Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen rahat riitti vaikka mihin!! Nykyään ei mihinkään

Vierailija
05.02.2025 |

Pakollisten menojen (ruoka, laskut, asuminen) jälkeen rahaa jäi reissuiluun, risteilyihin, baareihin, vaatteisiin yms shoppailuun, harrastuksiin, ravintolassa syömiseen, lehtitilaukseen... nykyään ei pakollisten jälkeen jää yhtään mihinkään! Oon kilpailuttanut kaiken, ei suoratoistoja/viihdepaketteja enää, lopettanut kuntosalijäsenyyden jne, eikä rahaa jää enää mihinkään kuten em asioihin vielä yli 5 vuotta sitten. Olen työssäkäyvä bruttopalkka 2300€. 

Miten kaikki voi olla niin jumalattoman kallista nykyään?! Työntekokaan ei kannata tässä maassa enää.

Kommentit (115)

Vierailija
1/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää sitten työttömäksi. 

Vierailija
2/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy laskea kulutusta. Itse en ole käyttänyt yhtään euroa mihinkään kolmeen viikkoon. Laskut maksoin ja kävin kaupassa 3 viikkoa sitten. Ruokakauppaan meni n 25€. Haen kaiken ruuan ruokajakelusta.

käyn myös töissä, netto n 2200€

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat on nousseet ja firmat ovat omalla tavallaan perustelleet ne. Oli korona, sitten sota, energian hinnat nousi. Yleisten kulujen nousu... Myös alv on noussut.

Ruoka on selvästi n 25% kalliimpaa kuin neljä vuotta sitten. Sähkön kiinteä hinta on tuplaantunut. Vuokra on itselläni noussut 60e. Bensa on kalliimpaa. Kaikki palveluhinnat ovat nousseet.

Palkka ei ole pysynyt perässä. Järjetöntä hän tämä on. Alv nostot oli todella ajattelematon ja törkeäkin teko. Päin vastoin ihmisten ostovoimaa pitäisi nostaa vähentämällä alv:ta. Palkkojen nousu tietää vain sitä, että verottaja vie enemmän. 

Vierailija
4/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun bruttopalkka on tosi pieni. Ei tosta palkasta kyllä kauheasti huvituksiin riitä. 

Vierailija
5/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy laskea kulutusta. Itse en ole käyttänyt yhtään euroa mihinkään kolmeen viikkoon. Laskut maksoin ja kävin kaupassa 3 viikkoa sitten. Ruokakauppaan meni n 25€. Haen kaiken ruuan ruokajakelusta.

käyn myös töissä, netto n 2200€

Oikeastiko olet tuota mieltä, että pitää vain kiristää. He, joilla on työtä niin näännytetään työ alle ja sillä rahalla hädin tuskin tulee toimeen. Lisää vain pitäisi kiristää. Eikö ole jotain muuta tehtävä?! 

Vierailija
6/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän nyt jää kuin edellisen hallituksen aikana, kiitos laskeneen inflaation ja korkojen. 

Vierailija
7/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei rahat riittäneet mihinkään vaan tili oli jopa viiko tyhjillään ennen opintotukea. Nykyään palkasta jää tuhansia säästöön vaikka kuinka ryyppään ja rellestän.

On se aikuisena kivaa.

Vierailija
8/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne pienet menot vaan suuret tulot. Kyllä riittäisi sinullakin ap rahaa, jos brutto olisi Norjan malliin 4000/kk helpoista töistä.

Vierailija
9/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2200 on hyvä bruttopalkka. varsinkin kun voi hakea ruokajakelusta työssäkäyvänä sapuskaa. Ei onnistuis meidän kaupungissa

Vierailija
10/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jää rahaa vaikka kuinka kärvistelen. Miinuksella vedellään, pakko kajota vanhuuteen varattuihin säästöihin.

Vierailija
11/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttajahinnat ovat nousseet Tilastokeskuksen mukaan 18,5% viimeisen viiden vuodena aikana. Samaan aikaan peruspalkkani on ilman henkilökohtaisia lisiä noussut 8,8%. Ostovoimani on siis laskenut noin 10%.

Ei tuo ainakaan minua vielä konkurssiin vie. Vielä jää 4000€:n nettopalkasta melkein puolet säästöön. Tietysti jos ei katso hintoja ja on höveli tuhlaamaan, niin eihän rahat mihinkään riitä. Sitä paitsi asuntovelallisten iloksi asuntolainojen korot ovat tulleet huomattavasti alaspäin, mikä vastaavasti helpottaa monien taloutta.

Vierailija
12/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Olen vakituisessa työssä oleva nainen, ja ihmettelen miten rahan arvo on huvennut jonnekin.

Vielä kymmenisen vuotta sitten kävin risteilyillä, ostelin vaatteita ja meikkejä, ja viikonloppuisin tuli baareissakin käväistyä muutaman kerran kuukaudessa.

Työpaikka on sama edelleen, mutta nykyisin rahat vaan menee asumiseen ja ruokaan, mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Vaateostoksetkin, ne harvat, mietin etukäteen.

Vierailija
13/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskuspankit printtasivat kymmeniä biljoonia rahaa ja nyt se on vessapaperin arvoista.

Vierailija
14/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä puhut, hyvin riittää edelleen.

Vierailija
15/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut mitään suurempaa paitsi kahvin hinta nousi reilusti. Sauvakävely on ilmaista ja se miellyttää minua näin eläkkeellä. Ruoat teen kaikki itse tuoreista elintarvikkeista ja puilla lämmitän talon. Kellarista löytyy myös kasvimaalta säilöttyä. Kirjoja ostin 30 kpl juuri kun tv.ohjelmat ovat ala-arvoisia nykyään. 

Vierailija
16/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee samasta palkasta yli 700 € säästöön.

Vierailija
17/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää nämä valittajat jotka kuitenkin ovat töissä ja saavat ok palkkaa, itse ollut vain määräaikaisissa töissä ja ansiosidonnaisella vuoroon viime vuosina. Palkka oli 1500e netto, olin kiitollinen ja pärjäsin ihan mukavasti eläkkeelle asti. Nyt eläke 1200e ja edelleen pärjään ja olen tyytyväinen.

Vierailija
18/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisen maksukyky ylimitoitetaan. Otetaan lainoja ja sitten itketään menoja.

Vierailija
19/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuotuisesta ostovoimasta on parin viime vuoden aikana hävinnyt parin kuukauden palkkaa vastaava määrä. Siksi liitotkin niitä isoja korotuksia hakee.

Vierailija
20/115 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuotuisesta ostovoimasta on parin viime vuoden aikana hävinnyt parin kuukauden palkkaa vastaava määrä. Siksi liitotkin niitä isoja korotuksia hakee.

Parin kuukauden palkka on 1/6 osa, eli 17%. Ostovoima ei todellakaan ole laskenut noin paljoa. Tai sitten sinulla on todella erikoinen kulurakenne, mikä on kaukana keskivertokansalaisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä