Taidan olla onnekas, kun olen syntynyt 1960 luvun alussa
Olen juuri jäämässä pois työelämästä ansaitulle eläkkeelle. Sain hyvän koulutuksen ja pitkän työuran kolmen eri yrityksen palveluksessa. Lamaa ja pienimuotoisia kriisejä mahtui matkan varrelle, mutta ei mitään maata mullistavaa. Eläkettä on kertynyt ihan hyvin ja eläkejärjestelmäkin pysynee pystyssä lopun elinikäni.
Toista on nyt, opiskelut eivät välttämättä pysy ilmaisena, työurat rakentuvat pätkätöistä, kauppasotaa, jatkuvia konflikteja ja globaalit jännitteet kasvavat. Sote palvelut ovat kriisissä ja eläkejärjestelmän kestävyys pitkällä aikajänteellä on hataralla pohjalla. Syntyvyys on ennätysalhaalla ja väestörakenne koko ajan vääristyy. Vakaan talouden pohja rapistuu huolestuttavasti.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös. Ensi vuonna eläkkeelle! Olemme saaneet elää rauhallista ja rikasta aikaa. Aikaa, jolloin on tehty työtä mutta myös juhlittu.
Täällä yksi lisää. Tottavie saimme elää ihanan rauhallista aikaa, mutta lapsille ei silloin kerrottu läheskään kaikkea esim. kolmannen maailman sodan hilkulle jäänyt syttyminen.
Jään joidenkin kuukausien jälkeen työeläkkeelle, joka ei ole kovin paljoa/kk, mutta olen jo parisen vuotta sopeuttanut menoni sen mukaan. Tottunut jo elämään säästeliäästi. Vaatteita on loppuelämäksi ja kenkiä. Eipä mene niihin sitten rahaa ainakaan säännöllisesti ja paljon.
Ei voi tietää, mitä mullistuksia on tulossa. Voiko esim pitää kaikki kengät ja vaatteet turvassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös. Ensi vuonna eläkkeelle! Olemme saaneet elää rauhallista ja rikasta aikaa. Aikaa, jolloin on tehty työtä mutta myös juhlittu.
Täällä yksi lisää. Tottavie saimme elää ihanan rauhallista aikaa, mutta lapsille ei silloin kerrottu läheskään kaikkea esim. kolmannen maailman sodan hilkulle jäänyt syttyminen.
Jään joidenkin kuukausien jälkeen työeläkkeelle, joka ei ole kovin paljoa/kk, mutta olen jo parisen vuotta sopeuttanut menoni sen mukaan. Tottunut jo elämään säästeliäästi. Vaatteita on loppuelämäksi ja kenkiä. Eipä mene niihin sitten rahaa ainakaan säännöllisesti ja paljon.
Ei voi tietää, mitä mullistuksia on tulossa. Voiko esim pitää kaikki kengät ja vaatteet turvassa jne.
Niinpä. Ja vaikkei nyt mitään suurta katastrofia tapahtuisikaan, niin eläkkeiden verotusta ainakin voidaan kiristää vielä oikein hyvin. Enkä ihmettelisi, vaikka iäkkäiden terveyspalveluita heikennettäisiin entisestään. Yhteiskunnan rahat ei vaan riitä pitämään jokaista mummoa ja pappaa mahdollisimman pitkään hengissä. Mun alin eläkeikäni tulee täyteen kesällä 2026 enkä nuolaise ennenkuin tipahtaa. Vielä sitäkin ehditään nostaa, onhan tässä vielä yli vuosi aikaa :D
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Olen samaa ikäluokkaa ja ysärin laman alla virheellisesti luotin siihen, ettei nk saavutettuja etuja voisi ottaa pois. Kilinkellit. Kotihoidontukea leikattiin puolen vuoden välein, kun lama alkoi. Eikä ollut enää sairaanoitajillekaan keikkatöitä, jolla olisi hoitovapaalla voinut talouttaan parantaa. Silloin opin, että minkään tukien varaan ei kyllä kannata elämäänsä laskea. Ei edes muutamaksi vuodeksi. Sitäpaitsi nuoruutensa sai elää kylmän sodan varjossa, 70-luvun lopulla tuli energiakriisi, sitten tosiaan ysärin lama, jolloin valitettavan moni päätyi tekemään lopullisen ratkaisun, hetkeksi tuli Nokian nousukausi ja sitten romahdus, joka ei oikein ole ottanut korjautuakseen. Jatkuvaa aaltoliikettähän tämä on ollut, mutta yksilön kannalta elämän mukavuus tai epämukavuus riippuu ihan siitä, millaisessa kuplassa onnistuu elämään.
Minä luulin nykyvuosiin saakka, että saavutettuja etuja ei voida ottaa pois.
Tämä on kauheaa, mutta todellakin voidaan.
Luulin myös, että sodat Suomessa on vain kiinnostavia tapahtumia historiankirjoissa. Luulin, että vain epävakailla alueilla kaukana soditaan. Luulin, että länsimaiden alueelle ei enää voisi tulla sodan uhkaa. Nyt on Suomi jälleen vaarassa ja sodan lopputulostahan ei voi tietää saati sodan kokemisen kauheudet.
Luulin, että tämä demokraattinen hyvinvointivaltio oli kehittynyt huippuunsa ja että sitä vielä jopa kehitetään, mutta nyt ei sitä ollenkaan näytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autatko lapsiasi joilla on nyt vaikeaa?
Haluutsä alkaa aukoa päätäs heti päivän alkajaisiksi.
Olipa yrmy ja itsekäs vastaus sinulla tuolle kirjoittajalle ihan hyvästä kysymyksestä. Olen itse 60+ ja kyllä autan lapsiani myös rahallisesti, jos näen että he siitä hyötyvät ja saavat toteuttaa unelmiaankin. Ovat kyllä oppineet säästämään, joten eivät ole minun ja isänsä varassa, eivätkä käytä hyväkseen. Samalla he kyllä "maksavat" minulle takaisin olemalla ihania itsejään ja kyllä he minua muistavat myös lahjoin. Meitä ei ole muutenkaan myrskyt kaataneet, pidämme huolta toisistamme tavalla tai toisella ja emme ole mitään varakkaita. Aloittajan kirjoitus ei tainnut olla pelkästään empaattinen, vaan luin vahingoniloa ja alentuvuutta siinä nuorempia kohtaan. Tyyliin kylläpä olen tyytyväinen, minulla kaikki näin hyvin ja teillä kaikki päin h*lvettiä.
Haluaisin mieluummin kohdata nykyajan nuorena ja vetreänä kuin kuuskymppisenä.
En pysty vanhuksena enää pitämään puoliani ja tienaamaan itse elantoani, jos tulee hankalat ajat.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin mieluummin kohdata nykyajan nuorena ja vetreänä kuin kuuskymppisenä.
En pysty vanhuksena enää pitämään puoliani ja tienaamaan itse elantoani, jos tulee hankalat ajat.
Eniten kaipaan sitä miten vaivatonta liikkuminen oli ja miten ei tarvinnut lääkepurkkikasaa mukaan joka matkalle pysyäkseen hengissä.
Joo, en osaa päättää, onko aloittaja omahyväinen vai onko vain hyväntuulinen ihminen. Onko hänellä lapsia, oletan, että ei.
Olen samaa ikää kuin hän enkä tosiaankaan suhtaudu tulevaisuuteen yhtä aurinkoisesti. Se ei auta yhtään mitään, jos on ollut hyvät ajat, jos tulee huonot ajat.
Entä lapset. Lapseni on 20-v ja ei ole vielä aloittanut lukion jälkeisiä opintoja. Ehtinee opiskella ennen kuin tulee lukukausimaksuja tai opintotuet poistuu ja lainalla eletään jne. Ennen pystyi elelemään pelkällä opintotuella ja asumistuella. (Toki jos mennään vielä kauemmas, niin ei ollut tukia ollenkaan ja opinnotkin oli maksullisia.)
