Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki

Vierailija
16.05.2025 |

Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?

Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.

Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?

Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?

Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.

Jos mies ei maksa hän on rikollinen.

Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?

On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?

Kommentit (2131)

Vierailija
101/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin Viroon. Nyt näen lapseni enemmän etänä kuin ennen, ja säästän elatusmaksuissa. Valtio ei omista mun isyyttä.

M36

Vierailija
102/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä on tapaus missä lapsen isä valittaa noin 200 e elatusmaksuista ja levittää juttuja, että hänen elatusmaksut muka menisivät kaikkeen mitä lapsen äidillä on, tavaroihin, asuntoon ja jopa lomamatkoihin joita äiti tekee yhdessä lapsen kanssa. Lapsen äidin ansiotulot on noin 5000 e/kk ja muutakin omaisuutta löytyy, mutta tämän isän mielestä kaikki mitä äiti hankkii on "hänen" elareilla hankittua. Jep. Ihan varmasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI SIIS NYT KEHUTAAN SILLÄ ETTÄ UKKO JÄTTI MAAN MAKSUJEN TAKIA? TÄÄ ON JUST SITÄ MIESLOGIIKKAA: RAKASTAN MUN LASTA MUTTA EN NIIN PALJON ETTÄ MAKSAN. 👏👏👏

Vierailija
104/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuo mitään jatkuvasti keskenään tekemisissä olemista vanhemmilta vaadi? Jos lapsi on isän luona ja tarvitsee uudet kevätkengät niin kai isä voi ostaa ne erikseen neuvottelematta äidin kanssa. Samoin isä voi ostaa vaikka lisäksi uuden takin jos lapsi sellaisenkin tarvitsee, sekä piirustustarvikkeita ja pari kirjaa. Äiti voi sitten maksaa perusmenojen lisäksi uudet housut ja maksaa kuukauden harrastusmaksut.

Lasten isä toki voisi ostaa, muttei osta. Lapseni ovat teinejä. Kertaakaa  ex-mieheni ei ole maksanut lasteni vaatteita, eikä laittanut rahaa teinieni tilille, jotta he voisivat ostaa niitä itse. Käytännössä ostan siis lapsilleni vaatteita ja tavaraa kahteen kotitalouteen, koska en halua heidän kokevan puutetta mistään. Mitään elatusapua ei myöskään maksa, lapset ovat 50/50. Saan lapsilisät,  mutta jo lasten harratuskuluihin menee enemmän rahaa kuin lapsilisät. Lasten harrastuksissa isänä päteminen on ex-mieheni pääharrastus, harrastukset eivät siis ole minun valintani.

105/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ongelma poistuu kun käteisen rahan käyttö loppuu. Elatusmaksut voi jatkossa maksaa erityiselle elatustilille johon liitetty maksukortti kelpaa vain tietyn tyyppisten tuotteiden tai palvelujen hankintaan. Ei kelpaa eikä toimi meikkeihin, kosmetologille tai Teneriffan matkan ostoon. Eikä saa käteisenä ulos.

Tämä olisi hyvä uudistus. Lastensuojelussa näkee paljon tällaisia perheitä, jotka todella tarvitsisivat tätä! 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
106/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muutin Viroon. Nyt näen lapseni enemmän etänä kuin ennen, ja säästän elatusmaksuissa. Valtio ei omista mun isyyttä.

M36

Sinä et myöskään huolehdi omasta lapsestasi millään tavoin eli olet alhaisinta saastaa.

Vierailija
107/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuo mitään jatkuvasti keskenään tekemisissä olemista vanhemmilta vaadi? Jos lapsi on isän luona ja tarvitsee uudet kevätkengät niin kai isä voi ostaa ne erikseen neuvottelematta äidin kanssa. Samoin isä voi ostaa vaikka lisäksi uuden takin jos lapsi sellaisenkin tarvitsee, sekä piirustustarvikkeita ja pari kirjaa. Äiti voi sitten maksaa perusmenojen lisäksi uudet housut ja maksaa kuukauden harrastusmaksut.

Lasten isä toki voisi ostaa, muttei osta. Lapseni ovat teinejä. Kertaakaa  ex-mieheni ei ole maksanut lasteni vaatteita, eikä laittanut rahaa teinieni tilille, jotta he voisivat ostaa niitä itse. Käytännössä ostan siis lapsilleni vaatteita ja tavaraa kahteen kotitalouteen, koska en halua heidän kokevan puutetta mistään. Mitään elatusapua ei myöskään maksa, lapset ovat 50/50. Saan lapsilisät,  mutta jo lasten harratuskuluihin menee enemmän rahaa kuin lapsil

KUKAAN EI PAKOTTANUT IMUROIMAAN TAVARAA AHNAASEEN RÖMPSÄÄN VAI PAKOTTIKO ??? MINÄ MAKSAN HELVETISTI VEROJA JOTTA SINÄ VOIT NAUTISKELLA MUHKEISTA LAPSILISISTÄ

Vierailija
108/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä uhriutumista. Olisitte pysyneet yhdessä, mitä menitte eroamaan.

Vierailija
109/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ongelma poistuu kun käteisen rahan käyttö loppuu. Elatusmaksut voi jatkossa maksaa erityiselle elatustilille johon liitetty maksukortti kelpaa vain tietyn tyyppisten tuotteiden tai palvelujen hankintaan. Ei kelpaa eikä toimi meikkeihin, kosmetologille tai Teneriffan matkan ostoon. Eikä saa käteisenä ulos.

Tämä olisi hyvä uudistus. Lastensuojelussa näkee paljon tällaisia perheitä, jotka todella tarvitsisivat tätä! 

Kosmetologikäyntejä ja Teneriffan-matkoja pikkusummilla tekeviä äitejä, joiden lapset elävä pyhällä hengellä rahatalouden ulkopuolella?

Vierailija
110/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molempien vanhempien pitäisi maksaa sama summa joka kuukausi yhteisesti kontrolloidulle tilille. Ei siinä ole mitään järkeä että isä maksaa raha-automaattina äidin henkilökohtaiselle tilille rahaa joka kuukausi.

Eritoten se että isä maksaa nettopalkasta verottoman tulonsiirron toiselle vanhemmalle. Itse maksoin kahdesta lapsesta 850 €/kk, jonka eteen minun siis täytyi tehdä tehdä sitä varten ylimääräiset 1700€ bruttona ennen veroja. Verotuksessa elarien vähennyskelpoisuus on 80€/lapsi, eli reaalirahassa pari kymppiä vuodessa. Tottakai olen myös ostanut lapsille vaatteita ja leluja. Lähivanhempi on käynyt useasti ulkomailla ja juhlimassa ym. Itse kuljen vanhoissa vaatteissa, ei ole varaa hammaslääkäriin, ja lomamatkalla olen käynyt viimeksi 8 vuotta sitten.

Vierailija
111/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo pisti pihalle koska ei kuunneltu toisiamme. Nyt mä maksan 227e/kk ja lapsi sanoo mua Äidin eksäksi. Jos tää on oikeusvaltio, niin mä oon pingviini.

Turha vinkua. Olisit kuunnellut, tai pitänyt sen kikkelisi housuissa tai katkaissut putket. 

Vierailija
112/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tarve etävanhemman on kontrolloida lähivanhemman rahankäyttöä.

Lapsen elatuksesta määrätty summa kuuluu etävanhemman maksaa. Kun lapsi on hyvin hoidettu, niin kaikki on hyvin. Lähivanhemmalla on joka tapauksessa enemmän kuluja lapsen hoitamisesta. Pelkillä elatusmaksuilla ei kuitata lapsen menoja tai että äidille jäisi niistä jotain tuhlattavaa.

Vierailija
113/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten isä toki voisi ostaa, muttei osta. Lapseni ovat teinejä. Kertaakaa  ex-mieheni ei ole maksanut lasteni vaatteita, eikä laittanut rahaa teinieni tilille, jotta he voisivat ostaa niitä itse. Käytännössä ostan siis lapsilleni vaatteita ja tavaraa kahteen kotitalouteen, koska en halua heidän kokevan puutetta mistään. Mitään elatusapua ei myöskään maksa, lapset ovat 50/50. Saan lapsilisät,  mutta jo last

Kuulun ylimpään tulodesiiliin, joten enköhän ihan itse rahoita ne nauttimani muhkeat lapsilisät :D

Lasteni isä taas ei kyllä rahoita mitään muuta kuin omia menojaan. On välillä osa-aikatöissä, rahat käyttää matkusteluun ja uhkapeleihin.

Vierailija
114/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin elareita vuosia, mutta kun eksä halus muuttaa lapsen kanssa 500km päähän uudelle elämälle, multa ei kysytty mitään. Mutta rahat kyllä kelpas. Tämä maa ei suojele isiä, vaan rankaisee siitä että yritti olla hyvä.

Niin?

Niitä elareita maksetaan omalta osuudelta lapsen elatuksesta, ei ne elarit ole mikään takuumaksu siitä että lapsen ja tämän vanhemman pitäisi jumittaa tietyllä paikkakunnalla väkisin.

Eli lapsen saa käytännössä laillisesti vieraannuttaa muuttamalla kauas ja hankaloittamalla tapaamisia. Ja etävanhempi pulittaa silti kiltisti raha-automaattina rahaa joka kuukausi. Täysin rikollinen, äärimmäisen julma ja ihmisoikeuksien vastainen järjestelmä jossa kärsijänä on useimmiten lapsen isä. 

Vierailija
115/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tarve etävanhemman on kontrolloida lähivanhemman rahankäyttöä.

Lapsen elatuksesta määrätty summa kuuluu etävanhemman maksaa. Kun lapsi on hyvin hoidettu, niin kaikki on hyvin. Lähivanhemmalla on joka tapauksessa enemmän kuluja lapsen hoitamisesta. Pelkillä elatusmaksuilla ei kuitata lapsen menoja tai että äidille jäisi niistä jotain tuhlattavaa.

Miksi ei saisl välittää lapsestaan? Jos lapsi näkee nälkää ja huoltajalla on uudet huulitäytteet, niin eikö olisi kohtuullista, että lapseen käytetyistä menoista olisi esittää jotain dokumenttia, esim. KUITTI, jonka jokainen kauppias on pakotettu antamaan.

Vierailija
116/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän tämmöinen toimisi käytännössä esim. ruokaostoksissa? Äiti ostaa elatustililtä ensin lapsille jauhelihan ja maidot, ja sitten erikseen itselleen oman jauhelihapaketin? Tuleeko joku kotiinkin tarkistamaan että ruuanlaitossa käytetään vaikka mausteet eri purkeista? Pitääkö laittaa eri ruoka lapsille ja itselleen?

Vierailija
117/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molempien vanhempien pitäisi maksaa sama summa joka kuukausi yhteisesti kontrolloidulle tilille. Ei siinä ole mitään järkeä että isä maksaa raha-automaattina äidin henkilökohtaiselle tilille rahaa joka kuukausi.

Eritoten se että isä maksaa nettopalkasta verottoman tulonsiirron toiselle vanhemmalle. Itse maksoin kahdesta lapsesta 850 €/kk, jonka eteen minun siis täytyi tehdä tehdä sitä varten ylimääräiset 1700€ bruttona ennen veroja. Verotuksessa elarien vähennyskelpoisuus on 80€/lapsi, eli reaalirahassa pari kymppiä vuodessa. Tottakai olen myös ostanut lapsille vaatteita ja leluja. Lähivanhempi on käynyt useasti ulkomailla ja juhlimassa ym. Itse kuljen vanhoissa vaatteissa, ei ole varaa hammaslääkäriin, ja lomamatkalla olen käynyt viimeksi 8 vuotta sitten.

Lasten äitikö pystyy käyttämään koko bruttopalkkansa omiin/lasten menoihin? Mitä muita menojasi pystyt maksamaan bruttopalkallaeuroilla? Saatko omat vaatteesi, ruokasi, asumisesi, harrastuksesi yms. maksettua bruttopalkallasi?

Kaikki me elätetään lapsemme nettopalkallamme, jos työssä käymme.

Vierailija
118/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin elareita vuosia, mutta kun eksä halus muuttaa lapsen kanssa 500km päähän uudelle elämälle, multa ei kysytty mitään. Mutta rahat kyllä kelpas. Tämä maa ei suojele isiä, vaan rankaisee siitä että yritti olla hyvä.

Niin?

Niitä elareita maksetaan omalta osuudelta lapsen elatuksesta, ei ne elarit ole mikään takuumaksu siitä että lapsen ja tämän vanhemman pitäisi jumittaa tietyllä paikkakunnalla väkisin.

Eli lapsen saa käytännössä laillisesti vieraannuttaa muuttamalla kauas ja hankaloittamalla tapaamisia. Ja etävanhempi pulittaa silti kiltisti raha-automaattina rahaa joka kuukausi. Täysin rikollinen, äärimmäisen julma ja ihmisoikeuksien vastainen järjestelmä jossa kärsijänä on useimmiten lapsen isä. 

Ensisijainen uhri on aina lapsi. Isä on toissijainen.

T. 850€/kk elareita maksanut, ja vieraannuttamista vastaan taistellut isä

Vierailija
119/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kosmetologikäyntejä ja Teneriffan-matkoja pikkusummilla tekeviä äitejä, joiden lapset elävä pyhällä hengellä rahatalouden ulkopuolella?

Mites näitten miesten lätkämatsit ja OF tilit ja Urheilusuoratoistopalvelut ja kalliit sähköpyörät ja grillit? Kaljan juonti ja kebabit? Kyllä ei pitäisi,kun lapset pitää elättää, liian pienet on elsrit,jos näihin on varaa.

Vierailija
120/2131 |
16.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tuleekin monelle yllätyksenä, kun aletaan oikeasti laskea paljonko on lapsen/lasten osuus asumiskuluista ja ruoasta, minkä päälle tulee vaatekustannukset ja tarvikehankinnat, harrastusmenot ja muut kustannukset, et kappasta vaan näistähän tuleekin oikeastaan isompi summa kuin mitä kuvitellaan. Mitä ne lapset nyt tarttis, parikymppiä kuukaudessa tai jotain? Sitten itketään, miten joudutaan maksamaan eksän asumista ja elintasoa, kun todellisuudessa katetaan osa lapsen osuudesta näihin.

Nimenomaan, on aivan naurettavaa, että joku luulee parilla hikisellä satasella kustantavansa äidin ja lapsen yltäkylläisen elämän, jossa äiti vielä matkustelisi ja shoppaisi päälle näillä rahoilla.