Moni saa perinnön liian myöhään
Eläkeläisillä on keskimäärin paljon varallisuutta. Nyt heidän lapsensa kasvattavat omia lapsiaan pätkätöiden ja hallituksen leikkausten keskellä ahdistavassa epävarmuudessa. Perheet kärsivät. Perintö tulee paljon myöhemmin.
Miksi nämä eläkeläiset eivät auta lapsiaan nyt?
(Ja kyllä tiedän että kaikilla ei sitä varallisuutta ole mutta miksi ne eivät auta jotka pystyvät)
Kommentit (207)
Kärsiköön loppuelämänsä itsekkäästä päätöksestään. Omista rahoista voi nauttia vain, jos ei ole omia lapsia.
Voi myös opettaa ne lapsensa ottamaan itse vastuuta elämästään niin että he pystyvät ihan itse elättämään itsensä. Sinun kohdallasi tämä tavoite on tainnut jäädä saavuttamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokaisen pitäisi oma varallisuutensa itse hankkia, perintö on sitten bonus siihen päälle.
Entä jos yrittää eikä onnistu? Tulee yt-neuvottelut tai avioero tai joku sairaus? Ja omat vanhemmat eivät auta.
Se on ihan sinun ongelmasi eikä vanhempiesi. Voihan heitä tietysti harmittaa että ovat onnistuneet kasvattamaan luuserin.
No, se vanhuuskin on vanhuksen oma ongelma, ei lasten. Mutta onhan sitten varaa ostaa niitä palveluja ylhäisessä yksinäisyydessä.
Sekö sen vanhuksen yksinäisyyteen tuomitsee, jos ei elätä aikuista lastaan? Kylläpä on itsekäs lapsi.
Auttaminen on vastavuoroista. Ei liene sinulle tuttu sana?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minä ja monet muut antaa perintönsä mennä suoraan omille lapsileen eli vanhempien lapsenlapsille. Lapsenlapsilla on ikänsä takia paljon enemmän sille rahalle käyttöä! Kun vanhemmat kuoleee, niin keskimäärin ihminen on 50+ ja omat lapset jo muuttaneet pois kotoa, asuntolainat maksettu, hyvät palkat jne. Ja omat lapset ovat vasta itsenäistymässä ja hankkimassa kotia, työuransa alussa jne. He tarvitsevat sitä rahaa. Kun lapsenlapsia on useampi, niin perintöverotkin tulee optimoitua, ei makseta kaksi kertaa perintöveroa ja jokaisella on osuus, josta ei mene edes perintöveroa. Eli yksi sukupolvi kannattaa skipata!
Ehkä kuplassasi, mutta ikävä kyllä nykymenolla tulevilla 50+ ei ole mitään noista.
Jaa, kyllä meillä molempien vanhemmat ovat antaneet ennakkoperintöä.
Vanhempieni rahat ei kuulu minulle. He elättivåt minua lukion loppuun, se riittää taloudelliselta puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Kärsiköön loppuelämänsä itsekkäästä päätöksestään. Omista rahoista voi nauttia vain, jos ei ole omia lapsia.
Voi myös opettaa ne lapsensa ottamaan itse vastuuta elämästään niin että he pystyvät ihan itse elättämään itsensä. Sinun kohdallasi tämä tavoite on tainnut jäädä saavuttamatta.
Tienaan tosi hyvin, mutta en pidä itsekkäistä vanhemmista, jotka ajattelevat vain itseään eikä sitä, joka tänne pitää syntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myös opettaa ne lapsensa ottamaan itse vastuuta elämästään niin että he pystyvät ihan itse elättämään itsensä. Sinun kohdallasi tämä tavoite on tainnut jäädä saavuttamatta.Tienaan tosi hyvin, mutta en pidä itsekkäistä vanhemmista, jotka ajattelevat vain itseään eikä sitä, joka tänne pitää syntyä.
Eikös se nyt vasta ole itsekästä kärkkyä vanhempiesi rahoja vaikka ei olisi niihin edes mitään tarvetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myös opettaa ne lapsensa ottamaan itse vastuuta elämästään niin että he pystyvät ihan itse elättämään itsensä. Sinun kohdallasi tämä tavoite on tainnut jäädä saavuttamatta.Tienaan tosi hyvin, mutta en pidä itsekkäistä vanhemmista, jotka ajattelevat vain itseään eikä sitä, joka tänne pitää syntyä.
Eikös se nyt vasta ole itsekästä kärkkyä vanhempiesi rahoja vaikka ei olisi niihin edes mitään tarvetta?
No ei heillä mitään rahaa edes ole. Itsellä on jo varallisuutta, mutta senttiäkään en aio vanhempia auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit, hoivapalvelut, kuljetukset, asuminen,, lainat... Talon tai osakkeen arvo pudonnut, riitoja... Moni saa tyhjän.
