Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorena syrjäytyneenä työttömänä 90-luvulla

Vierailija
28.06.2024 |

Mulle sanottiin, että tulee työvoimapula . Eipä ole tullut. 

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattivalittaja nostalgisena. :)

Vierailija
2/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattivalittaja nostalgisena. :)

Niin, mitä sitten? Saatpa sinä edes vinoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kouluttamattomille, ammattitaidottomille, täysin työkokemusta vailla oleville rollaattorilla liikkuville viisikymppisille vielä joskus avautuvat suuretkin markkinat.

Älä siis menetä toivoasi, rouva hampaaton.

Vierailija
4/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kouluttamattomille, ammattitaidottomille, täysin työkokemusta vailla oleville rollaattorilla liikkuville viisikymppisille vielä joskus avautuvat suuretkin markkinat.

En mä liiku enää rollaattorilla ja hammasproteesit on teossa.

Vierailija
5/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ihanaa kun täällä vinoillaan.

Vierailija
6/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmat ei tiedäkään 1990-luvun alun lamasta. Muistan kun milloin tahansa pääsi töihin, oli helppoa opiskella ja käydä työkeikoilla, tiskarina, hoitoapulaisena, toimistotyössä toimialapalvelun ym kautta. 

Yhtäkkiä kaikki loppui. Keikkalaisia ei otettu sunnuntaille ym. Sitten työtön, yksinäinen, syrjäytynyt. Eikä ollut nettiä josta seurata maailmaa. Ei kännyköitä, kaikilla ei edes lankapuhelinta. Ei ollut tietoa minne mennä tai mitä tehdä. 

Firmoille tuli konkursseja, yrittäjiä päätyi itsemurhiin ym

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https…

Vierailija
7/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun lamassa muisteltiin 80-luvun lopun hyviä aikoja ja uskottiin työllisyyden paranevan, kun suuret ikäluokat jäisivät eläkkeelle. Vaan kun tehtaat siirtyivätkin halpamaihin ja tietotekniikan kehitys vei paljon konttorityöpaikkoja.

Ajat eivät koskaan palanneet, vaikka esimerkiksi vuonna 2008 työttömyysaste oli enää alle 6%, kun se oli ollut pahimmillaan 20%. Vertailun vuoksi se on nyt 7,8%.

Vierailija
8/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein 90 luvun pimeetä ja hämärää hommaa.

M53

Vierailija
9/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri ikäluokka eläköityy ja tulee hirveä työvoimapula.

Vierailija
10/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeiden töiden sijaan nuoret ainakin pk seudulla työnnettiin erilaisille pajoille leikkimään työntekoa: oli teatteria, musikkividoiden tekemistä jne. mutta ei tavallista työn tekemistä.

Jos sinulla oli mt ongelma, niin hoitoa et saanu, koska "työ parantaa".

Vierailija
11/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien pitäis olla lopun elämää työttöminä valtion rahoilla jotta julkisen puolen hammaslääkärit saisivat riittävästi asiakkaita.

Vierailija
12/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ei vinoiltaisi, jos lakkaisit tekemästä näitä tyhjänpäiväisiä aloituksiasi.

Vierailija
13/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä liiku enää rollaattorilla ja hammasproteesit on teossa.

Miksi alapeukut?

Vierailija
14/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä nykyisiä eläkeläisiä. He maksoivat puolet elämästään täysin liian pientä TyEL-maksua (jonka vuoksi nykyään maksetaan jättisuuria yli 25 % tyeleitä, eli siis on kannattamatonta palkata työntekijöitä), olivat pihejä/ahneita ja siirsivät tehtaat itään koska kaikki piti saada halvalla, eivät tehneet tarpeeksi lapsia, päästivät kommarit/demlan johtamaan oikeus- ja poliisilaitosta, K0iviston konkl 44vi ta...poi 15k yrittäjää, heidän äänestämät poliittiset puolueet palkkaavat jatkuvasti lisää hyväveljiä julkiselle sektorille laiskottelemaan veronmaksajien rahoilla (miljardeja hukkaan siitäkin joka vuosi), jonka vuoksi verot korkealla. Myös turhapai...kan h4kijoita yms. liikaa, sekin maksaa miljardeja ja töitä ei tarvitse tehdä koskaan.

Vierailija
15/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin työttömäksi 90-luvulla, kun firma keikkui konkurssin partaalla ja väkeä irtisanottiin tuotannollisista syistä. En kuitenkan jäänyt kotiin makaamaan ja voivottelemaan, vaan hain koko ajan sinnikkäästi uutta työpaikkaa. Välillä samaa paikkaa oli hakenut satoja ihmisiä, mutta en lannistunut. Noin 1,5v olin työtön, kunnes sitkeys palkittiin ja sain uuden työpaikan. Siitä on nyt 30v, joten en kyllä ymmärrä, että sinä et koko tänä aikana ole kouluttautunut ammattiin ja/tai saanut töitä.

Vierailija
16/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri ikäluokka eläköityy ja tulee hirveä työvoimapula.

Ei nykynuorista ole töihin. Nehän ahdistuu, kun joku käskee tehdä jotain. Sitten ollaan terapiassa ja saikulla.

Vierailija
17/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jäin työttömäksi 90-luvulla, kun firma keikkui konkurssin partaalla ja väkeä irtisanottiin tuotannollisista syistä. En kuitenkan jäänyt kotiin makaamaan ja voivottelemaan, vaan hain koko ajan sinnikkäästi uutta työpaikkaa. Välillä samaa paikkaa oli hakenut satoja ihmisiä, mutta en lannistunut. Noin 1,5v olin työtön, kunnes sitkeys palkittiin ja sain uuden työpaikan. Siitä on nyt 30v, joten en kyllä ymmärrä, että sinä et koko tänä aikana ole kouluttautunut ammattiin ja/tai saanut töitä.

Joo, en ole saanut töitä vaikka olen niitä paljon hakenut enkä ole saanut ammattia opiskeltua vaikka olen kyllä opiskellut. En ole vain onnistunut näissä asioissa. 

Vierailija
18/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, en ole saanut töitä vaikka olen niitä paljon hakenut enkä ole saanut ammattia opiskeltua vaikka olen kyllä opiskellut. En ole vain onnistunut näissä asioissa. 

Jos sä olet noin heikkolahjainen, niin olisihan sun pitänyt päästä edes työkokeiluun tai suojatyöpaikkaan.

Vierailija
19/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä olet noin heikkolahjainen, niin olisihan sun pitänyt päästä edes työkokeiluun tai suojatyöpaikkaan.

Olenhan mä työkokeilussa ollutkin 

Vierailija
20/45 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakas Ammattivalittaja, siksihän sinä täällä käyt. Saadaksesi huomiota (vaikka tiedätkin jo ennalta sen huomion olevan vinoilua). Sinä olet huomioh*ora pahinta laatua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi