Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki
Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?
Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.
Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?
Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?
Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.
Jos mies ei maksa hän on rikollinen.
Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?
On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?
Kommentit (2132)
Vierailija kirjoitti:
Mä siis itse en saa mitään elareita koska exällä eli etällä ei ole mitään maksukykyä. Olen tuo hyvätuloinen (yli 4000 tonnia netto) ja maksan ihan kaikki lasteni kulut. Just nyt kun lapset on 15 ja 16 on ihan kauheasti kalliita toiveita. Pitäisi saada vähintään kevarit tai mielellään koppimönkkärit koska kavereillakin on. En vaan pysty yhden ihmisen tuloilla niitä mahdollistamaan - vaikka kuinka haluaisin. Ei ne hyvätuloiset etävanhemmatkaan siihen välttämättä kykene, vaikka kuinka haluaisi. Ja vaikka kuinka lähihuoltaja olisi sitä mieltä että etän tulot riittää kaikkeen mitä lapset haluaa.
En kyllä lapsillemme olisi ostanut kaikkea, mitä toivoivat, tuloista riippumatta. Eihän sellainen ole mitenkään edes suotavaa kasvatuksen kannalta.
Mutta perusasioiden pitää olla kunnossa. Me eletty ydinperheenä aina, eli elareista ei ole tarvinnut kinastella. Mutta kyllähän rahavääntöä voi olla, vaikka ei eroa oliskaan. Ja keskustelua siitä, mitä lapsille suodaan ja mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei ole rahaa maksaa elatuksia ja pystyt tämän näyttämään niin ei sun niitä tarvitse maksaa vaan sulle määrätään uudet määrät. Heti jos miehen tulot muuttuvat niin muuttuvat elarit myös. Jos etä tätä tiennyt niin hae niihin elareihin muutosta.
Noin se menisi kauniissa haaveissa. Todellisuus on toinen. Oikeus totesi että minulla ei ole maksukykyä 800 eur oikeudenkäyntikuluihin ja ne määrättiin valtiolle. Mutta koska elatuskykyä ei määritellä todellisen rahatilanteen mukaan vaan bruttotulojen ja taulukkoarvojen perusteella, niin minulle tuomittiin elarit. Muutosta tähän on lakiasiantuntijoiden mukaan turha hakea koska systeemi nyt vaan on tämä. Minulla on isot velat liittyen avioliittomme aikaiseen yritystoimintaan, jotka jäivät eron osituksessa minulle. Niitä ei kuitenkaan huomioida mitenkään elatuskyk
"Lasten elättämiseen osallistuin omalla osuudellani sovitusti eli maksoin puolet kaikesta. Kunnes ex muuttui ahneeksi ja päätti että puolet yhteisestä omaisuudesta ei ollutkaan tarpeeksi vaan hän ansaitsee loputkin ja voi nyhtää sen korkeina elareina. "
Niin, käräjäoikeuden määräämillä.
Omalla pojalla on kengänkoko 46. Jalan kasvu loppui vasta abivuotena. Rippijuhliin ostetut juhlakengät oli kokoa 44, yo-juhliin piti ostaa uudet ja niiden koko oli tuo 46.
Pojan kaverilla oli lukion ekalla kengät kokoa 46. Hänelle piti hakea lakkiaisiin kengät toisesta kaupungista, kun täällä ei löydy kenkiä koossa 48. Eipä löydy alesta 40 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön yh, lapsen isä ä hyvätuloinen. Lapsi minulla 100%. Elämme toimeentulotuella. Isä maksaa elaria 220 e kk.
Ostin juuri lapselle uudet lenkkarit, 40 e ( lapsi 12 v eikä kirppsrilta enää löydy ja jalka kasvaa koko ajan). Vitamiinit 30 e. Askartelutarvikkeita 20 e. Kaverille synttärilahjan 25 e. Nämä siis alle viikon sisällä. Bussiliput n 10 e.
Tähän päälle ruuat, karkkipäivän herkut, harrastus kk maksu, kesäleiri,lapsen osuus vuokrasta ( asumme kaksiossa jotta lapsella on oma huone).
Ei riitä 220 e kk millään. Minun perusosa tt tuesta menee kyllä lapseen ihan kokonaan. Lapsilisä ja elatustuki on tuloa tt tuessa eli meille jää lapsen kansaa vuokran jälkeen n 700 e ja se sisältää tuon lapsilisän ja elatustuen.
Ei riitä rahat millään kesällä. Tuntuu että kun lapsi kasvaa ei rahat vaan enää riitä. Pienenä oli kaikki kirppikseltä, k
"No ei se 220€ riitä, koska ei sen ole tarkoituskaan riittää. Elatus on molemmille vanhemmille yhteisvastuullista, miten vaikeaa tämä on ymmärtää? Mene töihin. Ei lapsia hankita sen varaan että joku muu ja yhteiskunta elättävät, eikä elatusmaksuilla ole tarkoitus nostaa lähivanhemman elintasoa vaan varmistaa että lapsi tulee toimeen."
Luitko tuota kommenttia ollenkaan? Olipas taas nerokas kannanotto. Riikkulin kaveriko siellä huutelee?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä siis itse en saa mitään elareita koska exällä eli etällä ei ole mitään maksukykyä. Olen tuo hyvätuloinen (yli 4000 tonnia netto) ja maksan ihan kaikki lasteni kulut. Just nyt kun lapset on 15 ja 16 on ihan kauheasti kalliita toiveita. Pitäisi saada vähintään kevarit tai mielellään koppimönkkärit koska kavereillakin on. En vaan pysty yhden ihmisen tuloilla niitä mahdollistamaan - vaikka kuinka haluaisin. Ei ne hyvätuloiset etävanhemmatkaan siihen välttämättä kykene, vaikka kuinka haluaisi. Ja vaikka kuinka lähihuoltaja olisi sitä mieltä että etän tulot riittää kaikkeen mitä lapset haluaa.
Niin, en tiedä, kun en tunne yhtään tällaista tapausta. Kait näitäkin on. Tässä ketjussa nyt aiheena ollut ihan nää peruselarit ja niistä valitus.
Kyllä tässä ketjussa on valitettu monesta mu
Ne lasten toiveet on harvoin formulaharrastusta ja omaa hevosta vaan tyyliin kuvataidekerho ja edes kerran Linnanmäelle. Kaikki ei asu pääkaupunkiseudulla.
Huh, huh. Ahne exä haluaa elareita peräti 200 €/lapsi, eikä tyytynyt siihen, että sai erossa puolet, kuten kuuluukin. Aloittajan mukaan sen olisi pitänyt riittää määräämättömäksi ajaksi lasten elatukseen sen muutaman kympin ohella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, en tiedä, kun en tunne yhtään tällaista tapausta. Kait näitäkin on. Tässä ketjussa nyt aiheena ollut ihan nää peruselarit ja niistä valitus.
Kyllä tässä ketjussa on valitettu monesta mu
No, minulta menneet sellaiset kommentit ohi. Lähinnä eilen joku kiukkus siitä, et hyvätuloinen joutuu maksamaan enemmän, kun 50-50 olisi tasa-arvoa.
Yleisesti täällä valitettu siitä, et lähi ostelee omakotitaloja, juo skumppaa, matkustelee etelässä ja ottaa botoksia etän elareilla.
Vierailija kirjoitti:
Omalla pojalla on kengänkoko 46. Jalan kasvu loppui vasta abivuotena. Rippijuhliin ostetut juhlakengät oli kokoa 44, yo-juhliin piti ostaa uudet ja niiden koko oli tuo 46.
Pojan kaverilla oli lukion ekalla kengät kokoa 46. Hänelle piti hakea lakkiaisiin kengät toisesta kaupungista, kun täällä ei löydy kenkiä koossa 48. Eipä löydy alesta 40 eurolla.
Tämä on yleinen isojalkaisten ongelma. On pakko ostaa mitä saa, hinnalla millä hyvänsä. Perheessä yksi tällainen isokenkäinen.
Ainoa oleellinen kulu on lapsen perusmenojen kattaminen. Jos huoltajuus on 50/50 maksetaan puoliksi perusmenot ja varakkaampi voi halutessaan kustantaa parempaa. Varakkaamman ei eron jälkeen tarvitse kompensoida exän asumiskuluja tai muuta vastaavaa. Jos varakkaampi on etävanhempi, niin sillon tulee edellä mainittujen kulujen lisäksi maksaa ruokakuluja ja joku korvaus asumisesta suoraan koituvista kuluista.
Itse en kyllä maksaisi elareita, jos mies lähtisi, mieluummin maksan vaikka kaikki lapsen kulut suoraan ja isä sitten maksaisi lapsesta aiheutuvia kuluja lapsen ollessa luonaan.
Summien sopiminen on hankalaa, eikä mitään yksiselitteistä mallua ole. Mutta periaatteen pitäisi olla, että lapsen pakollisia kuluja korvataan, ei kompensoida pienituloisen heikompaa elintasoa tai nosteta elatusmaksua tulojen noustessa, jos ne jo kattaa kohtuulliset kulut. Samalla toivotan alimpaan helvettiin kaikki vastuun pakoilijat ja aikuisvauvat.
"Joillain on ehkä harhainen käsitys siitä mitä yhden ihmisen tuloilla voi mahdollistaa, vaikka ne tulot olisi keskimääräistä isommatkin. Ei yhden ihmisen tuloilla maksella noin vain kalliita harrastuksia kaikille ja etelän matkoja ja pelikonsoleita ja niin edelleen ja niin edelleen. Kun perhe oli vielä ehkä, käytössä oli kahden ihmisen tulot ja yhden asunnon kulut. Eron jälkeen molemmilla on omat lukunsa ja niitä tuloja ei ole yhtään enempää, mahdollista hyvin marginaalista yh-korotusta lukuun ottamatta. Ei silloin elintaso kertakaikkiaan voi pysyä entisellä tasolla. Se pitää kaikkien hyväksyä."
Ei ole harhaista käsitystä. Olen luetellut noita harrastuksia ym. esimerkkeinä niistä kuluista, joita varakkaampien vanhempien lapsilla on, koska täällä joku tai jotkut yrittää väittää, että kaikilla lapsilla on samat kulut. Ei tietänkään kaikkeen ole kenelläkään varaa, mutta on kuitenkin fakta, että varakkaammalla on suurempi elatuskyky ja täten elatus ei välttämättä mene 50/50.
Lapsia tehty, mutta ei ilmeiseti mietitty onko niitä vara elättää. Ja sitten tämän uusperheen lapsipuolet varmaan myös vie osan. Ilmeisesti ei ole ole tehty minkäänlaista budjettia että miten ne rahat riittää, kun uusperhettä on pistetty pystyyn. Suoraan hypätty syvään päätyyn ja huumassa unohtunut, että myös niitä omia lapsia pitäisi elättää. Nyt itkettää, kun on löysät housussa. Ja kun exä on käynyt kynnet laittamassa niin selvästi sillä on rahaa eikä minun elareita siis tarvittaisi. Peiliä ei ole saatavilla, niin syyllinen tähän vaikeaan tilanteeseen on ahne ex.
On minullakin psyko exä, elarit, nyxä sekä hänellä lapsi. Tiedän ettei kaikki ole aina ruusuilla tanssimista. Mutta jos minulla olisi ollut vaikeuksia elättää lapsiani, niin en olisi edes harkinnut ottavani uusia suita ruokittavaksi. Elämä on valintoja. Aina kaikki valinnat ei osu nappiin, itsellänikään. Mutta niiden valintojen kanssa pitäisi sitten pystyä elämään.
-etäisä itsekin
"Mä siis itse en saa mitään elareita koska exällä eli etällä ei ole mitään maksukykyä. Olen tuo hyvätuloinen (yli 4000 tonnia netto) ja maksan ihan kaikki lasteni kulut. Just nyt kun lapset on 15 ja 16 on ihan kauheasti kalliita toiveita. Pitäisi saada vähintään kevarit tai mielellään koppimönkkärit koska kaveeillakin on. En vaan pysty yhden ihmisen tuloilla niitä mahdollistamaan - vaikka kuinka haluaisin. Ei ne hyvätuloiset etävanhemmatkaan siihen välttämättä kykene, vaikka kuinka haluaisi. Ja vaikka kuinka lähihuoltaja olisi sitä mieltä että etän tulot riittää kaikkeen mitä lapset haluaa."
Jos etä on varaton, kyllä sinä saisit minimielarit Kelasta.
"Lasten elättämiseen osallistuin omalla osuudellani sovitusti eli maksoin puolet kaikesta. Kunnes ex muuttui ahneeksi ja päätti että puolet yhteisestä omaisuudesta ei ollutkaan tarpeeksi vaan hän ansaitsee loputkin ja voi nyhtää sen korkeina elareina."
Tämänhän nyt todettiin olevan puppua jo eilen. Omaisuus oli 300 000, maksoit tasinkoa 70 000, et puolta omaisuudesta (koska ne velat). Älä nyt uudestaan ala vääristelemään totuutta.
Maksamasi 60 €/kk ei myöskään mitenkään voinut kattaa puolta kahden lapsen kuluista. Siksi se etä ne elarit vaatikin käräjäoikeuden kautta.
"Kyllä tässä ketjussa on valitettu monesta muustakin asiasta. Kuten viime sivuilla siitä kuinka hyvätuloinen ei vaan ilkeyttään halua mahdollistaa kaikkia lastensa toiveita."
Ei näin ole kyllä kukaan sanonut. Ilkeytenä voi kyllä pitää sitä, jos suuren tuloeron tilanteessa on sitä mieltä, että elatuksen pitäisi silti mennä 50/50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vähän sama kuin teet makkarakeiton itsellesi. Joudut ostamaan samat ainekset kuin teet sen viidelle, pari perunaa siinä enemmän ei nosta sitä hintaa juuri ollenkaan.
Älä viitsi valehdella, summahan viisinkertaistuu. Tai jos teet niin pahaa ruokaa, että lapset on mieluummin syömättä kuin syö sitä, silloin sinun laskelma toimii. Mutta vain keiton osalta, kaikkea muuta menee enemmän.
Ei ole! Siihen kuluu yksin tehtynä kuitenkin se sama nakkipaketti kuin teet sen viidelle, aivan samat mausteet tarvitset kuiten tekisit viidelle, niissä ostaminen maksaa. Minun tekemä makkarakeitto on lasten lempiruokaa. Se on nimenomaan se että kun iskä sen tekee, sitä menee täysi kattilallinen, kun äiti tekee, se on pahaa. Kyllä moni muukin asia on yksin kalliimpi kuin yhdessä.
Niin. Erona, että yksin söisin sitä keittoa monta päivää. Noin monella hengellä se keitto on syöty sen yhden päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön yh, lapsen isä ä hyvätuloinen. Lapsi minulla 100%. Elämme toimeentulotuella. Isä maksaa elaria 220 e kk.
Ostin juuri lapselle uudet lenkkarit, 40 e ( lapsi 12 v eikä kirppsrilta enää löydy ja jalka kasvaa koko ajan). Vitamiinit 30 e. Askartelutarvikkeita 20 e. Kaverille synttärilahjan 25 e. Nämä siis alle viikon sisällä. Bussiliput n 10 e.
Tähän päälle ruuat, karkkipäivän herkut, harrastus kk maksu, kesäleiri,lapsen osuus vuokrasta ( asumme kaksiossa jotta lapsella on oma huone).
Ei riitä 220 e kk millään. Minun perusosa tt tuesta menee kyllä lapseen ihan kokonaan. Lapsilisä ja elatustuki on tuloa tt tuessa eli meille jää lapsen kansaa vuokran jälkeen n 700 e ja se sisältää tuon lapsilisän ja elatustuen.
Ei riitä rahat millään kesällä. Tuntuu että kun lapsi kasvaa ei rahat vaan enää riitä. Pienenä oli kaikki kirppikseltä, kohokohta oli eväsretki rannalle.
&n
Olitko työtön, kun teit tämän lapsen? Jos olit, miksi teit lapsen? Lapselle pitää antaa taloudellisesti turvattu lapsuus, eikä sitä voi toisen vanhemman varaan laskea.
Köyhät ihmiset, älkää menkö naimisiin, tehkö lapsia ja sitten erotko.
Ei ole lapselle hyväksi kuunnella jatkuvaa riitelyä rahan riittämättömyydestä.
Ihmiset, pitäkää huoli OMISTA TULOISTANNE, niin ei tarvitse ruinata muilta ylimääräistä. Näinhän toki nykyään näyttää menevänkin, että naiset eivät lisäänny, vaan panostavat uraansa, ja miehet eivät uskalla lisääntyä, koska laki syrjii heitä eron tullessa. Muualta tulleet sitten lisääntyvät sitäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, pitäkää huoli OMISTA TULOISTANNE, niin ei tarvitse ruinata muilta ylimääräistä. Näinhän toki nykyään näyttää menevänkin, että naiset eivät lisäänny, vaan panostavat uraansa, ja miehet eivät uskalla lisääntyä, koska laki syrjii heitä eron tullessa. Muualta tulleet sitten lisääntyvät sitäkin enemmän.
Miten laki syrjii miehiä?
Kyllä tässä ketjussa on valitettu monesta muustakin asiasta. Kuten viime sivuilla siitä kuinka hyvätuloinen ei vaan ilkeyttään halua mahdollistaa kaikkia lastensa toiveita.