Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki

Vierailija
16.05.2025 |

Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?

Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.

Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?

Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?

Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.

Jos mies ei maksa hän on rikollinen.

Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?

On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?

Kommentit (2131)

Vierailija
2021/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäbä vinkuu paeista sadasta eurosta ja tahtoo silti maksaa puolet lasten kuluista... 😆

Niin. Ensimmäiseen minulla ei ole varaa, jälkimmäisestä saatan selviytyä.

Vierailija
2022/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ongelma poistuu kun käteisen rahan käyttö loppuu. Elatusmaksut voi jatkossa maksaa erityiselle elatustilille johon liitetty maksukortti kelpaa vain tietyn tyyppisten tuotteiden tai palvelujen hankintaan. Ei kelpaa eikä toimi meikkeihin, kosmetologille tai Teneriffan matkan ostoon. Eikä saa käteisenä ulos.

Iso osa siitä taitaa mennä vuokraan, sähköön, kulkemiseen jne.  Eli kuolleena syntynyt ajatus. Ja onhan sillä äidillä oikeus käyttää saamistaan rahavirroista myös itseensä, ei kukaan voi väittää ettei se silti osta myös niitä asioita millä lasta elätetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2023/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei asu omistusasunnossa vaan vuokralla. Uusi mies, mutta asuvat eri osoitteissa jotta saa asumistukea.

Sehän on sitten edullista asumista, kun valtio maksaa osan. 

Vierailija
2024/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitten elatusmaksu ulisijoiden olisi hyvä mennä tutustumaan muiden maiden systeemeihin. Suomessa elarit ovat todella pienet.

Kannattaa miettiä ennenkuin panee paljaalla.

Vierailija
2025/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäbä vinkuu paeista sadasta eurosta ja tahtoo silti maksaa puolet lasten kuluista... 😆

Niin. Ensimmäiseen minulla ei ole varaa, jälkimmäisestä saatan selviytyä.

Teeppä luettelo yhden lapsen kuluista. 

Mielestäsi lapsilisä ja 60€ riittäisi aivan kaikkeen?

Vierailija
2026/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida tähän, ei kai tuon määrän (60e ja lapsilisät) pitäisikään kaikkea kattaa. Kyllähän toisellakin vanhemmalla on jonkinlainen osuus kuluihin vai onko ajatus että elareita maksava maksaa kaiken? En ole se jolle tämä kysymys oli esitetty.

Vierailija
2027/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma exäni maksaa 100e per lapsi, vaikka lapset pääasiassa minulla. En silti oletan, että tämän pitäisi kaikki kulut kattaa vaan tottakai itsekin osallistun. Sen jälkeen on valintoja, ostaako kirppikseltä vaatteita vai onko pakko olla uusia merkkikuteita.

Vierailija
2028/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen kyllä miettinyt. Miehen ex, työtön useita vuosia, ei aio työllistyä koska ei kuulemma kannata. Mies maksaa elareita ison summan naisen tilille, nainen törsää siinä määrin että itsellään uudehko auto, merkkilaukkuja, hiukset värjätty kampaajalla säännöllisesti jne. Toki lapsellekin ostetaan se 4 paria uusia kenkiä kerralla ja perustellaan vaikka sillä sitten rahan tarvetta. Rahojen käytöstä ei ole tilivelvollinen ja suoraan naisen tilille kaikki. On minustakin aika epäreilua kun selvästi näkee, että osittain mies elättää exäänsäkin.

Onko mies koskaan ehdottanut exälleen että lapsen lähihuoltajuus tulisikin hänelle itselleen? Käsittääkseni Kela maksaisi silloin työttömän exän osuuden elatuksesta. Toki hänen muut tukensa saattaisivat pienentyä koska lasta ei silloin huomioida hänen menoissaan. Toisaalta silloin hän ei saisi elatusmaksuja jolloin myös tulot olisi pienemmät - tuet saattaisi nousta. En tiedä, en osaa laskea. Mutta kannattaa ehkä miettiä sellaistakin vaihtoehtoa, kun kerran luonapitokin on vuoroviikottain. 

Vierailija
2029/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, asiallinen ja hyvä kommentti. Käsittääkseni tätä on mietitty mutta sitten osa tuista pienenisi, esim. lapsilisän yh-lisä koska lapsi kirjoilla äidillään.

Vierailija
2030/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, asiallinen ja hyvä kommentti. Käsittääkseni tätä on mietitty mutta sitten osa tuista pienenisi, esim. lapsilisän yh-lisä koska lapsi kirjoilla äidillään.

Yh-korotus on tosiaan noin 70 euroa. Elatustuki on noin 190 euroa. Eli siinä mielessä jäisi vielä plussan puolelle mutta toisaalta tosiaan exän muut tuet varmaan tippuisivat koska lasta ei huomioitaisi laskelmissa. 

Vierailija
2031/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ehdottomasti korjata, niin että Kela alkaa maksaa lhivanhemmalle tukea HETI eron tullessa voimaan ja tarkistaa myöhemmin etän maksukyvyn ja oikaisee summan suuntaan tai toiseen ja tarvittaessa perii summan etältä. Elatustuki on lapsen oikeus. Näin turhat oikeudenkäynnit ja lastenvalvojan välttelyt jää väliin.

Vierailija
2032/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni mieheni ex ei suostu siihen, että lähihuoltajuus vaihdettaisiin koska se tosiaan vaikuttaisi hänen tulotasoonsa joka perustuu hänelle maksettaviin tukiin ja mieheni maksamaan elariin. Tässä omasta mielestäni se moraalinen epäkohta, että tilanne ei pakota häntä esim. miettimään työllistymistä vaan kaikki jatkuu kuten naimisissa ollessaan, hänen ei tarvitse tehdä omaa osuuttaan elintason ylläpitämisestä vaan yhteiskunta ja "muut" huolehtivat. Silti omaa elämänsä ei ole mitenkään huono-osaista ja lapsellaan tosiaan on aivan kaikkea.

Vierailija
2033/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kommentoida tähän, ei kai tuon määrän (60e ja lapsilisät) pitäisikään kaikkea kattaa. Kyllähän toisellakin vanhemmalla on jonkinlainen osuus kuluihin vai onko ajatus että elareita maksava maksaa kaiken? En ole se jolle tämä kysymys oli esitetty.

Ap on painottanut, että oikea elatuksen määrä olisi 60€+lapsilisä/lapsi. 

Vierailija
2034/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni mieheni ex ei suostu siihen, että lähihuoltajuus vaihdettaisiin koska se tosiaan vaikuttaisi hänen tulotasoonsa joka perustuu hänelle maksettaviin tukiin ja mieheni maksamaan elariin. Tässä omasta mielestäni se moraalinen epäkohta, että tilanne ei pakota häntä esim. miettimään työllistymistä vaan kaikki jatkuu kuten naimisissa ollessaan, hänen ei tarvitse tehdä omaa osuuttaan elintason ylläpitämisestä vaan yhteiskunta ja "muut" huolehtivat. Silti omaa elämänsä ei ole mitenkään huono-osaista ja lapsellaan tosiaan on aivan kaikkea.

Mä olen siis tuo hyvätuloinen lähi jonka ex on pitkäaikaistyötön ja ymmärrän kyllä hyvin tuon puolen. Mun ex ei ole varmaankaan pitkäaikaistyötön ihan omasta halustaan vaan muista syistä - ei kyllä siksikään etteikö hänelle töitä olisi ollut tarjolla, itsekin olen joskus työtarjouksia hänelle vienyt. Varmaan jotain mielenterveyden puolen ongelmaa. Kuitenkin aina on lapsistamme pystynyt huolehtimaan, enkä ole sen puolesta joutunut koskaan stressaamaan. Ja minä siis maksan vapaaehtoisesti hänelle muutamia satasia kuussa, samoin mä olen hänet "palkannut" tekemään kotiini eli lastensa toiseen kotiin jotain remppahommia aina välillä ja olen sillä tavalla yrittänyt parantaa hänen taloudellista tilannettaan - eli lasteni tilannetta isäviikoillaan. Mutta en minäkään haluaisi olla siinä tilanteessa jossa musta tuntuisi että mä katteettomasti kustannan hänen elämäänsä. Joku sanoi että lapsilla pitää olla samanlainen elintaso molemmissa kodeissaan. En mä pysty sitä tarjoamaan. Mä pystyn tarjoamaan hyvän elintason täällä ja kohtuullisen elintason isällään. Vaikka olen hyvätuloinen, en kuitenkaan ole niin hyvätuloinen että yhden ihmisen tuloilla pystyisin tarjoamaan hyvän elintason kahdessa kodissa. 

Vierailija
2035/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on sitä mieltä, että tuo kattaa kaiken. Hänen osuutensa oli 30 €. Tuossa kuudessakympissä on siis jo se exän osuus mukana.

Vierailija
2036/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisin 60e+lapsilisä niin eihän se ole kaikki elatukseen liittyvä rahan vaan myös elatusmaksua saava vanhempi osallistuu elatukseen myös. Eli tuon summan päälle tulee se lisäksi. Kela maksaa elaria sen 170e jos vanhempi ei pysty, joten se aikalailla maksimisumma ja laskettu että pitäisi riittää yhden lapsen kuluihin. Eli ei tuo ap:n ehdotus siitä kauaksi jää.

Vierailija
2037/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savonlinnasra moi. Täällä isä joka on valtion petoksen uhri myös.

Lapsi syntyi aikoinaan ja äiti joka oli jo aiemmin tehnyt lapsen edellisessä liitossa ja oli lähtenyt ja laittoi rikollisen yhteiskunnan avulla maksamaan elarit kalleimman kautta ja silloinen mies maksoi 

Minä hölmö ajattelin, että ah rakkaus on suurta ja tein lapsen tuon hirviön kanssa koska siksi tuota narsisti psykopaattia voi kutsua ja kuinka sattuikaan että nainen halusi eron ja sai vaikka yritin estää.

Sovittiin, että kasvatetaan tyttöä  niin, että ensin äidillään max 5v ja sitten minulla koska päätimme asua seudulla .

No 5v jälkeen alkoi valehtelu eli kun tekstiä ei ollut paperilla niin lapsi äidillään ja minä yllätys maksan elarit ja äiti saa kaikki tuet ja hankki  valheella vammaistuetkin ja lapsi on 100 pros terve ja fiksu ja urheilee ja on upea nuori ihminen.

Kysyin sos.toimistosta apua niin ei mitään.

En saa mitään tietoa asioista sillä psykopaatti narsisti exä on niin ihanasti kertonut ja savonlinnan  hoitopuolen ihmiset manipuloinut valheeseen jopa opettajaa myöten.

Ajatelkaa millaista helvettiä joudun kärsimään täällä.

Nykyinen vaimoni on raivoissaan tästä rikollisesta toiminnasta sillä hän kuten itse ollaan kaikessa oikeuden ja totuuden puolella.

Itse suojelen itseäni että en ajattele asiaa. Se on ainoa keino millä selvitä järissään.

Ketkä tämmöiset lait on tehnyt ? 

Vierailija
2038/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa..no jos 60e puoliksi niin se on kyllä liian vähän.

Vierailija
2039/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja elatus täysin 50/50 köyhemmän vanhemman ja todellisten kulujen mukaan."

Jankuti, jankuti...

Sulle on väännetty rautalangasta ja ratakiskosta, miksi tämä malli ei ole lasten etu.

Kiitos perustellusta vastauksestasi, osallistuin ensimmäistä kertaa tähän keskusteluun. Lapsen etu on täysin vanhempien asia. Tämän vuoksi lasta (lapsia) ei hankita, mikäli niihin ei ole varaa.

Vierailija
2040/2131 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä hyvätuloinen lähi, kiitos vastauksestasi. Samanlainen tilanne aikalailla..sillä erotuksella, että minulla omiakin lapsia ja tuntuu että osittain olen itsekin osallistumassa mieheni exän elättämiseen, koska tottakai meidän yhteisestä taloudesta jyvitetään hänelle menevää osuutta ja se vaikuttaa meidän valintoihin. Hänen lastaan en syytä tilanteesta ja hän on meille aina tervetullut ja maksetaan hänen lomiaan ym. mutta tilanne tuntuu aika väärältä. Varsinkin kun exällään uusi parisuhde, joka kuitenkin "piilossa" jotta ei vaikuta saamiinsa tukiin. Uusi salapuoliso työssäkäyvä ihminen.