Ylisukupolvinen köyhyys ja opintolaina
Opiskelen korkeakoulussa alalle, jossa on 3000e/kk bruttopalkka. Meillä on ylisukupolvista köyhyyttä suvussa ja koko elämäni olen ollut köyhä tai pienituloinen. Yritän päästä pois siitä asetelmasta ja päästä keskituloiseksi. Tuntuu niin mahdottomalta päästä siihen tavoitteeseen kun joutuu ottamaan isot määrät opintolainaa (en ole saanut töitä koulun ohelle, haen taas uudestaan ensi viikolla) ja ikinä ei pääse oikeasti säästämään. Olen myös huono siinä, että en kuukaudessa kävisi kertaakaan kiinalaisessa tai opiskelijatapahtumassa kun muut menevät. Tuntuu vaan niin mahdottomalta nousta tästä köyhyydestä. Ystävilläni vanhemmat edelleen maksavat asumisesta laskuja ja vievät heitä reissuihin, ei meillä noin. Enkä tarkoita valittaa. Tuntuu vaan niin vaikealta ja tänne sen nyt vuodatin. Kiitos.
Kommentit (29)
Minä opiskelin alalle, jossa keskipalkka oli vain kaksi ja puoli tonnia kuussa. Ja koska se oli keskipalkka, en tietenkään valmistuttuani saanut sitäkään. Silti otin opintolainaa ja silti maksoin sen pois kaksi kertaa normaaliaikataulua nopeammin. Ja sen jälkeen säästin ja sijoitin ja nyt en ole köyhä.
minä en tosin kyllä käynyt kiinalaisissa. Opiskelijabileissä kävin, mutten juonut siellä joten rahaa ei juuri kulunut. Yritäkuoyenkin löyt töitä mahdollisimman läheltä omaa alaa, se auttaa tulevaisuudessa
Opintolainan saa korkoineen kokonaan anteeksi, jos elämässä kaikki ei mene hyvin ja luottotiedot pysyy. Itse sain anteeksi 16000e.
Sinun pitäisi kääntyä Herran puoleen ongelmissasi, niin itse aiheutettu kirous lakkaisi ja kierre katkeaisi. Ne kestävät aina 3. ja 4. polveen ja alkavat sitten jumalattomuuden johdosta aina uudelleen alusta.
Rasittava nilittävä luuseri sinä olet. Ylisukupolvinen on köyhyys vasemmiston keinoja oikeuttaa yritteliäisyyden puute ja laiskuus.
Sinulla on korkeakoulututkinto? Miksi et ala palkkatyön ohessa tarjoamaan palveluita? Tutor-opettaja koululaisille, koirien ulkoiluttaja, vanhusten ulkoiluttaja, ruohonleikkaaja..tai voisit vaikka myydä osaamistasi?
Tsemppiä aloittajalle! Itse olin lähisuvun ensimmäinen pitemmälle opiskellut. En saanut heti oman alan töitä, joten tein hanttihommia opiskelujen jälkeen. Tästä tuli nälvimistä sukulaisilta. Mutta nyt on oman alan vakipaikka.
Tuntuu edelleen oudolta suhtautua rahaan niin että sitä on, kun koko lapsuuden ja nuoruuden opin elämään reilusti köyhyysrajan alapuolella. Opettelen edelleen. Koitan harjoitella sijoittamista ja sitä ettei raha polttaisi pussissa, sitä ei tarvi heti kuluttaa.
Tsemppiä! Älä pelkää lainaa! Kannattaa lukaista Esa Juntusen Vaurastu viisaasti, siitä saa hyviä neuvoja. Opiskelijana ei tartte olla käymättä kiinalaisessa tai opiskelijabileissä, mutta kannattaa kuitenkin fiksusti hoitaa raha-asiat ja ainakin itselle samoista lähtökohdista olevalla olisi ollut paljon hyötyä tuosta kirjasta.
