Jos onnistut saamaan töitä saako sinua häiritä työajan jälkeen työasioilla? Tai jäätkö hoitamaan tärkeän asian vaikka kello onnyli 16?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
meillä työpäivä päättyy klo 16, mutta olen kotona klo 14.00
T: Valtion virkamies.
Mitäs kummaa tässä? Mun työaika on 8-16 ja mä olen kotona koko sen ajan. Tai jos on pakko käydä toimistolla (ehkä kerran kuussa) käyn hoitamassa siellä sen pakollisen ja tulen takas kotiin jatkamaan töitä. Liukumat on meilläkin olemassa niin ei ole mitään ongelmaa tehdä töitä vaikka kuuteen, ja sitten pitää tunnit pois. Ens viikolla onkin kokonainen päivä saldovapaata.
Vierailija kirjoitti:
Kun laitan läppärin kiinni, niin minuun ei voi enää ottaa yhteyttä.
Muhun VOI ottaa yhteyttä, mutta kukaan ei ota. Eikä kukaan edes oleta että vastattaisiin puhelimeen sen jälkeen kun on työt lopettanut. Toki meillä nuo pankkien aikataulutkin vaikuttaa. Turhaa tehdä maksuja iltapäivästä kun ei ne välttämättä enää liiku minnekään kuitenkaan.
En vastaa amerikkalaisten asiakkaitteni soittoihin keskellä yötä. Olen kertonut, että työaikani on 09:00 - 17:00 SUOMEN AIKAA!
Oma työaika 6-18 välillä, aamulla 6-10 välillä tullaan töihin ja iltapäivällä 14-18 välillä lähdetään töistä. Lisäksi päivään pitää sisältyä tunnin palkaton eli työajaksilukematon ruokatauko. Viikossa tehdään keskimäärin 40h.
Yleensä itsellä on seuraava aikataulu:
ma: 10-17.30, ruokatunnilla 13-14
ti,ke,to 6.30-16.30, ruokatunnilla 11-12
pe 6.30-14, ruokatunnilla 11-12
Näin hyödyn siitä, että olen töissä ma mahdollisimman myöhään eli lopusta viikonloppu jatkuu mahdollisimman pitkään ja toisaalta perjantaina viikonloppu alkaa mahdollisimman aikaisin. Tuo ti-to rytmi perustuu siihen, että olen mahdollisuuksien mukaan ennen 7 tulijoita ja toisaalta 16 lähtevien jälkeen paikalla. Jos joku työ on mielellään saatava valmiiksi tänään, joustan ja otan toisena päivänä takaisin. Jos lähdön aikoihin taas jotain ei akuuttia on kesken, jää sen tekeminen huomiseksi/maanantaiksi.
Välillä pitää hoitaa työasioita myös työajan ulkopuolella.
En tietenkään tee töitä palkatta.
Ei saa häiritä työasioissa, mutta toisinaan olen jäänyt tekemään jotain klo 16:n jälkeen nimenomaan siksi, että silloin minua ei enää häiritä vaan saan tehdä sen työn rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä maksetaan joka kuukausi ylimääräistä 2 tuntia, jotka on tarkoitus käyttää sekalaiseen työhön liittyvään vapaa-ajalla. Joskus joutuu soittamaan asiakkaalle tai vastaamaan puhelimeen varsinaisen työajan ulkopuolella.
Ylitöistä maksetaan erikseen. Työt on tehtävä loppuun vaikkei työaika riittäisi, jos ei ole muita kelle niitä jättää.
Eli joka kuukausi teette 2h ylimääräistä työtä, josta ette saa prosenttitunteja.
Ihan hiton paska diili, vaikka saitkin järjestelyn kuullostamaan jotenkin hienolta, ikäänkuin se olisi työntekijälle joku bonus.
On taas asenteellinen aloitus. Työaikoja on muitakin kuin konttorirottien (=vaativa asijantuntijatyö) 8-16.
Riippuu kuka soittaa. Puhelimeni on tosin muutenkin usein äänettömällä tai jossain muualla kuin lähistöllä joten vastaaminen on muutenkin satunnaista.
Vierailija kirjoitti:
Tiedetään ja puhelinaika on ti 10-12
No esim. viikko sitten lauantaina oli sovittu vapaapäivä. Pomo soitti 9.15 ja kysyi pääsisinkö tulemaan heti? Vastasin että pääsen, mutta vasta kolmen tunnin päästä. Pomo kertoi soittavansa muille.
Seuraavana maanantaina pyysi klo 17.30 voinko jäädä vielä ylitöihin, oltiin jo oltu ylitöissä siis klo 15.30 jälkeen. Vastasin että voin. Olin töissä 7-23.00. Muut päivät tuolla viikolla 7-19.00.
Konttorikohelot voivat kuvitella vapaa-ajan olevan pyhää, jossa kukaan ei saa häiritä. No aika monella alalla on toisin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedetään ja puhelinaika on ti 10-12
Josta 1h ei vastata ruokatunnin vuoksi.
Ei saa häiritä ja hanskat tippuvat kädestä sekunnilleen.
Vain harva on niin tärkeä, että pitäisi jäädä ylitöihin. Edes sotealalla.
Menkää hautausmaalle katsomaan menestyneitä ja korvaamattomia ihmisiä.
Joo, mä voin viettää sun kanssa kahvitaukoa, syödä pullaa ja jutella niitä näitä, mutta SE MAKSAA. 15 minuuttia, niin juttelen niitä näitä, hinta 10 000 e per 15 min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työaika on virallisesti 7-15.30
Mutta käytännössä kun vien lapset aamulla hoitoon, olen työpaikalla 7.20 ja monesti lopettelen siinä 14-14.30 nurkilla.
Toisaalta, monesti hoidan työasioita myös iltaisin ja viikonloppuisin, koen että näin se menee aika tasan.
T. Insinööri
Juu, näin minäkin kuvittelin, mutta sitten iski työpaikkakyylääjä ja kertoi johdolle, ettei tuon tunnit täyty.
Työpuheluista ja sähköposteista näkee päivämäärät ja kellonajat, niistä on helppo todentaa tuntimääriä jos kohdalle osuu joku ylikyyläävä mulkku.
On noita omalle kohdallenikin sattunut, yleensä ovat joitain pari vuotta alalla olleita nuoria, jotka kuvittelevat olevansa kovan luokan ammattilaisia. Yrittävät nuolla esimiehen persettä kyttäämällä muita ja vasikoimalla toisten liikkeistä.
Reppanat eivät vaan ymmärrä sitä, että oikean ammattilaisen oikealla hetkellä tehty yksi käynti asiakkaan luona, yksi puhelu tai yksi sähköpostiviesti voi olla panokseltaan firmalle huomattavasti arvokkaampi kuin tavallisen tötöilijän koko päivän tärkeily konttorilla tabletti kainalossa.
Esimerkkinä tästä oli viime viikolla asiakkaalle sähköpostitse lähettämäni skitsi yhden työvaiheen suunnittelusta. Käytin siihen 10min aikaa, tuloksena asiakas tilasi siltä istumalta 25k€ lisätyön.
T. Insinööri
Voin jäädä, kunhan ylitöistä maksetaan asianmukainen korvaus.
Teen ohjelmointityötä. Periaatteessa työaika on 9-17. Käytännössä olen tavoitettavissa 24/7. Ja yleensä teenkin iltaisin töitä. Ja keskellä päivää saatan käydä vaikka lenkillä. Joustoa ja vastuuta molempiin suuntiin.
Ei saa soitella työajan ulkopuolella, mutta jos sattuu tulemaan vaikka joku purettava toimitus työajan lopussa, jään sen hoitamaan. Ei sitä sinne rekkaankaan voi jättää.
Juu, näin minäkin kuvittelin, mutta sitten iski työpaikkakyylääjä ja kertoi johdolle, ettei tuon tunnit täyty.