Mistä ihmeessä hankkia silmälasit kun joka paikasta huonoja kokemuksia?
Mistä siis voi enää hankkia silmälasit kun tuntuu et kaikki optikot sössii asiat tai laatu umpisurkea?
Silmäasema ei tekivät näöntarkastuksen päin mä tyä ja sitä myöten linssit tietenkin aivan väärät. Eivät myöntäneet virheensä vaikka sanoin jo näöntarkastuksessa asiasta. Silmälasit piti maksaa kokonaisuudessaan vaikka väärät vahvuudet. Jos olisin halunnut uudet oisi nekin pitänyt maksaa.
Nissenillä vähän sama homma kuin Silmäasemalla, mutta päädyin olla tilaamatta lasit.
Instrulla ei noi räikeitä virheitä mutta melkein aina ylimielinen ja asiakasta alistava palvelu. Lisäksi ihan hiton kallis.
Specsaversilta ostettu nykyiset lasit, mutta linssien laatu ihan hiton huono. Lisäksi näitä piti säätää useita kertoja istuviksi eikä millään saaneet niitä istuviksi. Kolmen kerran jälkeen sanottiin ettei voi enää näitä säätää, joten olen nyt kolme vuotta käyttänyt huonosti istuvia laseja. Eipä jäänyt hyvä mieli tästäkään.
Synsam. Rahastuksen makua. Väkipakolla kaupittelivat kalleimpia kehyksiä vaikka kuinka sanoin etten halua niin kalliita. Lisäksi yrittivät tyrkyttää sitä lifestyle sopparii. Ei kiitos.
Nyt pitäisi taas käydä näöntarkastuksessa ja nämä nykyiset lasit ainakin saada vaihdettua uusiin, mutta minne ihmeessä mennä enää kun tuntuu ettei noiden yllä mainittujen kokemusten takia halua jalallakaan astua noihin liikkeisiin? Varskikaan kun tarviin monitehot joten linssit eivät halvimmasta päästä.
Kommentit (35)
Jos sulla on pelkkiä huonoja kokemuksia, niin ongelma taitaa olla löytyä peilistä.
Hiukan alkaa tuntua, että jos menee silmälasiliikkeen optikolle, jossa olisi ilmainen näöntarkistus ja sanoo, että haluaa vain silmälasireseptin (joka on sitten maksullinen, jos ei osta masta liikkestä laseja) ihan vaan nettiostosta varten, niin ne laittaakin reseptiin liian vahvat. Samoten yksi hammaslääkäri taisi ihan tahallaan käyttää niin kovia otteita, että paikattuun hampaaseen tuli halkeama ja se alkoi myöhemmin märkimään ja täytyi poistaa. Rahaa nämä tuntuu olevan vailla.
Hei, kokeilin laittaa nämä toiset lasit sentin alemmaksi kuin ne sovittaessa olivat. Heu-u-reka! Kylläpä näen kauas hyvin sieltä yläreunasta. Ja sitten jos nostan prillit oikein ylös niin alareunasta näen sitten lukea pari riviä. Onpas nämä hyvät lasit. Ja kun osaa nostella ja laskea niin kyllä näistä hyvät tulee. Tottumiskysymys! Kyllä on hyvät neuvot täällä sivulla.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti et tule koskaan saamaan hyviä silmälaseja, koska ne tehdään näkökykysi mukaisesti ja jos et osaa kertoa optikolle tarpeistasi, eivät he ikinä saa aikaan hyviä laseja. Silmälääkärikään ei kykene laitteistollaan määrittämään näköäsi, sinun tulee itse kyetä kertomaan, mikä linssi on paras.
Jos en osaa kertoa optikolle tarpeistani. Itse asiassa optikko kertoi minulle että minä tarvitsisin moniteholasit. Tuntui että heidän tarpeensa oli myydä ne minulle. Ja silmälääkäri tarkistaa näön lisäksi myös silmäterveyden mitä optikko taas ei tee. Ja optikon homma on kertoa millaisia linssejä he tarjoavat, mihin hintaan ja kysellä myös minun tarpeistani. Moniko asiakas kykenee kertomaan mikä linssi hänelle on paras. Varsinkin ensi kertaa laseja hankkiva?
Vierailija kirjoitti:
Hiukan alkaa tuntua, että jos menee silmälasiliikkeen optikolle, jossa olisi ilmainen näöntarkistus ja sanoo, että haluaa vain silmälasireseptin (joka on sitten maksullinen, jos ei osta masta liikkestä laseja) ihan vaan nettiostosta varten, niin ne laittaakin reseptiin liian vahvat. Samoten yksi hammaslääkäri taisi ihan tahallaan käyttää niin kovia otteita, että paikattuun hampaaseen tuli halkeama ja se alkoi myöhemmin märkimään ja täytyi poistaa. Rahaa nämä tuntuu olevan vailla.
No, älä sano reseptin olevan nettiostoa varten! Sovittele kehyksiä ja sano haluavasi vielä rauhassa kotona miettiä.
Jotenkin kyllä kuulostaa nyt muulta kuin näköhäiriöltä, että kaikissa liikkeissä olisi väärin lasit määrätty.
Ja ne kaikki olisivat huijareita.
En tiedä. Linssit vaikuttavat olevan tosi huonoa laatua nykyään. Tekevät ne (varsinkin pinnoitteet) varmaan tahallaan kestämään korkeintaan vuoden-pari, jotta ihmisten olisi pakko ostaa lasit useammin. Mulla on ikivanhat 2009 ostetut lasit, joilla näen paremmin kuin nykylaseilla.
Voiko heikkonäköiset tilata netistä lasit? Ainakin joskus aiemmin niillä oli joku raja kuinka monta diopteria saa olla. Itsellä -9,5 ja vielä hajataittoa päälle.
Lensway.fi. tulee sankojenmuokkausohje mukana. Eikä maksa paljon
Sellaiset firmat menestyvät paremmin, joiden optikot saavat ihmiset ostamaan useammin ja kalliimpia silmälaseja. Niin kuin missä tahansa muussakin bisneksessä.
Ongelmalliseksi asian tekee, että optikolla on ammattinsa puolesta joku oletettu etiikka, mutta todellisuudessa ne optikot eivät ole enää noilla isoilla ketjuilla töissä, jotka eivät tee hyvää myyntitulosta.
Suomalaiset olisivat rikkaampia, tai rahaa riittäisi enemmän muuhunkin, jos näkökykyä hoidettaisiin kuten montaa muutakin osaa terveydestä, jolloin valtio ennemminkin haluaisi säästää kuluissa kuin siirtää ihmisten rahoja mahdollisimman paljon ja mahdollisimman usein kansainvälisille jäteille, joista kaikki liikkeet joutuvat tilaamaan linssinsä, ja eipä noita kehyksiäkään taideta Suomessa valmistaa.
En ymmärrä miksi tästä asiasta ihmiset ei ole enemmän huolissaan, vai onko se nyt vaan yksi tällainen vääjäämätön länsimaiseen markkinatalouteen kuuluva asia, ja palveluita ennemmin halutaan yksityistää vaikka se johtaisi kalliimpiin palveluihin kuin vahvistaa valtion roolia.
Tuo on karseaa kun ne alkavat jossain iässä tuputtaa monitehoja joka käynnillä, jos ei enää vahvoilla miinuslinsseillä näe lukea tuoteselosteita. Silloinhan ne lasit vaan napataan pois päästä, niin näkee. Olisi ihan eri asia, jos ei näkisi enää tehdä töitään ykstehoilla. Minustakin tämä tuntuu rahanahneudelta.
Vierailija kirjoitti:
Instrusta olen aina saanut hyvää palvelua ja laadukkaat lasit.
Sain ensimmäiset Instrusta ja päin honkia. Optikko tiesi et tulevat Puolasta ja hän tarkasti hionnan kun sanoin et nämä ei käy, en ota. Sanoi että hionta ihan väärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy silmälääkärillä, sieltä saat reseptin, jonka perusteella varmasti saat Silmäasemalta oikeanlaiset rillit.
Optikko mittaa mielestäni näön parhaiten. Itse sain silmälääkäriltä ihan väärän vahvuiset lasit.
Olen samaa mieltä. Sain silmälääkärin mittauksessa liian voimakkaat lähilasit. Olen käyttänyt yli kuukauden. En totu. Joudun katsomaan todella läheltä niillä. +3,75. Aion tilata netistä +3,25, jotta ei tarvitsisi ihan läheltä tiirailla ja näkisin hieman kauemmaskin.
Specsaverin peruslinssit ovat todella surkeaa laatua. Jopa Tokmannin geneerisillä lukulaseilla näen paremmin kuin tarkasti mitatuilla ja hiotuilla Specsin lukulaseilla. Olen jo kerran valittanut ja vaihtanut. Pitääkö vain kärsiä nahoissaan? Pystyn lukemaan ilman lasejakin, joten noilla sumeilla ja vääristävillä laseilla ei ole käyttöä.
Kun nuorena käytin vahvoja kaukolaseja (ennen laserleikkausta), satsasin linssien laatuun. Ranskalaiset Essilorin linssit olivat minulle sopivimmat, paremmat kuin esim. Zeissin. Nykytekniikasta en tiedä.
Instrusta mulla ihan hyvät kokemukset ja sitten pienestä ei-ketjuun kuuluvalta. Esim Helsingissä Salme-optiikka, ihana palvelu ja upeita kehyksiä 😊
Silmäasemalta huonoimmat kokemukset.