Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki
Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?
Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.
Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?
Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?
Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.
Jos mies ei maksa hän on rikollinen.
Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?
On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?
Kommentit (2132)
Vierailija kirjoitti:
Maksan 232€/kk elatusmaksuja, enkä saa päättää mitään lapsen elämässä. Tapaan kerran pari kuussa jos eksä suostuu. Missä vaiheessa tästä tuli laillistettua ryöstöä?
Sinun lapsestasi on kuluja täysin riippumatta siitä, tapaatteko tai ette.
Vierailija kirjoitti:
Olen se, joka yritti ehdottaa haalarin korjaamista liimapaikalla. Enpä arvannut, että tämäkin olisi niin tunteita herättävä aihe. Olen omilla lapsilla käyttänyt vain Reiman haalareita, eikä niissä pinta ole koskaan kulahtanut käyttökelvottomaksi. Muutamaan on tullut reikä/repeämä, joka on ollut helposti paikattavissa. Ulkoilemme paljon ja haalareita pestään paljon. Olen myös sen verran pihi, että olen ostanut aina vähän liian ison haalarin enkä juuri sopivaa. Joskus se on ollut jo ahtaan puoleinen kauden lopussa, mutta käytettävä. Meidän lapset ovat pienillä ikäeroilla ja pienempi käyttää haalaria aina seuraavalla kaudella. Tähän mennessä olen joutunut ostamaan maksimissaan yhden talvihaalarin ja yhden välikausihaalarin vuodessa, joskus ovat menneet pidempään. En edes keksi, mitä muita haalareita lapsi voisi tarvita. Tämä ei nyt varsinaisesti liity ketjun aiheeseen.
Eihän kukaan ole sanonutkaan ettei haalareita voisi korjata tai kierrättää niiden jäätyä pieneksi omalle lapselle mutta ollessa vielä käyttökelpoisia.
Kyllä meilläkin ostetaan aina vähän reilua kokoa oleva haalari tavoitteena että se menisi pitkään, mutta eipä lapselle oikein voi mitään ylisuuria haalareitakaan ostaa. Varsinkaan sellaiselle joka liikkuu jo itse. Meillä oli molempien lasten kohdalla ihan perus, että talvessa meni kaksi talvihaalaria vauva- ja taaperovuosina ihan vaan siksi että vanha ei en mahtunut. Sama homma välikausihaalarien kanssa.
Jotkut käyttää lisäksi erillistä kurahaalaria sadekelillä, ovat siis kuin yhteenommellut kurahousut ja sadetakki, yleensä näissä haalareissa on myös jonkinlainen lämminnvuori, käteviä varsinkin lapsille jotka opettelee pukemaan itse.
Sitten on tietty olemassa vielä välikausihaalareita kevyempiä haalareita, esimerkiksi softshell- kangasta olevia. Nämä vastaa lähinnä kevyttä ulkotakkia ja ulkohousuja ja käytetään keväällä, kesällä tai alkusyksystä viileillä ilmoilla.
Juljus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että lapsella on aina oikeus biologiseen isään ja biologisella isällä lapseen? Mites sitten, jos biologinen isä on vaikka rikollinen?
Kyllä rikollisenkin pitäis saada tietää, että on jonkun lapsen isä. Ja tietysti toisinpäin. Ja silloin rikollisellakin olis elatusvelvollisuus. Vaikka ei päivärahoista elareita kyllä maksella...
Ai vaikka lapsi olisi saanut alkunsa raiskauksesta?
No jos tässä tapauksesa äiti päättää pitää lapsen, niin kyllä. Vai eikö sun mielestä olis hyvä että raiskaajakin joutuis maksamaan elareita?
Veikkaan että monikaan raiskattu ei haluaisi edes niitä elareita raiskaajalta. Vaadittaisiinko sitten seuraavaksi tapaamisoikeutta? Mahtaisi tulla mukavat tapaamiset.
Vierailija kirjoitti:
Maksan 232€/kk elatusmaksuja, enkä saa päättää mitään lapsen elämässä. Tapaan kerran pari kuussa jos eksä suostuu. Missä vaiheessa tästä tuli laillistettua ryöstöä?
Olosuhteita tarkemmin tuntematta on mahdotonta sanoa, onko tämä kohtuullista, mutta mikään seikka ei koskaan poista sinulta elatusvelvollisuutta. Lasten asiosta päättäminen on asia, joka sinulta saattaa olla evätty, koska teillä ei ole yhteishuoltajuutta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuottaa osalle miehistä yletöntä kateutta maksaa omista lapsista koituvaa elatusta.
Tuo olisi helppo fiksata kuntoon niin että otatte itsellenne lapset ja äiti jää etävanhemmaksi.
Ai ei käy? Liikaa duunia ja lapset sitoo?
On se kun mikään ei kelpaa.
Kyllähän näille kelpaisi, että lapsen äiti hoitaa lapset kokonaan ja maksaa lasten kulut kokonaan. Päälle vielä maksaisi isälle vuokrakorvausta lapsista, kun saa hoitaa lapset kokonaan yksin.
Isä voi sitten vaikka joskus käväistä lapsen futismatsissa tai kevätjuhlassa ottamassa isimieskuvia someen.
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksut pitäisi maksaa 100% vain kuitteja vastaan. Tekoälyllä helppo tarkastaa ja pitää kirjaa. Kusetuksesta lakisääteinen tuntuva sakko tai vankeustuomio.
Mutta se tulisi paljon kalliimmaksi sille elareita maksavalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon harkinnut muuttavani Tallinnaan. Ei sen takia etten rakastais lasta, vaan koska Suomen elatusjärjestelmä kohtelee miestä kuin rikollista heti kun ei olla enää perhe.
Joissakin Euroopan maissa mies maksaa sen exänkin elämästä. Esim..Saksassa on vielä vahva kotirouva-kulttuuri. Miehen pitää eron tullessa maksaa sama elintaso exälleen, kuin mitä oli naimisissa ollessa. Näin on ainakin ollut, rn tiedä, onko viime aikoina tullut muutosta.
Saksassakin onneksi mennään eteenpäin ja kotirouvuus ei ole mikään yleinen valinta, toki pienten lasten kanssa ollaan usein kotona ja osa-aikatyöt on yleisiä.
Mutta edelleen erotessa puolisolle tulee maksaa elatusta,, jos tämä on lasten kanssa kotona (kunnes nuorin on kolme), jos puoliso opiskelee, on työtön työnhakija tai iän tai sairauden takia työelämän ulkopuolella. Perussumma on 1200 euroa kuussa.
Loppuelämää ei tarvitse maksaa, toki tuo ikä tai sairaus voi olla poikkeus. Ero voidaan myös olla myöntämättä esimerkiksi vaikean sairauden tapauksessa.
Ja MINIMIELATUSMAKSUT riippuu lapsen iästä ja ovat keskimäärin:
0-5 v: €437 kk/lapsi
6-11 v: €502 kk/lapsi
12-17 v: €588 kk/lapsi
Minimin lisäksi suuruuteen vaikuttaa palkan lisäksi kaikki omaisuus, sijoitukset, muut tulot. Yrittäjältä firman tulos kolmelta vuodelta jne. Ja peritään myös ulkomailta.
Joten 200 euron laskeskelu ei ihan riitä.
Vierailija kirjoitti:
Aiheellinen aloitus! Mikä **ttu siinä on, että eksällä on aina rahaa uusiin rakennekynsiin ja ripsiin, mutta lapsi tulee kylään rikkinäisissä sukissa? Sitten kun kysyn, oon kontrolloiva ja katkera. Ei, mä oon ISÄ ja mä haluun tietää MIHIN MUN RAHA MENEE???!!!
Eihän se ole sinun rahaa. Maksat vissiin sähkölaskunkin, koska olet käyttänyt sähköä. Jos et maksa, olet sen velkaa. Miksi et osta sukkia lapsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä ne pärjäävät joilla valtion elatusmaksu n. 200e. Alastikko ne lapset kulkevat talvella ilman talvihaalaria ja ilman kenkiä.
