Mitä helvettiä, nykyään monet jo vähän yli viisikymppiset suunnittelevat eläkkeelle jäämistä ja oravanpyörästä pois hyppäämistä!
Kokoomustako saamme kiittää taas tästäkin, että porukka on aivan uupunutta ja kypsänä jatkuviin yt-kierroksiin ja pätkätöihin?
Kommentit (507)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtavasti 50-55-vuotiaita jäi pois työelämästä vuosituhannen vaihteessa.
Oli eläkeputkiratkaisuja ja jopa sellainen kuin työttömyyseläke.
Jos oli selkävaivaa tms. ja ikää yli 50, kirkoitettoin helposti tk-eläke. Monissa ammateissa oli alempi eläkeikä jopa 45v.
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
Sulla se napsahtaa päässä joka kerta, kun kuulet sanan eläke.
Suomi on kokattu valmiiksi, hyvästi.
Todellakin haluaisin jäädä kun kroppa ei kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin jotkut luulee, että työeläkkeetkin maksetaan veroista. Ei makseta ja eläkkeistä maksetaan vieläpä 8% suurempaa tuloveroa.
Sitten nykymaksuilla maksetaan kaikki työeläkkeet, jos eläkerahastot eivät kasvaisi senttiäkään.
Eikä ne rahat niihin ole mistään taikaseinästä tulleet. Kyllä niitä on ihan nykyisetkin eläkeläiset kerryttänyt. Eläkeläiselle kateellisuus on vain junttia.
Verorahoista muuten maksetaan suurin osa yrittäjien eläkkeistä, kun ovat luistaneet maksuistaan. Sitäkö haluatte? Kaikki eläkkeet veroista ja verotus ylös? Senttiäkään sulle ei jäis enempää, vaikka eläkemaksu (verovähennyskelpoinen) olisi 0
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin
" Nykyeläkeläiset voittavat, nuoret häviävät. Eläkemaksut menevät nykyisille eläkeläisille. "
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Vierailija kirjoitti:
Miksei? Elämässä on muutakin kuin työ.
Oispa.
t. alle 50v
"Suuri osa nykyisistä eläkeläisistä on toki maksanut eläkemaksuja koko työuransa ajan, mutta maksut riittävät kattamaan vain pienen osan heidän saamistaan eläkkeistä.
He ovat maksaneet omista eläkkeistään neljäsosan."
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole just hyvä ikä jäädä? Myöhäistä odottaa 6-kymppiseksi asti.
Appiukko kuoli 62-vuotiaana, hyvä ystäväni viime kesänä 66-vuotiaana.
Tosi lohdullista ajatella 70v eläkeikää...
Nyt minulla on jo nivelrikko peukalontyvissa ja polvissa...
t: mies 53v
Työelämä menee koko ajan julmemmaksi samaan aikaan kun ohisalonlahkolaiset raahaavat pildet märkänä kunniakansalaisia lihapatojen ääreen. Ei napaa enää raataa tämän systeemin eteen. T. 49-vuotias nettoveronmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
58-vuotta olisi sopiva eläkeikä kaikille.
Ei ole. Äitini pääsi eläkkeelle 58-vuotiaana ja valittaa nyt 30 vuotta myöhemmin että on tylsää.
Olisi edes tyytyväinen että saanut elää noin vanhaksi.
Säästäminen ja sijoittaminen on mahdollista ilman mitään systeemejäkin.
No todellakin! Minulla on työnantajan maksama lisäeläkesysteemi sekä oma Nordnet-tili. Molemmat on aloitettu samaan aikaan. Työnantaja on laittanut systeemiin yli kaksinkertaisen määrän rahaa kuin minä Nordnetiin. Silti tuottoa on Nordnetissä vain 25% vähemmmän kuin eläkevakuutuksessa.
Molemmat rahat ovat sijoitettuina rahastoihin, jotka olen itse valinnut. Syy Nordnetin parempaan tuottoon on matalammat kulut ja parempi valikoima sijoitustuotteita.
Ero on siinä mielessä vielä suurempi, että aikanaan lisäeläke verotetaan koko määrältään eläketulona, mutta Nordnetin osalta verotetaan vain tuotto. Toisaalta eläkevakuutukseen laitettua rahaa ei ole verotettu, mikä on tässä tapauksessa se varsinainen etu, kun tällä hetkellä lisätulojen marginaalivero on minulla todella suuri. Tuottoero pystyy kuitenkin kompensoimaan tuon verottomuuden yllättävän tehokkaasti. Omatoiminen sijoitussäästäminen siis kannattaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan kannalta aika valitettavaa. Viisikymppinen ja hyväkunoinen kuusikymppinen on monissa hommissa parasta työvoimaa. Osaa jo hommat vaikka silmät kiinni ja osaa erottaa tehokkaasti oleellisen paskasta.
Vielä kun yhteiskunta ymmärtäisi tämän.
Mun tuttavapiirissä näkyy tämä ilmiö. On niitä, jotka on jopa pyydetty takaisin eläkkeeltä töihin, koska ei löydy kiireisiin tehtäviin yhtä osaavaa työvoimaa markkinoilta. Lisäksi on yksi kohta 80-vuotias, joka pyörittää edelleen yritystään ja pitää yhtä henkilöä palkkalistoillaan. Ja sitten useampi eläkeikäinen joka vielä jatkaa asiantuntijatehtävissään free lancerina. Ja yksi joka edelleen lähes 90-vuotiaana tekee vapaaehtoistyötä terveysjärjestössä.
Jaa? Työelämä on epäreilua ja siellä on liikaa tyhmiä ihmisiä.
Itse käytän rahaa mahdollisimman vähän elämiseeni, sijoitan kaiken ylimääräisen ja lyhennän asuntolainaa ylimääräisellä rahalla. Tavoittelen myös sitä että voin jättäytyä työelämästä pois noin 50 vuotiaana. Asuntolainan olen maksanut pois viimeistään 5 vuoden päästä joten sitten voin sijoittaa entistä enemmän.
Työelämässä on paskaa joten siksi haluan pois työelämästä.
M34
Kuka hullu sitä työelämässä viihtyy? Mitä nopeammin sieltä pääsee pois niin sitä parempi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin jotkut luulee, että työeläkkeetkin maksetaan veroista. Ei makseta ja eläkkeistä maksetaan vieläpä 8% suurempaa tuloveroa.
Sitten nykymaksuilla maksetaan kaikki työeläkkeet, jos eläkerahastot eivät kasvaisi senttiäkään.
Eikä ne rahat niihin ole mistään taikaseinästä tulleet. Kyllä niitä on ihan nykyisetkin eläkeläiset kerryttänyt. Eläkeläiselle kateellisuus on vain junttia.
Verorahoista muuten maksetaan suurin osa yrittäjien eläkkeistä, kun ovat luistaneet maksuistaan. Sitäkö haluatte? Kaikki eläkkeet veroista ja verotus ylös? Senttiäkään sulle ei jäis enempää, vaikka eläkemaksu (verovähennyskelpoinen) olisi 0
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin
Lopeta jo tuo hokeminen. Tajuatko, eläkevarojen kasvavan koko ajan. Tajuatko ketkä ne sinne on alunperin kerryttänyt? Vinkkinä sanon, ettei nykytyöläiset. Eikä se 250mrd ole niihin eläkerahastoihin tyhjästä ilmestynyt.
Mikä teitä katkeria jankkaajia oikein vaivaa? ADHD?
Olen eri mutta itse et tunnu ymmärtävän asiaa. Voiko enää selvemmin ilmaista:
"Eläkkeiden maksuun tarvittavat varat kerätään pääasiassa kunkin vuoden työeläkemaksuilla. Niitä maksavat työnantajat ja työntekijät sekä yrittäjät. Näin työssäkäyvä sukupolvi aina vuorollaan rahoittaa eläkkeellä olevien eläkkeet."
https://www.tyoelake.fi/mika-tyoelake-on/elakkeet-rahoitetaan-maksuilla…
250 miljardia voi kuulostaa paljolta mutta se ei lähimaillekaan riitä nykyisten ja tulevien eläkeläisten eläkkeiden maksuun. Jos maksuja ei kerättäisi palkoista, nyt eläkkeelle esimerkiksi 67-vuotiaana jäävänkin kohdalla rahat loppuisivat suurella todennäköisyydellä kesken ennen hänen kuolemaansa. Tuleville eläkeläisille ei jäisi sitäkään vaikka monet heistä ovat maksaneet eläkemaksuja ja osuuttaan tuosta 250 miljardista jo vuosikymmeniä. Eläkemaksuista osa rahastoidaan, jotta niitä ei tarvitsisi nostaa niin paljoa tulevaisuudessa. Eli toisin kuin ennen, nyt mietitään myös tulevaisuutta ja varaudutaan siihen mutta samalla maksetaan myös aiempien sukupolvien liian pienistä eläkemaksuista johtuvaa vajetta. Eläkemaksuja on aikoinaan maksettu liian vähän suhteessa luvattuun eläkkeen määrään.
Palkoista ja palkan sivukuluista maksettavia eläkemaksuja on nostettu jo pitkään. Esimerkiksi 80-luvulla maksut olivat huomattavasti pienemmät kuin nyt eli työntekijä sai suhteessa enemmän palkkaa ja yritykselle oli halvempaa työllistää. On huomattava ero siinä ovatko eläkemaksut yhteensä 10% (tilanne 80-luvulla) vai 24% (tilanne nyt). Mieti tilannetta mm. palkansaajien ostovoiman ja yrittäjien näkökulmasta. Kai nyt ymmärrät?
Heti kun mahdollista niin suunta Espanjaan. Kypsykää persukat tänne...
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän rahaa mahdollisimman vähän elämiseeni, sijoitan kaiken ylimääräisen ja lyhennän asuntolainaa ylimääräisellä rahalla. Tavoittelen myös sitä että voin jättäytyä työelämästä pois noin 50 vuotiaana. Asuntolainan olen maksanut pois viimeistään 5 vuoden päästä joten sitten voin sijoittaa entistä enemmän.
M34
Voin lohduttaa, että työelämässä on hiukan vähemmän paskaa viisikymppisenä kuin kolmekymppisenä. Olet kyllä oikealla tiellä, koska yksi osatekijä paskuuden vähenemisessä on se, että oman varallisuuden karttuessa on vähemmän riippuvainen työelämästä, jolloin on helpompi muokata elämää siedettäväksi töistä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M34
Voin lohduttaa, että työelämässä on hiukan vähemmän paskaa viisikymppisenä kuin kolmekymppisenä. Olet kyllä oikealla tiellä, koska yksi osatekijä paskuuden vähenemisessä on se, että oman varallisuuden karttuessa on vähemmän riippuvainen työelämästä, jolloin on helpompi muokata elämää siedettäväksi töistä huolimatta.
Kuinka niin on vähemmän paskaa viiskymppisenä kuin kolmekymppisenä? Itse en ymmärrä sitä miksi esimerkiksi palkkaa maksetaan sen mukaan mitä helpompi työ on ja miksi palkkaa ei makseta sen mukaan miten tärkeä ja hyvä työntekijä on yritykselle? Harmittaa kun en tajunnut alkaa sijoittamaan 20 vuotiaana, tajusin tämän vasta 5 vuotta sitten. Lapsia en tälläiseen maahan tee.
M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele. Työajasta on viety 3/4 pois, mutta silti samat hommat pitää hoitaa kuin täydellä työajalla tekisi 2 ihmistä. Työpaikka vielä savustaa ihmisiä ulos niin, että työaikaa leikataan niin pitkään että henkilö sairastuu pysyvästi, jolloin jatkuvia sairaslomia voi pitää syynä irtisanomiselle. Ja tätä on nykyinen työelämä. Kyllä siellä jaksaisi jos töitä tehtäisiin kuten 20 vuotta sitten. Nyt on vain tarkoitus repiä lyhyessä ajassa ihmisestä kaikki irti ja heittää roskiin kun se ei fyysisesti enää veny epärealistisiin vaatimuksiin.
Olen itse jo työeläkkeellä, mutta sanoisin että kyllä tietotyö rasittaa myös aivoja. Varmasti nuorempien työssäolevien väsymyksestä osa johtuu tästä. Lisäksi työpaikoilla ei enää tunnuta huolehtivan kovin hyvin työergonomiastakaan. Töitä pitää tehdä läppärillä missä sattuu milloinkin istumaan. Kiire on
Totta. Tietotyö vie järjen päästä. Mikään ei koskaan toimi. Raja tulee vastaan jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
"Suuri osa nykyisistä eläkeläisistä on toki maksanut eläkemaksuja koko työuransa ajan, mutta maksut riittävät kattamaan vain pienen osan heidän saamistaan eläkkeistä.
He ovat maksaneet omista eläkkeistään neljäsosan."
Tämäkin on väärä käsitys. He ovat työllistyneet ja sitä kautta sitoutuneet työnantajaan, jolla on ollut intressi tämän työpanoksen takia maksaa työantajamaksut. Tämän kertymän lisäksi eläkerahat on vuosikymmenten työuran aikana sijoitettu ja ovat siten tuottaneet lisää rahaa kassaan.
Taloussanomien tarkoitushakuiset laskelmat ovat roskaa jo siksi että on vartailtu eri ikäisiä mutta unohdettu useita tärkeitä pointteja, kuten se, että monet nyt eläkettä nauttivat eivät edes pystyneet kerryttämään eläkettä ennen kuin täyttivät 23 vuotta. Nykyiset sukupolvet taas alkavat kerryttää eläkettä heti 17-vuotiaista. Lisäksi Suomessa tehtiin pitkään työtä enemmän kuin nykyinen 40 h viikossa, esim. lauantait olivat pitkään työpäiviä myös. Puhumattakaan siitä miten raskasta työnteko on ollut ennen vanhaan tehdastöissä, metsätöissä, yms. kun ei ollut koneita vaan ihmiset tekivät niitä raskaita hommia.
Kuten me boomerit tapasimme sanoa: VALHE, EMÄVALHE, TILASTO heh heh