Mitä helvettiä, nykyään monet jo vähän yli viisikymppiset suunnittelevat eläkkeelle jäämistä ja oravanpyörästä pois hyppäämistä!
Kokoomustako saamme kiittää taas tästäkin, että porukka on aivan uupunutta ja kypsänä jatkuviin yt-kierroksiin ja pätkätöihin?
Kommentit (507)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen keino tähän ongelmaan: lasketaan rikkailta sanotaan yli 6000€/kk tienaavilta verot aivan minimiin, niin kyllä niitä alkaa työnteko taas kiinnostamaan :D :D :D LOL
Ainoastaan vauvapalstan tukiammattilainen voi pitää 6000e/kk tienaavaa rikkaana. Ihan normi vähän paremmin tienaavan keskituloisen palkka.
Ei. Kyllä 6000 e tienaavana olet tilastojen mukaan ylimmässä tulodesiilissä. Eli tienaat enemmän kuin 90% palkansaajista.
Tämähän tässä on surullista kun Suomessa ylimpään tulodesiiliin pääsee tuollaisella mikrotulolla josta saa lisäksi maksaa tasapäistämisveroa 2000 euron luokkaa. Ei siinä jää nettoa käteen kuin jokunen satanen verrattuna vaikka 4500 euroa tienaavaan.
Jos en kärsisi sosiaalisesta ahdistuksesta olisin muuttanut Yhdysvaltoihin, jossa olisin saanut 2-3x paremman palkan samasta työstä. Siitä suurin osa säästöön ja eläkepäiville Suomeen elelemään herroiksi. Liian myöhäistä nyt.
Jos on paljon varallisuutta ja TEL-vuosia ainakin 35, voi olla.fiksua jäädä pois työstä, mutta ei veronmaksajien laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin jotkut luulee, että työeläkkeetkin maksetaan veroista. Ei makseta ja eläkkeistä maksetaan vieläpä 8% suurempaa tuloveroa.
Sitten nykymaksuilla maksetaan kaikki työeläkkeet, jos eläkerahastot eivät kasvaisi senttiäkään.
Eikä ne rahat niihin ole mistään taikaseinästä tulleet. Kyllä niitä on ihan nykyisetkin eläkeläiset kerryttänyt. Eläkeläiselle kateellisuus on vain junttia.
Verorahoista muuten maksetaan suurin osa yrittäjien eläkkeistä, kun ovat luistaneet maksuistaan. Sitäkö haluatte? Kaikki eläkkeet veroista ja verotus ylös? Senttiäkään sulle ei jäis enempää, vaikka eläkemaksu (verovähennyskelpoinen) olisi 0
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin
Lopeta jo tuo hokeminen. Tajuatko, eläkevarojen kasvavan koko ajan. Tajuatko ketkä ne sinne on alunperin kerryttänyt? Vinkkinä sanon, ettei nykytyöläiset. Eikä se 250mrd ole niihin eläkerahastoihin tyhjästä ilmestynyt.
Mikä teitä katkeria jankkaajia oikein vaivaa? ADHD?
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele. Työajasta on viety 3/4 pois, mutta silti samat hommat pitää hoitaa kuin täydellä työajalla tekisi 2 ihmistä. Työpaikka vielä savustaa ihmisiä ulos niin, että työaikaa leikataan niin pitkään että henkilö sairastuu pysyvästi, jolloin jatkuvia sairaslomia voi pitää syynä irtisanomiselle. Ja tätä on nykyinen työelämä. Kyllä siellä jaksaisi jos töitä tehtäisiin kuten 20 vuotta sitten. Nyt on vain tarkoitus repiä lyhyessä ajassa ihmisestä kaikki irti ja heittää roskiin kun se ei fyysisesti enää veny epärealistisiin vaatimuksiin.
Olen itse jo työeläkkeellä, mutta sanoisin että kyllä tietotyö rasittaa myös aivoja. Varmasti nuorempien työssäolevien väsymyksestä osa johtuu tästä. Lisäksi työpaikoilla ei enää tunnuta huolehtivan kovin hyvin työergonomiastakaan. Töitä pitää tehdä läppärillä missä sattuu milloinkin istumaan. Kiire on lisäksi erilaista kuin ennen kun joka tuutista tulee viestintää ja työntekijänä joutuu jakamaan itseään monelle taholle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tässä on peräjälkeen suurperheen pikkulapsivuodet, omat vaihdevuodet, teinien riekkumiset ja omat vanhemmat autettavina työelämän ohessa, niin sorry jos mua alkaa vähän väsyttää. On kuitenkin vain varaa haaveilla eläkkeelle jäämisestä. Oikeasti painan duunia viel melkein 13 v, jos ei heitetä syrjään
N55
Kersojen tekeminen on omaa hölmöyttä.
Päin vastoin. Lapset ovat avainasemassa tässä eläkkeelle jäämisessä. Tahallaan lapsettomien eläkkeitä pitäisi leikata ihan olennaisesti koska he eivät ole osallistuneet eläkkeiden mahdollistamiseen ollenkaan yhtä isolla panoksella kuin lapsia kasvattaneet.
Minun lapset ei ole ollut muuta kuin miljoonien kuluerä valtiolle ja tulevat olemaan tulevaisuudessakin.
Jeps sama, paitsi että tuo johtui ainoastaan isän pakkomielteestä osallistua vauvanhoitoon ja hänen sairaalloisesta mielikuvituksestaan. Kun vauva nukkui rauhaisasti, miehen mielestä tämä oli "flegu" ja alkoi kehittelemään tälle kaikkia ongelmia. Kun vauva stressaantui ja huusi hänen kovakouraisessa käsittelyssään (oli minun hoivassani hyväntuulinen), kehitti mies tälle vatsavaiva-diagnoosin ja alkoi painelemaan tämän sisäelimiä, ynnä muuta. Lopulta vauva sai paniikkikohtauksia, kun mies "hoiti" tätä. Mutta kun tämä ei suostunut uskomaan, että nainen on se joka vauvaa luonnostaan hoitaa, vaan väen väkisin tunki itseään äidiksi, niin tuohon se meni.
Lapsi on vielä pieni, mutta tuolla menolla tulee olemaan pelkkää tappiota valtiolle. Siihen nähden, että minun hoivassani oli kuin herran kukkarossa, tyytyväinen, eikä tarvetta millekään diagnooseille ollut, niin niiin.
Toisaalta valtio on ihan itse aiheuttanut tämän itselleen kirjaamalla lakiin, ettei miehellä ja naisella ole vanhempina eroa, edes imeväisen kohdalla. Onhan ongelmalapsi tuottoisa lääketeollisuuden ja muiden viranomaistahojen edustajillekin, oikein rahasampo.
Surullinen kohtalo lapsella vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nykyeläkeläiset voittavat, nuoret häviävät. Eläkemaksut menevät nykyisille eläkeläisille."
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005122519.html
Ja toisaalta, ne vanhempiemme voitot tulevat sitten meille perintöinä.
Ei, hallitus kuppaa ne nyt valtiolle käänteisinä asuntolainoina ja loput veroparatiiseihin monikansallisten hoivayhtiöiden kautta.
Ei ne käänteiset asuntolainat valtiolle mene vaan pankkien voitoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin jotkut luulee, että työeläkkeetkin maksetaan veroista. Ei makseta ja eläkkeistä maksetaan vieläpä 8% suurempaa tuloveroa.
Sitten nykymaksuilla maksetaan kaikki työeläkkeet, jos eläkerahastot eivät kasvaisi senttiäkään.
Eikä ne rahat niihin ole mistään taikaseinästä tulleet. Kyllä niitä on ihan nykyisetkin eläkeläiset kerryttänyt. Eläkeläiselle kateellisuus on vain junttia.
Verorahoista muuten maksetaan suurin osa yrittäjien eläkkeistä, kun ovat luistaneet maksuistaan. Sitäkö haluatte? Kaikki eläkkeet veroista ja verotus ylös? Senttiäkään sulle ei jäis enempää, vaikka eläkemaksu (verovähennyskelpoinen) olisi 0
"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.
Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin
Eli jatketaan töissä ja nostetaan lisää eläkettä sitten aikanaan.
Minun piti lähteä pankkialalta 61,5 -vuotiaana, mutta sain 1,5 vuoden työnantajan maksaman eläkkeen ennen 63-vuotispäivääni, jolloin sain nostaa työeläkettäni. Aika hyvä ikä jäädä eläkkeelle, mutta kertymä olisi ollut aika paljon parempi, jos olisin saanut työskennellä 65-vuotiaaksi.
Kaikkiin muihin ammatteihin 60-vuotias on ikäloppu, paitsi USA:n presidentiksi. On se ihme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä downshiftaan nyt 48-vuotiaana ja siirryn esimieshommista asiantuntijaksi. Eipä paljon kiinnostele iltamyöhään murehtia ihmisten tekemisiä ja tekemättä jättämisiä ja olla muutenkin lapioimassa toisten sontaa. Käteen jäävä osuus pienenee 250€/kk, ei tunnu missään. Muutakin elämää on kuin työ, vaikka esimieheni muuta kuvittelee
Minulle tarjottiin töissä ylennystä, bruttopalkka olisi noussut n. 2000 €/kk. Käteen olisi jäänyt selvästi alle tonni verotuksesta johtuen. Vapaa-aikaa olisin menettänyt reilusti. Olisi kyllä kiinnostanut mutta verotuksesta johtuen kieltäydyin kunniasta.
Kyllä palkasta yli puolet kuuluisi AINA jäädä tekijälle.
Tuon lisäksi vielä työnantaja maksaa isoja maksuja. Oikeesti pitäis olla Maks 40% rajana verotukselle.
Oikeus ja kohtuus pitää olla.<
Olen eri mutta minusta progressiivinen verotus kiristyy Suomessa turhaan nopeasti ja iskee kunnolla jo keskituloisiin tai hiukan yli sen tienaaviin. Mutta sitten yhtäkkiä kiristyminen lähes loppuu ja veroprosentin kannalta ei ole juurikaan eroa saatko 15 000 vai 50 000 euroa kuukaudessa bruttona. Eli suurista palkoista ei käytännössä enää tarvitse maksaa progressiivista veroa vaikka on aivan eri asia onko palkka 15 000 vai 50 000 euroa kuukaudessa. Jostain syystä pahimmat kannustinloukut on asennettu keskituloisille ja hieman sen yli tienaaville. Toki tiedän miksi: verokertymä jäisi muuten liian matalaksi. Suomessa on yleisesti huonohkot palkat ja vain muutama tienaa monen kymmenen tuhannen euron tai yli kuukausipalkkoja ja heillä lienee edunvalvonta kunnossa.
Olen nyt 58v. Vielä parikymmentä vuotta sitten olisin päässyt nyt vanhuuseläkkeelle. Nyt eläkeikäni on kivunnut reilu 65v ikään.
Tarkoitukseni on jäädä ove:lle 62v iässä, eli nelisen vuotta olisi vielä jäljellä. Onneksi olen säästänyt reilu parikymmentä vuotta vapaaehtoiseen eläkerahastoon ja luojan kiitos älysin siirtää kertyneen summan takuusäästöön ennen kuin Trumpin tulliälyttömyydet pisti kurssit syöksyyn.
Sijoitaminen osakkeisiin tai rahastoihin tuottaa hedelmää 👍 Miksi kituuttaisin vuorotyössä kun osakesalkun arvo 400k€? Jään vapaaherraksi kun talolainakin maksettu 👍
M52
Ikävä kuulla, että tämän yhden lapsilla on terveysongelmia. Kaikki sympatiani vaikeaan tilanteeseen. Kuitenkin tuo on tosi harvinaista ja useimmista lapsista tulee työssäkäyviä kansalaisia. Hyvien veronmaksajien lapsista yleensä tulee myös hyviä veronmaksajia. Yksittäistapaus ei kumoa ilmiötä väestötasolla, lasten saaminen on hyväksi Suomelle.
