Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virroilla irtisanottiin opettaja joka antoi nelosia?

Vierailija
21.05.2025 |

Lasten todistuksiin jos ei ollut osaamista. Näin väittää joku HS kommenteissa. Onko totta? Oliko syy irtisanomisiin nelosten antaminen?

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos oppilaan tulos on 4 tai alle, niin eikö kuulu antaa 4.

Minusta on RIKOS antaa se kuuluisa sääli vitonen selvästi 4 tason oppilaalle.

Jos niin tehdään, toimitaan väärin. Arvosteluperusteet on olemassa ja nykyään vieläpä varsin selkeät. Niissä on pysyttävä, muuten tekee virkavirheen. 

Vierailija
62/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän jengi osaa lukea tai kirjoittaa, mutta mitä se hyödyttää jättää näitä luokalle? Joutuisivat käymään yläastetta kuusi vuotta, eivätkä siltikään pääsisi läpi. Ja koko ajan tulee lisää tätä porukkaa. Katujengejäkin yritetään jo selittää sillä, että nuorilla on paineta ja arvosanat ahdistavat heitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö enää ole tapana antaa ehtoja esim. yläasteikäisille oppilaille? Eli oppilaan on opiskeltava tietyt asiat ja tentittävä nämä kesällä, jos haluaa päästä seuraavalle luokalle? Mielestäni nelosen antaminen on ihan ok, jos oppilasta varoitetaan nelosen vaarasta siinä vaiheessa, kun hän voi vielä asiaan vaikuttaa, ja toki nuo ehdot ovat viimeinen tilaisuus korjata asia.

Vierailija
64/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vain, että päästetään läpi. Tukiopetusta kesällä, jos ei ole taso riittävä. Saadaan työllistettyä opettajiakin kesäksi tällä tavoin

Unta näät! Meillä alkaa kohta se piiiiitkä loma!

Sinulla ehkä alkaa, mutta maassamme on paljon työttömiä opettajia ja opettajaopiskelijoita, joille kesätyö varmasti maistuisi. Kannattaisi miettiä muutakin kuin omaa napaa

Vierailija
65/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lähdin itse pois oppilaitoksesta, jossa oli pakko antaa lähihoitajakoulutuksessa kaikille päättötodistus, vaikka kolme opiskelijaa oli täydellisen osaamattomia. Rehtori ilmoitti, että rahaa tulee valmistuneiden määrän, ei laadun mukaan, joten jokainen valmistuu. Jos minä en allekirjoita todistuksia, hän tekee sen.

Miettiköhän rehtori koskaa, että entä jos nämä hoitajat antavat potlilaalle vaikka 100-kertaisen annoksen jotain lääkettä, kun eivä tosaa laskea.

Tuntemani hoitoalan yrittäjä kertoi, että niitä lääkkeitä annetaan väärin aina silloin tällöin. Nyt menee oikein, kun palkkaa vain luku- ja kirjoitustaitoisia lähäreitä.

Vierailija
66/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lähdin itse pois oppilaitoksesta, jossa oli pakko antaa lähihoitajakoulutuksessa kaikille päättötodistus, vaikka kolme opiskelijaa oli täydellisen osaamattomia. Rehtori ilmoitti, että rahaa tulee valmistuneiden määrän, ei laadun mukaan, joten jokainen valmistuu. Jos minä en allekirjoita todistuksia, hän tekee sen.

Tämä on totta. Sama ohje on annettu erään kunnan vuodeosastolla että työssäoppimisjaksosta tulee päästää läpi vaikka työssäoppijan vastuuhenkilö vuodeosastolla oli sitä mieltä ettei tätä voi päästää läpi koska paljon poissaoloja ja oppiminen 0. Käsky kävi että läpi pitää päästää, juuri tuon rahan takia.

Lähihoitajan koulutuksen taso on romahtanut. Ammattitaidottomat hoitajina. Omaisten sekä ihmisen itsensä täytyy olla terävänä että saa edes oikeat lääkkeet.

Vierailija
67/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät tulisi jättää luokalle ja jos oppi ei toisena vuotena menepäähän siirtää apukouluun. Siellä apukoulussa riittäisi oppivelvollisuuteen välttävä luku-, kirjoitus- ja laskutaito.

Erityisääliöt vain haittaavat normaalien opetusta liiaksi nykyään.

Vierailija
68/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka vii oikeasti olla niin huono, että peruskoulussa saa nelosen? Opettajan itse pitää kantaa vastuu, ettei näin tapahdu. Törkeää laittaa nelosia. Niin meidän muidenkin ihmisten pitää kantaa vastuu oman työn laadukkuudesta ja tuloksista. Varmasti yhdessä perheen kanssa keskustellen tilannetta olisi voinut parantaa. Jos taas on vakavia oppimisvsikeuksia, tilanne ei yhtään psrane nelosilla. 

Totta, aina voi tehdä helpompia kokeita.

Mitä jos oppilas ei tule tunneille ja kokeisiin? Tai tunnille tullessaan ei ota kynää käteen tehdäkseen jotain. 

Vierailija
69/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ysin oppilas. Vaihtui eräs aineenopettaja ja tutut sanoi, ettei kokeisiin kannata lukea, kun ko ope kysyy mitä sattuu.

Luin silti ja sain lukemalla kokeesta 6. Ennen tuli aina 9.

Noh, tämä ope jäi eläkkeelle, niin aloin taas saada niitä ysejä.

Että jos ko open kokeista olis joku saanut 4, niin en olis ihmetellyt.

Vierailija
70/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oppilas saa päättäriin 4 se jää luokalleen. Useimmista tehdään tässä vaiheessa vuosiluokattomia. Siten ei menetä viime vuoden suorituksia. Tämä peruskoulussa. 

Vierailija
71/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö enää ole tapana antaa ehtoja esim. yläasteikäisille oppilaille? Eli oppilaan on opiskeltava tietyt asiat ja tentittävä nämä kesällä, jos haluaa päästä seuraavalle luokalle? Mielestäni nelosen antaminen on ihan ok, jos oppilasta varoitetaan nelosen vaarasta siinä vaiheessa, kun hän voi vielä asiaan vaikuttaa, ja toki nuo ehdot ovat viimeinen tilaisuus korjata asia.

Nelonen tarkoittaa ehtoja.

Vierailija
72/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmät tulisi jättää luokalle ja jos oppi ei toisena vuotena menepäähän siirtää apukouluun. Siellä apukoulussa riittäisi oppivelvollisuuteen välttävä luku-, kirjoitus- ja laskutaito.

Erityisääliöt vain haittaavat normaalien opetusta liiaksi nykyään.

Ei ole enää mitään apukouluja. Ei ole ollut pitkään aikaan. Valitettavasti. 

Vierailija
73/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ysin oppilas. Vaihtui eräs aineenopettaja ja tutut sanoi, ettei kokeisiin kannata lukea, kun ko ope kysyy mitä sattuu.

Luin silti ja sain lukemalla kokeesta 6. Ennen tuli aina 9.

Noh, tämä ope jäi eläkkeelle, niin aloin taas saada niitä ysejä.

Että jos ko open kokeista olis joku saanut 4, niin en olis ihmetellyt.

Olit oikeasti kutosen oppilas. Muut vain päästivät helpommalla tai vastaustekniikkasi oli väärä

Vierailija
74/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli normaalia saada nelonen ja ehdot jos ei osannut. Oli myös normaalia jäädä luokalle ja käydä vuosiluokkia uudelleen. Nykyäänkin pitäisi olla niin. Siksipä me vanhemmat osataankin yhtä jos toista paremmin kun oli pakko oppia.

Vierailija
75/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen järki on siinä, että arvosteluasteikko on 4 - 10, mutta nelosta ei saa antaa? Samalla logiikalla kymppiäkään ei saisi antaa. 

Vierailija
76/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain varoituksen ja vaatimuksen arvioida oppilaita toisin, kun käytin yhden kevään gaussin käyrää arvosanojen antamiseen. Ei kuulema ole oikein antaa alimmalle 5 % nelosta. Pidin kokeet 6 luokalle samaan aikaan ja näiden kaikkien oppilaiden koearvosanojen mukaan annoin arvosanat...

Vierailija
77/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vuosi tämä tapahtunut?

Muistelen, että 2021 tai 2022. Jutusta oli puhetta opettajien keskuudessa silloin.

Vierailija
78/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka vii oikeasti olla niin huono, että peruskoulussa saa nelosen? Opettajan itse pitää kantaa vastuu, ettei näin tapahdu. Törkeää laittaa nelosia. Niin meidän muidenkin ihmisten pitää kantaa vastuu oman työn laadukkuudesta ja tuloksista. Varmasti yhdessä perheen kanssa keskustellen tilannetta olisi voinut parantaa. Jos taas on vakavia oppimisvsikeuksia, tilanne ei yhtään psrane nelosilla. 

On kuule nykyaines osin säälittävää

Vierailija
79/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tarkistamassa sen somekeskustelun ko. tapauksesta ja se oli niin, että oli irtisanottu syyllä että oli antanut liikaa nelosia. Ei ohjaamista tai varoitusta tai mitään arviointikoulutusta, vaan suoraan potkut että silläkin lailla laitonta.

Vierailija
80/108 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse opettaja ja todellisuus on se, että vaikka oppilaita yritetään ensin patistella ja uhkailla nelosilla ja muka laitetaan koville, heidät päästetään kuitenkin aina lopulta pitkin hampain läpi vitosilla, vaikkeivat olisi tehneet mitään kehotusten ja patistelun jälkeen. Olen kokenut, että tätä painetta tulee erityisesti opoilta, mutta joskus myös rehtoreilta. Sellaistakin olen nähnyt Wilmassa, että oppilaalle on jostain ilmestynyt lopulta numero, jota minä en ole antanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi