Lapsiperheiden arki ilman rahaa: 9-vuotias ei ole koskaan käynyt lomamatkalla, kurkut ja salaatit jäävät kauppaan
Nyt pääsevät ääneen ne oikeasti köyhät. Joilla ei ole varaa viedä lasta edes kerran vuodessa Hoploppiin (nyk. Leos leikkimaahan).
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011243259.html
Kommentit (1333)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö kaikki rahat tatskoihin ja tekokynsiin jos ei ole varaa tuoretta kurkkua 1,90 euroa/ kg ostaa ?
Mistä saa kurkun tuohon hintaan tammikuussa?
Kurkkua ei tarvita yhtään mihinkään. Ei tammikuussa eikä muulloinkaan.
Usein nämä köyhät kuitenkin pysyy kaljassa ja tupakissa. Iholla tatuointeja tuhansien eurojen edestä mutta lapselle ei ole varaa ruokaa ostaa!
"Ja jos lapsen haluaa viedä elämysretkelle niin menkää koko porukan voimin loppukesästä marjametsään. Sangot mukaan ja hetkessä on talven mustikat ja vadelmat ja puolukat kerätty ja ihan ilmaista. "
Hetkessä 😀😀😀
No ette kyllä paljon sitten marjoja talven aikana syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On edullisia harrastuksi, kuten partio. Jossa on paljon kivaa tekemistä. Partioleireille pääsee vanhemmatkin mukaan edullisesti.
Ja ainakin pääkaupunkiseudulla on museoihin ilmaispäiviä.
Harrastamisen Suomen malli tarjoaa ilmaisia harrstuksia koululaisille. Aina löytää jotain kivaa edullista tekemistä, jos viitsii etsiä.Tänä kesänä partioleiri maksaa 225 euroa viisi päivää. Sama hinta kaikilta perheen lapsilta ja jopa minulta aikuiselta joka menisin sinne valvomaan lapsia. Voi hakea stipendiä muttei sitä kaikki ja siltä stipendin jälkeenkin maksettavaa jää 100 euroa.
Odotapa vaan kun haluavat Jamboreetlle, vuonna 2023 Etelä-Koreassa se kustansi oheismatkoineen noin 4500 euroa. Tosin seuraavat ovat euroopassa, joten matkakulut halvemmat.
Vierailija kirjoitti:
Jotain on todella pahasti pielessä, jos vanhempi ei osta lapselleen kunnollista ruokaa. Vaikka olisi miten huono rahatilanne tahansa, lapsen perustarpeista täytyy huolehtia aina.
Itse kasvoin 90 luvulla perheessä, jossa syötiin välillä päivälliseksi kaurapuuroa, maitoa käytti vain aikuiset kahvin kanssa, ja leivän päälle laitettiin vain margariinia. Hyvänä päivänä saatiin yksi hedelmä per henkilö, ja viikonloppuisin jogurttia. Asuntolainan korko oli kuulemma 14% ja äitini työtön.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko meidän lähi s-market jotenkin erikoinen, mutta siellä on vuosikaudet banaanit maksaneet alle euron kilo. vaikka otat ison banaanitertun ei se maksa juuri euroa enempää. Appelsiinit on myös aina vaan sen alle euro kilo.
Joten ei kyllä ole rahasta kiinni niiden ostaminen. Jättää pari hk valmishampparia ostamatta tai yhden limsatölkin ja se on siinä se hedelmäraha.
Ja jos lapsen haluaa viedä elämysretkelle niin menkää koko porukan voimin loppukesästä marjametsään. Sangot mukaan ja hetkessä on talven mustikat ja vadelmat ja puolukat kerätty ja ihan ilmaista.
Ulkomaan matkat ei todellakaan ole jokamiehen oikeus. Eikä mitkään huvipuistot. Luonnossa liikkuminen on ilmaista ja ruisleipäeväät ei paljoa maksa. Siinä sivussa kerätään ne marjat ja sienet.
Jatkan saivartelua. Mun mielestä koko tämän aiheen pointti on, että ihan oikeasti pienituloisilla menee nykypäivänä todella huonosti!
Meillä maksaa banaanikilo 1,89€ kahdessa lähimmässä kaupassa. En ajanut kauemmas tarkistamaan hintoja. Appelsiinit ja muut hedelmät (kotimaiset kasvikset myös) kalliita.
Valmishamppari voi myös olla joillekin yksi annos. Sen kun höystää ja lämmittää, on yksi ateria alle 1 eurolla. Muutama banaani ei ole yksi ateria.
