Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulle ja lapsille luvattu suihkukäynnit vanhimman lapseni kotona, nyt tytär alkoi perua puheitaan

Vierailija
14.05.2025 |

Minulla siis tilanne, että olen huonossa rahatilanteessa oleva kahden 12-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Vanhin lapseni on aikuinen, joka nyt kotiäitinä kahden lapsen kanssa, nuorempi lapsi vasta 1-vuotias.

Minulla on vesimaksu kulutuksen mukaan ja suihkukäynneistä tulee valtavat laskut, vaikka sulkisimme hanan saippuoinnin ajaksi ja vaikka olemme käyttäneet niin kylmää vettä kuin mahdollista. Suihkussa ei ole myöskään käyty joka päivä.

Sovimme sitten aikuisen tyttären kanssa, että voimme käydä hänen luonaan suihkussa aina kun haluamme, välimatkaa on noin 1 km. Hänellä vesimaksu kuuluu vuokraan ja minulla on muutenkin vara-avain ja nyt myös nuoremmilla lapsilla on ollut vuoden alusta asti yhteinen vara-avain tähän vanhimman lapseni asuntoon.

Esimerkiksi aamuisin olen voinut kaupoille mentäessä käydä suihkussa tai sitten kaupoilla käynnin jälkeen. Lapset ovat joskus lähteneet aiemmin kouluun ja käyneet ennen koulupäivää suihkussa tai sitten koulupäivän jälkeen. Viikonloppuisin olemme tulleet suihkuun jne.

Olemme käyttäneet lämmintä vettä ihan reilusti, koska olemme hytisseet noin vuoden tuolla omassa suihkussa ennen kuin sovimme tästä suihkujärjestelystä vanhimman lapseni kanssa. Hoidan myös hänen lapsiaan, joten mielestäni sopimus oli reilu kaikkia kohtaan. Minulla oli myös pelko, että lapsia alettaisiin kiusaamaan koulussa, kun molemmille alkoi tulla jo suoranaista suihkupelkoa, kun siihen kylmään suihkuun meno ällötti ja pelotti.

Omat pyyhkeet olen tuonut tyttären asunnolle ja välillä myös suihkusaippuaa.

Nyt tytär on sanonut, että suihkuravaaminen alkanut häiritsemään häntä, kun asuntoon tullaan omilla avaimilla. Olen kyllä pyrkinyt laittamaan whatapp-viestin kun olen tulossa suihkuun ja lapsillekin sanonut, että laittavat sen whatsappin kun ovat tulossa. Tytär sanoi, että jos kävisimme enää vain kerran viikossa suihkussa siellä, mutta se tuntuu pahalta, kun lapsetkin ovat selvästi nauttineet, että vesi on lämmintä ja on puhdas olo.

Olen kuitenkin hoitanut lapsenlapsia mukisematta ja en ole koskaan laskenut paljonko on rahaa mennyt esimerkiksi heidän syömisiin ym. kun ovat olleet minun luona hoidossa. En ole myöskään pyytänyt palkkaa lastenlasten hoidosta.

Minusta tuntuu pahalta, että juuri kun saimme elämämme takaisin ja puhtaan olon, niin nyt tämä arjen luksus vietäisiin meiltä pois. Varsinkin lasten vuoksi tuntuu pahalta. Mitä mieltä olette. Onko tyttäreni kohtuuton tuossa vaatimuksessaan?

Kommentit (321)

Vierailija
141/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesi on kyllä kallista. Meidän taloudessa 2 aikuista ja vesimaksu on kuukaudessa noin 100€. Käymme joka toinen päivä suihkussa ja vedetään vessakin harvemmin. Kakkoshädän jälkeen kuitenkin joka kerta. Pyykinpesukone on päällä 1-2 kertaa viikossa. En tiedä miten tässä enää vettä säästää. Hanat ja vessanpänttö eivät vuoda jos joku sitä miettii. Asutaan Helsingissä vuokralla.

Vessa pitää vetää myös pissalla käytyä.

