Minulle ja lapsille luvattu suihkukäynnit vanhimman lapseni kotona, nyt tytär alkoi perua puheitaan
Minulla siis tilanne, että olen huonossa rahatilanteessa oleva kahden 12-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Vanhin lapseni on aikuinen, joka nyt kotiäitinä kahden lapsen kanssa, nuorempi lapsi vasta 1-vuotias.
Minulla on vesimaksu kulutuksen mukaan ja suihkukäynneistä tulee valtavat laskut, vaikka sulkisimme hanan saippuoinnin ajaksi ja vaikka olemme käyttäneet niin kylmää vettä kuin mahdollista. Suihkussa ei ole myöskään käyty joka päivä.
Sovimme sitten aikuisen tyttären kanssa, että voimme käydä hänen luonaan suihkussa aina kun haluamme, välimatkaa on noin 1 km. Hänellä vesimaksu kuuluu vuokraan ja minulla on muutenkin vara-avain ja nyt myös nuoremmilla lapsilla on ollut vuoden alusta asti yhteinen vara-avain tähän vanhimman lapseni asuntoon.
Esimerkiksi aamuisin olen voinut kaupoille mentäessä käydä suihkussa tai sitten kaupoilla käynnin jälkeen. Lapset ovat joskus lähteneet aiemmin kouluun ja käyneet ennen koulupäivää suihkussa tai sitten koulupäivän jälkeen. Viikonloppuisin olemme tulleet suihkuun jne.
Olemme käyttäneet lämmintä vettä ihan reilusti, koska olemme hytisseet noin vuoden tuolla omassa suihkussa ennen kuin sovimme tästä suihkujärjestelystä vanhimman lapseni kanssa. Hoidan myös hänen lapsiaan, joten mielestäni sopimus oli reilu kaikkia kohtaan. Minulla oli myös pelko, että lapsia alettaisiin kiusaamaan koulussa, kun molemmille alkoi tulla jo suoranaista suihkupelkoa, kun siihen kylmään suihkuun meno ällötti ja pelotti.
Omat pyyhkeet olen tuonut tyttären asunnolle ja välillä myös suihkusaippuaa.
Nyt tytär on sanonut, että suihkuravaaminen alkanut häiritsemään häntä, kun asuntoon tullaan omilla avaimilla. Olen kyllä pyrkinyt laittamaan whatapp-viestin kun olen tulossa suihkuun ja lapsillekin sanonut, että laittavat sen whatsappin kun ovat tulossa. Tytär sanoi, että jos kävisimme enää vain kerran viikossa suihkussa siellä, mutta se tuntuu pahalta, kun lapsetkin ovat selvästi nauttineet, että vesi on lämmintä ja on puhdas olo.
Olen kuitenkin hoitanut lapsenlapsia mukisematta ja en ole koskaan laskenut paljonko on rahaa mennyt esimerkiksi heidän syömisiin ym. kun ovat olleet minun luona hoidossa. En ole myöskään pyytänyt palkkaa lastenlasten hoidosta.
Minusta tuntuu pahalta, että juuri kun saimme elämämme takaisin ja puhtaan olon, niin nyt tämä arjen luksus vietäisiin meiltä pois. Varsinkin lasten vuoksi tuntuu pahalta. Mitä mieltä olette. Onko tyttäreni kohtuuton tuossa vaatimuksessaan?
Kommentit (321)
Kuka tyhmä nyt ei sulje suihkua saippuoinnin ajaksi? Koskee kaikkia ihmisiä myös käsienpesun aikana. Mikä teillä ihmisillä voi olla hankalaa SULKEA se hana?
Ps 5/9e kuutio hinnat eivät ole kalliita, vaan ihan normaali hinta. Tavallisella elämällä siitä tulee 20-30e per henkilö kuussa, joka on ihan tavallinen ja hyväksyttävä kulu vedestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta itsekin asuntoon jossa vesi kuuluu vuokraan. Tuollainen järjestely ei ole kestävä pidemmän päälle, kaikki rasittuvat tollasesta ramppaamisesta.
Etsin koko ajan asuntoa, jossa vesi kuuluisi vuokraan tai olisi edes kiinteä vesimaksu, jotta vettä voisi käyttää ilman, että lasku kohoaa valtavaksi, mutta en ole vielä löytänyt tällaista asuntoa. Etsin kuitenkin koko ajan.
T. ap
missään mitata vedenkulutusta joka kk. joko vokraan kuuluu,tai kiinteä kk maksu aina sama, vuoden lopussa jossain mitataan tasaus, joko maksat lisää hiukan tai saat itse takaisin. missähän sää provo hoo asutkaan
Laittakaa se juomavesi kannussa jääkaappiin niin ei tartte valuttaa vettä kokoajan. Peseytykää vadista. Hankkikaa tuloihinne sopivampi asunto.
Jumalauta mitä tyhmyyttä joskus vaan toivoisi että tietyt ihmiset eivät lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutteko te Porvossa?
Helsingissä asumme
T. ap
Onko vesi ja lämminvesi Helsingissä sitten kallista?
On kallista, 4,45 euroa/kuutio kylmää vettä ja 9 euroa/kuutio lämmintä vettä. Tosiaan noin vuoden asuimme tässä asunnossa ennen tätä suihkujärjestelyä ja laskut oli koko ajan 3 henkilöltä yli 60 euroa/kk, vaikka käytin vaatteiden pesuun pesutupaa ja suihkussa kävin minä noin 5 päivän välein ja lapset vähän useammin ehkä joka 3. päivä. Aina niin kylmää vettä kuin mitä vaan pystyi käyttämään.
T. ap
ok hinta 3 henkilöä,mutta tuohon rahaan saat sitten kuluttaakin normisti, vakisumma. et sä tajuu taaas kysyt. millonkas ne mittarit luetaan. toihan on kiintee summa kolmelta. 2 e per nuppi joka yleistä.
Ottakaa vettä ämpäriin. 2 ämpärillisellä pesee jo hiuksetkin.
Olipa tämä juttu totta tai ei ja maksoipa vesi sitten mitä hyvänsä, niin kamalinta on tuo omalla avaimella milloin sattuu toisen asuntoon ramppaaminen.
Taatusti on jokaisen omaan kotiinsa muuttaneen nuoren aikuisen painajainen, että lapsuuden perhe käyttää osaa asunnosta kuin omaansa ja kukkuu jatkuvasti nurkissa. Rakenna siinä sitten omaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin en niele tätä, että vanhin tyttäresi on jo aikuinen ja sitten sinulla muka taaperoita joista nuorin 1 vuotias. Tämä 1 vuotiaskin siis käy avaimella omin päin vanhimman lapsesi kotona suihkussa. Tuon ikäiset kyllä ennen kylvetettiin pesuvadissa.....
tytöllään on toi taapero ja oma huusholli, akalla ap 2 kpl muka 12v penskoi
Olet taloudellisesti riippuvainen tyttärestäsi, mikä on varmasti tytölle rasittavaa, jolla on omiakin lapsia. Se, että hoidat lapsenlapsiasi ja ruokit heitä, ei liity millään tavalla mihinkään. Tyttäresi ei ole mitään velkaa sinulle, eikä hänen tarvitse tarjota sisaruksilleen ja sinulle mitään suihkusessioita kotonaan vaan. Harva kehtaa hyötyä noin omasta lapsestaan ja yrittää syyllistämällä omien lastenlastenhoidosta saada itselleen hyötyä. Törkeä muija, en arvosta. Avaimet pois.
Talon suihkut kuten pesutupakin on tarkoitettu talon asukkaille, ei muille jatkuvaan käyttöön. Jos naapuri huomaa ja käräyttää touhusi on tyttäresi pian asunnoton. Sitäkö haluat? Pitäisi aikuisen itse osata vähän sitä järkeäkin käyttää.
Tuollaisen käydään suihkussa sukulaisilla -järjestelyn ymmärrän esim kylppärirempan ajaksi, jos taloyhtiössä ei ole saunatiloja. Mutta jatkuva järjestely? Ei ikinä. Kyllä kaikki tarvitsevat kotirauhan. Ei edes omaa äitiä ramppaamaan omilla avaimillaan käymään suihkussa. Varsinkaan, jos toinen muistaa tai ei muista asiasta ilmoittaa etukäteen.
Muuttoon asti, voisko lämmittää vettä kattilassa ja/tai vedenkeittimessä ja laittaa vatiin/saaviin? Siitä nappopesut. Osittain voi pestä sillä kylmällä vedellä mut viimeiset huuhtelut lämpimällä, niin tulee kivempi fiilis ja jotain mitä odottaa hytisemisen jälkeen. Sitä en keksi miten sais lämmintä vettä pidettyä valmiudessa lämpimänä.
Vierailija kirjoitti:
Muuttoon asti, voisko lämmittää vettä kattilassa ja/tai vedenkeittimessä ja laittaa vatiin/saaviin? Siitä nappopesut. Osittain voi pestä sillä kylmällä vedellä mut viimeiset huuhtelut lämpimällä, niin tulee kivempi fiilis ja jotain mitä odottaa hytisemisen jälkeen. Sitä en keksi miten sais lämmintä vettä pidettyä valmiudessa lämpimänä.
10L sanko lämmintä vettä maksaa aplle hanasta noin 7 senttiä. Sähköllä lämmitetty kylmä vesi tulee kalliimmaksi, älypää.
Ongelmana tässä tyttäresi kannalta on se, että sinulla ja varsinkin lapsillasi on hänen asuntoonsa avaimet. Viestin laittaminen ei auta jos se on tyyliin, tulen puolen tunnin päästä suihkuun. Ei väliä onko tytär kotona vai ei, kun teillä on avaimet. Hän ei pysty kieltämään tuloanne. Hän ei ajatellut, että teistä käy joku joka päivä hänen luonaan eikä hän pysty itse vaikuttamaan siihen, koska te tulette. Pahimmassa tapauksessa te kaikki kolme käytte siellä samana päivänä mutta eri aikaan. Tyttäresi yksityisyys ja oma rauha on mennyttä. Suosittelen, että sovit tyttäresi kanssa, että tulette sunnuntai-iltana suihkuun (silloin olette puhtaina alkuviikon) ja keskellä viikkoa otatte pikasuihkuja kotona.
Vierailija kirjoitti:
Minä keksin: lämminvesivaraajalla, josta se vesi sitten tulee ihan putkia pitkin valmiiksi lämpimänä. Ohhoh, ap:lta jo laskutetaankin lämpimästä vedestä niin kävisikö niin tuuri että hänen talossaan sellainen jo on!
Vierailija kirjoitti:
Maksaako omakotitalossa asujat HSY:n hinnaston mukaan. Jos näin, niin paljon halvempaa vettä kuin Hekalaisilla.
En asu helsingissä, mutta katsoin juuri meidän vesilaitoksen hinnastoa ja kyllä siellä kylmän veden hinnaksi (sisältää jätevesimaksun) tuli yli 4 euroa kuutiolta. Lämmitys sitten maksetaan erikseen (sähkölaskussa).
Vierailija kirjoitti:
Kuka tyhmä nyt ei sulje suihkua saippuoinnin ajaksi? Koskee kaikkia ihmisiä myös käsienpesun aikana. Mikä teillä ihmisillä voi olla hankalaa SULKEA se hana?
Minä ja meidän tyhmä perhe, meillä on oma kaivo.
Voi elämän kevät, tämä ap on umpityhmä, miten ihmeessä tällaiset on vielä lisääntyneet, lasu tehdä lapsista, kerran äitinä et pysty huolehtimaan jälkikasvustasi. Tyttäresi tehtävä ei ole huolehtia sinun hygieniasta. Tosin epäilen tarinan uskottavuutta.
Ei ole mahdollista, kuten laskin edellisellä sivulla. Tuolla hinnalla 60e kuussa käy jokainen kolmesta joka toinen päivä lämpimässä 10min suihkussa, ja siihen sisältyy pesukoneiden ja vessan vedot myös.
Mittarit voi tarkistaa laskemalla 10L kylmää ja kuumaa erikseen, ja katsomalla näyttääkö mittari oikein. Ja tarkastamalla etteivät ne pyöri kun vettä ei laske. Ei ole sen monimutkaisenpaa.