Arvostettu aivotutkija: pitkäaikainen eristäytyminen vaikkapa etätöihin ole edes superintrovertille hyväksi
Kommentit (154)
Positiiviset ihmissuhteet työpaikalla voivat toki olla toki aivoterveydelle erittäinkin hyväksi, mutta kun työpaikalla voi olla niitä muunlaisiakin.
Jos kaikki jaksaminen menee negatiivisesta sosiaalisesta tilanteesta selviämiseen, tuo aiheuttaa aivoille aivan turhaa kuormitusta. Kyllä se jaksaminen tarvitaan töissä siihen itse työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi etätöistä ollaan luopumassa käytännössä kaikilla aloilla 👍
Kaikki työpaikkakiusaajat iloitsee.
Niinpä. Kannattaa tehdä kaikki ajattelu laumoissa. Laumatyöskentely on oleellisinta. Ei yksin kannata mitään tehdä. Kirjakin kannattaa työstää laumassa. Näin laatu paranee.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleeko tutkija, ettei etätyöläinen tapaa koskaan muita ihmisiä?
Tämä oli ensimmäinen oma ajatukseni myös. Olen introvertti ja etätyö mahdollistaa sen, että jaksan kaiken muun elämän töiden lisäksi. En tunne ketään, joka olisi vain etätöissä. Kaikilla on omat harrastukset, lasten harrastukset, perhe ja ystävät jne. Aika usein sitä tekee päivät töitä ja iltaisin näkee ihmisiä eri asioiden merkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Lukematta varsinaista juttua, allekirjoitan otsikon väitteen. Olen introvertti, yksin asuva sinkku ja olin pandemian aikaan etätöissä pitkiä aikoja. Pisin jakso oli vajaan vuoden. Käytin paljon ruokakauppojen kotiinkuljetuspalveluita, en käynyt juuri missään, enkä tavannut muutenkaan ketään. Ainoat ihmiskontaktit oli puhelimen ja teamsin välityksellä. Kyllä siinä alkoi superintrovertilläkin tuntua siltä, että tämä ei ole hyväksi mielenterveydelle.
Olitko pandemian alussa jo 70v? Vain vanhuksia kehotettiin pysymään kotona ja olemaan tapaamatta ketään. Muita kehotettiin välttämään isojen ( yli 10 henkeä ) porukoiden tapaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo parempi olla monitoimi.. avokonttorissa missä jatkuva meteli ja idootit pyörii ympärillä. Se tekee aivoille hyvää
Aivoille tekee hyvää, kun joutuu sopeutumaan ja selviämään. Jatkuva mukavuusalueella oleminen tylsistyttää.
Eli aina parempi mitä paskemmassa työympäristössä pääsee työskentelemään?
90-luvun koneet kaikille ja pimeään kellariin hommiin, jossa soitetaan 24/7 paskinta black metallia kuten Guantanamossa konsanaan. Lämpötilaksi vaikka 13 tai 32 astetta.
Aivoille tekee hyvää kun ei ole asiat liian hyvin!
Asia ei ole noin autistisen mustavalkoinen. Pitää olla sopivasti virikkeitä ja haasteita. Kotona käy helposti niin, että näin ei ole ja jämähtää mukavuusalueelle ja tulee mukavuudenhaluiseksi.
Mielummin otan virikkeet ja haasteet töissä ihan sen itse työtehtäväni ja työnkuvani parista.
EN pidä mielekkäänä virikkeenä ja haasteena sitä että pitää 8h päivästä pyrkiä blokkaamaan ympärillä pyörivä sirkus mielestään, jotta voisi keskittyä itse työn tekoon.
Tai sitä että harhailen kuin orpo piru etsimässä työpistettä JOKA PÄIVÄ.
Tai että sitten kun työpiste vihdoin löytyy, siellä on työvälineet 7/10 ja samalla tiedän että kotitoimistolla olisi 10/10 käyttövalmiina.
Sinulla on minusta pahasti mennyt virikkeet ja työtä merkittävästi haittaavat vitutuksenaiheet sekaisin. Vähän sama kuin sanoisi että kannattaa taittaa reissu autolla jossa on neliskulmaiset pyörät, koska tavallisilla homma sujuisi liian hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo parempi olla monitoimi.. avokonttorissa missä jatkuva meteli ja idootit pyörii ympärillä. Se tekee aivoille hyvää
Aivoille tekee hyvää, kun joutuu sopeutumaan ja selviämään. Jatkuva mukavuusalueella oleminen tylsistyttää.
Eli konttorilla oleminen on hyväksi ihmisille, joiden työ ei sisällä aivoja haastavia elementtejä. Jos on haastava työ, jossa muutenkin joutuu mukavuusalueelta pois ihan tarpeeksi, ei kannata ottaa lisäristiksi työkavereiden aiheuttamaa sopeutumista ja selviämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli aina parempi mitä paskemmassa työympäristössä pääsee työskentelemään?