No minäpä kerron, exällä tulot noin 5000e kk ja maksaa minimin, yritti kyllä siitäkin luistaa. Poika on teini ja pelkät lenkkarit maksaa 150e, syö yhtä paljon kuin kolme miestä yhteensä jne jne. Minä elikäs äiti maksan suurimman osan kuluista. Eihän tää muuten toimis. Muuten asuttais sillan alla ja syötäisi sieniä metsästä sillä sun minimillä.
Meillä sama juttu, teini on tosin tyttö. Isänsä maksaa 220 e elareita eikä mitään muuta, tienaa sen 5000 e kk vähintään. Minä olen työtön ja maksan ihan kaiken lapselle,, kaverille synttärilahja on hyvä esimerkki viikon takaa, Lahjakortti 30 e. Vaatteet todella kalliita teinillä. Käytännössä syön itse lähinnä puuroa, en.käy missään enkä osta itselleni mitään. Lapseen menee kaikki.
Ex oli jo yhdessäolon aikana sellainen ettei ostanut lapselle mitään koskaan. Sairaalassa sektionkin maksoin minä yksin kun mulle se toimenpide oli kuulemma tehtyäkin. Esimerkkejä on miljoonia mutta en ymmärrä.miksi on ok että etän kuuluu saada säästää rahaa, matkustella ja ostaa kallis asunto kun lapsensa kulkee lahjoitusvaatteissa?
Minun mielestäni systeemissä on vikaa jos lapsi saa toimeentulotukea ja isä on hyvätuloinen.
Kyllä, olen katkera. Olen hoitanut lapsen yksin käytännössä koko ajan, ex oli lähinnä apulainen ja harrasti ja meni omia menojaan omalle tililleen säästäen koko naimissaolon ajan. Nyt haukkuu mua luuseriksi ja elätiksi lapselle, kyllä tässä im on monesti mielessä mutta lapsen takia jaksan kun isänsä kanssa ei voi asua väkivallan takia.
Vierailija kirjoitti:
Molempien vanhempien pitäisi maksaa sama summa joka kuukausi yhteisesti kontrolloidulle tilille. Ei siinä ole mitään järkeä että isä maksaa raha-automaattina äidin henkilökohtaiselle tilille rahaa joka kuukausi.
Molempien vanhempien tulisi myös käyttää yhtä paljon aikaa lapsista huolehtimiseen.
Toki myös lasten kuskaaminen ja siitä aiheutuvat kulut on laitettava puoliksi. Yövalvomiset myös. Se on isänkin valvottava ja siivottava ja pyykättävä jos lapsi oksentaa yöllä.
Samoin lasten kuluttaman sähkön, veden ja kodin kulumisen kustannukset puoliksi. Suuremman asunnon kustannukset myös puoliksi. Samoin lasten sairastelusta aiheutuvat tulonmenetykset.
...vai oliko se sittenkin niin, että nämä kulut oli laskettu keskiarvokulujen mukaisesti niihin elatusmaksuihin. Niihin ei tietenkään ole laskettu mukaan valvomisen rasituksia eikä synnytyksen aiheuttamien vaurioiden kuluja. Eikä sellaisia vaurioita, jotka aiheuttavat työhön ja palkkaan vaikuttavaa terveyshaittaa. Voi voi. Kuinka voisimme ne huomioida. Vaikeaksi menee tällainen kaiken sentilleen puoliksi laittaminen.
Tokihan näiden elatusmaksuista vinkuvien miesten ainoa tarkoitus on aiheuttaa ylimääräistä haittaa äidin elämään. Tässä on turha puhua lähihuoltajasta, sillä ei heitä haittaa se jos äiti maksaa lapsistaan elatusmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu pitäisi lukea jokaisen isäksi haluavan.
Tulisi realiteettia sille mikä on naiselle tärkeää: raha, ja että erossa lapset mulle, ja susta viis.
Miettikääpä miksi yhä harvempi haluaa isäksi.
Palstan miehillehän se raha on tärkeintä! Niin tärkeää, ettette oman lapsen elämistä halua maksaa.
Kaksinaismoralismia parhaimmillaan. Vauva itsenainen nainen voi keskittya vapaasti vaikka yh:na pillun myyntiin kun mies sitten pienesta palkastaan joutuu maksamaan elatusta lapsista ollessaan hirvio ex. vaimonsa armoilla tapaamisia jarjesteltaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa tuo oli jo neljäs ostettu haalari vuoden aikana. Viime syksynä uusi välikausihaalari, talveksi uusi isompi toppahaalari, aikaisin keväällä toinen isompi toppahaalari ja nyt tuo uusi isompi välikausihaalari. Softshellhaalareita viime syksylle ja tälle keväälle sekä kurahaalaria en edes laskenut, koska ne saatiin ilmaiseksi tai ostettiin käytettynä.
😂 Tämä joidenkin äitien haalarifetissi on aivan sairasta
Kertoo kyllä kirjoittajasta kaiken oleellisen, jos pitää lastenvaatteita fetissinä. Kaikenlaisia se leipä elättää😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella monet äidit näkevät elatusmaksun henkilökohtaisena vahingonkorvauksena parisuhteen päättymisestä.
Lukemattomien lasten elatusmaksut eivät näy lapsen hyvinvoinnissa vaan äitien Instagram-storyissa.
Jep, ihan liian usein kuulee tarinoita siitä, miten äiti nostaa elarit, mutta samaan aikaan lapsi kulkee rikkinäisissä kengissä ja syö koulun jälkeen mikrospagettia koska rahat meni laskuihin tai tarpeellisiin menoihin, kuten geelikynsiin tai uuteen tatskaan.
Miksei lapsen isä lähde itse lapsen kanssa ostamaan niitä ehjiä kenkiä?
Koska se on ne kerran jo maksanut. Äiti vaan jätti ne hakematta.
Vierailija kirjoitti:
Kaksinaismoralismia parhaimmillaan. Vauva itsenainen nainen voi keskittya vapaasti vaikka yh:na pillun myyntiin kun mies sitten pienesta palkastaan joutuu maksamaan elatusta lapsista ollessaan hirvio ex. vaimonsa armoilla tapaamisia jarjesteltaessa.
Miten ihmeessä olet itsesi moiseen ahdinkoon saattanut? Eikö sinulla ollut minkäänlaista arvostelukykyä sekstailukumppania valittaessa?
Älä nyt vaan sano, että sinulta varastettiin siementä 😂
No tähän elatusitkuun auttaa se, että lapset ovat yhtä paljon isällään kuin äidillään. Kumpikaan ei maksa elatusta.
Lasten kuljetus kodista toiseen hoidetaan 50/50 ja vanhemmat asuvat saman lähikoulupiirin alueella.
Eli minä, lähivanhempana, joka ostan lapselle lähestulkoon kaikki vaatteet ja hankin ne tarjouksesta edullisesti monia eri verkkosivuja vertailemalla, en saisi hyötyä tuosta tekemästäni tarjousvertailustako? Eli lapsen talvihaalari on 80€/kausi johon exä antaa rahat (elatusrahat siis) ja mä hankin sen haalarin 25€ mutta käytän aikaani erillaisten tarjousten seurailuhin ja teen selvää säästöä. Sitten käytän ne loput rahat kodin sisustamiseen jne, siis kodin jossa lapsi viettää 80% ajastaan ja nauttii siitä että on kaunis, kodikas ja siisti koti. Niin mitä ihmettä, tulisiko se mies jotenkin vielä tuohon apajille. Olisiko tämä mies onnellisempi siitä että hän ostaisi 80€ talvihaalarin itse ja kotia jossa lapsi viettää suurimman ajan ei sisustettaisi kodikkaaksi? Voisi kyllä kokeilla kuinka mies onnistuisi niissä lapsen vaatteiden hankinnassa, jotenkin arvaan että lapsellamme ei ikinä olisi säähän tarvittavia vaatteita sitten tai ne olisivat koon pari liian pieniä. Lapsen kasvatus on paljon muutakin kuin se että kaikki lapsen fyysiset kulut jotka voidaan laskea matemaattisesti korvataan. Entä se että äitinä olen jatkuvasti pienen lapsen kanssa valmis jäämään sairauden vuoksi pois töistä, eli olen jatkuvasti hälytysvalmiudessa jos päikystä ilmoitetaan että tule hakemaan lapsi pois kun on sairastunut. Tuossa ap:n aloituksessa tälle pitäisi sitten laskea myös joku hinta. Onneksi mun ex ei sentään ole tälläiseen hulluuteen halunnut lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä ne pärjäävät joilla valtion elatusmaksu n. 200e. Alastikko ne lapset kulkevat talvella ilman talvihaalaria ja ilman kenkiä.