Kun lapseni aikanaan jäävät eläkkeelle, eläkkeen kustantavat heidän lapsensa. Samasta syystä kukaan nyt tänne syntyvä lapsi ei aiheuta mitään ylimääräistä hiilijalanjälkeä: meillä kun syntyvyys ei ole väestönkasvun lähde, jokainen syntyvä lapsi tulee pois kuolevien ihmisten tilalle. Suomalaisten määrä ei kasva, vaan vähenee, ainakin jos syntyvyydestä puhutaan.
Hiilijalanjälkeen voi sitten vaikuttaa kasvatuksella ja elämäntavoilla. Itse opetin lapseni liikkumaan luonnossa ja purjehtimaan, mutta en kasvattanut heitä matkusteluhulluiksi tai pikamuodin kuluttajiksi. Nyt he opiskelevat ns eliittialoja, mutta elävät hyvin maltillisen hiilijalanjäljen jättävää elämää.
Vierailija kirjoitti:
Työelämän jättämisestä on kiva unelmoida, mutta oikeasti useimmat tuntemani ihmiset haluavat vielä jatkaa töitä kuusikymppisinä. Ehkä siinä iässä muu elämä on jo niin seesteistä, ettei työnteko kuormita samoin kuin nuorempana?
Mä en olisi tehnyt palkkatöitä edes kaksikymppisenä, jos olisin syntynyt muutama kymmenen miljoonaa kainalossani. Tällä hetkellä jatkan töissä oikeastaan vain siksi, että olen yksi firman osakkaista ja haluan, että loputkin hommistani osaa joku nuorempi. En halua, että kun lopulta toivotan työkavereille hyvää loppuelämää, mulle enää soitellaan perään ja kysytään voinko auttaa. Lisäksi nyt odotan ensin tämän vuoden osingot ja sen jälkeen, jos "tie on vapaa", myyn osakkeeni ja lähden menemään. Olen tehnyt jo yli 2 vuotta vain 3-päiväistä työviikkoa eikä mun työni mitään stresaavaa ole. Puuduttavan tylsää vain, koska olen jo antanut kaikki kivat ja mielenkiintoiset hommat nuoremmille. Hommat, joita vielä teen, on lähinnä erilaista byrokratiaa. Turhaa ja tarpeetonta, mutta jonkun pitää nekin tehdä, koska erilaiset direktiivit, asetukset ja viranomaismääräykset niitä vaatii. Mieluummin käyttäisin aikani johonkin hyödylliseen ja oikeasti merkitykselliseen, joten kunhan oloneuvospäivät alkaa, alan kysellä mm pääkaupunkiseudun jäärjestöiltä, millaisiin vapaaehtoishommiin tarvittaisiin tekijää. Ensimmäisenä tuosta lähellä olevasta palvelutalosta kysyn, onko siellä jotain tarvetta. Esim auttaa vanhuksia ulkoilemaan tms. Myös Hesyltä ajattelin kysyä, tarvitaanko niiden eläinsuojissa vapaaehtoisia. Kyllä tässä maassa tekemistä riittää, kunhan ei vaadi siitä mitään korvausta eli palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suuret ikäluokat ole omia eläkkeitään maksaneet niinkuin joku täällä väittää. Maksoivat ennätyksellisen pieniä eläkemaksuja koko työuransa ajan. Saavat eläkettä moninkertaisesti sen mihin olisivat eläkemaksujensa mukaan oikeutettuja.
Mitä sitten? Se raha tulee eläkevakuutusyhtiöiltä mitkä tästäkin huolimatta takovat kovaa tulosta vuodesta toiseen. Ei se minulta ole pois jos joku muu jotain saa. Hyvin näyttää eläkeyhtiöillä rahaa riittävän. Voisihan nuo omat pakolliset eläkevakuutusmaksut pienempiäkin olla mutta aika pieni kustannus se on ja oikeudenmukaisesti tasaprosentti kaikille. Mikäli valita saisi niin en kyllä niitä maksaisi koska saisin itse sijoittamalla samalle rahalle paremman tuoton mutta nämä ovat säännöt tässä maassa.
Kyllä eläkkeet tulee lähinnä työntekijöiden maksa
Niin työeläkemaksut tulevat työntekijöiltä ja näiden työnantajilta ja menevät sinne eläkeyhtiöihin. Nämä eläkeyhtiöt maksavat sitten nyt maksussa olevat työeläkkeet noista eläkevaroista, käytännössä tietenkin niistä "uusista" eli sen vuoden varoista, koska ne edellisten vuosien ylimääräiset rahat on tietysti sidottu sijoituksiin. Sijoituksista maksetaan vain osa nykyisiä eläkkeitä, muistaakseni vuoden alussa, jolloin uuden vuoden kertymää ei ole vielä tullut. Siksi vuoden lopulla jää ylimääräistä rahaa sen vuoden eläkemaksuista jotka sijoitetaan nekin.
Muut vanhuuseläkkeet ovat sitten kansaneläke ja takuueläke, ja niitä maksaa tietysti Kela omasta budjetistaan.
Kuten sanoitkin summat menevät niin, että nykyisille eläkeläisille 36 miljardia maksetaan noista yksityisistä eläkeyhtiöistä ja 3 miljardia maksaa Kela. Eläkkeistä siis valtava osa on niitä työeläkkeitä, jotka työntekijät ja työnantajat ovat yhdessä keränneet.
Vierailija kirjoitti:
Ennen työttömät pääsi eläkeputkeen jo 53-vuotiaana.
Ennen olikin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen työttömät pääsi eläkeputkeen jo 53-vuotiaana.
Ennen olikin paremmin.
Sdp tämänkin pilasi, oli Sannan ideoima
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaaehtoisen eläkkeen voi maksaa itselleen jos haluaa.
Jep, boomerit sai tästäkin veroetuutta, joka sattumalta nuoremmilta poistettiin. Sillä lailla.
Enpä usko. Tuo systeemi tuli vasta siinä vaiheessa kun boomerit olivat jo liian vanhoja eli harva enää rupesi yli 52 - 57 -vuotiaana säästäämään eläkettä varten. Tämä laki hyödytti hetken enemmänkin meitä X-sukupolven ihmisiä, kuten minua. Ja kuten sanottu vain noin 5 vuodeksi eli minunkin eläkettä maksettiin 60 - 65 -ikävuosien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei 50-vuotiaana ole onnistunut sen vertaa säästämään, että voi hypätä pois oravanpyörästä, on kyllä totaalisen EPÄONNISTUNUT elämässään
Hyvistä suunnitelmista huolimatta elämä voi yllättää. Esimerkiksi rattijuoppo voi ajaa ylitsesi kevyen liikenteen väylällä ja häipyä paikalta. Sinulle jää vammat ja yhteiskunnan pienet tuet ja mahdollisesti tappelet vakuutusyhtiön kanssa 11 vuotta korvauksista (kuten Konginkankaan turman eloon jääneet uhrit, jossa luulisi olleen selvää, että kyseessä oli vakava onnettomuus joka aiheuttaa muitakin haittoja kuin kuolemia). Kaikki asiat eivät ole omissa käsissä eikä elämä ole reilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te olette uupuneet? Kännykän räpläämisestä ja kahvilla istumisesta. Järkyttävää on työnteko nykyisin nuoremmilla, yhtä loisimista. Maanantaina potevat krapulaa ja perjantaina saikuttavat tai toisin päin. Työnteko ei vaan heitä kiinnosta.
Ja valittavat että boomerit ovat muka päässeet helpolla. Jonnet eivät olisi selvinneet hengissä -70-80 luvulla.
Niinpä, olis kiva ollut nähdä joku nykynuori tekemässä samaa raskasta duunia mitä minä tein 17-vuotiaana teollisuuspesulassa tai 19-vuotiaana tehtaassa.
Toki. Puhdasta ruokaa ja höpöheinäjopo huuleen, sitten vaan meditoimaan.