En nyt ihan hahmota millä tavalla sosiaalitukien kiristykset auttavat minua työllistymään. Voiko joku selittää?
Lähetän kuukaudessa 2-20 työhakemusta alueelle, joka kattaa Helsingin, Tampereen, Lahden ja Forssan sekä näiden väliin jäävän alueen. Käytännössä haen siis jokaista työtä, jota kykenisin tekemään, ja satojen kilometrien haarukalla. Miten rahojen väheneminen kannustaisi juuri minua työnhaussa? Lähinnä se saa mussa aikaan ajatuksia epärehellisin keinoin hengissä pysymisestä..
Lisää opintoja en saa työttömyysetuuden maksajan kustannuksella tehdä ja olen omista rahoistani maksanut yhdet avoimen amk:n täydennysopinnot nyt työttömyyden aikana, enempään ei ole rahaa.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Populismi on uponnut kateellisiin. Työläiset ollut kateellisia työttömien rennosta olemisesta. Siihen päälle 592e discorahaa, eikä oo kiire töihin.
Mulla tuo "discoraha" menisi pelkästään asumismenoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekin on jäänyt epäselväksi, miten tukien leikkaaminen lisää työpaikkoja ja työnantajien halukkuutta palkata työttömiä.
Elinkeinonharjoittajaksi eli toiminimiyrittäjäksi voi ryhtyä kukaan vaan. Ei sun tarvitse odottaa, että joku toinen järjestää sulle työtä. Tee itse jotain asian eteen.
Eli tukien leikkaamisen tarkoitus on kannustaa työttömiä yrittäjiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus onkin että enää ei voi mukavasti elellä muiden piikkiin.Eli joko teet töitä tai syöt puuroa.Itse rakastan tälläistä muutosta
Suostuvatko työttömät syömään puuroa, kun yleensä ovat tottuneet pakastepitsaan, kokikseen, sipseihin ja kaupan rähmäpulliin? Sitä paitsi ne puuroeinekset taitavat olla aika kalliitakin.
Alle euron maksaa hiutaleet on halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullekin on jäänyt epäselväksi, miten tukien leikkaaminen lisää työpaikkoja ja työnantajien halukkuutta palkata työttömiä.
Elinkeinonharjoittajaksi eli toiminimiyrittäjäksi voi ryhtyä kukaan vaan. Ei sun tarvitse odottaa, että joku toinen järjestää sulle työtä. Tee itse jotain asian eteen.
Sivusta mutta yrittäjä toiminimellä tai muuten tarvitsee tavalla tai toisella asiakkaita. Suomalaisilla ei ole ostovoimaa ja kansainvälisen menestyvän yrityksen perustaminen on melkoinen temppu tyhjästä (useimmilla työttömillä ei ole tähän minkäänlaisia resursseja). Yrittäminen ei suinkaan aina kannata. Tällä hetkellä Suomessa menee yrityksiä tiheää tahtia konkurssiin.
Ei Pörrö ja Urpo välitä, ota mitä työtä vaan, myy vaikka perzettäsi, kunhan teet töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus onkin että enää ei voi mukavasti elellä muiden piikkiin.Eli joko teet töitä tai syöt puuroa.Itse rakastan tälläistä muutosta
400 eurolla kuussa elellään mukavasti?
älä viitsi kitistä tukien pienuudesta. Meillä jokainen saa asunnon vaatteet ja ruoat tuettuna jos tarve vaatii. En muutenkaan tajua miksi pitää koko ajan nillittää tukien pienuudesta, nehän on tarkoitettu väliaikaiseksi avuksi esim työttömyyden tai sairauden iskiessä, eivät elämäntavaksi. Itse jäin vuosi sitten työttömäksi ja jo julistettiin ettei 5-kymppinen kouluja käymätön ihminen tule työllistymään kuin tuurilla. Pari kolme viikkoa tein hakemuksia ja kävin haastatteluissa ja tuloksena oli 3 ihan kokoaikaista vakituista kohtuupalkattua (2500-3800e/kk) työpaikkaa joista valita. Nyt jo pidemmän aikaa ollut uudella urall
Niin no tämähän se ihanne olisi. Näin se ei kuitenkaan aina vaan toimi. Seuraan instassa yhden vaikeasti sairastuneen kohtaloa. Hän tärvitsee avustajaa ja kärsii päivittäin todella kovista kivuista. Silti työeläkevakuutusyhtiö katsoo työkuntoiseksi vaikka tosiasiassa on täysin työkyvytön. Hänen tulot 595€/kk eli pelkkä työmarkkinatuki. Tilanne jatkunut kohta 10v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta mutta yrittäjä toiminimellä tai muuten tarvitsee tavalla tai toisella asiakkaita. Suomalaisilla ei ole ostovoimaa ja kansainvälisen menestyvän yrityksen perustaminen on melkoinen temppu tyhjästä (useimmilla työttömillä ei ole tähän minkäänlaisia resursseja). Yrittäminen ei suinkaan aina kannata. Tällä hetkellä Suomessa menee yrityksiä tiheää tahtia konkurssiin.
Asiakkaita löytyy myyntityötä tekemällä ja hyvää palvelua tarjoamalla. Itse ryhdyin tarjoamaan omaa osaamistani toiminimiyrittäjänä ja ihan hyvin olen pärjännyt. En haaveile megakorporaation perustamisesta vaan minulle riittää itseni työllistäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien leikkaukset kannustavat työllistymään millä keinolla hyvänsä. Yrittäminen on yksi vaihtoehto. Näin se muualla maailmassakin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjyys vaatii pääomaa, jolla aloittaa se yritys ja heti alusta lähtien vakaat tulot, jolla voi maksaa yrittäjyyden kulut ja palkan siihen päälle. Tavallisimmin yritys alkaa tuottaa voittoa - eli yrittäjä saa palkkaa - tuossa 3 vuoden kohdalla.
Lisäksi suomalaiset eivät itse halua tukea yrittäjiä ostamalla heidän palveluita tai tuotteita, koska "tein ite, säästin" ja "kaupasta saa kahvia halvemmalla, en mene kahvilaan". Tuotteet hankitaan Temusta suoraan kotiin, koska on halpaa.
Osalla taas ei vaan yksinkertaisesti ole varaa käyttää yrittäjien palveluita tai tuotteita, vaikka halua tai tarvetta olisi. Itsekin jätin 250e hiustenleikkuun ja värjäyksen väliin, ja leikkasin ja värjäsin tukan itse. Säästyy sekin raha tulevaisuuteen.
"Asiakkaita löytyy myyntityötä tekemällä ja hyvää palvelua tarjoamalla. Itse ryhdyin tarjoamaan omaa osaamistani toiminimiyrittäjänä ja ihan hyvin olen pärjännyt. En haaveile megakorporaation perustamisesta vaan minulle riittää itseni työllistäminen."
Minkä alan ja missä päin Suomea?
Kaikki alat eivät työllistä (ei ole asiakkaita tai kysyntää, tai alalla on ylitarjontaa yrityksistä) ja on eri asia perustaa yritys vaikka Vantaalle palvelemaan pääkaupunkiseutua kuin Pihtiputaalle.
Lisäksi jos on jo hyvät verkostot olemassa esimerkiksi aiemman työkokemuksen perusteella, saa verkostoista aika hyvin itselleen asiakkaita. Tyyliin Matti ei tee enää yritykselle X töitä, vaan perusti oman yrityksen. Matti on hyvä tyyppi, joten siirryn yritys X asiakkaasta Matin yrityksen asiakkaaksi.
Toiseksi jos taloudellisesti ei ole mikään itzemurha perustaa toiminimeä (säästöjä, asiakkaat ja verkostot jo valmiina eli pääsee myymään heti, kalusto valmiina, hyvin tienaava puoliso, turvaverkko jos yritys ei kannatakaan tai ei ala tuottaa heti, saatu pankkilaina, mahdollisuus tehdä töitä kansainvälisesti netin kautta), niin helppohan se on pistää toiminimi pystyyn.
Asiakkaita löytyy myyntityötä tekemällä ja hyvää palvelua tarjoamalla. Itse ryhdyin tarjoamaan omaa osaamistani toiminimiyrittäjänä ja ihan hyvin olen pärjännyt. En haaveile megakorporaation perustamisesta vaan minulle riittää itseni työllistäminen.
Mitäpä, jos samalle paikkakunnalle tulee nopeasti toistakymmentä uutta yrittäjää kilpailemaan samoista asiakkaista? Riittääkö kaikille töitä? eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien leikkaukset kannustavat työllistymään millä keinolla hyvänsä. Yrittäminen on yksi vaihtoehto. Näin se muualla maailmassakin toimii.
Muualla maailmassa toimivat erittäin hyvin myös ammattimaiset rikollisjärjestöt ja mafia, koska niissäkin maissa on aina ihmisiä, jotka eivät työllisty, eivät pysty työllistymään tai ovat muutoin tilanteessa, jossa töitä ei vain ole. Ilmeisesti tännekin halutaan ison maailman mafiat ja aidot jengit Suomen parin pikkuisen rikollisliigan rinnalle, jotka lähinnä nahisevat keskenään, ja muutaman ryhmittyneen nuoren tilalle, jotka lähinnä nyysivät merkkilenkkarit metrossa.
Malmön meininkikin on ihan pikku puuhastelua ison maailman rikollisliigoihin ja sitä taivastellaan täällä suunnilleen maanpäällisenä helvettinä.
400000 muutakaan ei ymmärrä eli et ole yksin.
-työtön
Yrityksen perustamiseen tuntuu aina riittävän vaan se, että perustaa jonkun yrityksen.
Okei. Minä olen tehnyt uran viestinnän ja taiteen parissa. Ryhdyn toiminimellä taiteilijaksi. Montako tilaustyötä tilaatte taiteilijalta? Montako taideteosta ja installaatiota teidän yritys tai työnantaja tilaa minulta omiin tiloihinsa? Montako mainossuunnitelmaa tai animaatiota ostatte minulta? Montako lemmikki- tai vauvapotrettia maalaan teille?
Ai joo, eihän sitä tarvii, tekoälyllä saa ilmaiseksi.
Tai no, laitetaanpa pystyyn viestinnän yritys. Montako käsikirjoitusta ostatte minulta? Montako suunnitelmaa, uutiskirjettä, SEO kampanjaa? Montako kertaa fiksaan teidän nettisivujen tekstin? Millaisen äänen haluatte, että suunnittelen yrityksellenne?
Ai joo, eihän sitä tarvii, tekoälyllä saa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kehitysmaissa kuten Venäjällä tai Afrikassa vähän kaikilla on joku bisnes"
Juuri näin. Ihan kaikki bisnekset eivät vaan kestä päivänvaloa, mutta ilmeisesti Suomeen nyt toivotaan samanlaista uutteruutta.
Niin, esimerkiksi joissakin Afrikan maissa ja Intiassa tehdään suhteellisen paljon nettihuijauksia ja vastaavia, joilla kerätään kivasti etenkin länsimaisten vanhusten säästöt omaan taskuun. Mielestäni ei ole yhdentekevää mikä bisnes vähän kaikilla on mutta ilmeisesti mielipiteitä on useita tässäkin asiassa ja joku palstalainen kehottaa ottamaan näistä mallia. Onpahan vielä ulkomaista rahaa noihin maahin sisään, joten kasvattaa taloutta aidosti kuten joku on vientiyrityksistä todennut. Eli varmaan tämä on se ihanne sitten. Mitkä ovat IT-taitosi ap, voitko työllistää itsesi tällä ihaillulla vanhusten huijaamisella?
Musta voisi tulla todella hyvä huijari, koska olen harmittoman ja kiltin näköinen, ja ihmiset lähtökohtaisesti luottavat muhun. Lisäksi pystyn olemaan pokerinaamalla tilanteessa kuin tilanteessa ja valehtelemaan ilmeenkään värähtämättä.
Ap
Työttömän työtä on etsiä itsellensä uusi työpaikka. Eihän tässä mistään rangaistuksesta ole kyse, paitsi jos se perusajatus on olla etsimättä uutta työtä.
Se että avoimia työpaikkoja on vain rajoitetusti tarjolla haittaa uuden työn etsimistä. Mutta pitäisikö sitten vain hyväksyä tämä, nostaa kädet pystyyn ja olla tekemättä mitään? Ööh, ei. Jos työhakemus raapustaminen on liian raskasta, niin miten ihmeessä tälläinen tapaus kykenee mitään työtä koskaan tekemään ylipäätänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kehitysmaissa kuten Venäjällä tai Afrikassa vähän kaikilla on joku bisnes"
Juuri näin. Ihan kaikki bisnekset eivät vaan kestä päivänvaloa, mutta ilmeisesti Suomeen nyt toivotaan samanlaista uutteruutta.
Niin, esimerkiksi joissakin Afrikan maissa ja Intiassa tehdään suhteellisen paljon nettihuijauksia ja vastaavia, joilla kerätään kivasti etenkin länsimaisten vanhusten säästöt omaan taskuun. Mielestäni ei ole yhdentekevää mikä bisnes vähän kaikilla on mutta ilmeisesti mielipiteitä on useita tässäkin asiassa ja joku palstalainen kehottaa ottamaan näistä mallia. Onpahan vielä ulkomaista rahaa noihin maahin sisään, joten kasvattaa taloutta aidosti kuten joku on vientiyrityksistä todennut. Eli varmaan tämä on se ihanne sitten. Mitkä ovat IT-taitosi ap, voitko työllistää itsesi tällä ihaillulla vanhusten huijaamisella?
Puhumattakaan siitä, että nämä huijausfirmat pyörivät ihmiskaupan uhreilla. Eli siinä yrittäjä on lähtenyt yrittämään ihmiskaupan saralle, teetättää ilmaista työtä hengissäoloa vastaan ja käärii rahat huijatuilta mummoilta ja papoilta. Erityisen paha tämä tilanne on Keski-Aasiassa. Ilmeisesti Suomessakin toivotaan tällaista reipasta toimeen tarttumisen asennetta moraalista välittämättä. Jos poliisi sakottaa niin sekin on ihan epäreilua, koska tässähän ihan rehellisesti vaan yritetään saada työpaikka ja hankkia elinkeino. Kun se toinen vaihtoehto on NIIIN kauhea ja yhteiskuntaa rappauttava!
Jos tuet poistettaisiin kokonaan, sinäkin menisit mihin tahansa työhön pelkällä ruokapalkalla. Raataisit aamusta iltaan seitsemänä päivänä viikossa. Riemusta kiljuen, jos työnantaja tarjoaisi vielä jonkun teltta- tai parakkimajoituksen.
Tukien leikkaaminen on vain osa kokonaisuutta. Paikallinen sopiminen eli palkkojen polkeminen on toinen. Kolmas on irtisanomisen helpottaminen, jonka vuoksi alat pelätä kuin ruttoa potkuja ja teet kiltisti kaiken, mitä työnantaja käskee.
Vierailija kirjoitti:
Kannustavat parantamaan omaa elintasoa ja yrittämään. Nyt työnhakuun! Pois ei saa jäädä kukaan
Mitä se ap on tähän asti tehnyt jos ei hakenut töitä? Laajalta alueelta ja monia?