Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki
Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?
Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.
Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?
Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?
Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.
Jos mies ei maksa hän on rikollinen.
Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?
On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?
Kommentit (2131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette sitten sovi keskenänne siten, että kumpikaan ei maksa elatusmaksuja suuntaan eikä toiseen ja huolehditte yhdessä lapsen elatuksesta? Tämäkin on mahdollista ja monilla perheille ihan toimiva systeemi.
Sehän on hyvä jos molemmat ovat halukkaat ja kykenevät sopimaan asioista. Silloin järkevät ratkaisut voivat toimiakin. Niin meilläkin meni muutama vuosi eron jälkeen. Lapset olivat 50/50 kummankin vanhemman luona vuoroviikoin ja tämä tasasi jo isoimman osan elatusmenoista automaattisesti. Päälle jäi laskuja ja hankintoja, joiden kulut jaettiin tasan puoliksi. Se oli reilu ja toimiva sopimus, lapsillekin hyvä.
Sitten ex sai uuden miehen, menetti yksinhuoltajakorotuksensa ja varmaankin se uusi mies alkoi riitauttaa huoltosopimustamme. Ex alkoi vaatia yhtäkkiä elatusmaksua, aluksi lasten kulujen suuruusluokkaa olevaa sillä
Tuo vuoroviikkosysteemi riippuu ihan lapsistakin. Kaikki lapset ei halua vuoroviikkoja eikä lapsella ole lain mukaan velvollisuutta tavata toista vanhempaa. Ei siis automaattisesti voi olettaa, että lasten pitäisi olla luona 50/50.
Totta kai. Meidän lapset nimenomaan itse halusivat vuoroviikkoasumista jossa aiemmin oltiin oltu. Mun välit lapsiin on hyvät ja tarjoan ihan hyvät puitteet. Äitinsä halusi vaan rahastaa lapsilla minusta kaiken mahdollisen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset ovat ahneita ja itsekkäitä. Miksi naiset tarvitsevat laittomin perustein määrättyjä, ylisuuria tulosiirtoja, jos kerta ovat niin itsenäisiä, eikä isää tarvita?
Pitäisikö kehottaa pitään haarat kiinni, jos ei voi omia lapsiaan elättää, ilman että tarvii varastaa vieraannutetulta isältä ja omalta lapseltaan elareita.
Miehet, tässä näette taas miksi suomalaisiin naisiin ei pidä luottaa, eikä tehdä lapsia heidän kanssaan.
Sinun ja kaltaistesi paskahousujen takia vela-naisten määrä synnytysikäisissä kasvaa nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset ovat ahneita ja itsekkäitä. Miksi naiset tarvitsevat laittomin perustein määrättyjä, ylisuuria tulosiirtoja, jos kerta ovat niin itsenäisiä, eikä isää tarvita?
Pitäisikö kehottaa pitään haarat kiinni, jos ei voi omia lapsiaan elättää, ilman että tarvii varastaa vieraannutetulta isältä ja omalta lapseltaan elareita.
Miehet, tässä näette taas miksi suomalaisiin naisiin ei pidä luottaa, eikä tehdä lapsia heidän kanssaan.
Tai jos suomalaisen naisen ottaa, niin kannattaa tehdä lastenvalvojan vahvistama 50-50 elatussopimus ennen lapsien tekemistä. Tällöin sitävoidaan muuttaa vain käräjäoikeuden päätöksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molempien vanhempien pitäisi maksaa sama summa joka kuukausi yhteisesti kontrolloidulle tilille. Ei siinä ole mitään järkeä että isä maksaa raha-automaattina äidin henkilökohtaiselle tilille rahaa joka kuukausi.
Eritoten se että isä maksaa nettopalkasta verottoman tulonsiirron toiselle vanhemmalle. Itse maksoin kahdesta lapsesta 850 €/kk, jonka eteen minun siis täytyi tehdä tehdä sitä varten ylimääräiset 1700€ bruttona ennen veroja. Verotuksessa elarien vähennyskelpoisuus on 80€/lapsi, eli reaalirahassa pari kymppiä vuodessa. Tottakai olen myös ostanut lapsille vaatteita ja leluja. Lähivanhempi on käynyt useasti ulkomailla ja juhlimassa ym. Itse kuljen vanhoissa vaatteissa, ei ole varaa hammaslääkäriin, ja lomamatkalla olen käynyt viimeksi 8 vuotta sitten.
Tämä paperilla elatuskyvytön, rahat firman tilille on kyllä miestyyppinen veto. Harva nainen on yrittäjä. Kerro niistä bruttotuloilla tekemistäsi ostoksistasi itsellesi sen sijaan! Kiinnostaa kuulla!
