Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostettu aivotutkija: pitkäaikainen eristäytyminen vaikkapa etätöihin ole edes superintrovertille hyväksi

Vierailija
18.05.2025 |

HS tänään. 

Kommentit (154)

Vierailija
61/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että te vihaatte avokonttoria ei tarkoita että tutkija on väärässä tai että etätyössä ei olisi ongelmia. Paistaa läpi sellainen että mitä tahansa muuta kunhan ei avokonttoria.

Mene itse kokeilemaan työtä, jossa tulee jatkuvia keskeytyksiä eri väylistä ja ne kaikki vaativat välitöntä reagointia, ja samalla sun pitäisi pystyä tekemään virheettömästi myös keskittymistä vaativat hommat, samalla kun sun ympärillä kälätetään. Se ei tee aivoille hyvää ollenkaan, voin luvata.

Olen kokeillutkin ja tein aika pitkäänkin sellaista. Etätyön ongelmia ei minusta ole kuitenkaan syytä kiistää. Siinä on erilaiset ongelmat.

Vierailija
62/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivotutkija hämmästyisi jos kurkkaisi mun aivoihin niinä päivinä kun olen toimistolla. On uskomattoman kuormittavaa yrittää tehdä keskittymistä vaativaa työtä avokonttorissa. Huomaan välillä, että joku varhaisdementia ei ole kaukana.

Kyllähän hän artikkelissa mainitsee kuinka keskeytykset ovat aivoille haitallisia ja kuinka työaika pitäisi jakaa keskittymisaikaan ja muuhun.

Jäi vaan epäselväksi miten tämä tapahtuu avotilassa jossa häiriötä ja keskeytyksiä sinkoilee koko ajan joka suunnasta. Saatikka sitten työssä joka on 99% sitä keskittymistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että te vihaatte avokonttoria ei tarkoita että tutkija on väärässä tai että etätyössä ei olisi ongelmia. Paistaa läpi sellainen että mitä tahansa muuta kunhan ei avokonttoria.

Näinhän se onkin. Avokonttorihelvetti on tutkitusti kaikkein heikoin konfiguraatio. Ihmiset jopa puhuvat toisilleen avokonttoreissa kaikkein vähiten.

Vierailija
64/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua hämmentää tässä keskustelussa muutama asia. Eikö teillä ole työpaikan ulkopuolisia ihmissuhteita? Ja toisekseen, mitä te siellä työpaikalla teette tai millaista se työ, jossa ehtii ja "pitää" höpöttää työkavereiden kanssa? Työ ei taida keskittymistä vaatia? 

Nykyään kaikki on mennyt sellaiseksi että viettävät vapaa-aikaa vain oman perheen kanssa. Ehkä kerran vuodessa on joku semi-pakollinen kaverireissu.

Päätän täysin ihan itse vähäisen ja kalliin vapaa-aikani käytöstä. Siihen eivät kuulu "muuten vaan nähdään"-tapaamiset vaan selvä tavoite. Ensi vkl esim metsästysseuran majatalkoot. Seuraavan kerran sillä sakilla nähdään hirvikauden alla ja toki jahtikaudella.

Vierailija
65/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtoverini ovat eri maissa ja kaupungeissa, eivät lähitoimistolla.

Toimistolla on vain häiriötä.

Vierailija
66/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene itse kokeilemaan työtä, jossa tulee jatkuvia keskeytyksiä eri väylistä ja ne kaikki vaativat välitöntä reagointia, ja samalla sun pitäisi pystyä tekemään virheettömästi myös keskittymistä vaativat hommat, samalla kun sun ympärillä kälätetään. Se ei tee aivoille hyvää ollenkaan, voin luvata.

Olen kokeillutkin ja tein aika pitkäänkin sellaista. Etätyön ongelmia ei minusta ole kuitenkaan syytä kiistää. Siinä on erilaiset ongelmat.

Nimeäpä ne ongelmat niin katsotaan onko ne edes ongelmia.

Vierailija
67/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis taasko (vain ehkä 957. kerran) Hesari mustamaalaa etätyötä? Agenda on tullut jo selväksi: lehti julkaisee toimitiloja vuokraavien firmojen samoin kuin lounaskuppiloiden ja joukkoliikennefirmojen tilaamia artikkeleita.

Vierailija
68/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän artikkelin fokus oli kuvitelluissa ihanissa kahvihetkissä, eikä juuri mitenkään lähityön haitoissa?

Yleensä punnitaan joka asiassa hyödyt vs. haitat, eikä hehkuteta vain yhden nippelin vuoksi yhtä kantaa.

Vierailija
69/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen superintrovertti, mutta allekirjoitan tämän. Välillä on pakko mennä töihin ja vaikka se imee mehut, kyllä siitä silti jotain saakin. Tarvitsen ehkä välillä muitakin ihmiskontakteja kuin pelkän puolisoni. 

Vierailija
70/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo parempi olla monitoimi.. avokonttorissa missä jatkuva meteli ja idootit pyörii ympärillä. Se tekee aivoille hyvää

Kyllä on.  Ihminen on laumaeläin. 

Sinä voit olla. Minä en ole eläin. Enkä varsinkaan laumaeläin.

Katso nännejäsi: Olet NISÄKÄS!

Vierailija
71/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin teit, eli et itsekään halunnut jatkaa moista ja siihen oli varmasti hyvä syy. Ehkä halusit suojella aivoterveyttäsi.

Vierailija
72/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

millaista se työ, jossa ehtii ja "pitää" höpöttää työkavereiden kanssa? Työ ei taida keskittymistä vaatia? 

Asiakastyö, jossa täytyy ratkoa erilaisia tilanteita ja ongelmia. Työkavereilta kysytään neuvoa puolin ja toisin jatkuvasti. Esimerkiksi viime viikolla mulla tuli vastaan kaksi ongelmaa, joita ei ollut meidän kokeneemmlllakaan työntekijöillä kokemuksia. Niitä sitten pohditaan että mitä nyt pitää tehdä.

Aivan. Kuulostaakin ihan erilaiselta kuin minun työ. Siitä ei tulisi eikä tule mitään, jos tulee jatkuvia keskeytyksiä. Onneksi valtaosa on itseohjautuvia ja oma-aloitteisia. 

Vierailija
73/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiin luin tutkimuksesta, jonka mukaan etätyö lisää ihmisten onnellisuutta.

Vierailija
74/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua hämmentää tässä keskustelussa muutama asia. Eikö teillä ole työpaikan ulkopuolisia ihmissuhteita? Ja toisekseen, mitä te siellä työpaikalla teette tai millaista se työ, jossa ehtii ja "pitää" höpöttää työkavereiden kanssa? Työ ei taida keskittymistä vaatia? 

Nykyään kaikki on mennyt sellaiseksi että viettävät vapaa-aikaa vain oman perheen kanssa. Ehkä kerran vuodessa on joku semi-pakollinen kaverireissu.

Erikoista. Olen ihan nelikymppinen nainen ja pidän yhteyttä ystäviini jollain tavalla jopa päivittäin. Sama miehellä. Surullista, jos työpaikalla on perheen lisäksi ainoat ihmissuhteet, mutta tässä tulisi muistaa, että se on hirvittävän kuormittavaa niille, jotka haluaa tehdä töitä, jos yksinäiset olettaa, että kollegat on siellä heidän viihdyttämistään varten. 

Vierailija
75/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen superintrovertti, mutta allekirjoitan tämän. Välillä on pakko mennä töihin ja vaikka se imee mehut, kyllä siitä silti jotain saakin. Tarvitsen ehkä välillä muitakin ihmiskontakteja kuin pelkän puolisoni. 

Eikö sinullakaan ole ystäviä? :(

Vierailija
76/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että työkavereiden kanssa vietetään taukoja ja puhutaan myös omista asioista, on aivoillemme tärkeää, Huotilainen kertoo

Miksi puhuisin omista asioista työkavereilleni? Sitä varten on hyvät ystävät. 

Vierailija
77/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteleeko tutkija, ettei etätyöläinen tapaa koskaan muita ihmisiä?

Jos lukee esim. av:ta, tulee kyllä sellainen kuva. Täällä on paljon eristäytyneitä ihmisiä, jotka julistvat olevansa etätöissä ja erakoita. No tutkija ei tietenkään varsinaisesti heistä puhu, mutta näistä huomaa että liika eristäytyminen ei tee hyvää. Itsekin olen introvertti, mutta huolehdin siitä, etten kokonaan mökkiydy.

Vierailija
78/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä te olette alalla jossa vihaatte työkavereitanne noin paljon?

Oliskohan niin, että te olette niitä joita muut vihaavat?

Tykkään työstäni. Ihan vapaasti minua saa vihata. Kuule ei kiinnosta paskan vertaa. 

Vierailija
79/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Justiin luin tutkimuksesta, jonka mukaan etätyö lisää ihmisten onnellisuutta.

Etätyö kyllä, se että se on mahdollista. 100 % etätyötä ehkä ei ole riittävästi edes tutkittu.

Vierailija
80/154 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua taas väsyttää nyt kun pitää sosialisoida töissä. Se on kuormittavaa kun ei siellä varsinaisesti kavereita olla. Lisäksi aivan hirveä älämölö.

Plus lisäkuormitus kun ajatus koko ajan keskeytyy, kun joku tulee juttelemaan turhanpäiväisyyksiä. 

Paras on tehdä työpäivä mahdollisimman erillään muista ihmisistä. Sitten jaksaa viettää töiden jälkeen aikaa perheen ja ystävien kanssa. Plus työt tulee tehtyä tehokkaammin, kun ei ole niitä jatkuvia keskeytyksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi