Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki

Vierailija
16.05.2025 |

Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?

Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.

Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?

Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?

Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.

Jos mies ei maksa hän on rikollinen.

Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?

On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?

Kommentit (2131)

Vierailija
181/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet on rikki.

Vinkujat kastroitava, etteivät vahingossakaan siitä maailmaan lapsia, joita eivät viitsi kasvattaa ja elättää.

Vierailija
182/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol se elatusmaksu mitä isä maksaa ei kata puoltakaan mitä se lapsi maksaa.

Itse saan sen 200e/kk koska köyhä faija lapsella.

Jos lasket vuokran, ruoat, vaatteet, harrastukset, iltapäiväkerhot niin ei tuo 2400e riitä vuodessa puoliinkaan noista.

Älä nyt paskaa jauha. Sun osuus on toiset puolet ja saat lapsilisät ja yh korotuksen. Kenellä noin kallis kakara on. Kenellä menee noin paljon lapseen ydinperheessäkään ellei ole rikkaiden tulot ja kalleimmat harrastukset mitä mahdollista ja kaikki vermeet ostetaan uutena merkki vaatteina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tarve etävanhemman on kontrolloida lähivanhemman rahankäyttöä.

Lapsen elatuksesta määrätty summa kuuluu etävanhemman maksaa. Kun lapsi on hyvin hoidettu, niin kaikki on hyvin. Lähivanhemmalla on joka tapauksessa enemmän kuluja lapsen hoitamisesta. Pelkillä elatusmaksuilla ei kuitata lapsen menoja tai että äidille jäisi niistä jotain tuhlattavaa.

Omalla exälläni oli jo avioliiton aikana vähän sellainen tapa, että hänen satojen eurojen harrastevälineiden ostelu ei kuulunut minulle.

Minä kun ostin itselleni tarvitsemani talvitakin, niin tehtiin tarkistuslaskelmat etten nyt vain maksa vähemmän kuluja ja vedä välistä, kun tuolla tavalla voin shoppailla.

Eron jälkeenkin kyräily jatkunut, vaikkei elareita ole ollenkaan. Jollain todella jännällä logiikalla pitää näemmä äärimmäisen paheksuttavana, jos ostan edes ehjät sukkaparit itselleni.

Luonnevikaisilla ei ole logiikkaa, ainoastaan häiriintynyt persoonallisuus. 

Vierailija
184/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen elatuksesta määrätty summa kuuluu etävanhemman maksaa. Kun lapsi on hyvin hoidettu, niin kaikki on hyvin. Lähivanhemmalla on joka tapauksessa enemmän kuluja lapsen hoitamisesta. Pelkillä elatusmaksuilla ei kuitata lapsen menoja tai että äidille jäisi niistä jotain tuhlattavaa.

Omalla exälläni oli jo avioliiton aikana vähän sellainen tapa, että hänen satojen eurojen harrastevälineiden ostelu ei kuulunut minulle.

Minä kun ostin itselleni tarvitsemani talvitakin, niin tehtiin tarkistuslaskelmat etten nyt vain maksa vähemmän kuluja ja vedä välistä, kun tuolla tavalla voin shoppailla.

Eron jälkeenkin kyräily jatkunut, vaikkei elareita ole ollenkaan. Jollain todella jännällä logiikalla pitää näemmä äärimmäisen paheksuttavana, jos ostan edes ehjät sukkaparit itselleni.

Minun ex-mieheni loisi liittomme viimeiset 3 vuotta lompakollani, otti loparit töistä sinä päivänä, kun jäin äitiyslomalle kuopuksestamme. Hänelläkin oli kuulemma oikeus jäädä kotiin.

Ei ole viidessä vuodessa toipunut erosta ja kerjää rahaa minulta säännöllisesti ja raivoaa, kun en sitä hänelle anna. Ei maksa lasten menoja ollenkaan, taikka hoida. Yhteiset lomamatkani lasten kanssa ovat aina olleet hänelle kateuden aihe, vaikka ne lasten ollessa pienempiä olivat kaikkea muuta kuin lepoa.

Vierailija
185/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lasket vuokran, ruoat, vaatteet, harrastukset, iltapäiväkerhot niin ei tuo 2400e riitä vuodessa puoliinkaan noista.

Älä nyt paskaa jauha. Sun osuus on toiset puolet ja saat lapsilisät ja yh korotuksen. Kenellä noin kallis kakara on. Kenellä menee noin paljon lapseen ydinperheessäkään ellei ole rikkaiden tulot ja kalleimmat harrastukset mitä mahdollista ja kaikki vermeet ostetaan uutena merkki vaatteina.

Miksi yhteiskunnan pitää maksaa yh-korotukset, jos isällä olisi liikkumavaraa maksaa ne omien tulojensa puitteissa? 

t. Ihmettelevä veronmaksaja

Vierailija
186/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen pitäisi saada max. 230 euroa elareita kuukaudessa. Loppuisi se miesten taloudellinen hyväksikäyttö.

Kyllä. Paljon parempi pitää totuttu malli, missä miehet käyttävät hyväkseen naisia. 

Sehän olisi ihan liikaa, että siirryttäisiin malliin, missä ei riistettäisi ketään. 

Ovatko suomalaiset miehet nykyään tällaisia luusereita vai onko tänne vaan kertynyt kuona?

Täällä mölisee Suomen venäjämielinen incel-natsisto.

Nuo mitään miehiä edes ole vaan paskoja.

Ovat miehiä, huonoja miehiä. Nimitys mies ei ole arvonimi vaan sukupuoli. Sanana täysin neutraali.

On miehiä ja sitten on näitä paskahousuja.

Vierailija
187/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä äidit maksaa lasten elatusta enemmän kuin isät. 

Meilläkin eksä aina valittaa miten hän laittaa "isot rahat" mulle joka kuukausi ja alkaa se valitus ettei lapsiin saa menemään joka kuukausi niin paljon rahaa vaan käytän sen muka itseeni.

Voi jestas, jos hän olisi edes parisuhteen aikana tajunnut mihin kaikkeen se raha menee eikä siihen todellakaan edes riitä hänen maksamat elarit. 

Minä en kyllä valita siitä mihin kaikkeen käytän rahaa kun se menee lasten asioihin.

Vierailija
188/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla taitaa rahat mennä kaljaan.

Vierailija
189/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Pasi, jonka elättää äiti (edunvalvoja, koska Pasi ei osaa huolehtia itsestään eikä ymmärrä rahan arvoa)

Vierailija
190/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo päivähoitomaksu on 310€/kk. 

Vierailija
191/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusmaksulaskelman tekee lastenvalvoja. Siinä huomiodaan lapsen elatuksen tarve ja huoltajien talous. 

Vierailija
192/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa eläminen todella noin halpaa, että alle aikuisen toimeentulotuella (ilman lisänä tulevaa asumistukea) lapsi elää leveästi kuin rikkaat, vaikka hänestä koituu asumiskulujakin.

Vierailija
193/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eron jälkeenkin kyräily jatkunut, vaikkei elareita ole ollenkaan. Jollain todella jännällä logiikalla pitää näemmä äärimmäisen paheksu

Tuossa tilanteessa mä olisin nauhoittanut puheluita ja lähettänyt ne ex-anopille. 

Vierailija
194/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 13-vuotta 100 prosenttinen yksinhuoltaja. En ole käyttänyt elatusmaksuja huulitäytteisiin, enkä omiin menoihin. Elatusmaksulla maksan lapsen asumista, ruokaa, vesilaskuja, sähköä, puhelinta, tietokonetta, vaatteita, harrastuksia jne. Mies voi puolestani kokeilla onko kivaa, epäilen ETTÄ EI OLE. Olen joutunut vähentämään oman itseni hoitoa, kampaajakäyntejä, harrastuksia ym yksinhuoltajuuden vuoksi. No mies kiinnostaako kokeilla yksinhuoltajuutta, epäilen että ei kiinnosta.

Nainen 55-vuotta

Ethän sinä mikään yksinhuoltaja ole kun kerran nautiskelet elatusmaksuista.

Vierailija
195/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen pitäisi saada max. 230 euroa elareita kuukaudessa. Loppuisi se miesten taloudellinen hyväksikäyttö.

Kyllä. Paljon parempi pitää totuttu malli, missä miehet käyttävät hyväkseen naisia. 

Sehän olisi ihan liikaa, että siirryttäisiin malliin, missä ei riistettäisi ketään. 

Ovatko suomalaiset miehet nykyään tällaisia luusereita vai onko tänne vaan kertynyt kuona?

Täällä mölisee Suomen venäjämielinen incel-natsisto.

Nuo mitään miehiä edes ole vaan paskoja.

Ovat miehiä, huonoja miehiä. Nimitys mies ei ole arvonimi vaan sukupuoli. Sanana täysin neutraali.

On miehiä ja sitten on näitä paskahousuja.

Miehiä ne paskahousumiehetkin on. Älä saivartele.

Vierailija
196/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskepa omien syömistesi arvo. 200/kk ei kata edes sitä. Saati asumista, sähköjä, vaatteita (lapsi kasvaa koko ajan)  harrastusta. Ei lasta voi tynnyrissä säilöä 18 vuotta, vaikka sinulle ehkä on niin tehtykin.

Vierailija
197/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exä valitti samaan tyyliin. Väitin, että maksan lapsen menoja enemmän kuin hän. Hän vitsaili, että jos pystyn tän todistamaan, hän kyllä maksaa sen erotuksen.

Mulla oli tarkka kirjanpito kuitteineen ja tiliotteineen. Jätkä oli huuli pyöreenä. Hänellä ei mitään tajua, mitä kuluja lapsella on. 

Tarjosin, että ottaa kesälomaksi luokseen ja minä maksan elarit hänelle. Eipä jätkä suostunut. Taisi viisastua. Enää ei ole urputusta kuulunut. Meinasi käydä lapsen puurokupilla, mutta mönkään meni.

Vierailija
198/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä muutin Viroon. Nyt näen lapseni enemmän etänä kuin ennen, ja säästän elatusmaksuissa. Valtio ei omista mun isyyttä.

M36

Siinä vuoden iskä. Paskat nakkaa lapsen hyvinvoinnille, kunhan ei vaan tarvi maksaa mitään. Omasta lapsesta. On miehiä ja sitten on hiiriä. Sinä olet hiiri.

Rotta se on

Vierailija
199/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä muutin Viroon. Nyt näen lapseni enemmän etänä kuin ennen, ja säästän elatusmaksuissa. Valtio ei omista mun isyyttä.

M36

Siinä vuoden iskä. Paskat nakkaa lapsen hyvinvoinnille, kunhan ei vaan tarvi maksaa mitään. Omasta lapsesta. On miehiä ja sitten on hiiriä. Sinä olet hiiri.

Rotta se on

Mies se on, ei eläin.tosi huono mies, mutta mies kuitenkin.

Vierailija
200/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme valittajia täällä. Vanhempani erosivat ollessani teini ja isä maksoi mielellään yli 1000 euron elarit minusta ja siskostani. Lisäksi harrastukset, kännykat lukiokirjat, ajokortit ja isot hankinnat. Kävimme myös matkoilla kolmistaan. Vanhempani eivät koskaan riidelleet rahasta eron jälkeen, enkä usko, että riitoja olisi ollut vaikka rahasta olisi ollut tiukempaa. Sivistyneet ihmiset osaavat sopia asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi