Köyhät sukulaiset kaatavat kaikki metsät
Harmittaa, kuinka mummoni jätti upeat metsät enolleni, jonka aikuinen tytär nyt rahapulassa kaataa koko kauneuden.
Vastaavia metsiä on Etelä-Suomessa vähän, mutta se ei serkkuani kiinnosta.
Kysyin myisikö ne minulle, mutta hinta oli posketon, koska luulee saavansa maan vielä myytyä rakennusfirmalle.
Miten päästä tästä yli?
Kommentit (88)
Metsä on eläinten, lintujen ja hyönteisten koti. Kannattaa myös miettiä milloin ne metsät kaataa koska nytkin on lintujen pesimäaika!
Suomessa koko metsänhoidon konsepti on virheellinen. Puun niin sanottu kaatoikä on arvioitu rankasti alakanttiin.
Harvennettu metsä heikentää myös juuriston, mikä vaikuttaa puiden pystyssä pysymiseen myrskyssä.
Valtio voisi tukea metsän suojelua maksamalla omistajille siitä, että harvennuksia ei tehtäisi.
Avohakkuuaukean eliöstö ei ole ekosysteemissä alakynnessä kuten luonnonmetsien, vaan ovat tyypillisiä lämpimän paikan ötököitä, tämäkin on sumutus.
Metsä viilentää myös ilmastoa, on suurta röyhkeyttä ja piittaamattomuutta antaa kaataa sitä ilman mittavaa verotusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen metsä on sellainen, jota olen lapsesta asti katsellut, samoin äitini ja hänen äitinsä.
Siellä olen oppinut uimaan ja kiipeämään puihin. Siellä on jo hakattu osa ja en tiedä lähteekö tunne minusta vai luonnosta, mutta linnut laulaa vähemmän ja puita kaatuu enemmän, kun hakattu osa ei suojaa.
Ei se sun metsä ole kuitenkaan. Eikä ne rakennusliikkeet tosta vaan mitään ostele, maa pitää kaavoittaa ja ainakin Vantaalla kaupunki jarruttaa siinä. Ilmeisesti haluavat lunastaa maat pilkkahintaan pienomistajilta.
Mikä on ap:n mielestä posketon hinta?
Mitä äitisi sai perinnöksi? Kai hän haki ainakin omaa osaansa?
En ole koskaan nähnyt puupeltoa. Olen kyllä nähnyt kaadettua metsänpohjaa, jolle on istutettu uusia taimia kasvamaan. Siellä ne samat kivet ja sammalet ja kalliorinteet ja polut ja kasvit edelleen ovat. Vain isot vanhat puut ovat vaihtuneet uusiin nuoriin taimiin. Lisäksi päätehakkuu harvoin on satoja hehtaareita vaan sen "aukon" ympärillä on metsää, eri-ikäistä ja monilajista. Kannot ja oksat jäävät sinne antamaan ravinteita. Aukkoon jätetään myös siemenpuita ja lahopökkelöitä.
Vesistöjen ja esim. lähteiden ympäristö on rauhoitettu, niiden ympärille pitää aina jättää suoja-alue.
Ap:lla varmasti oli joku toinen keino serkkunsa rahapulalle? Ap ei kuitenkaan suostunut maksamaan metsästä tarpeeksi ja hakatakaan ei saisi. Aika itsekästä vaatia että juuri minun on päästävä siihen tiettyyn metsään kuuntelemaan linnunlaulua ja toinen perhe kituu rahapulassa, johon tuo metsä olisi ratkaisu.
Meillä on aivan varmasti edessä niin valtavat perintöverot että joko metsän tai talviasuttavan merenrantamökin myyminen on pakkoratkaisu sitten kun vanhemmistani aika jättää. Ja metsähän se hakataan ja myydään, mökki tai huvila, miten nyt haluaa sanoa, jää itselle. Toki mielelläni säästän metsänkin, jos joku kertoo miten muuten saan käteistä veroihin.