En kyllä yhtään ihmettele, että tämän ketjun mies on eronnut. Poistuneen ketjun tilalle piti tehdä vielä toinen jankutusketju.
https://kaksplus.fi/perhe-elama/tyo-ja-raha/mita-lapsi-maksaa/
Lapsi maksaa vähintään 7 000 e/ vuosi. Joten 291 ,67 euron kuukausielarilla maksaa tasan puolet lapsen kuluista.
Teini maksaakin sitten jo enemmän.
Eli jos maksaa elareita 400 e/ kk per lapsi, voi alkaa miettiä, rahoittaako äidin elintasoa, mikäli lapsella ei ole jotain kallista harrastusta, mitä on halukas tukemaan.
Itse maksoin kahdesta lapsesta vajaa 500e/kk ja ilman mitään purnauksia. Itsehän lapseni tähän maailmaan saatoin. Harmi että lopulta eivät saaneet ehjää perhettä, mutta en minä nyt niin tyhmä ole että lopettaisin heidän elatuksen.
Jos olisin asunut heidän kanssaan niin tokkopa tuo 500e/kk edes riittäisi, menisi varmaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Itse maksoin kahdesta lapsesta vajaa 500e/kk ja ilman mitään purnauksia. Itsehän lapseni tähän maailmaan saatoin. Harmi että lopulta eivät saaneet ehjää perhettä, mutta en minä nyt niin tyhmä ole että lopettaisin heidän elatuksen.
Jos olisin asunut heidän kanssaan niin tokkopa tuo 500e/kk edes riittäisi, menisi varmaan enemmän.
Just näin. Sääli, ettei perheesi pysynyt kasassa, kun ainakin tuolta osin vaikutat järkevältä ja normaalilta ihmiseltä.
Palstan miesoletetut jankkaajat ovat kyllä todella outoja. Ensi kohkataan ketju toisensa jälkeen, että naiset eivät saisi käyttää hormonaalisia ehkäisyä. Ja sitten muutaman päivän kuluttua kohkataan elareista ketju toisensa jälkeen. Mikä logiikka??
Annoin lapseni isälle aikoinaan vuoden verran maksuvapaata elareista koska hän itki että käyn matkoilla uuden mieheni kanssa. Kävin seuraavana vuonna kolme matkaa kahden sijaan, mutta edelleen hän oli sitä mieltä että hänen elareilla siellä käytiin. Oli jotain hikiset 160e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo pisti pihalle koska ei kuunneltu toisiamme. Nyt mä maksan 227e/kk ja lapsi sanoo mua Äidin eksäksi. Jos tää on oikeusvaltio, niin mä oon pingviini.
Maksat lapsesta 227€? Hertsileijaa, ydinperheessä tuo raha ei riitä edes päiväkoti maksuun kuukaudessa tuolla rahalla ei saa lapselle edes kunnon talvihaalaria ja mies itkee elareista. Eipä näytä isällä olevan mitään käsitystä lapsiperheen arjesta.
Mitenkä ne pärjäävät joilla valtion elatusmaksu n. 200e. Alastikko ne lapset kulkevat talvella ilman talvihaalaria ja ilman kenkiä.
Varmaan isovanhemmat ja sukulaiset auttavat. Ja eivät pärjää 200€. Tai sitten lapsi elää köyhyydessä, niin kuin YK tutkimus todistaa ja Suomi on lapsen hyvinvoinniss
Tämä! isovanhemmat joutuu usein ostamaan isien puolesta nuo kaikki ylimäääräiset kun omat eronnet isät ei viitsi tai halua!!
Isovanhemmat vähistä varoistaan koittaa tukea lapsen säästämistä ja ostavat liput ja laput, maksavat osan harrastuksita ja hankkivat harrastevälineet. Niin surullista ja väärin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa hyvin että niillä, jotka valittaa, että heidän maksamat elatusmaksut 150-300 euroa menee eksän meikkeihin, kauneusleikkauksiin, vaatteisiin ja luksuslomiin, ei ole mitään todellista käsitystä lapsen kuluista.
Ostin lapselle just uuden välikausihaalarin ja kengät, sekä lisää sukkia. Pelkästään näihin meni yhteensä noin 200 euroa. Toki kirppikseltäkin ostan joskus, mutta valitettavasti sieltä ei aina löydy kaikkea sopivaa. Ja lapsen vaatekulut nyt vaan kun yksi yksittäinen kulu, ruoka ja muut päivittäistavarat, varhaiskasvatusmaksut, lelut ja kirjat, tarvikkeet, esimerkiksi uusi turvaistuin tai rattaat, vakuutus sekä varsinkin lapsen kasvaessa lapsen osuus asumisesta on esimerkkejä näistä kuluista mitä lähivanhempi maksaa.
Haalarin osto, niin klassinen uhriutumisväline. Jatkuvasti pitää muka ostella satojen eurojen haalareita lapselle 😂
No miten olisi päivähoitomaksu 311 e/kk. Jos elatusmaksu on 200 e/kk, sillä ei korvata edes päivähoidon kuluja vai pitääkö ajatella niin, että se on joka tapauksessa lähivanhemmalle 100% koituva kulu, hänhän se valitsee mennä töihin lapsen kotihoidon sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin Viroon. Nyt näen lapseni enemmän etänä kuin ennen, ja säästän elatusmaksuissa. Valtio ei omista mun isyyttä.
M36
Siinä vuoden iskä. Paskat nakkaa lapsen hyvinvoinnille, kunhan ei vaan tarvi maksaa mitään. Omasta lapsesta. On miehiä ja sitten on hiiriä. Sinä olet hiiri.
Selvä mieshän tuo on. Ihan miestyyppistä käytöstä, että jälkeläisen hoito ja elatus pyritään jättämään lapsen toisen vanhemman kontolle. Huonot miehet ovat miehiä myös, ei mies ole arvonimi.
Totta, hyvin lajityypillistä käytöstä.
Jännä että miehet eivät tajua, että kyse on heidän lapsensa normaalin elämän kustannuksista. Heillä on epärealistinen käsitys, miten paljon esim vaatteet, ruoka ja harrastukset maksavat.
Ei voi olla yhteistä huolehtimista kuluista, koska yhteiselo ei ole kerran sujuttu ja on jouduttu eroamaan. Ei siitä mitään tule, että neuvottelet joka sukkaparin tarpeellisuudesta.
Suominaiset käyttää elareita hyväkseen rikastuakseen. Taloudellista väkivaltaa!
Menkää töihin, loiset.
Vierailija kirjoitti:
Kuka muuten maksaa orvoksi jääneen lapsen elatuksen? Eli siis kenellä tai millä taholla on orvoksi jääneen lapsen elatusvelvollisuus?
Pelkkä lapsen huoltajuushan kun ei tuo elatusvelvollisuutta lapseen, vaikka käytännössä jotkut huoltajat elättääkin lasta ihan omilla tuloillaan. Lapsen varoja, perintöä, taas ei saa kyttää lapsen elatukseen.
Lapsi otetaan sijoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kerron lapsen äidille että haluaisin maksaa vähemmän ja käyttää rahat suoraan lapsen vaatteisiin ja harrastuksiin. Vastaus: Se on mun raha, älä tule kertomaan mulle mitä teen. 🤦🏼
Terv. Raha-automaatti
Joskus voi toimia, mutta ei kaikkien kanssa. Monet kieltäytyisivät siksi, että lapsen ostokset menisi liian monimutkaisiksi, ei siksi että haluaisi käyttää itselleen rahoja. Jos oikein kismittää niin, eikö kuitit rauhoittaisi vähän? Siksi onneksi tuollaiseen ei ole pakko suostua. Et kai sinä olisi sitten niitä, joiden ostoviikoille ei osuisi mitään muuta kun ruokaa ja kaikki maksullinen on humpuukia. Mites loma-ajan tekemiset ja huvitukset? Et halua että lapselle ostetaan kirpparilta, mutta saa maksaa vaan xx summan? Simppeliä on vain menot asumisen ja ruuan suhteen, ne kun ovat päivä- ja kuukausikohtaisia ja pakko sen maksaa jonka luona lapsi on. Muut vaikeampi jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Naisen pitäisi saada max. 230 euroa elareita kuukaudessa. Loppuisi se miesten taloudellinen hyväksikäyttö.
Kyllä. Paljon parempi pitää totuttu malli, missä miehet käyttävät hyväkseen naisia.
Sehän olisi ihan liikaa, että siirryttäisiin malliin, missä ei riistettäisi ketään.
Ovatko suomalaiset miehet nykyään tällaisia luusereita vai onko tänne vaan kertynyt kuona?
Vierailija kirjoitti:
Naisen pitäisi saada max. 230 euroa elareita kuukaudessa. Loppuisi se miesten taloudellinen hyväksikäyttö.
Mutta eihän nainen voi ostaa laukkuja ja iPhoneja tuolla rahalla. Pitää olla vähintään 800 euroa.
Lol se elatusmaksu mitä isä maksaa ei kata puoltakaan mitä se lapsi maksaa.
Itse saan sen 200e/kk koska köyhä faija lapsella.
Jos lasket vuokran, ruoat, vaatteet, harrastukset, iltapäiväkerhot niin ei tuo 2400e riitä vuodessa puoliinkaan noista.