Vierailija
142/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

hylätty

surkeista surkein

PROVO

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu ehdotus 1) sovitte etukäteen suihkussa käyntipäivän tyttärellesi 1 kerran viikossa koko porukalle, kaikki samaan aikaan ,eikä jatkuvaa ramppaamista.  Muuten hyödynnätte kotona sankopesutyyppisen ratkaisun, eli ämpäriin noin 10l lämmintä vettä josta riittää kyllä yhteen välttämättömään pesuun/henkilö. Lisäksi lapset voivat hyödyntää koululiikunnan jälkeisen mahdollisuuden suihkuun aina kun mahdollista. 

2) Hankitte Puuilosta/Motonetistä nk. retkisuihkun , maksaa alle 20 eur.  Sillä pystyy erinomaisesti selviytymään niin tukanpesusta kuin muustakin perusta 1 -max 2 sangollista vettä/henkilö. Retkisuihku on usb-ladattava ja tuttu useimmille karavaanareille/ veneilijöille. Toimii erinomaisesti ja voitte käyttää myös lämmintä vettä. Tyttäresi saa tarvitsemansa rauhan eikä joudu hankaluuksiin. Koska retkisuihku on halpa, ostatte vaikka yhden äidille ja yhden lapsille niin ehtii latautua välillä. Yhdellä latauksella pesee kyllä useampiakin kertoja, muistaakseni vähintään kymmenen pesun kestosta riippuen. Itselläni puolipitkät paksut hiukset ja hyvin pärjännyt tuolla kaikki lomat.

Vierailija
144/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että, tyttäresi on auttanut, mutta eihän tuollainen voi mitenkään olla pysyvä ratkaisu.

Varmasti kun kaikki on kortilla ja kaikesta pitää maksaa nykyään, niin ihme on jos, vielä ei ole tyttärellesi tullut vuokran korotus lappua, tai sitten muillekin talossa asujille veden kulutuksen nousun vuoksi.

Eikä se tarkoita sitä, kun on kiinteä vesimaksu per kuukausi, että sitä voi läträtä ihan mielunmäärin, niin ettei siihen puututa, jos kustannukset nousee enemmän kuin siitä saadaan tuottoa.

Vierailija
145/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommaa suihkuun vettä säästävä suihkupää. Jos lasten vuosikortti uimahalliin ei ole kovin kallis, sinne suihkuun. Järjestääkö koulu oppilaille liikuntakerhoja? Niiden jälkeen pääsisi suihkuun.

Tässä Helsingin uimahallien hinnasto. Suosittelen noista arkipäivätuotteen hankkimista.

https://liikunta.hel.fi/fi/pages/hinnasto

Vierailija
146/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sitä vettä voi säästää jostain muustakin, kuin suihkuttelusta. Esim. aamuisin varmaan kaikki käy heti siinä samoihin aikoihin aamupissillä, niin vedätte vessan vasta, kun kaikki on käyneet. 

Pesette varsinkin isokokoisia vaatteita harvemmin. Siis esim. itse saatan käyttää samoja farkkuja tai hupparia useamman kerran, mikä on ihan ok, kun alushousut ja alustoppi/paita on kuitenkin aina puhdas. Samaten pidennätte lakanoiden ja pyyhkeiden vaihtoväliä sopivaksi katsomallanne ajalla. 

Ruuanlaitossa pyritte hyötykäyttämään jo käytetyn veden, esim. pastan keitinvettä voi lisätä kastikkeen nesteeksi, eikä ottaa hanasta uutta vettä siihen. 

Ja tietysti sitä rahaa vois varmaan koittaa säästää jostain muualtakin kuin vedenkäytöstä. Onko siis turhia kulueriä, kuten tupakointi, alkoholi, turhat kauneustuotteet, makeiden herkkujen ostelu jne.?

Vierailija
147/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap:n rahat mennyt tatuointeihin ja rakennekynsiin, sekä irtoripsiin? Niistä yleensä tunnistaa köyhät ihmiset.

Olen köyhä eikä mulla mitään noista, eikä olisi vaikka olis varaa. Rumina pidän.