Opiskelijariennoissa sentään hoidat mentaalipuoltasi ja verkostoidutaan tulevaisuuden varalle. Opintolainasta kyllä selviää. Pääasia on se, että opiskelet tutkinnon ja sitten pidät kiinni lainanmaksusuunnitelmastasi.
Vierailija kirjoitti:
Rasittava nilittävä luuseri sinä olet. Ylisukupolvinen on köyhyys vasemmiston keinoja oikeuttaa yritteliäisyyden puute ja laiskuus.
Sinulla on korkeakoulututkinto? Miksi et ala palkkatyön ohessa tarjoamaan palveluita? Tutor-opettaja koululaisille, koirien ulkoiluttaja, vanhusten ulkoiluttaja, ruohonleikkaaja..tai voisit vaikka myydä osaamistasi?
Ap kirjoitti opiskelevansa yliopistossa, ei että hänellä vielä olisi tutkintoa.
Ettei vaan olisi kyseessä ylisukupolviset reppanat?
Tsemppiä, älä lannistu! Laina on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin opiskelematta jättäminen. Ja hyvä, että käyt myös välillä ulkona. Taloudelliselta takamatkalta ponnistaminen ei ole helppoa mutta ei mahdotonta. (Suosittelen lukemaan Katriina Järvisen ja Laura Kolben Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa. Itselle se oli silmiäavaava oman sukutaustan vaikutuksen ymmärtämiseen.)
Mulla on reiluksi vuodeksi jäljellä opintolainan lyhennyksiä. Melko hitaasti olen maksanut pois. Ajattelen nuorta itseäni, kun lähetän hänelle rahaa kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijariennoissa sentään hoidat mentaalipuoltasi ja verkostoidutaan tulevaisuuden varalle. Opintolainasta kyllä selviää. Pääasia on se, että opiskelet tutkinnon ja sitten pidät kiinni lainanmaksusuunnitelmastasi.
Tulevaisuuden varalle verkostoitumisesta ole kaikilla aloilla mitään merkitystä. Ei varsinkaan oman ikäluokan kanssa vaan paljon enemmän merkitsee työnantajiin tutustuminen.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitäisi kääntyä Herran puoleen ongelmissasi, niin itse aiheutettu kirous lakkaisi ja kierre katkeaisi. Ne kestävät aina 3. ja 4. polveen ja alkavat sitten jumalattomuuden johdosta aina uudelleen alusta.
Kummallinen se Herra, kun ei pelasta viattomia ihmisiä sodilta, ei lopeta köyhyyttä ja kurjuutta, ei paranna sairaita, ei rankaise pahan tekijöitä ja antaa ahneiden ahnehtia ja sitten vielä jakelee anteeksantoja pahojakin syntejä tehneille.
Siivoojan ja työttömän isän lapsena voin kertoa että ylisukupolvinen köyhyys on totta.
Opiskelin yliopistossa, mutta ne vuodet olivat hirveitä, köyhyys, väsymys pätkätöistä ja kaikki vaikutti tulotasoon. Lisäksi sairastuin tulehdukselliseen autoimmuunisairauteen.
Mitään tukea ei vanhemmilta saanut.
Lopulta töihin, mutta sitten yt:t ja koko osasto ulos. Ja nyt ei saa edes asuntolainaa. Vuokralla ollaan ja työttömänä. Vuokra kallis, mutta kaupungissa edes jokin toive saada töitä.
Köyhyys köyhyys köyhyys, samaa rataa.
En edes juo, en polta, en käy missään en harrasta mitään. En käy kauneushoidoissa, en sisuta, en juokse kampaajalla. Silti jatkuvaa kituuttamista.
Tuntuu väärältä, mutta ehkä se vain huonoa karmaa, kohtaloa että köyhä ollaan ikuisesti. Ikääkin jo yli 40.
Harmi, että olet joutunut ottamaan opintolainaa. Sitä kannattaa välttää viimeiseen saakka, vaikka muut ihmiset tietysti aina kehottavati sitä ottamaan, kun se on niin halpakorkoista jne. He eivät kuitenkaan sinua auta lainaa takaisin maksamaan, vaan sitten tulee uudet näsäviisastelut jos et saakaan töitä.
Minä synnyin perheeseen, jossa oli monta lasta ja vanhemmat koulutettuja. Hekin olivat aikoinaan ottaneet opintolainaa ja suosittivat sitä meille lapsillekin, kun yksi toisemme jälkeen muutimme pois kotoa opiskelemaan. Vanhemmat itse eivät pystyneet auttamaan taloudellisesti mitenkään, koska heillä oli opintolainat ja asuntolainat ja elämä aina kädestä suuhun elämistä.
No, otin nuorena opintolainaa, ja eihän siinä hyvin käynyt. Olen ollut joko pienipalkkaisissa vakitöissä ja paremminpalkatuissa pätkissä koko ikäni, ja vielä nyt viisikymppisenäkin on viimeiset erät opintolainaa maksamatta. Omaa asuntoa en ole saanut ostettua, kun emme aikoinaan heti miehen kanssa nuorena ostaneet. Eron jälkeen yksinhuoltajana pankki ei myöntänyt opintolainaa, vaikka silloin olin vakitöissä ja pystyin kuitenkin melko suurta vuokraa maksamaan ihan omasta palkastani.
Joten: jos pystyt minään vuonna olemaan nostamatta lainaa, niin älä nosta vaikka kuinka tekisi mieli saada vähän väljyyttä arjen kitkutukseen. Heti jos pääset töihin, maksa lainaa mahdollisimman paljon takaisin. Minä tein sen virheen, että halusin elääkin, kun viimein palkkaa sain. Vein lapsia kesälomareissuille ja ostin pleikkarin ja maksoin harrastuksia jne. Niinpä lyhensin minimit ja tuossa se saakelin laina nyt edelleen rasittaa elämääni. Työttömyysjaksojen aikana maksusuunnitelmaa on aina muutettu, eli erät ovat lykkääntyneet tulevaisuuteen. Nyt kun viisikymppisenä on joutunut työttömäksi ja etuuksista on leikattu, on laina tuhoisa. En ensi kuun lyhennyksestä enää selviä, vaikka enää kaksi maksuerää olisi jäljellä! Keltään en uskalla lainatakaan, koska tuskin pystyisin maksamaan takaisin. Töitä on vaikea nuorempienkin saada, joten tuskin minäkään nyt ihan pian uusia töitä löydän.
Sinulla on 30 vuotta aikaa maksaa sitä lainaa jos valtio kuittaa noin puolet.
Tein opiskeluaikana niin paljon töitä välillä kolmeakin etten koskaan saanut edes opintotukea.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla on tosiaan vuosikymmeniä aikaa nousta tuosta surkeudestaan. Ensimmäinen askel on lopettaa se uhriutuminen. Olet tuleva hyväosainen! Pää pystyyn ettei kruunu tipu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalla on tosiaan vuosikymmeniä aikaa nousta tuosta surkeudestaan. Ensimmäinen askel on lopettaa se uhriutuminen. Olet tuleva hyväosainen! Pää pystyyn ettei kruunu tipu!
Nykyinen asenne tuntuu olevan, että ihmisiä kohdellaan väärin kehdosta hautaan.
Oletko huomioinut opintolainahyvityksen? Se on ns. "ilmaista rahaa" jos valmistut. Eli periaatteessa voit nostaa lainan ja maksaa sen heti valmistuttuasi takaisin, ja käyttää vain tuon opintolainahyvityksen elämiseesi.
Minä tein opintojen ohella varhaisjakelua ja kaupan kassaa iltatöinä. Ei niitä kovin montaa tarvitse viikossa tehdä, 1-2 vuoroa, että saa riittävästi rahaa nuudeleihin. Eihän se mitään bile-elämää ole, mutta kuitenkin.