Ylisukupolvinen köyhyys ja opintolaina
Opiskelen korkeakoulussa alalle, jossa on 3000e/kk bruttopalkka. Meillä on ylisukupolvista köyhyyttä suvussa ja koko elämäni olen ollut köyhä tai pienituloinen. Yritän päästä pois siitä asetelmasta ja päästä keskituloiseksi. Tuntuu niin mahdottomalta päästä siihen tavoitteeseen kun joutuu ottamaan isot määrät opintolainaa (en ole saanut töitä koulun ohelle, haen taas uudestaan ensi viikolla) ja ikinä ei pääse oikeasti säästämään. Olen myös huono siinä, että en kuukaudessa kävisi kertaakaan kiinalaisessa tai opiskelijatapahtumassa kun muut menevät. Tuntuu vaan niin mahdottomalta nousta tästä köyhyydestä. Ystävilläni vanhemmat edelleen maksavat asumisesta laskuja ja vievät heitä reissuihin, ei meillä noin. Enkä tarkoita valittaa. Tuntuu vaan niin vaikealta ja tänne sen nyt vuodatin. Kiitos.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Suljit katkeruuttasi silmäsi koulutusinflaatiolta? Kun ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän ja enemmän koulutukset arvo laskee. Kilpailu työpaikoista on kovaa ja se laskee myös palkkoja.
Ja ne työpaikat saadaan vanhempien suhteilla.
Itse tunnistin ne elämän realiteetit jo parikymmpisenä, enkä lähtenyt rantelemaan mitään pilvilinnoja. Elämä on ihan kyllin hyvää.
- ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta, ei autoa, jne.
Vierailija kirjoitti:
Suljit katkeruuttasi silmäsi koulutusinflaatiolta? Kun ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän ja enemmän koulutukset arvo laskee. Kilpailu työpaikoista on kovaa ja se laskee myös palkkoja.
Amiksen käyneenä olen 10 vuotta edellä esim maisteri ystäviäni. Yksikin käy mielummin fattalla kun tekee paskaduuneja.
N32
Kaikki työpaikatkin menee kokkelipersujen sukulaisille ilman CV:tä, joten jää se lainakin maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amiksen käyneenä olen 10 vuotta edellä esim maisteri ystäviäni. Yksikin käy mielummin fattalla kun tekee paskaduuneja.
N32
Itsekin totesin ettei paska lakkaa koskaan kulkemasta ja kun se lakkaa tarvitaan meitä lvi-asentajia.
Juokse, juokse oravanpyörään kuolet, ei meistä kukaan selviä täältä hengissä kaikki ollaan kuolleen miehen kengissä.
Erikoinen defenssi, että työpaikat jaettaisiin sukulaisille. Ehkä jossain pikkupaikkakuntien pikkufirmoissa, joissa koulutuksella ja pätevyydellä ei ole niin väliä? Eihän suurin osa meistä edes työskentele samalla alalla kuin vanhempamme tai sukulaisemme.
Tuo ylisukupolvisen köyhyyden karistaminen ja luokkanousu ei tapahdu hetkessä. Se on hyvin pitkäjänteisen toiminnan tulos.
Itse olen pienituloisesta perheestä kotoisin. Asuimme maalla, auto oli 20 vuotta vanha, joka hajosi aina keskelle tietä. Ulkomailla emme käyneet ikinä, enkä ollut aikuisikään mennessä ikinä syönyt ravintolassa.
Nyt olen kouluttautunut, mutta rikkaudet eivät ole minullekaan vielä avautuneet. Meidän perhe ajaa 10 vuotta vanhalla autolla, ulkomailla emme ole ikinä käyneet, ja oikeat ravintolat ovat harvinaisuus. Pikaruokapaikoissa ja abc:llä käymme silloin tällöin.
Mutta minä ajattelen, että oman koulutukseni ansiosta olen osannut tukea omia lapsiani kouluttautumaan pitkälle. Meillä on myös laajat verkostot, jotka hyödyttävät lapsiamme saamaan hyvät harjoittelupaikat opintojensa aikana.
Oma kokemukseni siis on, että luokkanousu vie useamman sukupolven ajan. Toki se ei poista sitä, että joku voi onnistua nousussa nopeastikin, jos saa hyvän opiskelupaikan, saa hyvän työn ja omaa hyvät sosiaaliset kyvyt.
Toivon sinulle sinnikkyyttä ja realismia odotuksiin. Ja suosittelen, ettet vertaa itseäsi ja tilannettasi muihin, vaan vertaa itseäsi omaan menneisyyteesi ja omiin vanhempiisi, niin näet paremmin sen hyvän kehityksen.