Vierailija
148/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävä kertoi, että heidän taloyhtiöön asennetaan huoneistokohtaiset vesimittarit, koska vedenkulutus on noussut niin paljon.

Nehän asennetaan kaikkiin taloyhtiöihin, siitähän on lakikin. En vaan nyt muista, mihin mennessä ne piti asentaa.

Vierailija
149/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistakaa, että teidän mittarinne toimii.

Vierailija
150/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärenäsi suostuisin siihen, että käyt suihkussa niinä kertoina kun tarjoat lapsenhoitoapua. Se olisi reilua eikä häiritse kohtuuttomasti.

Muuten kehotan järjestämään suihkussa käymisen muulla tavoin, esimerkiksi käyt lasten kanssa muutaman kerran viikkoon uimahallissa.

Vierailija
151/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä yhtiössä lenkkisaunaa..meillä on kerran viikossa ilmaiseksi..

Vierailija
152/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutteko te Porvossa?

Helsingissä asumme

T. ap

Onko vesi ja lämminvesi Helsingissä sitten kallista?

On kallista, 4,45 euroa/kuutio kylmää vettä ja 9 euroa/kuutio lämmintä vettä. Tosiaan noin vuoden asuimme tässä asunnossa ennen tätä suihkujärjestelyä ja laskut oli koko ajan 3 henkilöltä yli 60 euroa/kk, vaikka käytin vaatteiden pesuun pesutupaa ja suihkussa kävin minä noin 5 päivän välein ja lapset vähän useammin ehkä joka 3. päivä. Aina niin kylmää vettä kuin mitä vaan pystyi käyttämään.

T. ap

20 euroa/hlö/kk? Sehän on tosi halpa! Kiinteä vesimaksukin on ainakin täällä keskisuuressa kaupungissa n. 25-30/hlö/kk. Tee ap huoli-ilmoitus itsestäsi ja lasu lapsista.

Vierailija
153/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ap saiot tehdä kun tyttäresi vesimaksu sitten yllättäen nouseekin huimasti jatkuvan kasvaneen vedenkulutuksen vuoksi? Kenen luokse aiot sitten änkeä suihkuun?

Jospa vesimaksu kuuluu vuokraan.

Nousee se vuokrakin. Oletko ajatellut koskaan, että miksi?

Vierailija
154/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin keksitty juttu, olisiko ap aika hankkia lääkitys.

Vierailija
155/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme käyttäneet lämmintä vettä ihan reilusti... --> muut maksaa, saa törsätä!

Olen kyllä pyrkinyt laittamaan whatapp-viestin kun olen tulossa suihkuun ja lapsillekin sanonut, että laittavat sen whatsappin kun ovat tulossa. --> mutta oletteko oikeasti laittaneet? 

Tyttärellä vesi kuuluu vuokraan eli meidän käytöstä ei tule hänelle mitään ylimääräistä laskua. Kyllä sen viestin olen lähes aina laittanut, joku kerta on saattanut unohtua. Lapsetkin käsittääkseni kyllä laittaneet whatsappin kun ovat tulossa.

T. ap

Saattaa tullakin lasku, jos jää kiinni. Eikä pelkästään lasku vaan rikosilmoitus... Satunnaiset vieraat voivat käydä suihkussa, mutta tuollaisesta pysyvästä järjestelystä kuuluu maksaa. Kyllähän sen nyt kaikki tajuaa. Vähän nyt yritystä näihin juttuihin.

Vierailija
156/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo 60e/kk ole useamman hengen vesilaskusta mitenkään paljon? En nyt ymmärrä? Missä tahansa vuokrasopimuksessa kiinteä summa on luokkaa 20e/henkilö. Eiköhän tuo ole edullisella vuokralla kompensoitu.

Ap:n kertoman mukaan tämä summa tulee silloin, kun perhe  on kotona peseytynyt lähes kylmässä suihkussa (palelen pelkästä ajatuksesta), joten onhan se silloin iso maksu, Onkohan Hekalla paljon vuokralaisia, jotka ovat käytäneet lämmintä vettä tolkuttomasti? Että sen takia on  laitettu noin isot vesimaksut.

Vierailija
157/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesi on kyllä kallista. Meidän taloudessa 2 aikuista ja vesimaksu on kuukaudessa noin 100€. Käymme joka toinen päivä suihkussa ja vedetään vessakin harvemmin. Kakkoshädän jälkeen kuitenkin joka kerta. Pyykinpesukone on päällä 1-2 kertaa viikossa. En tiedä miten tässä enää vettä säästää. Hanat ja vessanpänttö eivät vuoda jos joku sitä miettii. Asutaan Helsingissä vuokralla.

Ei ole mahdollista. Vesimaksut on luokkaa 20€/hlö/kk. Tuhon hintaan haaskaa 5 kuutiota vettä.

Jos oma mittari, teillä juoksee vesi jossain koko ajan. Pönttö vuotaa, hana vuotaa?

Nelihenkinen perheeni kulutti 12 vuodessa 1200 kuutiota vettä, eli 8300 litraa kuukaudessa. Siitä tulee noin 2 kuutiota per hlö/kk. 

Helsingin veden hinnaston mukaan 1 kuutiometri vettä maksaa 4 euroa.

Ajatus. Voiko mittarissa olla virhe? Miten asian saa tutkittua?

Vierailija
158/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis haloo! Ei se suihkussa käyminen nyt niin kallista ole. Ja kyllä, lämmintäkin vettä voi käyttää, kunhan ei löträä. Jos käyt pikaisessa suihkussa ja käytät ehkä 30-40 litraa vettä, niin eihän siitä isoa laskua tule. Lähde siitä, kun peseytyisit mökillä ämpäripelillä. Eihän siinä nyt enempää kuin 4 ämpärillistä mene vettä. Yleensä puolet siitä, kun on taitava. Ja noita ämpärillisiä saat kuutiosta 100kpl. Ja maksat siitä kuutiosta sen 6/9 Euroa. Kastelet itsesi, sammutat suihkun. Saippuoit itsesi ja hiukset, sen jälkeen huuhtelet. Aikaa menee 2 min, josta suihku on kiinni yli puolet. Ei normaalin ja usein peseytyvän tarvitse itseään loputtomiin hinkata. Kyllä se puhdasta tulee, kun hieroo saippuan kainaloihin, nivusiin jne. ja muualle keveämmin. 

3 mm siili?

Vierailija
159/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä on varmaan kohtuullinen kuukausivesimaksu per henkilö. siihen saa aika normaalisti pestä itseään,pyykkiä ja luututa jne. aika paljon pitää ylittää,että vuoden lopussa iskee tasaus. missään ikinä joka kk mitata etäluennalla tai käydä huoneistossa lukemassa mittaria. ihan normi kulutus mahtuu kuukausimaksuun  . mitä sä et tajuu nyt. joo moinen ravaaminen häiritsee toisen kotielämää ,omaa rauhaa. ja milläs veen oikeudella sä kulutat sen talon vettä. sinne mitään oikeutta mennä varastamaan vettä,että niillä kohta nousee vuokra sitten tai asetetaankin vesimittarit tai kiinteä vesimaksu.

mikä sun kiinteä vesimaksu on häh joka maksetaan vuokran yhteydessä,se sama summa joka kk. muuten säää oot se sama muikkeli jonka lapsesta valitettiin koulun ope,että haisee. taaaas, eikö sua sosiaaliohjaaja edes neuvo,isännöinti tms kukaaaaan

Vierailija
160/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta itsekin asuntoon jossa vesi kuuluu vuokraan. Tuollainen järjestely ei ole kestävä pidemmän päälle, kaikki rasittuvat tollasesta ramppaamisesta. 

hää ei tajuu,että ei sitä veden kulutusta joka kk mitata. ja on kuukausimaksu ja siihen voi normaalisti kuluttaa vettä taloumenoihin. jos kovin ylittää, niin tasaus vuoden lopussa. tuolla ääliömenollahan hän onkin saamapuolella vuoden lopussa. toi on aina täällä,milloin pentu haisee,ope valittaa, vaan kylmää vettä niskaan jne. hää ei ihan okke.