Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki

Vierailija
16.05.2025 |

Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?

Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.

Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?

Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?

Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.

Jos mies ei maksa hän on rikollinen.

Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?

On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?

Kommentit (2131)

Vierailija
2041/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joku sanoi että lapsilla pitää olla samanlainen elintaso molemmissa kodeissaan. En mä pysty sitä tarjoamaan. Mä pystyn tarjoamaan hyvän elintason täällä ja kohtuullisen elintason isällään."

Toki käytännössä lähes aina kaikkien elintaso laskee eron myötä, mutta lainsäädännön ajatus on, että lapsen elintasoa turvataan mahdollisuuksien mukaan. Tähän perustuu se, että myös vuoroviikkoasumisessa suurempituloinen etä maksaa elatusmaksua lähivanhemmalle. 

Teidän tilanne ei ole ihan perus, koska sinä olet lähivanhempi, mutta maksat silti jotakin exälle. Teillähän olisi käsittääkseni mahdollisuus ohjata lapsilisät suoraan etälle. Olen ymmärtänyt, että tämä olisi nykyisin mahdollista. Silloin ei tarvitsisi kierrättää osaa rahoista sinun tilin kautta.

Vierailija
2042/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen kyllä miettinyt. Miehen ex, työtön useita vuosia, ei aio työllistyä koska ei kuulemma kannata. Mies maksaa elareita ison summan naisen tilille, nainen törsää siinä määrin että itsellään uudehko auto, merkkilaukkuja, hiukset värjätty kampaajalla säännöllisesti jne. Toki lapsellekin ostetaan se 4 paria uusia kenkiä kerralla ja perustellaan vaikka sillä sitten rahan tarvetta. Rahojen käytöstä ei ole tilivelvollinen ja suoraan naisen tilille kaikki. On minustakin aika epäreilua kun selvästi näkee, että osittain mies elättää exäänsäkin.

Miehesi tekee sen vapaaehtoisesti. Laki tai mikään valvoja ei velvoita sellaisiin summiin, millä toinen voi rahoittaa elämänsä täysin lapsen elareilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2043/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisin 60e+lapsilisä niin eihän se ole kaikki elatukseen liittyvä rahan vaan myös elatusmaksua saava vanhempi osallistuu elatukseen myös. Eli tuon summan päälle tulee se lisäksi. Kela maksaa elaria sen 170e jos vanhempi ei pysty, joten se aikalailla maksimisumma ja laskettu että pitäisi riittää yhden lapsen kuluihin. Eli ei tuo ap:n ehdotus siitä kauaksi jää.

Ap maksoi 30 €/lapsi. Nyt hänelle on käräjäoikeus määrännyt 200 €/lapsi. Kelan maksama olisi 198,13. Se ei ole maksimisumma, vaan minimi, jonka lapsi laskennallisesti tarvitsee.

Vierailija
2044/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maksut vain kuitteja vastaan niin ei ole mitään ongelmaa eikä rahat mene rakennekynsiin tai lomareissuihin uuden äijän kanssa.

Vierailija
2045/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta miehen vapaaehtoisuus, suostui summaan kun ero ajankohtainen ja oli aikamoisen painostuksen ja syyttämisen alla. Tajusi vasta myöhemmin, että häntä hyväksikäytettiin mm. lapsella kiristäen ja nythän asiaa ei saa muutettua. Ex ei ikinä luovu saamastaan "kärsimyskorvauksesta".

Vierailija
2046/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen kyllä miettinyt. Miehen ex, työtön useita vuosia, ei aio työllistyä koska ei kuulemma kannata. Mies maksaa elareita ison summan naisen tilille, nainen törsää siinä määrin että itsellään uudehko auto, merkkilaukkuja, hiukset värjätty kampaajalla säännöllisesti jne. Toki lapsellekin ostetaan se 4 paria uusia kenkiä kerralla ja perustellaan vaikka sillä sitten rahan tarvetta. Rahojen käytöstä ei ole tilivelvollinen ja suoraan naisen tilille kaikki. On minustakin aika epäreilua kun selvästi näkee, että osittain mies elättää exäänsäkin.

Kuinka paljon miehesi maksaa elatusmaksuja euroissa? Summan täytyy olla paljon yli tavallisen, kun sillä maksaa autolainan lyhennyksetkin.

Puhutaan useammasta sadasta eurosta. Siitä huolimatta, että vuoro

"Useampi sata euroa eli noin 500-600 euroa. Miehesi ex on todella taitava rahankäyttäjä, jos hän tuolla summalla elää noin hulppeaa elämää. Olen ihan vaikuttunut."

Minä myös! Ja kateellinen! Emme ole edes eronneet, eikä minulla ole rahaa tuollaiseen elämään.

Vierailija
2047/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiitos perustellusta vastauksestasi, osallistuin ensimmäistä kertaa tähän keskusteluun. Lapsen etu on täysin vanhempien asia. Tämän vuoksi lasta (lapsia) ei hankita, mikäli niihin ei ole varaa."

Lapsen etu ei ole täysin vanhempien asia, siksihän tästä on säädetty laissa.

Vierailija
2048/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki maksut vain kuitteja vastaan niin ei ole mitään ongelmaa eikä rahat mene rakennekynsiin tai lomareissuihin uuden äijän kanssa.

Tää se jaksaa trollata.

Vierailija
2049/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta miehen vapaaehtoisuus, suostui summaan kun ero ajankohtainen ja oli aikamoisen painostuksen ja syyttämisen alla. Tajusi vasta myöhemmin, että häntä hyväksikäytettiin mm. lapsella kiristäen ja nythän asiaa ei saa muutettua. Ex ei ikinä luovu saamastaan "kärsimyskorvauksesta".

Saahan sen muutettua. 

Vierailija
2050/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäbä vinkuu paeista sadasta eurosta ja tahtoo silti maksaa puolet lasten kuluista... 😆

Niin. Ensimmäiseen minulla ei ole varaa, jälkimmäisestä saatan selviytyä.

Teeppä luettelo yhden lapsen kuluista. 

Mielestäsi lapsilisä ja 60€ riittäisi aivan kaikkeen?

On tehty. Se oli meidän toteutunut kulutus. Joku muu voi käyttää enemmän, mikäs siinä jos rahaa on.

Vierailija
2051/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saa muutettu jos ex ei suostu neuvottelemaan asiasta?

Vierailija
2052/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satoja euroja maksan joka kk täällä savonlinnassa

Vierailija
2053/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäbä vinkuu paeista sadasta eurosta ja tahtoo silti maksaa puolet lasten kuluista... 😆

On tehty. Se oli meidän toteutunut kulutus. Joku muu voi käyttää enemmän, mikäs siinä jos rahaa on.

Tämäpä juuri. Jos olet tottunut, että lapsella on kallis harrastus, merkkivaatteita, uusin kännykkä jne. Niin tottakai elatusmaksut on "useita satoja", ei sen näin pitäisi mennä vaan joskus elämässä asiat menevät meillä kaikilla niin että joutuu kulutustaan muuttamaan. Mikä hiton vaatimus, että elintason pysyttävä kummassakin kodissa samana. Eihän kukaan normaali työssäkäyvä pysty maksamaan sellaisia kuluja kahta taloutta.

Vierailija
2054/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saa muutettu jos ex ei suostu neuvottelemaan asiasta?

Käräjillä. Etkö ole yhtään ketjua lukenut. Apn koko juttu pohjaa siihen, kun exä vei käräjille.

Vierailija
2055/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ilman asumis- ja ruokakuluja. Nyt ne ovat mukana elatusmaksussa. Mutta niiden osuuttahan sinä et ymmärrä, koska mielestäsi nakkikeitto yhdelle maksaa saman kuin viidellekin.

Vierailija
2056/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni mieheni ex ei suostu siihen, että lähihuoltajuus vaihdettaisiin koska se tosiaan vaikuttaisi hänen tulotasoonsa joka perustuu hänelle maksettaviin tukiin ja mieheni maksamaan elariin. Tässä omasta mielestäni se moraalinen epäkohta, että tilanne ei pakota häntä esim. miettimään työllistymistä vaan kaikki jatkuu kuten naimisissa ollessaan, hänen ei tarvitse tehdä omaa osuuttaan elintason ylläpitämisestä vaan yhteiskunta ja "muut" huolehtivat. Silti omaa elämänsä ei ole mitenkään huono-osaista ja lapsellaan tosiaan on aivan kaikkea.

Mä olen siis tuo hyvätuloinen lähi jonka ex on pitkäaikaistyötön ja ymmärrän kyllä hyvin tuon puolen. Mun ex ei ole varmaankaan pitkäaikaistyötön ihan omasta halustaan vaan muista syistä - ei kyllä siksikään etteikö hänelle töitä olisi ollut tarjolla, itsekin olen joskus työtarjouksia hänelle vienyt. Varmaan jotain mie

Juu ja niin kauan kun te harjoitatte tätä lastenryöstöpolitiikkaa, missä naiset ovat paskottavaa käyttötavaraa ja sen jälkeen puhutaan vaan ISÄSTÄ ja LAPSISTA eikä äidistä, emosta, perheestä, ym. niin kukaan uskalla enää synnyttää. Ettäs kehtaattekin ihan julkisessa päivänvalossa tehdä tuota. Olette viimeisiä sukupolvia, jotka ovat tuollaisessa hirviömäisyydessä onnistuneet ja tuolla käytöksellänne takaatte, ettei kukaan nainen tule enää koskaan avaamaan taivaan portteja kaltaisillenne hirviöille. 

Toivottavasti nainen luopuisi huoltajuudesta välittömästi ja vetäisi kaikenrakkautensa ä päröiltä. Jumala ottaa kyllä tykönsä sellaiset, joita on väärinkohdeltu. Lapsenryöstäjäisien ja äidinpahoinpitelijöiden poikia juoksee tuolla koko ajan vapaana ja se näkyy ja haisee heissä satojen kilometrien päähän. Tietäisitpä miten säälittäviä ja surkeita otuksia ne ovat. Näkevät jokaisessa naisessa sen äidin, jonka isä heiltä vei. Kaipaavat sitä sydänjuuriaan myöten, ja vihaavat samaan aikaan, kuin isänsä heidän äitään. Monstereita. Pahempia kuin metsän eläimet. Visvaisia syyläkulleja. Pthyi.

Vierailija
2057/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä juuri. Jos olet tottunut, että lapsella on kallis harrastus, merkkivaatteita, uusin kännykkä jne. Niin tottakai elatusmaksut on "useita satoja", ei sen näin pitäisi mennä vaan joskus elämässä asiat menevät meillä kaikilla niin että joutuu kulutustaan muutta

Niin, mut se peruskulutus on laskettu kyllä ja minimissään on sen 200e kk. Sillä ei harrastella kalliisti, eikä äippä ota botoxia.

Vierailija
2058/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun pitää tarkistaa lääkitys. Ei ole ihan kohdillaan. 

Vierailija
2059/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ilman asumis- ja ruokakuluja. Nyt ne ovat mukana elatusmaksussa. Mutta niiden osuuttahan sinä et ymmärrä, koska mielestäsi nakkikeitto yhdelle maksaa saman kuin viidellekin.

Edelleenkään en ole puhunut mistään nakkikeitoista. Sinä et kykene keskustelemaan koska a) yhdistelet mielivaltaisesti eri kirjoittajien kommentteja, b) et lue tai ymmärrä kaikkia kommentteja joita on jo kirjoitettu ja c) asian kommentoinnin sijaan kommentoit kirjoittajia asiattomin henkilökohtaisuuksin.

Ruokakulujen nousu exällä on oman kulutustottumuksemme ja arviomme mukaan noin 50 eur/kk/lapsi aiempaan nähden. Asumiskulut eivät ole käytännössä muuttuneet, mahdolliset shampoot ja hammastahnat ja pyykkimenot ovat ykköseuroissa laskettavia. Voidaan arvioida että kokonaiskustannusnousu on luokkaa 60 eur/kk josta siis mun pitäisi maksaa yhteensä 90 eur/lapsi/kk jos vain kustannusten tasajaosta puhuttaisiin. Määrätty elari on yli kaksinkertainen. Samaan aikaan mun säästö kk-menoissa on sama 60 eur/kk/lapsi. Ex saa kolmatta sataa euroa lahjarahaa minulta kuukausittain joka jää yli lasten todellisesta kulutustarpeesta. Eikä mulla ole sellaiseen hyväntekeväisyyteen varaa, vaan joudun pahoihin vaikeuksiin. Ikävintä on, että tämän vuoksi en enää voi nähdä lapsiani normaalisti tai juuri lainkaan. Se ei ole heillekään hyväksi vaan olen hyvin huolissani heidän asioistaan nyt.

Vierailija
2060/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkun pitää tarkistaa lääkitys. Ei ole ihan kohdillaan. 

Kohdillaan ei ole sen lääkitys joka kuvittelee että voi tuhota naisen kehon ja elämän omien siementensä kasvatukseen, sitten viedä ne lapest ja dumpata naisen ojaan.

Tämä on sairautta ja äärimmäsitä naisvihaa, mitä jumala vihaa ja mistä myös jumala rankaisee äärettömästi. 

Se narsistinen mies joka tämän tempun tekee kiroaa jälkipolvensa ikuiseen kadotukseen. Eikä sitä yksikään piikapano tai euroseteli pelasta. Sellainen pahuus ei lähde pesemälläkään, ja naiset aistivat sen tästä miehestä sekä tämän jälkeläisistä. Yksisuuntainen lippu helvettiin ja syvälle sinne. 

Tuollaisten lasten paras kohtalo on luostarielämä.