Jos vanhemmat elää pitkän elämän, ja joutuu käyttämään hoitopalveluja, ne perinnöt on kupattu jo tyhjäksi niiden palvelujen hinnoilla. No enpä minä ole saamassa muutenkaan mitään perintöjä kuin max muutamien tonnin arvosta, joten aivan se ja sama minun tapauksessa. Ja nyt alkaa näyttämään siltä että minun lapsille koittaa sama kohtalo. Työt loppui just, uutta työtä ei näköpiirissä, ja asuntovelkaa on kutakuinkin saman verran kuin mitä tästä asunnosta saa myydessä. Että sillein.
Sitten vuosia hoitolaitoksessa johon sitten omaisuus sitten hupenee tehokkaasti jos on sitten iso eläke.
Fiksut varakkaat antavat 3v välein ennakkoperintö, pienentyy perintöverokin. Nuorena tarvii kuitenkin enemmän arkeen rahaa. T : Pihin äidin, joka nyt tarvii kaiken avun, tytär.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minä ja monet muut antaa perintönsä mennä suoraan omille lapsileen eli vanhempien lapsenlapsille. Lapsenlapsilla on ikänsä takia paljon enemmän sille rahalle käyttöä! Kun vanhemmat kuoleee, niin keskimäärin ihminen on 50+ ja omat lapset jo muuttaneet pois kotoa, asuntolainat maksettu, hyvät palkat jne. Ja omat lapset ovat vasta itsenäistymässä ja hankkimassa kotia, työuransa alussa jne. He tarvitsevat sitä rahaa. Kun lapsenlapsia on useampi, niin perintöverotkin tulee optimoitua, ei makseta kaksi kertaa perintöveroa ja jokaisella on osuus, josta ei mene edes perintöveroa. Eli yksi sukupolvi kannattaa skipata!
Järkevästi ajateltu👍
Me ainakin siskoni kanssa perimme ensin kun sen aika koittaa ja sitten meidät perivät lapsemme. Aion antaa ennakkoperintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit, hoivapalvelut, kuljetukset, asuminen,, lainat... Talon tai osakkeen arvo pudonnut, riitoja... Moni saa tyhjän.
Jos vanhemmat elää pitkän elämän, ja joutuu käyttämään hoitopalveluja, ne perinnöt on kupattu jo tyhjäksi niiden palvelujen hinnoilla. No enpä minä ole saamassa muutenkaan mitään perintöjä kuin max muutamien tonnin arvosta, joten aivan se ja sama minun tapauksessa. Ja nyt alkaa näyttämään siltä että minun lapsille koittaa sama kohtalo. Työt loppui just, uutta työtä ei näköpiirissä, ja asuntovelkaa on kutakuinkin saman verran kuin mitä tästä asunnosta saa myydessä. Että sillein.
Mulla on sijoitusvakuutus, vaikka olen pienituloinen. Lapset on edunsaajina. Se sisältää henkivakuutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kuplassasi, mutta ikävä kyllä nykymenolla tulevilla 50+ ei ole mitään noista.
Joskus 20-30 vuoden päästä ei ole viisikymppisillä lapsia siis? No, ei varmaan perintörahojakaan tarvitse edes sitä kuin me, kun ovat vielä nykyisiäkin viisikymppisiä paremmassa taloudellisessa tilanteessa, kun lapsia ei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä eläkeläiset eivät ole tehneet sen takia töitä että elättäisivät lapsensa loppuelämän.
Auttaminen ja elättäminen ovat kaksi eri asiaa.
Monet joutuvat tekemään molempia.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kyllä meillä molempien vanhemmat ovat antaneet ennakkoperintöä.
Mitäs alapeukuttamista tässä on? Meilläkin saatiin anopilta 100 000 ennakkoperintöä lahjana. Ja siitä maksettiin lahjavero. Oli järkevää tehdä noin.
Mitä niitä varoja makuuttamaan tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että väärä siittiö osui maaliin, kun sinä sait alkusi. Olisi voinut tulla joku mukava ja empaattinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla. Kannattaisiko myydä asunto ja päästä velattomaksi? Saat ehkä asumistukea vuokra-asuntoon, kun ansiosidonnainen on loppunut. Lamavuosina monet menettivät työnsä ja asunnon ja heille jäi iso asuntovelka, kun asunto oli pakko myydä hinnalla, joka oli jopa 40 % ostohintaa pienempi. Kaiken kukkuraksi he joutuivat maksamaan vuokraa uudesta asunnostakin.
On, huomattavasti pienemmällä prosentilla, pienemmälle porukalle ja pienempiä eläkkeitä.