Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verkkouutiset: Tutkimus: Etätyöhön kadonneet miksi kukaan ei enää huomaa hiljaisia naisia?

Vierailija
22.05.2025 |

Nyt kyllä kolahti omiin kokemuksiin tämä. Verkkouutisten mukaan osa etätyöläisistä on yksinkertaisesti jäänyt unohduksiin. He eivät ole aktiivisia, eivät pidä ääntä itsestään ja työyhteisö ei huomaa mitään. Aivan kuin ihminen lakkaisi olemasta, jos ei jatkuvasti puske itseään esiin Zoomissa tai Teamsissa.

Tutkimuksessa varoitetaan jopa elämänhallinnan ongelmista ja mielenterveyden riskistä näillä etätyöhön jumahtaneilla. Mutta miksi ihmeessä kukaan ei puhu siitä, ketkä ovat ne, jotka todennäköisimmin katoavat näkyvistä? Kukapa muukaan kuin hiljaiset, tunnolliset, vastuuta kantavat naiset, jotka eivät jaksa enää päteä, pingottaa ja puskea itseään esiin ruudun läpi.

Naiset, jotka hoitavat etäkoulun, sairastavat lapset, kauppareissut, ruuat, koiranulkoilut ja kaiken muun - ja yrittävät vielä näyttää töissä "osallistuvilta". Samaan aikaan äänekkäimmät miehet keskeyttävät palaverit ja kääntävät fokuksen itsensä ympärille. Kukaan ei huomaa, kuka tippui kyydistä.

Miksi meiltä odotetaan hiljaista joustavuutta, mutta emme saa siitä mitään takaisin? Edes kysymystä: miten voit?

Onko muilla tätä kokemusta? Etätyön myötä katosit maailmasta, mutta silti koneen ääressä pitää istua hymyillen. Missä menee raja? Missä vaiheessa joku kysyy, oletko vielä olemassa?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tätä etätyön vastaista paskaa. Itse olen tehnyt etätyötä jo kauan ennen koronaa, it-alalla, lähes 10 vuotta. En ole mihinkään kadonnut, kaikki muutkin tekee meillä etätyötä, ja tiimit on maantieteellisesti hajaantuneita. Voin paremmin kuin koskaan etätyön ansiosta. Ja meillä pidetään ihan kokouksia, kahvitteluja yms. kuten ennenkin, nyt vain Teamsin kautta. Se toimii erittäin hyvin. Ja tosiaan mahdollistaa sen, että mun tiimissä mä olen Helsingissä, osa on Tampereella, osa Puolassa, osa Intiassa.

Vierailija
22/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin vähän tajutaan sitä, kuinka vaativaa ja uusia haasteita antavaa etätyö on johtamiselle. Johdon kyvyttömyys delegoida, valvoa ja ohjata voi johtaa helposti eristäytymiseen ja unohtamiseen. Tiput ikään kuin reserviin vilttiketjuun.

Jaa. Meillä it-alalla on tehty vaikka kuinka kauan vaikka maapallon toiselta puoleltakin töitä projekteille. Mihinkään vilttiketjuun ei todellakaan etän perusteella tipu. Se mikä merkkaa on että osaa ja sitä näkyvää jälkeä tuntuu. Toimistolla voi yhtä hyvin joutua "vilttiketjuun" jos osaaminen on heikkoa, ja toisaalta toisella puolella maapalloa istuva voi olla tiimin avainjäsen, jos on kova osaaja ja kova tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla työpaikoilla voi edelleen mennä toimistolle, jos sitä kaipaa. Mutta jättäkää nyt hemmetti meidät rauhaan, joiden elämän ja ehkä jopa työkyvyn etätyö on pelastanut. Ei me haluta mitään "huomiota", me halutaan vaan tehdä työmme rauhassa ja nostaa palkkamme. Ekstrovertit menköön siinne toimistolle tiimiytymään ja hakemaan huomiota, jos sitä kaipaavat.

Vierailija
24/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä. Paskaa. Taas.

Ps. Introvertti ja hiljaisen puoleinen ihminen todennäköisesti nauttii etätöistä paljon enemmän  kun kaakattavien juorukerhojen melussa työpaikalla. Ongelma on selvästi, että hiljaisen työntekijän syrjiminen jää sosiaalisia soppia keittäviltä juorukelloilta vajaaksi, kun ei kokoonnuta työpaikan hiekkalaatikolle ja voida siellä supatella ja kytätä hiljaisempia työntekijöitä.

Vierailija
25/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tää kummallinen idea että "yhteiskunnan" pitää vaikka väkisin mikromanageroida kansalaisten elämää kaikin tavoin. Eli jos joku tykkää olla etätöissä kun ei tarvitse katsella työkaverien naamoja koko päivää niin nää tulee paikalle kiljumaan että ehei ei onnistu ja repii etätyöläisen väkisin konttorille turhaan palaverikaruselliin. 

Vierailija
26/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla työpaikoilla voi edelleen mennä toimistolle, jos sitä kaipaa. Mutta jättäkää nyt hemmetti meidät rauhaan, joiden elämän ja ehkä jopa työkyvyn etätyö on pelastanut. Ei me haluta mitään "huomiota", me halutaan vaan tehdä työmme rauhassa ja nostaa palkkamme. Ekstrovertit menköön siinne toimistolle tiimiytymään ja hakemaan huomiota, jos sitä kaipaavat.

