Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulle ja lapsille luvattu suihkukäynnit vanhimman lapseni kotona, nyt tytär alkoi perua puheitaan

Vierailija
14.05.2025 |

Minulla siis tilanne, että olen huonossa rahatilanteessa oleva kahden 12-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Vanhin lapseni on aikuinen, joka nyt kotiäitinä kahden lapsen kanssa, nuorempi lapsi vasta 1-vuotias.

Minulla on vesimaksu kulutuksen mukaan ja suihkukäynneistä tulee valtavat laskut, vaikka sulkisimme hanan saippuoinnin ajaksi ja vaikka olemme käyttäneet niin kylmää vettä kuin mahdollista. Suihkussa ei ole myöskään käyty joka päivä.

Sovimme sitten aikuisen tyttären kanssa, että voimme käydä hänen luonaan suihkussa aina kun haluamme, välimatkaa on noin 1 km. Hänellä vesimaksu kuuluu vuokraan ja minulla on muutenkin vara-avain ja nyt myös nuoremmilla lapsilla on ollut vuoden alusta asti yhteinen vara-avain tähän vanhimman lapseni asuntoon.

Esimerkiksi aamuisin olen voinut kaupoille mentäessä käydä suihkussa tai sitten kaupoilla käynnin jälkeen. Lapset ovat joskus lähteneet aiemmin kouluun ja käyneet ennen koulupäivää suihkussa tai sitten koulupäivän jälkeen. Viikonloppuisin olemme tulleet suihkuun jne.

Olemme käyttäneet lämmintä vettä ihan reilusti, koska olemme hytisseet noin vuoden tuolla omassa suihkussa ennen kuin sovimme tästä suihkujärjestelystä vanhimman lapseni kanssa. Hoidan myös hänen lapsiaan, joten mielestäni sopimus oli reilu kaikkia kohtaan. Minulla oli myös pelko, että lapsia alettaisiin kiusaamaan koulussa, kun molemmille alkoi tulla jo suoranaista suihkupelkoa, kun siihen kylmään suihkuun meno ällötti ja pelotti.

Omat pyyhkeet olen tuonut tyttären asunnolle ja välillä myös suihkusaippuaa.

Nyt tytär on sanonut, että suihkuravaaminen alkanut häiritsemään häntä, kun asuntoon tullaan omilla avaimilla. Olen kyllä pyrkinyt laittamaan whatapp-viestin kun olen tulossa suihkuun ja lapsillekin sanonut, että laittavat sen whatsappin kun ovat tulossa. Tytär sanoi, että jos kävisimme enää vain kerran viikossa suihkussa siellä, mutta se tuntuu pahalta, kun lapsetkin ovat selvästi nauttineet, että vesi on lämmintä ja on puhdas olo.

Olen kuitenkin hoitanut lapsenlapsia mukisematta ja en ole koskaan laskenut paljonko on rahaa mennyt esimerkiksi heidän syömisiin ym. kun ovat olleet minun luona hoidossa. En ole myöskään pyytänyt palkkaa lastenlasten hoidosta.

Minusta tuntuu pahalta, että juuri kun saimme elämämme takaisin ja puhtaan olon, niin nyt tämä arjen luksus vietäisiin meiltä pois. Varsinkin lasten vuoksi tuntuu pahalta. Mitä mieltä olette. Onko tyttäreni kohtuuton tuossa vaatimuksessaan?

Kommentit (321)

Vierailija
121/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta 60 litran saavi ja kauha, maksaa Prismassa n 20 euroa. Lasket lämpimän veden siihen ja opettelet peseytymään kuin olisit kesämökillä. 30 litralla pesee ihanan puhtaan olon.

Vierailija
122/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta oma kämppä. Niin mä tein. 18€/kk, kunnes saadaan omat mittarit ja alan maksaa vähemmän. Mä en nimittäin  läträä.

Pyykki kerran viikossa, tiskit joka toinen tai kolmas päivä. Hiukset 2 x viikko, suihku noin joka toinen päivä tai kesällä 3 x päivässä viileällä vedellä. Kuiva iho ei edes kestä vitunmoista päivittäisläträystä.

Vuokralaiset hassaa resursseja, se on nähty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten viel säilyttävät pyyhkkeitään siellä ja joskus ostanut saippuan sinne, raahakaa edes ne mukananne

Vierailija
124/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä pönttö kuvittelet että voit käydä tyttärelläni suihkussa, ja vain siksi kun olet itse niin nuuka.

Jos säästöt tuossa 50 ekee kuussa, se tekee 600 vuodessa, niin sen tyttären vuokratalo vedenkulutus kasvaa, ja se lisätään tyttären ja muiden vuokriin.

Et sä voi ajatella että muut maksaa teidän vedet. Itsekäs ja typerä olet.

Ja tyttärellä pienet lapset, hänellä oikeus rauhaan.

Säästä 2 ekee per päivä, niin saat ne vesilaskut maksettua.

Ja mun toisella aikuisella naisella on vesimaksut kuukaudessa 22 ekee, asuu yksin ja toisella 25 ekee, asuu myös yksin.

Normaalisti käyvät suihkussa, pesevät pyykit eivätkä varsinkaan ruikuta, eivätkö siipeile.

Kasva aikuiseksi, syytä olisi kun olet jo isoäiti.

Vierailija
125/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lämmin vesi 10€/m3 ja kylmä 5 €/m3. Kuukauden vesilasku on mittarin mukaan 20 €/2 hlö. Käydään joka päivä suihkussa (likainen työ molemmilla), pyykkikone pyörii 1-2 krt/vko, samoin tiskikone. Ennen mittareiden tuloa maksettiin kiinteää vesimaksua 50 €/kk/2hlö. Maksoimme siis toisten veden lotraamisesta aiemmin.

Vierailija
126/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattoman hyvä. Annan 1/5. Moni keskustelee aivan vakavissaan, onnittelut aloittajalle!

Palstan hengen mukaisesti vastaan: tarinan äidistä pitäisi tehdä lasu, kun hän epää kasvavilta lapsilta lämpimän veden käytön. 

Vierailija
127/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä vingut, ap?

Lopeta heti loisiminen tyttärelläsi ja huolehdi omista asioistasi. Kaiken järjen mukaan olet yli 40, jopa 50 v. Eli aikuinen.

Jos asumiseen ei riitä rahat, etsi halvempi. Jos et ole edes töissä, olet vapaa muuttamaan esim. Keravalle, Järvenpäähän, Hyvinkäälle saakka. Juna kulkee, pääset töihin kun työllistyt. 

Heka on vuosikymmeniä ollut liian halpa ja nyt sitä laskua maksetaan kalliin käyttöveden muodossa. 

Vierailija
128/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toi on totta niin hankala tilanne kaikille osapuolille, etsi asunto jonka vedenkulutus kuuluu vuokraan tai lasketaan eri tavalla.

Vierailija
129/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä asunut taloyhtiössä, jossa on omat vesimittarit kylmälle ja lämpimälle vedelle. Asuuko joku muu Helsingissä noin?

Lisäksi uimahallin sarjalippu olisi aika edullinen.

Trollihan tämä on, mutta aika viihdyttävää ajatella, että olette saaneet noin hurjat vesilaskut aikaan. Meillä on vesimittari vain vedelle ylipäätään enkä ole vielä onnistunut saamaan yli 25 euron vesilaskua kuukaudessa, yleenä noin 20 euroa on riittänyt.

Muuten - kai te käytte vessassa sillä tyttärellä iltaisin? Lapsethan pääsee koulussa vessaan, mutta säästöä tulee jo siitä, että kipaisette klo 18 tienoilla kaikki kilometrin päähän kakalle.

Asumme Hekalla ja tämä allamainittu järjestely on meidän asunnossa:

Kun vedestä maksetaan kulutukseen perustuen

Osassa Hekan kohteista asukas maksaa vedestä todellisen kulutuksen 

mukaisesti. Nykyään kaikissa Hekalle valmistuvissa uudis- ja peruskorjauskohteissa on kulutukseen perustuva vesilaskutus.

Kylmän veden hinta 4,45 € / m

Lämpimän veden hinta 9,00 € / m

https://www.hekaoy.fi/asumisen-aikana/vesimaksut/

Moni ei ehkä ymmärrä, mutta nuo Hekan vesihinnat ovat todella korkeat.

T. ap

Vielä metrimittaista vettä. Nostan proverbiaalista hattuani ja arvosanan 1+/5:een. 

Chapeau!

Vierailija
130/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme käyttäneet lämmintä vettä ihan reilusti... --> muut maksaa, saa törsätä!

Olen kyllä pyrkinyt laittamaan whatapp-viestin kun olen tulossa suihkuun ja lapsillekin sanonut, että laittavat sen whatsappin kun ovat tulossa. --> mutta oletteko oikeasti laittaneet? 

Tyttärellä vesi kuuluu vuokraan eli meidän käytöstä ei tule hänelle mitään ylimääräistä laskua. Kyllä sen viestin olen lähes aina laittanut, joku kerta on saattanut unohtua. Lapsetkin käsittääkseni kyllä laittaneet whatsappin kun ovat tulossa.

T. ap

Taloyhtiölle eli asuntojen omistajille tulee ylimääräisiä kuluja. Muut maksavat teidän lotraamisen ja se on väärin. Meillä loppuivat ylimääräisten yhtiövastikkeiden keruut, kun asuntoihin tuli vesimittarit.

Vierailija
131/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, että minulla on samanhintainen vesi (asun kyllä yksin) mutta lasku aina n.10e/kk. Mulla on pitkät hiukset ja en sammuta suihkua saippuoinnin ajaksi vaan ihan huoletta käyn suihkussa joka päivä. Pelkästään hoitoaineen saamisessa tähän päähän kestää tovi. Mulla on kyllä sellainen vettäsäästävä suihkupää, joka asunnossa oli jo, kokeilkaa sellaista? 

Ostin vuosi sitten Lidlistä vedensäästösuihkupään ja se auttoi kyllä hieman, ehkä noin 15-20 euroa sain laskusta pois, sitä ennen lasku oli pienellä vedenkulutuksella ja pääasiasssa kylmällä vedellä jopa 80 euroa, sitten sain sen tuohon reiluun 60 euroon mikä oli ennen tätä tyttären asunnon suihkujärjestelyä.

T. ap

60e kolmen hengen vesilaskuna on aivan normaalia. Meillä vesimaksu 30e/kk/henkilö.

Vierailija
132/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka perhettäni auttaisinkin, niin mulla menis tossa raja just siinä että mun kämpässä kuljettais omilla avaimilla eikä edes viitsittäis ilmoittaa. Sairasta oikeastaan. 

Vierailija
133/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän meinaat saada alle 20€/henkilö kuukauden vesimaksun? Ja takaisin suihkuun🤣

Olisi eri asia maksaa vaikka se 60 euroa tai vaikka 75 euroa/3 hlöä/kk JOS vettä saisi käyttää rajattomasti ja myös lämmintä vettä. Monissa taloyhtiöissä on kiinteä vesimaksu x €/hlö ilman mitään tasauksia. Mutta meillä tulee tuo yli 60 €/kk vaikka veden käyttö olisi todella pientä ja vesi aina kylmää.

T. ap

Aika rajattomastihan te käytte suihkussa. 60€/kk, lapset 10 kertaa/kk ja sinä 6 kertaa/kk. Sekoitetun veden hinta 6,75€ ja virtaama 11 litraa/min. --> 31 minuuttia per henkilä per kerta.

Vierailija
134/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttäisi muakin, että ravataan ilmoitusluontoisesti miten sattuu, sitten kylppäri varattuna ja kosteana vähän väliä. Mahtaako lapset kuivata jälkiään kunnolla?

Vierailija
135/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis haloo! Ei se suihkussa käyminen nyt niin kallista ole. Ja kyllä, lämmintäkin vettä voi käyttää, kunhan ei löträä. Jos käyt pikaisessa suihkussa ja käytät ehkä 30-40 litraa vettä, niin eihän siitä isoa laskua tule. Lähde siitä, kun peseytyisit mökillä ämpäripelillä. Eihän siinä nyt enempää kuin 4 ämpärillistä mene vettä. Yleensä puolet siitä, kun on taitava. Ja noita ämpärillisiä saat kuutiosta 100kpl. Ja maksat siitä kuutiosta sen 6/9 Euroa. Kastelet itsesi, sammutat suihkun. Saippuoit itsesi ja hiukset, sen jälkeen huuhtelet. Aikaa menee 2 min, josta suihku on kiinni yli puolet. Ei normaalin ja usein peseytyvän tarvitse itseään loputtomiin hinkata. Kyllä se puhdasta tulee, kun hieroo saippuan kainaloihin, nivusiin jne. ja muualle keveämmin. 

Tämä oli pakosti palstalta tutun "kanaperse" tukan omaavan kommentti. 

Vierailija
136/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sekin on säästöä, jos saatte käydä kerran viikossa ja muuten pesut kotona.

Vierailija
137/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ap jo niin säälittävä avaus et hohhoijaa. Muuta johonkin missä vesi kuuluu vuokraan. En edes kehtaisi pyytää päästä omalle lapselle suihkuun. Eri juttu jos joku remppa tms joka kestää hetken. Ymmärrän tytärtäsi täysin. Pesu kuuluu päivittäiseen hyvinvointiin ja järkyttävää et lapsesi joutuu käymään kylmässä suihkussa tai ei edes pääse päivisin suihkuun. Säästä jostain muusta mut älä puhtaudesta. 

Vierailija
138/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä kirjoitus vuodelta 1925? 

Oikeistohan haluaa ne vanhat ajat takaisin. Tätä se on.

Vierailija
139/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset huostaan jos aloitus on totta (epäilen ettei ole).

Vierailija
140/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä kertoi, että heidän taloyhtiöön asennetaan huoneistokohtaiset vesimittarit, koska vedenkulutus on noussut niin paljon.