Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulle ja lapsille luvattu suihkukäynnit vanhimman lapseni kotona, nyt tytär alkoi perua puheitaan

Vierailija
14.05.2025 |

Minulla siis tilanne, että olen huonossa rahatilanteessa oleva kahden 12-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Vanhin lapseni on aikuinen, joka nyt kotiäitinä kahden lapsen kanssa, nuorempi lapsi vasta 1-vuotias.

Minulla on vesimaksu kulutuksen mukaan ja suihkukäynneistä tulee valtavat laskut, vaikka sulkisimme hanan saippuoinnin ajaksi ja vaikka olemme käyttäneet niin kylmää vettä kuin mahdollista. Suihkussa ei ole myöskään käyty joka päivä.

Sovimme sitten aikuisen tyttären kanssa, että voimme käydä hänen luonaan suihkussa aina kun haluamme, välimatkaa on noin 1 km. Hänellä vesimaksu kuuluu vuokraan ja minulla on muutenkin vara-avain ja nyt myös nuoremmilla lapsilla on ollut vuoden alusta asti yhteinen vara-avain tähän vanhimman lapseni asuntoon.

Esimerkiksi aamuisin olen voinut kaupoille mentäessä käydä suihkussa tai sitten kaupoilla käynnin jälkeen. Lapset ovat joskus lähteneet aiemmin kouluun ja käyneet ennen koulupäivää suihkussa tai sitten koulupäivän jälkeen. Viikonloppuisin olemme tulleet suihkuun jne.

Olemme käyttäneet lämmintä vettä ihan reilusti, koska olemme hytisseet noin vuoden tuolla omassa suihkussa ennen kuin sovimme tästä suihkujärjestelystä vanhimman lapseni kanssa. Hoidan myös hänen lapsiaan, joten mielestäni sopimus oli reilu kaikkia kohtaan. Minulla oli myös pelko, että lapsia alettaisiin kiusaamaan koulussa, kun molemmille alkoi tulla jo suoranaista suihkupelkoa, kun siihen kylmään suihkuun meno ällötti ja pelotti.

Omat pyyhkeet olen tuonut tyttären asunnolle ja välillä myös suihkusaippuaa.

Nyt tytär on sanonut, että suihkuravaaminen alkanut häiritsemään häntä, kun asuntoon tullaan omilla avaimilla. Olen kyllä pyrkinyt laittamaan whatapp-viestin kun olen tulossa suihkuun ja lapsillekin sanonut, että laittavat sen whatsappin kun ovat tulossa. Tytär sanoi, että jos kävisimme enää vain kerran viikossa suihkussa siellä, mutta se tuntuu pahalta, kun lapsetkin ovat selvästi nauttineet, että vesi on lämmintä ja on puhdas olo.

Olen kuitenkin hoitanut lapsenlapsia mukisematta ja en ole koskaan laskenut paljonko on rahaa mennyt esimerkiksi heidän syömisiin ym. kun ovat olleet minun luona hoidossa. En ole myöskään pyytänyt palkkaa lastenlasten hoidosta.

Minusta tuntuu pahalta, että juuri kun saimme elämämme takaisin ja puhtaan olon, niin nyt tämä arjen luksus vietäisiin meiltä pois. Varsinkin lasten vuoksi tuntuu pahalta. Mitä mieltä olette. Onko tyttäreni kohtuuton tuossa vaatimuksessaan?

Kommentit (321)

Vierailija
101/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin en niele tätä, että vanhin tyttäresi on jo aikuinen ja sitten sinulla muka taaperoita joista nuorin 1 vuotias. Tämä 1 vuotiaskin siis käy avaimella omin päin vanhimman lapsesi kotona suihkussa. Tuon ikäiset kyllä ennen kylvetettiin pesuvadissa.....

Ei, luita huolimattomasti. Hän on sen tyttären lapsi.

Vierailija
102/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako omakotitalossa asujat HSY:n hinnaston mukaan. Jos näin, niin paljon halvempaa vettä kuin Hekalaisilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa suihkuun vettä säästävä suihkupää. Jos lasten vuosikortti uimahalliin ei ole kovin kallis, sinne suihkuun. Järjestääkö koulu oppilaille liikuntakerhoja? Niiden jälkeen pääsisi suihkuun.

Vierailija
104/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa, että tästä suihkukäytännöstä puuttuu kohtuus. Vaikka onkin oma tytär, ei toisen kotiin aleta ramppaamaan suihkuun noin vaikka lupa on saatu. Tuskin hän tarkoitti, että käyttäkää kun olisitte kotonanne, vaan käyttäkää silloin kun on pakottava tarve. Alkaa mennä hyväksikäytön puolelle.

Vierailija
105/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SIIS oikeestiko ihan, ÖÖH?

Nimenomaan ÖÖÖÖÖÖÖH tässä taas sepittää. 

Vierailija
106/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lotraa tässä taloyhtiössä vettä kun jatkuvasti vesi ennakko nousee. Mulla on kuuma ja kylmä vesi mittarit erikseen ja kerran vuodessa tasaus. Jatkuvasti tulee yli puolet tasauksessa takaisin mitä on maksanut ennakkoa 25 e/kk/henkilö. Porvoo meininkiä että käymällä suihkussa tulee 60e/kk ja ei käymällä suihkussa 8e/kk 

Vierailija
107/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äläpä satuile enempää porvootar, menet kohta enemmän sekaisin kuin jo olet. Maksat joka tapauksessa vesiennakon, joka on sama joka kuukausi, olet sitten omistaja tai vuokralainen. Tasoitukset vedessä tulee taloyhtiön oman sovitun käytännön mukaan, yleisin kaksi kertaa vuodessa. Jos ei hölvää vettä ruoanlaitossa ja lattioiden pesemisessä, kolme henkeä voi käydä huoletta pari kolme kertaa viikossa vartin lämpimässä suihkussa sen kummemmin vesihanaa sulkematta ja vielä tuolloin yleensä ennakoista jää palautettavaa. Suihkuttomina päivinä voi pestä lavuaarissa kainalonsa ja naamansa jne.

Meillä ei ole koskaan mitään ennakkoa vedestä maksettu. Meillä maksettiin aikaisemmin kolmen kuukauden todellisen kulutuksen mukaan aina sen kolmen kuukauden välein, nyt muuttui, että laskutus tapahtuu neljän kuukauden jaksoissa. Mitään tasoituksia ei tietenkään maksella, kun menee aina sen todellisen käytön mukaan.

Ap:n kannattaa selvittää millä systeemillä siellä maksut menevät, meneekö todellisen kulutuksen mukaan vai jollain vasta vuoden lopussa tehtävällä tasauksella.

Vierailija
108/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin en niele tätä, että vanhin tyttäresi on jo aikuinen ja sitten sinulla muka taaperoita joista nuorin 1 vuotias. Tämä 1 vuotiaskin siis käy avaimella omin päin vanhimman lapsesi kotona suihkussa. Tuon ikäiset kyllä ennen kylvetettiin pesuvadissa.....

Mitä sekoilet?

Vierailija
109/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tää on oudoin provo pitkään aikaan tai sitten aloittajalla on pahoja mielenterveysongelmia. Todella sakeaa settiä.

Vierailija
110/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos sukulaiset tulee vaikka viikoksi kyläilemään, niin täytyykö heidän mennä jonnekin muualle suihkuun, esim. uimahalliin? Ettei vaan vesimaksut nouse asukkailla.

Mä oon ilmoitellut taloyhtiölle ja maksanut siltä kuulta ylimääräisen vesivastikkeen. Näin toimii vastuulliset, jotka omistaa eikä varasta.

Vierailija
111/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä kuluu muuhunkin kuin vain suihkussa käyntiin. Pese kerran viikossa pyykkiä koneellinen ja jos on astianpesukone niin pese 1-2:kertaa viikossa. Ootko varma että ei ole mitään vuotoja missään? Lisäksi kädet pestään nopeasti haaleassa vedessä ja muutenkaan ei muuhun sitä vettä lutrata.

