmaisia harrastuksia. Monet harrastusseurat myös antavat vähävaraisille maksuvapautuksen, jos hakee (esim. Partio). Eli vaatii hakemista ja viitselijäisyyttä, mutta edelleen on paljon mahdollisuuksia, vaikka olisi vähävarainen.
Tämäpä juuri! Näitä tukimahdollisuuksia on runsaasti. Niitä on myös vähävaraisille aikuisille, esim. sinkuille edullisia lomaviikkoja.
Ymmärrän tuon aloituksen jutun murheen, ettei lapsilleen voi tarjota kaikkea, jos on vähävarainen, mutta ei oikeasti meistä keskituloisen perheen 80-luvun lapsista juuri kukaan ole käynyt missään lomamatkoilla lapsena. Minäkin aloin matkustella aikuisena, kun olin tienannut työssäni sen verran, että pystyin matkustamaan. Ja edullisella hostellibudjetilla mentiin, mutta hienoa oli!
Ilmaisia harrastusmahdollisuuksia tarjoaa lapsille ja nuorille moni kunta ja kaupunki. Pitää vain olla aktiivinen niitä huomaamaan. Täälläkin koululaisilla on vaikka miten paljon hienoja mahdollisuuksia, jotka eivät katso rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten tukia maksetaan liikaa. Leikattavaa siis löytyy edelleenkin.
Olen eri mieltä. Älykkäästä rahankäytöstä ei tule rangaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja jos lapsen haluaa viedä elämysretkelle niin menkää koko porukan voimin loppukesästä marjametsään. Sangot mukaan ja hetkessä on talven mustikat ja vadelmat ja puolukat kerätty ja ihan ilmaista. "
Hetkessä 😀😀😀
No ette kyllä paljon sitten marjoja talven aikana syö.
Eikä metsässä ole vadelmia. Tai mustikoita ja puolukoita yhtäaikaa. Millä sinne metsään muuten ilman autoa pääsee?
Pellonlaidat on vadelmia täynnä. Mustikat ja puolukat kerätään eri reissuilla. Metsään pääsee Suomessa polkupyörällä, max. 10km, sillä tuskinpa Helsingin kantakaupungissa asut. Tai sitten bussilla. Suomi on metsiä ja peltoja täynnä.
Oliko muita kysymyksiä?
Se, että joku av-mamma ei ole päässyt hoplopiin, ei ole päässyt pentuna ulkomaille tai sitä sun tätä ei taatusti lohduta köyhyydessä elävää lasta, eikä tarvitsekaan. Ja jos joku vielä luulee, että meillä ei Suomessa ole köyhiä lapsiperheitä ja kaikki vaan on korjattavissa sillä itseään niskasta ottamisella, ovat kyllä typerää sakkia. Ootte te kyllä porukkaa. Itse tienaan hyvin, osaan silti asettua toisen ihmisen asemaan ja minua kosketti tuo 9v poika jutussa, oma nuorin poika on juuri samanikäinen. Olisipa mahdollisuus maksaa heidät vaikka Lintsille.
Minä haluaisin päästä hetkeksi pojan kanssa pois kotoa ja viedä hänet jonnekin mihin on vuosia pyytänyt. Päästä elokuviin ja nimenomaan "äidin kanssa" kuten hän sen sanoo. Paikassa on myös liikuntapuisto ja ulkoilumahdollisuudet.
Hotellimajoitus ei tässä ole se tärkeä. Olisi joskus vaan kiva tehdä pojalle sellainen elämys, että olisimme joskus yhdessä poissa kotoa mukavissa merkeissä.
Jokainen järkevä ihminen ymmärtää, että teltassa nukkuminen takapihalla ja puhelimesta youtuben katsominen ei ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin päästä hetkeksi pojan kanssa pois kotoa ja viedä hänet jonnekin mihin on vuosia pyytänyt. Päästä elokuviin ja nimenomaan "äidin kanssa" kuten hän sen sanoo. Paikassa on myös liikuntapuisto ja ulkoilumahdollisuudet.
Hotellimajoitus ei tässä ole se tärkeä. Olisi joskus vaan kiva tehdä pojalle sellainen elämys, että olisimme joskus yhdessä poissa kotoa mukavissa merkeissä.
Jokainen järkevä ihminen ymmärtää, että teltassa nukkuminen takapihalla ja puhelimesta youtuben katsominen ei ole sama asia.
Onko teillä omakotitalo? Vai kerrostalon takapihalla teltassa?
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin annan mennä joitakin "ei niin tärkeitä" laskuja ulosottoon, kuin tinkisin ravinnosta.
Ja kun niiden vuoksi menee luottotiedot, niin sitten elämä onkin yhtä helvettiä. Voi mennä kotikin.
Vierailija kirjoitti:
Se, että joku av-mamma ei ole päässyt hoplopiin, ei ole päässyt pentuna ulkomaille tai sitä sun tätä ei taatusti lohduta köyhyydessä elävää lasta, eikä tarvitsekaan. Ja jos joku vielä luulee, että meillä ei Suomessa ole köyhiä lapsiperheitä ja kaikki vaan on korjattavissa sillä itseään niskasta ottamisella, ovat kyllä typerää sakkia. Ootte te kyllä porukkaa. Itse tienaan hyvin, osaan silti asettua toisen ihmisen asemaan ja minua kosketti tuo 9v poika jutussa, oma nuorin poika on juuri samanikäinen. Olisipa mahdollisuus maksaa heidät vaikka Lintsille.
Sen pojan ongelma ei ole raha, vaan kykenemätön vanhempi. Myös minä tienaan hyvin, mutta silti olen lapseni opettanut rakastamaan kirjastoja, museoita (yleensä ilmaisia alaikäisille), ulkoilmapiknikkejä, kotona leijuvaa vastapaistetun pullan tai sämpylän tuoksua, jne., jne. Kaikki tämä nimittäin olisi tuon pojan äidin mahdollista järjestää, mikäli kykenisi.
Miksi sinne 20 km päähän pitää päästä nimenomaan hotelliin? Sehän on ihan rahanhukkaa ajatuksenakin, jos rahasta on pulaa. Nukkukaa kotonanne, hotellilla voi käydä kyllä syömässä aamiaisen vaikka ei hotellissa ole majoittunut, maksaa ehkä 10-15e / naama, leffaliput n 15e / naama. Aktiviteetteja saa myös ilmaisia, Suomi on täynnä ulkoilualueita ja nähtävää, kun vaan viitsii lähteä. Eväät mukaan ja kiva päiväretki, niin varmasti lapsesti arvostaa yhteistä aikaanne ulkoilun merkeissä ja vesien lämmettyä pääsee uimaankin. Se ylimääräinen, on ihan oikeasti yleensä omista ideoista ja aktiivisuudesta kiinni. Monissa kohteissa on myös ilmaisia tutustumispäiviä, museoihin, ulkoilmakonsertteihin ja ties minne pääsee ilmaiseksi pitkin kesää. Vähävaraisilla on usein ihan harhaisia ajatuksia siitä miten kaikki spesiaalimpi on rahasta kiinni. Minä olen ihan hyvätuloinen ja olen tänäänkin saanut lomapäivääni sisältöä lähtemällä kaupungille valokuvaamaan ja ainoa ns luksus oli 3,90e maksanut kahvikupponen jossain pienessä kuppilassa. Yleensä ei töiltä riitä aika mihinkään, niin minulle on ihan luksusta, että voi vaan hypätä julkisen liikenteen vietäväksi ja palloilla päämäärättä.