Meinasin oksentaa, kun kaikesta avautuva Vappu Pimiä taas ihmetteli, miten on selvinnyt kahden lspsen kanssa, kun nämä olivat pieniä. Ja apuna miljonäärimies ja neljä nuorehkoa isovanhempaa. Voi tuota tyhmää, ymmärtämätöntä ja kouluttamatonta naista. Itsellänikin on asiat tosi hyvin, mutta en silti ole ymmärtämätön.
Tanssin wanhat lainamekolla. Illalliseen ei ollut varaa. Omat wanhat maksoi 20e, kun piti hankkia tanssikengät. Meikin tein kosmetiikkanäytteillä. Hiukset laitoin itse. En muutenkaan meikannut teininä. Olisi ollut turha ostaa yhtä tilaisuutta varten kokonainen purkki meikkivoidetta.
Köyhänä vain mielikuvitus oli rajana.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pienipalkkainen 3:n lapsen yh. Me käydään lähes vuosittain ulkomailla ja huvipuistossa. Mun lapset harrastaa, yhdellä todella kallis kilpaharrastus, siihen tosin saadaan vähän tukea. Mä en käytä rahaa itseeni. Ei tupakkaa, alkoholia tai omia maksullisia harrastuksia. Kaikki menee lapsiin ja perhe-elämään ja omaan kotiin. Nuorena otin luottoa älyttömät määrät ja olen nekin saanut maksettua pois. Ihan itsekseni,yksinäni. Kyllä näillä joilla ei ole varaa tehdä asioita on vaan se elämänhallinta hukassa. Päihteitä kuluu tai muuten itselle hankitaan kalliita asioita.
Minä en edes tajua, miksi aikuisilla pitäisi olla kalliita harrastuksia, vaikka olen hyväosainen. Kun on niin paljon ilmaista tai lähes ilmaista harrastusta: lenkkeily luonnossa, uinti luonnonvesissä, kotijumpat, kotilihaskuntoharjoittelu, netistä pilates-, jooga- ja tanssivideoita, pyöräily, mailapelit, musiikin kuuntelu, laulu, piirtäminen, kädentyöt, marjastus, sienestys, elokuvat, lukeminen, opiskelu, kokkaaminen retkeily ym ym.
Surullista on nuo esimerkit: synttärit järjestämättä kalleuden vuoksi: itse tehtyä popcornia kattilassa, porkkanatikkuja, kauralastuja, täytekakku/halvimmasta jäätelöstä tehty laiva, jossa nallekarkit miehistönä. Tiivistemehua juomana. Tarjoilut saa 10-20 eurolla. Hauskin lakana pöytäliinaksi. Tai lähimmälle laavulle tms makkarat, vaahtokarkit mukaan. Tai lettukestit, joita varten kerätty marjat ja tehty hillo joka vuosi.
Ei lomamatkoja. Onko haettu tuettuja lomia? Käyty seurakunnan perhe- ja lastenleireillä? Seurakunnan retkillä ja pyydetty diakonialta avustusta? Kysytty Hope-yhdistykseltä lahjakorttia leffaan tai Leos-leikkimaahan? Onko otettu selvää, mistä paikkakunnalla voi lainata teltan, makuupussit ja trangian? Kunnan nuorisotyön retket ja leirit?
Ei harrastuksia: seurakunnan kerhot? 4H-yhdistys? Koulun kerhot? Onko kirjastossa mitään? Paikallinen nuorisotoimi?
Ei varaa kurkkuun ja salaattiin: kasvatetaanko herneenversoja? Syödäänkö talvella porkkanaraastetta ja halpoja appelsiineja? Onko selvänä ajatus, että ne juustot, jugurtit ja kana voivatkin olla harvinaista herkkua ja on ihan ok, että joka viikko päibällusenä on linssejä, hernaria (itse keitetty), papuruoka, munaruoka, puuroateria.
Ei yökyläilyä, koska jääkaappi tyhjä: Onko kotivaraa? Jauhoista, hiivasta ja kaurahiutaleista saa Karjalan kauraleipää. Jos on leivinjauhetta, niin teeleipää. Herkuiksi synttäreiltä jääneitä popcorn-jyvistä tehtyä popparia.
Ja ei, en moralisoi, en kritisoi. Mielestäni tuo kaikki mainitsemani todistaa oikeaksi sen, mitä köyhyydestä on tutkittu. Rahahuolet pienentää ongelmanratkaisukykyä ja suunnitelmallisuutta. Jos pitäisi huolen siitä, että kaapissa olisi aina (tarjous) jauhoja, kaurahiutaleita, hiivaa (Voi säilyttää pakkasessa, jos kuivahiiva on liian kallista), sokeria, kuivaherneitä, linssejä, tomaattimurskaa, munia ja porkkanoita, öljyä, niin noista saa tehtyä monenlaista halpaa syötävää. Eivät toki ole ilmaisia nämäkään, mutta kohtalaisen edullisia kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö kaikki rahat tatskoihin ja tekokynsiin jos ei ole varaa tuoretta kurkkua 1,90 euroa/ kg ostaa ?
Mistä saa kurkun tuohon hintaan tammikuussa?
Kurkkua ei tarvita yhtään mihinkään. Ei tammikuussa eikä muulloinkaan.
Parempi ostaa sen sijaan tummanvihreää salaattia kuten Romaine, porkkanaa, tomaattia toki, sipulia, lanttua ym juureksia, lehtikaalia jne. Syksyllä kotimaisia omenoita. Paljon ravintoaineita ja antidioksantteja noissa. Marjat voi itse poimia ja pakastaa metsästä.
Olisi joskus kiva saada ihan aidosti ne kuitit ja menot mitä näillä rahattomilla menee kuukauden aikana. Tämäkin lehtijutun äiti saa 3 x lapsilisät ja 3 x minimielatustuet, joista tulee noin 950e /kk rahaa tekemättä mitään + päälle vielä palkka ja isäkin taisi osallistua kuitenkin lasten kuluihin. Josssain on sössitty urakalla, jos sähkölaskut on maksamatta ja verotustakaan ei ole osattu tarkistaa, jolloin toki mätkyjä tulee ja pitäähän ne maksaa tai ollaan enemmän suossa. On turha haikailla uusia pesukoneita, kierrätyskeskuksesta voi hakea edullisen koneen ja sillä välin säästää rahaa parempaan, mutta veikkaan, että osamaksulla ostetaan kuitenkin jotain sellaista mihin ei ole lopulta varaa entisten jatkoksi.
Kasvikset ovat lähes ympäri vuoden edullisia. Ei ole pakko olla kurkkua, voi syödä myös juureksia ja kaalia. Pavut, herneet ja linssit ovat aina edullista syötävää. Alkaa jo kyllästyttää näiden "rahattomien" marina. Rahat riittää, jos on edes alkeellista älliä suunnitella sitä taloutta. Jos on älynlahjat kuin lapamadolla, niin ei riitä mikään annettu niitä rahareikiä tukkimaan, kun se menee mikä tulee saman tien.
Surullista mutta totta! Hyvä että tuollainen uutinen julkaistiin! Toivottavasti edes jotkut ymmärtävät missä me pienituloiset lapsiperheet olemme nykyään. Pisti ilmeisesti ainakin monia täällä ajattelemaan/kommentoimaan.
Täälläkin on selkeää, että kaikki eivät ymmärrä tilannetta. Ovat ehkä liian nuoria tai liian toimeentulevia.
Julkaisun "kurkut" ja "ulkomaan matkat" olivat ehkä yleisnimitys sille, että meillä köyhillä ei ole varaa antaa lapsillemme mitään kivaa eikä ylimääräistä. Minä esim. haluaisin kovasti viedä poikani lomalla vaikka hotelliin, jossa söisimme ja kävisimme katsomassa leffan. Samassa paikassa on aktiviteettipuisto jne. On meiltä noin 20 km päässä.
Kurkkua ei kukaan tarvitse eikä ulkomaille ole pakko kenenkään päästä. Jotain vastaavaa ylimääräistä voisi lasten elämässä kuitenkin olla.
Moni täällä kirjoitti, että rahat menisivät aikuisten "päihteisiin". En edes viitsi kommentoida tätä.
Kerron tähän loppuun, että meilläkin on joskus katkaistu sähköt maksamattomien laskujen vuoksi. Tällä hetkellä meillä on katkaistu vedet mutta saamme ne huomenna takaisin kun puolison palkka tulee.
Saa olla todella itsekäs jos ei viitsi edes lapsensa tähden mennä töihin.
Eipä sitä ennenkään ollut mitään hoploppeja. Maalla keksittiin metsässä leikit ja myöhemmin kaupungissa lähiön pihalla.
virikkeistä ei taidettu ees puhua, mutta hyvin on maailmalle selvitty ja elämäntyö tehty.
ulkomailla kävin 20 vuotiaana eka kerran, Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko meidän lähi s-market jotenkin erikoinen, mutta siellä on vuosikaudet banaanit maksaneet alle euron kilo. vaikka otat ison banaanitertun ei se maksa juuri euroa enempää. Appelsiinit on myös aina vaan sen alle euro kilo.
Joten ei kyllä ole rahasta kiinni niiden ostaminen. Jättää pari hk valmishampparia ostamatta tai yhden limsatölkin ja se on siinä se hedelmäraha.
Ja jos lapsen haluaa viedä elämysretkelle niin menkää koko porukan voimin loppukesästä marjametsään. Sangot mukaan ja hetkessä on talven mustikat ja vadelmat ja puolukat kerätty ja ihan ilmaista.
Ulkomaan matkat ei todellakaan ole jokamiehen oikeus. Eikä mitkään huvipuistot. Luonnossa liikkuminen on ilmaista ja ruisleipäeväät ei paljoa maksa. Siinä sivussa kerätään ne marjat ja sienet.
Jatkan saivartelua. Mun mielestä
Anna kun arvaan: Käyt kaupassa k-marketissa ja maitoa juodaan Valion tölkistä?
Sitten ihmetellöön kun on on kallista.
Minä käytin vanhojen tansseissa kajalina väriliitua (yöks), mekko, kengät yms oli vanhoja. Ei mennyt rahaa ollenkaan.
Itsekin elin suht köyhän lapsuuden, mutta silloin oli ihan tavallista, että ulkomailla ei lomailtu. Luokan ensimmäinen ulkomaanmatkan tehnyt piti siitä sitten esitelmän opettajan pyynnöstä :D millaista oli lentää, oliko Kanarialla lunta, joulupukkia jne.
Pohjoisessa asuvat ei juuri huvipuistoissakaan käyneet. Itse kävin yläasteella ensimmäisen kerran ja luokaltamme vain kaksi oli käynyt sitä ennen.
Nykyään ihmettelen miten perheillä on varaa hoploppeihin yms. koska ne on minulle normaalituloisellekin kalliita.
Itse en jaksa sitä matkustusstressiä, katsoa että lapset ei lähde kuka mihinkin, etsiä sopivaa ruokalaa, pakkaamista jne.
Mutta kyllä nyt on ikävämpi olla pienituloinen, "kaikilla" on kännykät, pelivempaimet, skuutteja, pyöriä ym ja tuntuu, että arkeen menee enemmän rahaa. Omassa nuoruudessa kaikki oli ennemmin niitä vähävaraisia ja vain muutama oli varakas.
Vierailija kirjoitti:
Surullista mutta totta! Hyvä että tuollainen uutinen julkaistiin! Toivottavasti edes jotkut ymmärtävät missä me pienituloiset lapsiperheet olemme nykyään. Pisti ilmeisesti ainakin monia täällä ajattelemaan/kommentoimaan.
Täälläkin on selkeää, että kaikki eivät ymmärrä tilannetta. Ovat ehkä liian nuoria tai liian toimeentulevia.
Julkaisun "kurkut" ja "ulkomaan matkat" olivat ehkä yleisnimitys sille, että meillä köyhillä ei ole varaa antaa lapsillemme mitään kivaa eikä ylimääräistä. Minä esim. haluaisin kovasti viedä poikani lomalla vaikka hotelliin, jossa söisimme ja kävisimme katsomassa leffan. Samassa paikassa on aktiviteettipuisto jne. On meiltä noin 20 km päässä.
Kurkkua ei kukaan tarvitse eikä ulkomaille ole pakko kenenkään päästä. Jotain vastaavaa ylimääräistä voisi lasten elämässä kuitenkin olla.
Moni täällä kirjoitti, että rahat menisivät aikuisten "päihteisiin". En edes viitsi
Ymmärrän, että haluaisit viedä hotelliin. Mutta kuinka olisi aktiviteettipuisto omin eväin? Mitä se maksaisi?
En ollut minäkään 9-vuotiaana ollut koskaan ulkomailla. Sitten kun olin itse tienannut rahat, niin pääsin ulkomaan matkalle 19-vuotiaana.
Ei se ulkomaille meneminen ole edes kaikkien tavoite. Itse kävin etelän lomalla kun olin vähän yli parikymppinen. Ei ole minun juttu. Eikä ole lapsetkaan olleet sitä vailla nyt. Se on kyllä kauheaa että miten kallista ruoka on nykyään. Meidän hintoja pitää korkealla S ja K ryhmien duopoli joka keskenään hinnoittelee miten haluaa.