Jostain syystä en ymmärtänyt hyvinvointiyhteiskunnan kannalta sitä, että kaikki kiertää kehää. Vaikka tiesinkin, että historia toistaa itseään. Olinpa pöhkö.
En voinut kuvitella, että voi tulla nykyisenkaltaiset huonommat ajat, vaikka tiesin, miten sanonta "ei uutta auringon alla" pitää paikkansa.
Olen huolestunut tulevaisuudesta. Miten osaan toimia. Kaikki tuntuu olevan suuressa muutoksessa tällä hetkellä Suomessa ja Euroopassa.
Kuten oli aikoinaan, alkaa nykyäänkin varallisuus kertyä harvalukuisille superrikkaille. Kuten oli ennenvanhaan, alkaa olla paljon surullista köyhälistöä.
Mun mielestä 1930-luvulla syntyneet ovat eläneet parhaat ajat, jos eivät menettäneet vanhempiaan sodassa.
Heistä piri vanhemmat huolta sota-ajan ja sen jälkeen alkoi nousukausi. Tuo ikäluokka sai kokea kaiken tulevan koko ajan paremmaksi.
(Tosin jos sattui olemaan köyhän monilapsisen perheen lapsi, niin ei ollut varaa oppikouluun. Mutta tuo oli lähes ainoa miinuspuoli tuon ikäluokan elämässä.)
Kyllä sinä olet onnekas.
Kuolet minua 30 vuotta aikaisemmin.
60-luvulla syntynyt lapsi syntyi köyhään keshitysmaa-Suomeen eivätkä hänen vanhempansa saaneet mitään tukia vaan kouluttivat lapsensa omasta kukkarostaan. 60-luvulla syntynyt oli myös viimeisen eläkeuudistuksen suurin häviäjä, joten et ap syntynyt onnellisten tähtien alla vaan sait paljon heikommat eväät kuin täällä palstalla itkevät ikäluokat.
Vierailija kirjoitti:
Joo, en osaa päättää, onko aloittaja omahyväinen vai onko vain hyväntuulinen ihminen. Onko hänellä lapsia, oletan, että ei.
Olen samaa ikää kuin hän enkä tosiaankaan suhtaudu tulevaisuuteen yhtä aurinkoisesti. Se ei auta yhtään mitään, jos on ollut hyvät ajat, jos tulee huonot ajat.
Entä lapset. Lapseni on 20-v ja ei ole vielä aloittanut lukion jälkeisiä opintoja. Ehtinee opiskella ennen kuin tulee lukukausimaksuja tai opintotuet poistuu ja lainalla eletään jne. Ennen pystyi elelemään pelkällä opintotuella ja asumistuella. (Toki jos mennään vielä kauemmas, niin ei ollut tukia ollenkaan ja opinnotkin oli maksullisia.)
Meillä molemmat lähtivät opiskelemaan ulkomaille ja jäivät sinne kun saivat vakituiset työt. Suomeen ei kannata jäädä.
80-luvun alussa syntyneen mietteitä. Synnyttiin suurimman hyvinvoinnin aikaan ja elintaso-odotukset kalibroituivat sen mukaan. Aikuiseksi vartuttiin ikuisen rauhan ja vielä kasvunkin illuusiossa. Sitten kumpikin on rapautunut silmiemme edessä. Omien vanhempien sukupolvi pääsi vauraana ja varhain eläkkeelle, meillä se on päinvastoin. Kuitenkin sulupolveamme leimaa ja määrittää se mitä Suomi oli kun synnyttiin ja tämä seuraa sitten varjona koko elämämme. Menettäminen ja jatkuva alamäki on psyykkisesti vaikeampaa kuin vaikka juonoistakin lähtökohdista alkanut kasvu ja eteenpäin menon meininki.
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla syntynyt lapsi syntyi köyhään keshitysmaa-Suomeen eivätkä hänen vanhempansa saaneet mitään tukia vaan kouluttivat lapsensa omasta kukkarostaan. 60-luvulla syntynyt oli myös viimeisen eläkeuudistuksen suurin häviäjä, joten et ap syntynyt onnellisten tähtien alla vaan sait paljon heikommat eväät kuin täällä palstalla itkevät ikäluokat.
Olen samaa mieltä. 60- luvun alussa syntyneenä koen miten terveyttämme ovat koetelleet aiempi sota ja vanhempien traumat siitä, kasvatustyyli missä ei tunteista puhuttu. Monta kertaa ikäluokkani alta on matto vetäisty jalkojen alta, tullut uudistuksia mitkä ovat entisestään sekoittaneet ja stressanneet arkea. Olemme olleet aina jonkinlaisia koekaniineja. Onnellinen hän, joka sai koko työelämän kestävän työn ja ns. kultaisen kädenpuristuksen. Onko heitä enää?
60-luvulla syntyneiden "ansioita":
- Syntyivät silloin kun sotien veteraanit olivat jo ehtineet rakentaa Suomen uudelleen sodan jälkeen ja jatkoivat vain siitä
- "Vanhan valtaus", eli mädättivät Suomen oppilaitokset kommunismilla ja olivat nuorina stalinisteja jotka kaltoinkohtelivat sotien veteraaneja, muutenkin kohtelivat kaltoin veteraaneja (katsokaa mm. Karpon videoita Youtubesta), antoivat veteraaneille surket eläkkeet yms.
- Ennen 90-lukua saivat työpaikan vain kävelemällä töihin
- Maksoivat puolet työelämästään ihan liian pieniä TyEL-maksuja (5 % 60-luku vs. nykyään 25 %) ja tekivät myös liian vähän lapsia ja silti kitisevät kun heidän eläkkeet ovat niin "huonot" ja haluavat jatkuvasti nostaa nykyisten työntekijöiden TyEL-maksuja saadakseen varastettua toisten rahoja itselleen lisää
- Veivät vanhempansa vanhainkotiin äkkiä menehtymään ja rahankiilto silmissään odottivat perintöä, mutta itse tekevät kaikkensa omatrahat hautaansa ja tulonsiirroilla (ks. edellinen kohta) yrittävät maksimoida ryöstön tulevilta sukupolvilta itselleen (esim. SDP äänestämällä)
- Toivat 90-luvun taitteessa so... a lit Suomeen, eivätkä vaatineet näiltä mitään sopeutusta paikalliseen kulttuuriin
- Äänestivät Koiviston valtaan ja Koiviston konk...l...aavi ajoi 14k yrittäjää its...e m .. rhaan
- Loivat liian passivoivan sosiaalijärjestelmän, jonka vuoksi Suomi houkuttelee muuttamaan maahan vain laiskottelijoita ja moni kantiskin sen vuoksi voi elää liian yltäkylläistä elämää ilman työntekoa
- Päästivät Martin Scheinin ym. kommunistit julkisiin asemiin päättämään "ihmisoikeuksista", elikä käyttämään hyväkseen väärin suomalaisten veronmaksajien rahoja.
- Eivät 90-luvun alussa NL:n hajottua suorittaneet lustraatiota (syy siihen miksi Suomessa menee nykyään niin huonosti, ehkäpä suurin syy)
- Loivat hyväveli-järjestelmän, johon tuhlaantuu vuosi vuodessa yhä enemmän veronmaksajien rahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin hiljattain eläkkeelle. Kun toistaiseksi ei ole ollut sairauskuluja, huomaan, että minulla on jopa enemmän rahaa käytettävissä kuin töissä ollessa!!
Johtuu siitä, että nyt ei tule joka päivä autolla 50:ttä kilometriä ajoa eikä mene rahaa lounaisiin ja iltapäiväkahveihin, joista tuli myös iso summa kuukausittain.
Ja uusia vaatteita tosiaan tarvitse ostaa juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
- Syntyivät silloin kun sotien veteraanit olivat jo ehtineet rakentaa Suomen uudelleen sodan jälkeen ja jatkoivat vain siitä
- "Vanhan valtaus", eli mädättivät Suomen oppilaitokset kommunismilla ja olivat nuorina stalinisteja jotka kaltoinkohtelivat sotien veteraaneja, muutenkin kohtelivat kaltoin veteraaneja (katsokaa mm. Karpon videoita Youtubesta), antoivat veteraaneille surket eläkkeet yms.
- Maksoivat puolet työelämästään ihan liian pieniä TyEL-maksuja (5 % 60-luku vs. nykyään 25 %) ja tekivät myös liian vähän lapsia ja silti kitisevät kun heidän eläkkeet ovat niin "huonot" ja haluavat jatkuvasti nostaa nykyisten työntekijöiden TyEL-maksuja saadakseen varastettua toisten rahoja itselleen lisää
- Veivät vanhempansa vanhainkotiin äkkiä menehtymään ja rahankiilto silmissään odottivat perintöä, mutta i
Olet totaalisen väärässä, en tunnista tuosta mitään oikeaksi. Olet nolo!
Vierailija kirjoitti:
- Veivät vanhempansa vanhainkotiin äkkiä menehtymään ja rahankiilto silmissään odottivat perintöä, mutta i
* Semmosta se, mutta onhan nämä nykynuortenkin äänestämät tiktokkaavat kansanedustajatkin tehneet nuorten hyväksi hienoa työtä, eikö olekin? 👍 Halpaa mainostaa, ja pääsee pienellä vaivalla hillopurkille. Onko mukavaa asua soluasunnossa, niinkuin vanhempasikin aikoinaan? Oletko ollut yhteydessä äänestämääsi kansanedustajaan? Vai katseletko vaan somessa hänen ihania ja ekologisia lomakuvia toiselta puolen maailmaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Veivät vanhempansa vanhainkotiin äkkiä menehtymään ja ra
"Semmosta se, mutta onhan nämä nykynuortenkin äänestämät tiktokkaavat kansanedustajatkin tehneet nuorten hyväksi hienoa työtä, eikö olekin? 👍 Halpaa mainostaa, ja pääsee pienellä vaivalla hillopurkille. Onko mukavaa asua soluasunnossa, niinkuin vanhempasikin aikoinaan? Oletko ollut yhteydessä äänestämääsi kansanedustajaan? Vai katseletko vaan somessa hänen ihania ja ekologisia lomakuvia toiselta puolen maailmaa?"
En tiedä, en ole äänestänyt nuoriat tiktokkaavia kansanedustajia. Muutin aikoinaan vanhempien luota suoraan omaan kämppään ja otin lainan. En äänestä vanhoja valehtelevia ja kansaa kuuntelemattomia puolueita (katso vaikka Sakari Rajamäen YT-videoita niin tajuat), ml. Vihreät ja Kokoomus. En katso mitään poliitikon some-kuvia ja vihaan Sanna Marinia ja vaikka hän on samaa sukupolvea kuin minä, en tunne mitään yhteenkuuluvuuden tunnetta hänen kanssaan. Hän on boomereiden aivopesemä globalisti-kommunisti. On hienoa, että DOGE-virasto yrittää poistaa Tony Blair instituten USAID-avustukset. Toivottavasti onnistuvat!
Ajattelisivatpa nuo päättäjät jotka itse myös eläkeiässä noin empaattisesti mutta heillä onkin kova haaliminen lisää mammonaa käynnissä. Paikasta auringossa pidetään kiinni kynsin hampain, on tarve näyttää olevansa oikeassa vaikka kaikki muut näkee miten suomen juna ajaa seinään. Käärinliinassa ei siltikään edelleen ole taskuja.