*~ Enskat keskiviikkoon ~*
Kommentit (27)
Heissan vaan!
Tosiaan on taas parissa päivässä tullut niin paljon tekstoiä, etten edes yritä kommentoida kaikkea, mutta jotain on sentään jäänyt mieleen.
Ihan alkuun Pi-Kille onnea ja tervetuloa!
Napero: Tappara on meikäläisen suosikkijoukkue ja vähän heikolta taas näyttää nitten keväinen taaperrus. Mutta teillä näyttäis taas olevan ilonaihetta. =) Ja meille tosiaan saa tulla ensi viikolla. Saatiin tänne kärrykerholle tilat ja ajat, joten tiistai ei käy meille ja torstaina on jumppa. Mutta muuten käy. Jos ei satuta yhtään meseen samaan aikaan, niin laitetaan s-postia tai tekstaria vaikka viikonloppuna. Ja pyydetään Bejpi ja Eve kans mukaan.
Jenni: ei tuo ollut blondikysymys lainkaan. Meillä Riihimäellä nettisivuilla lukee, että lisää maksetaan hakemiskuukauden alusta. Kannattaa varmaan kurkata teidän kaupungin nettisivuilta, löytyykö sieltä ohjeita. Ja oon käsittänyt, että täytyy hakea erikseen, sillä kotihoidontuenhan maksaa kela ja tuon kuntalisän kaupunki. Ja Q:lle jatkoa samaan aiheeseen. Mun käsityksen mukaan voi saada sekä ä-päivärahaa/vanhempainrahaa ja kotihoidontukea samaan aikaan, sillä onhan isompi sisarus kotona hoidossa. Tässä linkki kelan sivuille, mistä saa lisää tietoa: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH?openDocument
Eipä meikäläisestä vissiin suurta apua ollut, mutta tulihan nyt kirjoitettua. PItää kyllä itekin selvitellä noita tässä lähiaikoina.
Burdelle ja perheelle onnea uudesta kodista!!! Ihanaa, että asiat alkavat näyttää paremmilta muutenkin!
Ja sitten vielä omiin kuulumisiin. Emmi sai eilen uuden uikkarin, mutta se on vielä vähän iso, joten eilen uiskenneltiin vanhalla puvulla, kun se vielä just ja just mahtuu. Mutta eilinen uinti olikin aika reissu: kun päästiin altaaseen ja alkuleikkiin, niin Emmi veti ihan hirveet kilarit. Likka huusi ihan suoraa huutoo ja rauhoittui vasta kun noustiin altaasta. Kun saatiin neiti hiljaiseksi, kokeiltiin uudestaan ja sillä kertaa sitten onnistui. Ei kuitenkaan enää yritetty leikkejä eikä päästy kannuttelemaan vielä. Mutta ensi kerralla sitten. J auinnin jälkeen neiti suostui syömään tuttipullosta pe-po-velliä ihan hurjalla imulla. Oliskohan nyt uusi vaihde päällä? =) Ja sitten vielä hehkutus: sain keinutuolin maalattua toiseen kertaan eilen ja nyt on kiikku olkkarissa. Kyllä kelpaa istuskella! =)
Jaa-has, josko taas palais tuonne perheen pariin... Palailen taas!
-Amy ja Emmi, ylihuomenna 5kk
ps. Me ollaan ilmeisesti tulossa sunnuntaina mukaan
Mies on jo kotona, joten en periaatteessa " saa" olla koneella.. Toi on meidän vanha sääntö, et kun molemmat on viikolla kotona niin sit ei roikuta netis :). Nyt on kyl joustettu, kun mä en muuten välttämättä ehdi koko päivänä koneelle (mikä nyt onkin tosi elintärkeää ;) ).
Osse: Just sinne BabyBioon oltais menos. Ois kivaa, jos pääsisit. Viime treffeillä istuttiin ihan toisessa päässä pöytää niin ois senkin takia hauska nähdä vähän niin kuin ekaa kertaa :).
Q: Kelasta tulee kotiin hakemuskaavakkeet. Aioitko sä olla nyt sit hoitovapaalla seuraavaan äitiyslomaan asti? No joo, jos lukis ensin.. Voithan sä tehdä " sunnuntaitöitä" ja kodinhoidontuellahan saat tehdä töitä muutenkin kunhan lapsi vaan ei ole muualla hoidossa. Äitiyslomalla saat q' sta jotain kodinhoidonlisää tms. mikä sen nimi nyt onkaan.. Amy vastailikin jo näihin..
Amy: Kiitos valaisusta! Vantaan kaupungin sivuilla vois tietty käydä ;). Emmille hivenen etukäteen 5 kk onnittelut! Koska EmmistäKIN tuli noin iso??? ;D
Nyt miestä kiusaan ;) D nukkuukin jo..
vähän samaa mä ajattelin, et viimeks jäi suhun ja kandiin tutustuminen vähemmälle, ku istuttiin ihan eri päässä pöytää. Mä pistän ton nyt harkintaan ja ilmottelen sitten lähempänä!
Aamulla olen ollut jo klo 5.00 töissä puurtamassa, herätys olikin jo puol neljän paikkeilla... nyt siis lievästi sanottuna väsyttää, mutta pikakuulumisia. Huomenna on onneksi nukkuma-aamu, tarvii herätä vasta Matiaksen noustessa, eli joskus 6-6.30.
Pesukarhu: Ei olla vielä aloitettu tavallista maitoa, Matiashan nyt juuri alkaa olla sen 11,5 kk. Tarkkaa áikaa ei meille neuvolassa sanottu, muuten kuin 1 vuotiaana pitäisi olla oikea maito käytössä. PItäisi aktivoitua ja alkaa lisäillä sitä alkuun vaikka puuron sekaan keitettynä siis. Vähän jänskättää, kun niistä hapanmaitotuotteista meni maha pojalla niin pahasti kuralle.
Meillä M osaa vilkuttaa, mutta ei aina suostu. Ja välillä vilkuttaa " väärissä" tilanteissa, mutta osaapa kuitenkin. Ja taputtamaan oppi ehkä kuukausi sitten. Nyt taputtaakin ihan innoissaan, jos minä laulan jotain tai muuten vain jotain hauskaa tapahtuu. Se on kyllä suloista.
Me ostettiin eilen Matiakselle taapero-kärry, kun näytti että poika varmasti osaisi kävellä jo sillä. Ja niinhän tuo osasikin. Heti kärryn nähtyään nousi seisomaan siihen ja alkoi kävelle ympäri huushollia. On varmaan jo lähellä oikeat ensiaskeleet, kun olen jo huomannut pojan vahingossa seisovan ilman tukeakin ihan hyvin. Tiedostaessaan ite asian vain vähän säikähtää ja ottaa taas äkkiä tuen.
Palloa ei olla tajuttu hankkia, pitänee sellainen ostaa vaikka synttärilahjaksi. Varmasti mukava lelu.
Viikonloppuna hankittiin Matiakselle kurakinttaat, tavalliset kinttaat, kurahaalarit ja ensikengät. Kumppareita ei ollut kaupassa jäljellä kuin punaisia, joten jätettiin vielä harkintaan. Olisi siniset haluttu. Tai siis toki sinisiäkin oli, mutta ei tarpeeksi pieniä.
Meillä muuten kannatetaan Kärppiä! Mikä ei liene yllätys - Oulussa kun asutaan. Matiaksellakin on pienet Kärppä-jarrusukat!
Meillä vakuutus otettiin jo odotusaikana Tapiolasta, mutta vielä ei ole onneksi ollut mitään käyttöä sille. En kuitenkaan osaisi olla ilman vakuutusta, kun elämä tuo aina yllätyksiä tullessaan. Onhan minulla itsellenikin vakuutus, vaikken sieltäkään ole kertaakaan korvauksia hakenut.
Minä jotenkin haaveilen vielä tyttövauvasta, vaikka toisaalta olisi ihanaa, jos olisi toinenkin poika. Voisivat leikkiä sitten yhdessä poikien leikkejä. Mutta tytöille on niin paljon kaikkia ihania rimpsuvaatteita, joita olisi ihanaa ostaa... Hyvä syy haaveilla tytöstä! ;) VArmasti molemmat olisivat yhtä rakkaita meille, jos joskus lisää lapsia saamme.
G1: Meillä on minun vanhoja vaatteita käytetty jonkin verran, ja mummolassa on paljon vanhoja leluja odottamassa aina. Eipähän tarvii tuoda ite leluja mukana, ja aina ovat kuin uusia Matiakselle!
G2: Meillä oli häät kesällä -03, ja sen jälkeen vietimme mini-häämatkan käymällä Tukholman risteilyllä ja asumalla Turussa hotellissa vielä pari päivää. Pientä luxusta olimme vain varanneet, kun otimme hienomman hyttiluokan ja hotellissa minisviitin. Pari vuotta sitten käytiin Prahassa romanttisella kaupunkilomalla, joka oli myös ihana paikka.
Naperolle: Eihän Matias ihan vielä olekaan sitä vuotta... Vähän ennakoin tässä asiassa. ;) Ja toisaalta olen nykyään kirjoittanut niin harvoin, ettei ole montaa viestiä, jossa olisi esim. 10 tai 11 kk. Kiirastorstaina meilläkin täytetään sitten se virallinen eka vuosi. Jännää.
Mutta nyt on pakko mennä nukkumaan!
Kissankello ja M 11,5 kk
Olin tänään auttamassa mun äitiä niiden vanhan (munkin nuoruuden koti) asunnon siivoomisessa. Ihan oon rättiväsy nyt. Huomenna pääsen kampaajalle. Jey!
Meillä on Jonskulle vakuutus. Otettiin se oikeestaan sen takia, että ei tarviis jonotella noihin kunnallisiin ja aateltiin, et meil ei oo varaa maksaa yksityisiä, jos Joona on kovin usein kipee. Jotenkin myös tuntuu turvalliselta, kun on vakuutus. En tiedä miksi, kun saishan Joona varmasti hyvää hoitoa ilmankin sitä vakuutusta. Meillä on henkivakuutukset oikeestaan sen taikia, kun on iso asuntolaina. Eihän se raha tietenkään menetettyä omaista korvaa, mutta ei jäisi sitten toinen tyhjän päälle yksin maksamaan isoa lainaa. Jokatapauksessa mies meillä oikeestaan hoitaa vakuutusasiat, joten mä en niistä hirveesti ees tiedä :)
Onnea PI-KI:lle vauvasta ja tervetuloa tänne vauvallisiin ensikoihin :)
Onnea myös Leeville hienosta nimestä!
Voihan vinde, Matias lähtee pian kävelemään! Kuulostaa Matiaskin yhtä varovaiselta tapaukselta, kuin meidän Joona. Joona on aika varovainen kans liikkeissään. Pari kertaa on vahingossa seissyt ilman tukea, kun on pitänyt molemmilla käsillä kiinni jostain esineestä ja unohtanut pitää kiinni jostain tukevasta. Muuten ei kyllä uskalla seistä ilman tukea. Taaperokärry on meilläkin käytössä. Joona vaan kävelee sillä vähän etukenossa. Sit sitä täytyy olla aina kääntämässä, kun törmäilee sen kanssa seiniin :)
Q:lle voimia pahoinvoinnin kanssa. Muista syödä aina jotain pientä tasasin väliajoin, jos vaan pystyt... Tai kyllä sä varmaan sen itsekin tiesit :)
Auroran Oliver on kyllä niin komea poika että :) Ihan on Oliverin näköinen.
Mä oon kans käynyt NapNApin tavoin välillä kurkkimassa, että joko olis tullut uudet äitiyspakkaukset :) Mä nautin Joonan vauva-ajasta ja murehdin jo etukäteen sen loppumista. Mutta nyt oon huomannut, että kaikki on koko ajan hienompaa ja hienompaa. Mahtavaa seurata, kun oma lapsi kehittyy. Ja aivan ihanaa, kun Joonan kanssa jo pystyy kommunikoimaan ihan oikeesti. Joona ymmärtää jo paljon ja sen kanssa voi leikkiä ja riehua ja hassutella. Mäkin ootan mielenkiinnolla, että Joona kasvaa. Eikä mua enään yhtään harmita, että Joona ei oo vauva. Mut silti mulla on vauvakuume ja odotan myös sitä, jos joskus pääsis uudestaan kokemaan vauva-ajan.
Kissankello puhu noista vauvan fanituotteista. Me ollaan oikein kunnostauduttu niissä :) Tai mies on. Joonalla on kaksi HIFK-tuttia, hattu ja tuttipullo. Sitten on Liverpoolin yöpuku ja body. Voi laps raukkaa... kumminkin siitä tulee isona Jokerit-fani ja se kannattaa Manua ;)
Jenni mä oon lomalla viel sillon, kun on se leffa, mutta mulla on jonkin verran vielä etätehtäviä ja päättötyötä tekemättä. Juu, tiedän! Täällä vauvasivuillahan ne hoituu ;) Ja en tiedä mitä mies sanoo, kun sen mielestä mä muutenkin reissaan liikaa edestakasin. Mä kyllä haluisin hiveesti tulla. Ja sit en tiedä miten Joona enään viihtyis siellä. Tai tuleeko siitä leffassa olosta mitään, kun se viipeltää vaan päättömästi jokapaikkaan. Laitetaan silti harkintaan.
En muista enempää mitä piti kommentoida. Huomenna lisää, jos kerkiin. Hyvää yötä!
pesukarhu ja Joona tänään tasan 11kk :)
Kiva, jos Amy ja Emmikin pääsevät su treffeille :)
Emmille hauskoja uintihetkiä uudessa uikkarissa :)
Mulle käy usein niin, että ehdin vasta joskus illalla klo 22 jälkeen kirjoittelemaan, ja se tuntuu silloin jo aikasta turhalta kun tiedän, että seuraavana päivänä taas alkaa uusi pino ja uudet jutut. Tosin, yllättävän moni teistä tuntuu jaksavan käydä kurkkaamassa vielä edellisen päivän pinosta viimeisetkin jutut.
Voi grrrrr tätä oloa! Maanantaina ja tiistaina oli suht ok olo ja ajattelin, että ehkä tää tästä, mutta tänään on kyllä taas etonut ihan kauheesti koko päivän! Aamupäivän kerhon jälkeen tultiin kotiin ja kaaduin vaan sänkyyn parin tunnin päikkäreille, kun onneks mies oli kotona. Tosi raskasta jaksaa hoitaa quuta, kun on näin " kamalan ihana" olo. Viimeks mulla loppui se lievääkin lievempi pahoinvointi jo tästä muutaman päivän päästä, voi kun nytkin loppuis!
Napero, ihan varmasti saatte vielä lisää lapsia! Sä oot tosiaan niin nuori ja noi hoidotkin on nykyään tosi tehokkaita. Vaikka eihän teillä mitään syytä edes löytynyt, joten varmasti voit tulla ihan luomustikin raskaaksi. Meille kätilö painotti jo synnärillä, että suunnitelkaa seuraavakin raskaus. Nimittäin kuulemma moni lapsettomuudesta kärsinyt pari saa yllättäen lisää lapsia ihan helposti, kun nainen on niin hedelmällisessä tilassa raskauden ja imetyksen jälkeen. Hän oli ollut töissä jossain, missä oli tehty jopa abortteja sellaisille naisille, joiden ensimmäinen lapsi oli syntynyt lapsettomuushoidoilla. Tosi surullista! :(
Pi-Ki, tervetuloa tälle puolelle ja SUURET ONNITTELUT poikavauvasta!
sjt:n Lassille onnittelut uudesta hienosta nimestä!
Queen, Liia on hieno tyttö! Älä pahoita mieltäsi lääkärin jutuista. Nykyään kaikkea vaan tarkkaillaan niin kauheasti ja kaiken pitäisi mennä saman kaavan mukaan. Kummasti mekin kaikki ollaan vaan opittu istumaan ja kävelemään ym. vaikka tuskin meistä joka toinen on ollut vauvana fysioterapiassa!
Mäkin ymmärrän ihan hyvin niitä äitejä, joilla on esim. 3 poikaa tai 3 tyttöä ja jotka toivoisi saavansa sitten seuraavaksi lapsen, joka on toista sukupuolta. Olishan se kiva päästä seuraamaan sekä tyttöjen että poikien kehitystä. Jos meille tulisi kaksi poikaa, siinä olisi varsinainen vilivilperttikaksikko valmiina. Jos taas tulisi nyt tyttö, uskon, että lapsista olisi toisilleen ihan yhtä lailla leikkiseuraa, mutta ehkä ne tyttöjen prinsessaleikit ja poikien rymyleikit sekoittuisi sitten sopivalla tavalla keskenään. :)
NapNapin G:t
G1: Meillä on ollut käytössä miehen vanhoja potkareita. Tosi hassun värisiä, mutta ihania.
G2: Meiltä jäi varsinainen häämatka tekemättä, kun miehellä oli sinä kesänä koko ajan koulua. Sai häiden jälkeen pari päivää+juhannuksen vapaaksi ja oltiin ekaks Yyterin kylpylähotellissa muistaakseni 3 päivää ja sitten mentiin vielä mökille.
Eli HopLopiin on lähdössä ainakin seuraavat enskat:
Q+q
NapNap+tyttö
Pesukarhu+Jonsku
AinoAurora+Aino
Aurora+Oliver
Tuleeko muita??? Tulkaa kaikki!!!
Koska muuten hoitovapaata varten tarttee laittaa hakemukset Kelalle? Mun pitää varmaan aktivoitua tossa asiassa aikasta pian. Toukokuussa loppuu vanhempainvapaa. Jos nyt kaikki menee hyvin niin oon sitten lokakuuhun asti hoitovapaalla ja sit taas äitiyslomalla, jee jee! :) Huh, mutta tuntuu kyllä tosi pitkältä ajalta, että oon sitten suunnilleen vuoden 2008 loppuun asti kotona lasten kanssa! Saankohan sitten enää mitään töitä mistään???
Tietääkö joku miten noi Kelan tuet menee. Että kun olen toisen lapsen kanssa joka tapauksessa kotona äitiyslomalla, saanko silti quun osalta kotihoidontukea normaalisti? Eikö kotihoidontukea saa aina, jos on alle 3v. lapsi, joka ei ole kunnallisessa päivähoidossa? Ja muakin kiinnostais kuulla vastaus tohon jennin kysymykseen kuntalisästä. Eli haetaanko sitä erikseen vai tuleeko se automaattisesti?
Nyt täytyy laittaa ruokaa, paha olo taas hiipii...
-Q- ja -q- 7,5kk ja Masukki-mini-q 5+6