90-luvun koneet kaikille ja pimeään kellariin hommiin, jossa soitetaan 24/7 paskinta black metallia kuten Guantanamossa konsanaan. Lämpötiöaksi vaikka 13 tai 32 astetta.
Aivoille tekee hyvää kun ei ole asiat liian hyvin!
Asia ei ole noin autistisen mustavalkoinen. Pitää olla sopivasti virikkeitä ja haasteita. Kotona käy helposti niin, että näin ei ole ja jämähtää mukavuusalueelle ja tul
Jaa, sinullako noin. Meillä muilla on monilla oikeasti haastava työ, joka itsessään varmistaa, että jämähtämään ei pääse. Ei paljon kiinnostele järjestää lisäksi sinun kaltaisilesi mukavustujille niitä sopivia virikkeitä toimistolla.
Kun en eristäydy, mulla on töiden ulkopuolella YSTÄVIÄ ja ELÄMÄ. Teen töitä elääkseni, en elä tehdäkseni töitä.
Vierailija kirjoitti:
Lukematta varsinaista juttua, allekirjoitan otsikon väitteen. Olen introvertti, yksin asuva sinkku ja olin pandemian aikaan etätöissä pitkiä aikoja. Pisin jakso oli vajaan vuoden. Käytin paljon ruokakauppojen kotiinkuljetuspalveluita, en käynyt juuri missään, enkä tavannut muutenkaan ketään. Ainoat ihmiskontaktit oli puhelimen ja teamsin välityksellä. Kyllä siinä alkoi superintrovertilläkin tuntua siltä, että tämä ei ole hyväksi mielenterveydelle.
Meillä taas korona-aika muistutti avokonttorissa työskentelyä, kun koko perhe oli kotona ja kukin polotti omiin kuulokkeisiinsa työ- ja kouluasioita. Harrastukseni pyörivät ihan kuten ennenkin ja korona-aika olikin ihan sosiaalista hurlumheitä.
Nyt saan olla etätöissä yksin kotona, mikä on ihanaa. Työpäivän jälkeen suuntaan harrastuksiin, joissa tapaan monenlaisia tuttuja, ja viikonloppuisin vietän aikaa mieheni, ystävieni ja aikuisten lasteni kanssa. Tässä yhtälössä ei ole mitään vapaata tilaa työkavereiden kanssa juttelulle, näin on aivan hyvä.
Avokonttorissa työskentely vaatii yhteisiä pelisääntöjä koko työyhteisöltä. Meillä on erikseen hiljaiset tilat, joissa saa työskennellä rauhassa + puheelle vapaa tila, jossa voi tehdä töitä esim. yhdessä kollegan kanssa (teemme asiakastyötä, jossa melkein päivittäin tarvit jonkun kollegan apua eteenpäin päästäksesi). Ja tätä rajaa kunnioitetaan. Jos et halua tulla häirityksi, niin Teamsiin vain älä häiritse-tila, jolloin kollegat eivät tule sinua keskeyttelemään. Työpisteet on varustettu kaikki tarpeellisilla työvälineillä. Meillä voi myös valita itse milloin töitä tehdään toimistolla ja milloin etänä, työtehtävistä riippuen. Käyn itse viikottain toimistolla, mielestäni työkavereita on mukava edes joskus nähdä livenä. Käymme yhdessä lounaalla ja silloin ei puhuta työasioista. Työkavereiden kanssa ei tarvitse olla parhaita ystäviä, mutta kaikkien kanssa pitää tulla toimeen. Näitä kommentteja lukiessani huomaan olevani itse asiassa aika onnellisessa asemassa.
- Tyytyväinen hybridityöskentelijä -
Vierailija kirjoitti:
Onneksi etätöistä ollaan luopumassa käytännössä kaikilla aloilla 👍
Siispä en tule menemään töihin.
Osatyökykyinen pitkäaikaissairas
Konttorin ongelmia:
Ei omaa työpistettä
Työpäivään menee 2,5h enemmän aikaa
Meteli
Muiden auttamisen velvollisuus
Muut kuulevat jokaisen lauseesi, samoin sinä heidän
Huonot ja mieluisat lounaat
Et jaksa nähdä omia ihmisiä, kun pitää kuluttaa sosiaalinen kiintiö puolirandomien kanssa
Näyttösi ohi kulkee vähän väliä joku
Pitää raahata mukaan oma hiiri yms, kun ne on aina viety. Jos unohdat hiiren, etsit sellaista ekat 15 min..
Sosialisointi työpaikan persereikien kanssa
Kyllä kavereita, perhettä ja sukulaisia voi nähdä ihan ilmaiseksi. Luonnossa liikkuminen tarjoaa hyviä virikkeitä aivoille. Ilman rahaa voi mennä vaikka kirjastoon, erittäin hyväksi aivoille.
t. toinen työtön