No minäpä kerron, exällä tulot noin 5000e kk ja maksaa minimin, yritti kyllä siitäkin luistaa. Poika on teini ja pelkät lenkkarit maksaa 150e, syö yhtä paljon kuin kolme miestä yhteensä jne jne. Minä elikäs äiti maksan suurimman osan kuluista. Eihän tää muuten toimis. Muuten asuttais sillan alla ja syötäisi sieniä metsästä sillä sun minimillä.
Meillä sama juttu, teini on tosin tyttö. Isänsä maksaa 220 e elareita eikä mitään muuta, tienaa sen 5000 e kk vähintään. Minä olen työtön ja maksan ihan kaiken lapselle,, kaverille synttärilahja on hyvä esimerkki viikon takaa, Lahjakortti 30 e. Vaatteet todella kalliita teinillä. Käytännössä syön itse lähinnä puuroa, en.käy missään enkä osta itselleni mitää
Pihi narsku mies sinulla. Pönkitti omaa egoaan sillä että hankki lapsen (sinun kanssasi). Miehen imagohan saa jonkunlaisen boostauksen kun on hankkinut lapsenkin. Toivottavasti lapsesi on oppinut pyytämään asioita isältään, jospa rahpussit heltyvät kun lapsi pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Elarit, niin vaikea asia. Enitenhän niissä vituttaa se, että ne pitää maksaa exälle. Jonkinlainen kuittirumba helpottais kyllä vähän, et näkis mitä lapselle on ostettu. Mut käytännössä vaikee toteuttaa. Ja jos etä maksais vaikka harrastusmaksut, ne pitäis saada vähentää sen kuun elareista... Sitten toi lapsen tunnustaminen vasta tyhmä homma onkin. " Tunnustatko lapsen? Joo. Onko muita isä vaihtoehtoja? Ei. Selvä juttu sitten." Ja nimet paperiin. Mun mielestä kaikilta syntyviltä lapsilta ja isä ehdokkailta pitäis otta heti pakollinen isyystesti. Vois olla sitten varma, että omia muksuja elättää.
Miltä isäehdokkailta? Kai siellä sairaalassa yleensä on vain se yksi isä. Ja vähän olisi kyllä kyseenalaisella pohjalla koko elämä, jos erikseen pitäisi epäillä isyyttä. Yleensä kun suhteissa sellaiselle ei ole mitään tarv
Maailma on täynnä miehiä jotka eivät ole osanneet epäillä isyyttään lapsen syntyessä, mutta totuus on paljastunut sitten vasta jälkeenpäin. Jokainen fiksu mies teettää isyystestin AINA, ja sen pitäisi olla lakisääteinen.
Kukaan fiksu mies ei epäile isyyttään, eli puolisoaan pettämisestä, ilman syytä.
Kyllä tuottaa osalle miehistä yletöntä kateutta maksaa omista lapsista koituvaa elatusta.
Tuo olisi helppo fiksata kuntoon niin että otatte itsellenne lapset ja äiti jää etävanhemmaksi.
Ai ei käy? Liikaa duunia ja lapset sitoo?
On se kun mikään ei kelpaa.