Miksi sanotaan että terveellinen ruoka on kallista? Juuri halvimmat ruuat on terveellisiä. Kaurapuuro, ruisleipä, kaalit, porkkanat
Samoin vähän arvostetut kalalajit, sipulit, tee,
Kalliiksi tulee ostaa epäterveellisiä mehuja, energiajuomia
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorimäärä ja terveellisyys eivät korreloi keskenään. Usein ne vähäkaloriset ruuat ovat terveellisempiä. Runsaskaloriset lihottavat.
Silti jos syö vain kilon puuroa päivässä niin se ei ole millään lailla terveellistä.
Kyllä se aika terveellistä on, jos maidon kanssa syö. Ei puutu kuin c-vitamiini.
Sen takia sanotaan, että se on kallista, koska se on mukava tekosyy syödä epäterveellisesti. Kyllähän minäkin muuten söisin terveellisesti mutta kun munkki maksaa vähemmän kuin mustikat, niin valitsen munkin.
Vierailija kirjoitti:
Noissa on niin vähän kaloreita että pitää syödä monta kiloa päivässä, ei ole enää halpaa, pastasta saa samat kalorit parillakymmenellä sentillä.
Liian vähäiset kalorit ovat aika harvinainen ongelma. Kalorit saa kuntoon lisäämällä ruokaan vaikka hyvää oliiviöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorimäärä ja terveellisyys eivät korreloi keskenään. Usein ne vähäkaloriset ruuat ovat terveellisempiä. Runsaskaloriset lihottavat.
Silti jos syö vain kilon puuroa päivässä niin se ei ole millään lailla terveellistä.
Kyllä se aika terveellistä on, jos maidon kanssa syö. Ei puutu kuin c-vitamiini.
Marjoja tai hedelmiä päälle, niin ei puutu sekään.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei luetellut kaikkia terveellisiä. Ainakin marjat, hedelmät ja yrtit ovat kalliita. Marjat jää itsellä juuri siitä syystä ostamatta, vaikka mieli tekisi. Ja esim. marjoja ja hedelmiä pitäisi päivittäin syödä terveyssuositusten mukaan. Konkurssi siinä tulis, jos niin tekisi.
Marjoja on metsät täynnä, ihan ilmaiseksi! Yrttejäkin todella helppo kasvattaa itse ja vaikka kuivattaa talven varalle. Nyt on huonot tekosyyt. Hedelmiä et tarvitse jos syöt paljon itse keräämiäisi marjoja.
Pari pientä kourallista marjoja maksaa 3-5 euroa. Viikossa menisi 21-35 euroa pelkkiin marjoihin, kuukaudessa 84-140 euroa. Heh.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää mainitsemasi halvat kalalajit on? En ole moista ihmettä nähnyt missään.
Silakka, muikku, tarjouskirjolohi ja tuontikalat tarjouksesta, siis nämä kultaotsa-ahvenet ja pangasiusfileet. Pakastesei. Kyllä kalaa saa halvalla, kun vähän katsoo, mitä ostaa ja milloin. Kalaa voi myös onkia itse.
Liha, kala, kana ja rasva on kallista. Mutta tässä on oikeasti terveellisen ruokavalion perusta. Näihin kun lisätään vielä vihreät vihannekset, kaiken muun roskaruoan voi jättää kaupan hyllylle.
Joku uskoo hetkeäkään että virallinen ruokavalio on sitä mitä pitäisi syödä, ei paljoa tiedä.
Diabetes on Suomessa kansantauti, samoin osteoporoosi. Maitoa latkiva ja ryynejä syövä kansakunta t@pp@@ itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa on niin vähän kaloreita että pitää syödä monta kiloa päivässä, ei ole enää halpaa, pastasta saa samat kalorit parillakymmenellä sentillä.
Kilon kaurahiutaleita saa 80 snt. Se on 3650 kcal. Ruisleipää saa 2€ per kilo. Kyllä niissä energiaa on.
Pitäisi syödä 10 lautasellista siis että saisi tarpeeksi, jos esim. treenaa tai kuluttaa paljon energiaa. Lisäksi viljatuotteet on happamia, joten vastineeksi tarvitaan paljon emäksisiä eli alkaalisia ravintoaineita, joita on siis kasvikset, vihannekset ja hedelmät. Eläinperäistä proteiinia pitää myös saada B12 -vitamiinin takia.
Tiesittekö että:
- diabetes2 ja korkea verenpaine johtuu kaliumin (potassium) puutteesta, kaliumia sisältää mm. merilevä, pähkinät, kasvikset, vihannekset ja hedelmät
- sepelvaltimotauti ja osteoporoosi johtuu K2-vitamiinin puutteesta. K2-vitamiini ohjaa kaliumin luustoon, muuten se menee valtimoihin tukkimaan ne. Luusto tarvitsee kalsiumia, D- ja K2-vitamiinia pysyäkseen kunnossa, ja korjaantuakseen osteoporoosista, sekä myös painoharjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei luetellut kaikkia terveellisiä. Ainakin marjat, hedelmät ja yrtit ovat kalliita. Marjat jää itsellä juuri siitä syystä ostamatta, vaikka mieli tekisi. Ja esim. marjoja ja hedelmiä pitäisi päivittäin syödä terveyssuositusten mukaan. Konkurssi siinä tulis, jos niin tekisi.
Marjoja on metsät täynnä, ihan ilmaiseksi! Yrttejäkin todella helppo kasvattaa itse ja vaikka kuivattaa talven varalle. Nyt on huonot tekosyyt. Hedelmiä et tarvitse jos syöt paljon itse keräämiäisi marjoja.
Eivät köyhät vaivaudu poimimaan mustikoita. Mustikanpoiminta on korkeasti koulutettujen ja hyvätuloisten hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät köyhät vaivaudu poimimaan mustikoita. Mustikanpoiminta on korkeasti koulutettujen ja hyvätuloisten hommia.
Kyllä niitä kerätään, usko pois.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan tarvii montaa kiloa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi mustikanpoiminta on mukavaa toimintaa, trallalllallallaa.
Vierailija kirjoitti:
IBS ja kaikki ei voi syödä porkkanaa, ei kaalia usein ja muut rajoitteet. Allergioita on.
IBS eli ärtyneen suolen oireyhtymä johtuu tilasta jota kutsutaan SIBOksi, jolloin suolistossa on vääränlainen mikrobiomi ja liikaa huonoja bakteereita, ja syynä on vääränlainen ravinto, aiheuttaa myös atopiaa, allergioita, astmaa. 80% terveydestä tulee suolistoterveydestä. Tässä lääkäri kertoo tuosta sibosta ja sen oireista:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, kun valitatte niiden hintoja. Eivät ne metsässä mitään maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tietävät, ettei suomalaiset käy metsässä poimimassa marjoja kuin aniharvat, vaan että marjasadot mätänee metsiin, koska suomalaiset ei lähde niihin rämpimään ja eksymään. Ja eksyminen siinä monelle urbaanille marjastajalle juuri tulisikin. Sen takia meille tulee ulkomaisia poimijoita. Eikä missään terveysoppaassa sanota, että hedelmät sopii jättää pois ja korvata ne marjoilla. Mitään yrttikasvattamoakaan harva haluaa yksiöönsä, joissa moni asuu nykyään entistä useammin hallituksen leikkauslinjan takia.
Minä köyhänä syönkin kaurapuuroa aamupalalla ja kaalia usein salaatiksi. Mutta sitten on vielä ne kaikki muut ruoat, jotka tarvitsen. Halpoja monet niistäkin, mutta ei kokonaisuudesta pikkurahalla selviä. Ihminen kuitenkin tarvitsee n. 2000 kaloria päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elätkö itse kuten paasaat? No et tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Olisko perunat mitään? Terveellisempiä kuin vehnäjauhosta valmistettu pasta.
Joillakin on kallis lähikauppa lähin. Muut kaukana. Ei ole tilaruokia luomutilalta.