Vierailija
112/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinun tai tyttären taloyhtiössä olemassa sauna ja saunavuorot? Halvemmaksi varmaan tulisi varata kerran viikossa vuoro ja suihkutella siellä sitten kunnolla. Sen lisäksi riittää suihku kerran viikossa omassa kodissa. Vettä ja rahaa säästyy ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Ei 12-vuotiaita voi pitää suihkutta päiviä. Murrosikäiset haisee, kuten aikuinenkin ja sen huomaa niin kaverit kuin opettajat.

Vierailija
113/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä asunut taloyhtiössä, jossa on omat vesimittarit kylmälle ja lämpimälle vedelle. Asuuko joku muu Helsingissä noin?

Lisäksi uimahallin sarjalippu olisi aika edullinen.

Trollihan tämä on, mutta aika viihdyttävää ajatella, että olette saaneet noin hurjat vesilaskut aikaan. Meillä on vesimittari vain vedelle ylipäätään enkä ole vielä onnistunut saamaan yli 25 euron vesilaskua kuukaudessa, yleenä noin 20 euroa on riittänyt.

Muuten - kai te käytte vessassa sillä tyttärellä iltaisin? Lapsethan pääsee koulussa vessaan, mutta säästöä tulee jo siitä, että kipaisette klo 18 tienoilla kaikki kilometrin päähän kakalle.

kuka käy klo 18 kakalla? Minä käyn ainakin aamukahvin jälkeen.

Minä asun myös niin, että täällä on omat mittarit kylmälle ja kuumalle. Kylmän hinta kuutiolta on 4,37e ja kuuma on 10,28e

Vierailija
114/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

4/9e kuutio ovat ihan normaalit hinnat, ei mitenkään kallista.

Kotitaloudessa kuluu karkeasti molempia yhtä paljon, eli sanotaan kuution maksavan noin 7e keskimäärin.

10 minuutin suihku kuluttaa vettä noin 150 litraa. 0.15 x 7e = noin euro. Siis ihan lämmintä vettä.

Jos jokainen talouden asukas käy suihkussa joka toinen päivä, tulee suihku kertoja 15 x 3 = 45 per kuukausi, eli maksaa luokkaa 50e kun pyöristetään vielä ylöspäin.

Pesukone, wc jne eivät kuluta kovin mahdottomia ja käyttävät vain kylmää vettä. 

60-70 eurolla kuukausikululla pitäisi siis pystyä elämään ihan normaalia elämää, ja jokainen pääsee joka toinen päivä _lämpimään_ 10min suihkuun.

Jos ap ei ole trolli, niin jokin mättää. Onko mittarien pyörimä tarkistettu, ts laske 10 litran sankoon mahdollisimman kuumaa vettä ja tarkista paljonko mittari pyöri? Sitten tee sama kylmällä vedellä. Käytä nämä vedet vaikka peseytymiseen ja vessan vetoon niin ei mene hukkaan.

Ja kuten joku ehdotti, jo 10 litralla voi pestä itsensä saunatyyliin sankosta (ei ehkä hiuksia, mutta ainakin muuten), ja hintaa tulee 7 senttiä per pesukerta.

Traumatisoit lapsesi tuolla menolla, ja ihan muutaman euron takia. 

Vierailija
115/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän meinaat saada alle 20€/henkilö kuukauden vesimaksun? Ja takaisin suihkuun🤣

Mun taloyhtiö Järvenpäässä 18 €/hlö/kk. Ostamme samaa Helsingin Veden tuotetta.

Nuo vesimaksut päättää yleensä taloyhtiö. Teillä on varmaan taloyhtiö aika huonossa hoidossa, kun ei ole herätty veden todelliseen hintaan. Isoissa asuinnoissa yksin asuvat joutuvat sitten pinta-alan mukaista yhtiövastiketta maksaessaan joutuu maksamaan ahtaasti pienessä asunnossa asuvan perheen vedenkäyttöä. Moni taloyhtiö ei ota tarpeeksi huomioon sen käytetyn veden lämmittämiseen meneviä kuluja, tuijotetaan ainoastaan sen kylmän veden ja jäteveden hintoja.

Vierailija
116/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaako omakotitalossa asujat HSY:n hinnaston mukaan. Jos näin, niin paljon halvempaa vettä kuin Hekalaisilla.

Omakotitalossa asuva maksaa itse veden lämmityksen, joka on kallista. 

Vierailija
117/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku lotraa tässä taloyhtiössä vettä kun jatkuvasti vesi ennakko nousee. Mulla on kuuma ja kylmä vesi mittarit erikseen ja kerran vuodessa tasaus. Jatkuvasti tulee yli puolet tasauksessa takaisin mitä on maksanut ennakkoa 25 e/kk/henkilö. Porvoo meininkiä että käymällä suihkussa tulee 60e/kk ja ei käymällä suihkussa 8e/kk 

Minulla on ennakot 20e ja silti tulee joka vuosi useiden satasten lasku. Toisinaan kyllä tulee lotrattua ja terveydentila vaatii melkeinpä päivittäisen suihkukäynnin (iho-ongelma). Mutta todella korkea se summa silti on. Eli en sinänsä ihmettele ollenkaan tuota, että menee 20e per hlö, kun itsellä menee yli 40e ja asun yksin.

Vierailija
118/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon köyhä työtön ja käyn suihkussa kerran viikossa. Se vaan pitää hyväksyä ettei voi viettää luksuselämää.

Vierailija
119/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4/9e kuutio ovat ihan normaalit hinnat, ei mitenkään kallista.

Kotitaloudessa kuluu karkeasti molempia yhtä paljon, eli sanotaan kuution maksavan noin 7e keskimäärin.

10 minuutin suihku kuluttaa vettä noin 150 litraa. 0.15 x 7e = noin euro. Siis ihan lämmintä vettä.

Jos jokainen talouden asukas käy suihkussa joka toinen päivä, tulee suihku kertoja 15 x 3 = 45 per kuukausi, eli maksaa luokkaa 50e kun pyöristetään vielä ylöspäin.

Pesukone, wc jne eivät kuluta kovin mahdottomia ja käyttävät vain kylmää vettä. 

60-70 eurolla kuukausikululla pitäisi siis pystyä elämään ihan normaalia elämää, ja jokainen pääsee joka toinen päivä _lämpimään_ 10min suihkuun.

Jos ap ei ole trolli, niin jokin mättää. Onko mittarien pyörimä tarkistettu, ts laske 10 litran sankoon mahdollisimman kuumaa vettä ja tarkista paljonko mittari pyöri? Sitten tee sama kylmällä vedellä. Käytä nämä vedet

Minäkin suosittelen tuota sankopesua, jos lapsilla ei ole mitään iho-ongelmia. Itse teen tätä joskus huvikseni, sellaisella pesukintaalla kuorin koko vartalon lämpimällä vedellä. Helposti siinä saisi pestyäkin samalla.

Ja lapsille voi myös opettaa, että veden paine laitetaan pienimmälle mahdolliselle kun suihkuttelee, niin voi olla vähän kauemmin tai lämpimämmässä.

Vierailija
120/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja täysin sekaisin. Lapset eivät tarvitse kahta suihkua päivässä normi elämässä. Ennen nukkumaan menoa päivän pölyt pois ja aamulla ei ole tarvetta. Kehtaakin valittaa itse aiheutetusta ongelmasta, joka olisi helposti korjattavissa normaalilla suihkukäyttäytymisellä. Heti putoaisi vesilasku 50%.

Lapset eivät käy suihkussa kahdesti päivässä. Lapset käyvät korkeintaan kerran päivässä suihkussa eikä aina sitäkään. Mutta välillä voivat käydä aamulla ja joku toinen päivä illalla. Lapsetkin ovat välillä mukavuuden haluisia ja eivät jaksa lähteä siskonsa luo suihkuun sinne kilometrin päähän. Samoin heillä yhteinen avain ja tytär ei kotona niin ei toinen heistä aina pääsisikään, kun vuorottelevat sen avaimen kanssa kummalla se on hallussa.

T. ap

Te olette suomeksi sanoen hyväksikäyttäneet aikuisen tyttären lupausta. Ja nyt sille tulee stoppi.