Heidän ongelmansa onkin se, että kun moni on etätöissä he eivät saa sitä huomiota. On paljon ihmisiä, joille työnteko ei ole pääasia, vaan töihin mennään tekemään draamaa, johtamaan jengiä, syrjimään, kohottamaan sosiaalista asemaa, juoruamaan, etsimään sivusuhteita. Siis kaikki tämä negatiivisessa mielessä. 

Vierailija
27/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ongelma on selvästi, että hiljaisen työntekijän syrjiminen jää sosiaalisia soppia keittäviltä juorukelloilta vajaaksi, kun ei kokoonnuta työpaikan hiekkalaatikolle ja voida siellä supatella ja kytätä hiljaisempia työntekijöitä."

Tässä voi oikeasti olla perää! Sen verran paljon ollut näitä itkuja toimistolle pääsyn perään, ja usein just niin että halutaan kaikki sinne, ei riitä että itse ja kaverit on paikalla, vaan kaikki pitää sinne saada. Työpaikkakiusaajilta jää harrastus vajaaksi kun porukka ei tule olemaan osa heidän showtaan.

Vierailija
28/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku toimistolle hinkuva juorukello tai kiusaaja voisi kertoa, että todellakp syy lähitöihin löytyy siitä, että saisit kiusata yms?

Vierailija
29/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten asenteet meitä iäkkäämpiä naisia kohtaan on armoton! Tosiasioita käännetään valheilla ja meidän naisten tuloksia mitätöidään. Olen lopen kyllästynyt tähän sairaaseen ilmapiiriin, mikä ei kiinnosta ainakaan miesvaltaista ylintä porrasta. 

Vierailija
30/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karut kokemukset lähityöstä, mutta etätyö on pitänyt työelämässä! Pakkopaluu työpaikalle ajaa minut pois nykyisestä työpaikasta. Yhteiskunta saa maksaa siitä. Kukaan ei tosissaan edes kysy syytä miksi lähityö ei käy minulle. Painavia syitä olisi kerrottavana. Kyselyt ovat olleet silmänlumetta.

Vierailija
31/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö on parasta mitä mulle naisena ikinä on tapahtunut. Teen työt ihan yhtä ripeästi kuin ennenkin, mutta tauoilla ei tarvitse jauhaa paskaa työkavereiden kanssa eikä matkustaa kotoa töihin ja takaisin. Olen levänneempi, hyväntuulisempi ja energisempi työpäivän jälkeen. 

Lähitöistä en kaipaa yhtään mitään tai ketään.

Vierailija
32/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat huomiota, niin otat ja avaat suusi, aikuinen ihminen.

Esihenkilö ei ole sun äitisi. 

Vierailija
33/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annapa aloittaja lähteesi, niin katsotaan sitä tutkimusta. Tuskinpa on mikään tutkimus edes, korkeintaan jokin oma kysely rajatulle joukolle

Vierailija
34/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan voi mennä toimistolle, jos niikseen tulee. Mä en ymmärrä kun kaikesta nykyään tehdään jotain suurta kokemusta ja ahdistusta. Mutta miksi ihmeessä tämä nyt on etätyön vika? Kai toimistolla se hiljainen, tunnollinen ja näkymätön kokee ihan saman kohtalon.

Kyllähän tuo riippuu muista ihmisistä, millaista toimistolla on. Oman kokemukseni mukaan.

Vierailija
35/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tein lähes kokonaan etätöitä ja olin tyytyväinen siihen, mutta en enää. Kaipaan toimistolle välillä, mutta en koe itseäni enää tervetulleeksi sinne. Johto haluaa minun pysyvänkin etätöissä, jotta jaksaisin painaa ylitöitä. Tilanne on alkanut henkisesti vaivata päivittäin, vaikka olenkin suht rauhallinen ja hiljainen. Kukaan ei vaikuta kaipaavan minua, minulle ei kerrota mitään ja jotenkin vaikuttaa korostuvan asetelma he - ja minä ulkona heistä. 

Vierailija
36/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin stereotypia, että hiljaiset olisivat erityisen tunnollisia. Kyllä moni hiljainen on nimenomaan laiska eikä viitsi osallistua, ja moni äänekäs nimenomaan altiivinen työntekijä, jota kiinnostaa, että asiat menevät hyvin.

Vierailija
37/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikymmenten aikana yhtäkään esimiestä tai korkeampaa johtoa ei ole kiinnostanut työntekijöiden vointi milloinkaan. Eikä tule kiinnostamaan. Koulutetut ovat ihmisiä, heidän mielestään.

Vierailija
38/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menis hermot, jos en saa rauhassa tehdä etätöitä vaan porukat alkaisivat kysellä miten menee. Kuule ei kiinnosta kertoa kuulumisia työkavereille. 

Vierailija
39/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan voi mennä toimistolle, jos niikseen tulee. Mä en ymmärrä kun kaikesta nykyään tehdään jotain suurta kokemusta ja ahdistusta. Mutta miksi ihmeessä tämä nyt on etätyön vika? Kai toimistolla se hiljainen, tunnollinen ja näkymätön kokee ihan saman kohtalon.

Ei kiinnosta paneskella työpaikan tyh miä ukkoja.

Vierailija
40/83 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa epätoivoiset yritykset saada etätyöstä jotenkin huonoa tai väärää. Osaa se auttaa paljonkin ja elämä paranee, ainakin jos ei istu koko ajan koneella. Että pääsee ulos ajoissa lenkille ja taukoilemaan, välipalat ja juoma, eikä ole kyttäystä liikaa. On tietysti erilaisia aloja ja paikkoja. Jos on yksinäistä voi mennä lähityöhön, kohdata erikseen sopien tai vapaa-ajalla jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän