Virroilla irtisanottiin opettaja joka antoi nelosia?
Lasten todistuksiin jos ei ollut osaamista. Näin väittää joku HS kommenteissa. Onko totta? Oliko syy irtisanomisiin nelosten antaminen?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Minä sain varoituksen ja vaatimuksen arvioida oppilaita toisin, kun käytin yhden kevään gaussin käyrää arvosanojen antamiseen. Ei kuulema ole oikein antaa alimmalle 5 % nelosta. Pidin kokeet 6 luokalle samaan aikaan ja näiden kaikkien oppilaiden koearvosanojen mukaan annoin arvosanat...
Anteeksi mitä? Et ole sitten opetussuunnitelmia lukenut?
Opsissa on osaamisperusteiset arviointikriteerit. Arvosanat annetaan sen mukaan, mitä oppilas osaa. Ei peruskoulussa voi lähteä siitä, että osa saa aina nelosen tai edes että osa saa aina kympin.
Sait varoituksen todellakin aiheesta. Opettajan kuuluu arvioida opsin kriteerien mukaan.
En voi hyväksyä tätä. 4 jos ei osaa, sitten ehdot suoritetaan kesällä, jos ri läpäise, niin luokalle jättö. Tämä on oppilaan parhasksi. Rehtori etsikööt rahoituksen muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lähdin itse pois oppilaitoksesta, jossa oli pakko antaa lähihoitajakoulutuksessa kaikille päättötodistus, vaikka kolme opiskelijaa oli täydellisen osaamattomia. Rehtori ilmoitti, että rahaa tulee valmistuneiden määrän, ei laadun mukaan, joten jokainen valmistuu. Jos minä en allekirjoita todistuksia, hän tekee sen.
Tämä on totta. Sama ohje on annettu erään kunnan vuodeosastolla että työssäoppimisjaksosta tulee päästää läpi vaikka työssäoppijan vastuuhenkilö vuodeosastolla oli sitä mieltä ettei tätä voi päästää läpi koska paljon poissaoloja ja oppiminen 0. Käsky kävi että läpi pitää päästää, juuri tuon rahan takia.
Lähihoitajan koulutuksen taso on romahtanut. Ammattitaidottomat hoitajina. Omaisten sekä ihmisen itsensä täytyy olla terävänä että saa edes oikeat lääkkeet.
Harjoittelupaikalla ei ole MITÄÄN velvollisuutta päästää perusteetta läpi. Ja näin myös toimitaan monissa paikoissa. Koulu ei voi painostaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä lähdin itse pois oppilaitoksesta, jossa oli pakko antaa lähihoitajakoulutuksessa kaikille päättötodistus, vaikka kolme opiskelijaa oli täydellisen osaamattomia. Rehtori ilmoitti, että rahaa tulee valmistuneiden määrän, ei laadun mukaan, joten jokainen valmistuu. Jos minä en allekirjoita todistuksia, hän tekee sen.
Huh. Onneksi lääkeluvat suoritetaan erikseen vasta työelämässä.
Juu, ei Gaussin käyrää arviointiin enää vuosikausiin ole sovellettu, jos koskaan. Joskus vielä vanhat ihmiset väittää että arvosanat menee Gaussin käyrälle, mutta se on boomereiden hourailuja se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Sama ohje on annettu erään kunnan vuodeosastolla että työssäoppimisjaksosta tulee päästää läpi vaikka työssäoppijan vastuuhenkilö vuodeosastolla oli sitä mieltä ettei tätä voi päästää läpi koska paljon poissaoloja ja oppiminen 0. Käsky kävi että läpi pitää päästää, juuri tuon rahan takia.
Lähihoitajan koulutuksen taso on romahtanut. Ammattitaidottomat hoitajina. Omaisten sekä ihmisen itsensä täytyy olla terävänä että saa edes oikeat lääkkeet.
Koulutuksen taso on tosiaan surkea, ja toinen iso ongelma on opiskelijoiden huono kielitaito. Työpaikallani on paljon opiskelijoita tekemässä harjoitteluja, ja noin puolet heistä osaa suomea kunnolla. Loput puhuvat englantia, tai niin alkeellista suomea ettei ohjaaminen onnistu.
Yritä siinä sitten opettaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain varoituksen ja vaatimuksen arvioida oppilaita toisin, kun käytin yhden kevään gaussin käyrää arvosanojen antamiseen. Ei kuulema ole oikein antaa alimmalle 5 % nelosta. Pidin kokeet 6 luokalle samaan aikaan ja näiden kaikkien oppilaiden koearvosanojen mukaan annoin arvosanat...
Opsissa on osaamisperusteiset arviointikriteerit. Arvosanat annetaan sen mukaan, mitä oppilas osaa. Ei peruskoulussa voi lähteä siitä, että osa saa aina nelosen tai edes että osa saa aina kympin.
Sait varoituksen todellakin aiheesta. Opettajan kuuluu arvioida opsin kriteerien mukaan.
Olin uusi lukion matematiikan opettaja. Kirjoituksissakin käytetään gaussin käyrää joten ajattelin sen olleen sopiva kursseillekin.
Oma lapseni ei saa peruskoulun päättötodistusta nyt keväällä, koska ollut noin 1/4 ysi luokasta poissa koulusta. On kiitettävän oppilas, mutta osa kursseista suorittamatta. Hänelle tehty luokattoman opiskelun päätös. Puuttuvat suoritukset tekee syksyllä ja saa päättötodistuksen hieman myöhemmin kuin luokkakaverinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin uusi lukion matematiikan opettaja. Kirjoituksissakin käytetään gaussin käyrää joten ajattelin sen olleen sopiva kursseillekin.
Luulit? Miksi et ole perehtynyt opsiin, jos olet opettajana työskennellyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin uusi lukion matematiikan opettaja. Kirjoituksissakin käytetään gaussin käyrää joten ajattelin sen
Olin idiootti. Oliko nyt parempi mieli kun sait minut sanoman sen?
"Olin idiootti. Oliko nyt parempi mieli kun sait minut sanoman sen?"
Ei. Pikemminkin on aika huolestunut olo. Arviointi on opettajan tärkeimpiä tehtäviä. Siinä on kyse oppilaan tulevaisuudesta viimeistään sitten, kun ollaan tekemässä peruskoulun päättäriä tai lukiota. Oppilaan oikeusturvan kannalta on oleellisen tärkeää, että arvionti on oikeudenmukaista.
Koska opettajan työ on yhteiskunnallisesti merkittävää, sille on määritelty myös sääntöjä, joiden noudattaminen on opettajan virkavelvollisuus. Opetussuunnitelma on opettajaa sitova.
On hämmentävää, jos opettajaksi voi valmistua ja opettajana työskennellä tuntematta säännöstöä, joka ohjaa arviointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettiköhän rehtori koskaa, että entä jos nämä hoitajat antavat potlilaalle vaikka 100-kertaisen annoksen jotain lääkettä, kun eivä tosaa laskea.
Ei niitten tarvii laskea koulun jälkeen välttämättä mitään. Riittää kun osaavat vaihtaa vaipan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ysin oppilas. Vaihtui eräs aineenopettaja ja tutut sanoi, ettei kokeisiin kannata lukea, kun ko ope kysyy mitä sattuu.
Luin silti ja sain lukemalla kokeesta 6. Ennen tuli aina 9.
Noh, tämä ope jäi eläkkeelle, niin aloin taas saada niitä ysejä.
Että jos ko open kokeista olis joku saanut 4, niin en olis ihmetellyt.
Olit oikeasti kutosen oppilas. Muut vain päästivät helpommalla tai vastaustekniikkasi oli väärä
Aine oli historia ja ko ope kysyi kokeissaan paljon kysymyksiä, joihin ei löytynyt vastausta kirjan koealueesta. Jossain sivulauseessa tunnilla saattanut ko asioista ehkä mainita ja pojat mölisseet päälle.
T. Yläasteen ka 9.2, että en ihan kutosen oppilas ollut. Lukion ka 8.8 ja korkeakoulututkinto (DI) kiitettävällä arvosanalla
Jos ei ole ollut koulussa töissä, ei voi tietää minkälaisia oppilaita siellä on.
On oppilaita, jotka eivät ole sisäistäneet koulutuksen tärkeyttä. Periaatteena on kävellä peruskoulu läpi viitosilla. Nelosvaroituksen saaneet saavat rehtorilta sääliviitosen.
Osa oppilaista saa tukitoimia, mutta riittämättömästi, kun määrärahat loppuvat.
Suuri osa heikoista oppilaista ei saa perheensä tukea, koska kotona ei haluta myöntää lapsen olevan heikko.
Olen törmännyt myös siihen, että huoltajilla ei ole taitoa olla vanhempia. Vanhempien kuuluu asettaa rajoja, tukea lasta, olla yhteydessä kouluun, tietää lapsen asioista ja myös uskoa lapsesta kerrottuja asioita, vaikka epämieluisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koulu ei huolehtinut, että oppilaat osaavat riittävästi? Ammatillisessa koulutuksessa ymmärrän, että riittävä taso on oltava.
Toivottavasti menet opettamaan ammattioppilaitokseen syksyllä.
on esim.lukihäiriäisiö oppilaita, joilla laskeminen tai kirjoitus ei aivo ongelmien takia, onnistu koskaanja siksi opettajan pitäisi ymmärtää kirjata, tämä asia ja helpottaa kokeita.myös antaa yksilö opetusta. jos luokassa on useita joilla lukihäiriö niin kouluun tarvitaan lukiopetta ja tukitoimia.
sääli 5 on tässä kohtaa oikein jos taustalla aivovojen häiriö se ei parane ja lapset tulisi luki ja neurologisa tutkimuksiin toimittaa,ei lätkiä 4 todistukseen.joskus voi olla myös koulussa se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ysin oppilas. Vaihtui eräs aineenopettaja ja tutut sanoi, ettei kokeisiin kannata lukea, kun ko ope kysyy mitä sattuu.
Luin silti ja sain lukemalla kokeesta 6. Ennen tuli aina 9.
Noh, tämä ope jäi eläkkeelle, niin aloin taas saada niitä ysejä.
Että jos ko open kokeista olis joku saanut 4, niin en olis ihmetellyt.
Olit oikeasti kutosen oppilas. Muut vain päästivät helpommalla tai vastaustekniikkasi oli väärä
Aine oli historia ja ko ope kysyi kokeissaan paljon kysymyksiä, joihin ei löytynyt vastausta kirjan koealueesta. Jossain sivulauseessa tunnilla saattanut ko asioista ehkä mainita ja pojat mölisseet päälle.
T. Yläasteen ka 9.2, että en ihan kutosen oppilas ollut. Lukion ka 8.8 ja korkeakoulututkinto (DI) kiitettävällä arvosanalla
Historiassa kuuluu osata lukea rivien välistä ja tulkita oppimaansa. Puhutaan isoista kokonaisuuksista ja syy-seuraus-suhteista. Siihen ei riitä, että opettelee kirjasta luetun hauki on kala tekniikalla. Ymmärrän, jos diplomi-insinöörin opinnoissa edellä mainittu tekniikka on pääosassa.
Oppimisvaikeudet,ADHD ym. Vaikuttavat koulussa menestymiseen. Voi olla vaikka kuinka älykäs ja osaava mutta ei vaan pysty keskittymään ja jos joku asia ei oikeasti kiinnosta.
Esimerkiksi ADHD on sellainen, että jos ei kertakaikkiaan ole kiinnostunut, niin mitään ei jää päähän koska vaikka luet, et muista mitä olet lukenut. Sillä samaan aikaan kun luet niin päässä pyörii sata muuta asiaa.
Meidän koulussa näin ei käy.
Hyvä koulu ei ole se, jossa ei saada nelosia, vaan päinvastoin. Jos nelonen on mahdollista saada, se kertoo, että koulussa yritetään pitää jostain periaatteista vielä kiinni.
On todella epäreilua muille oppilaille, jos joku saa mitään tekemättä hyväksytyn arvosanan. Joku heikko oppilas on voinut tehdä siihen vitoseen oikeasti töitä. Puhumattakaan, minkä viestin tyhjä vitonen antaa sen saaneelle oppilaalle. Ensi vuonnakaan ei tarvitse tehdä mitään. Joku muu aina hoitaa.