Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulle ja lapsille luvattu suihkukäynnit vanhimman lapseni kotona, nyt tytär alkoi perua puheitaan

Vierailija
14.05.2025 |

Minulla siis tilanne, että olen huonossa rahatilanteessa oleva kahden 12-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Vanhin lapseni on aikuinen, joka nyt kotiäitinä kahden lapsen kanssa, nuorempi lapsi vasta 1-vuotias.

Minulla on vesimaksu kulutuksen mukaan ja suihkukäynneistä tulee valtavat laskut, vaikka sulkisimme hanan saippuoinnin ajaksi ja vaikka olemme käyttäneet niin kylmää vettä kuin mahdollista. Suihkussa ei ole myöskään käyty joka päivä.

Sovimme sitten aikuisen tyttären kanssa, että voimme käydä hänen luonaan suihkussa aina kun haluamme, välimatkaa on noin 1 km. Hänellä vesimaksu kuuluu vuokraan ja minulla on muutenkin vara-avain ja nyt myös nuoremmilla lapsilla on ollut vuoden alusta asti yhteinen vara-avain tähän vanhimman lapseni asuntoon.

Esimerkiksi aamuisin olen voinut kaupoille mentäessä käydä suihkussa tai sitten kaupoilla käynnin jälkeen. Lapset ovat joskus lähteneet aiemmin kouluun ja käyneet ennen koulupäivää suihkussa tai sitten koulupäivän jälkeen. Viikonloppuisin olemme tulleet suihkuun jne.

Olemme käyttäneet lämmintä vettä ihan reilusti, koska olemme hytisseet noin vuoden tuolla omassa suihkussa ennen kuin sovimme tästä suihkujärjestelystä vanhimman lapseni kanssa. Hoidan myös hänen lapsiaan, joten mielestäni sopimus oli reilu kaikkia kohtaan. Minulla oli myös pelko, että lapsia alettaisiin kiusaamaan koulussa, kun molemmille alkoi tulla jo suoranaista suihkupelkoa, kun siihen kylmään suihkuun meno ällötti ja pelotti.

Omat pyyhkeet olen tuonut tyttären asunnolle ja välillä myös suihkusaippuaa.

Nyt tytär on sanonut, että suihkuravaaminen alkanut häiritsemään häntä, kun asuntoon tullaan omilla avaimilla. Olen kyllä pyrkinyt laittamaan whatapp-viestin kun olen tulossa suihkuun ja lapsillekin sanonut, että laittavat sen whatsappin kun ovat tulossa. Tytär sanoi, että jos kävisimme enää vain kerran viikossa suihkussa siellä, mutta se tuntuu pahalta, kun lapsetkin ovat selvästi nauttineet, että vesi on lämmintä ja on puhdas olo.

Olen kuitenkin hoitanut lapsenlapsia mukisematta ja en ole koskaan laskenut paljonko on rahaa mennyt esimerkiksi heidän syömisiin ym. kun ovat olleet minun luona hoidossa. En ole myöskään pyytänyt palkkaa lastenlasten hoidosta.

Minusta tuntuu pahalta, että juuri kun saimme elämämme takaisin ja puhtaan olon, niin nyt tämä arjen luksus vietäisiin meiltä pois. Varsinkin lasten vuoksi tuntuu pahalta. Mitä mieltä olette. Onko tyttäreni kohtuuton tuossa vaatimuksessaan?

Kommentit (321)

Vierailija
181/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitte sitten samantien käyttämään tyttären tarjousta väärin.

Lotraatte ja kuljette miten sattuu.

Jospa teet uuden esityksen, että te kolme käytte samaan aikaan siellä suihkussa. Kahdesti viikossa. Kolmen suihkut kestää 30 minsaa. Ei mitään lämmittelyitä, vaan pesut ja pois.

Kotona voitte välipäivinä tehdä pesulappu ja alapääpesut.

Jos itsellä olis ikinä noin järjetön tilanne, niin käytäs kimpassa kaksosten kanssa. Mä pesisin heidät ja itseni. 20 minsaa.

Toki kävin itse töissä suihkussa ja lapset koulussa. Ja olishan niillä isä ja isovanhemmatkin, mun sisko. Kaverit huomioon ottaen. Rasite olisi joka toinen viikko per tapaus.

Kiitokseksi kokkaisin ja siivosin joka kerta, tarvittaessa hoitaisin lapsia. Enkä nyt ainakaan kiristäisi avulla. Olisin nöyrä ja kiitollinen.

Vierailija
182/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttoon asti, voisko lämmittää vettä kattilassa ja/tai vedenkeittimessä ja laittaa vatiin/saaviin? Siitä nappopesut. Osittain voi pestä sillä kylmällä vedellä mut viimeiset huuhtelut lämpimällä, niin tulee kivempi fiilis ja jotain mitä odottaa hytisemisen jälkeen. Sitä en keksi miten sais lämmintä vettä pidettyä valmiudessa lämpimänä. 

10L sanko lämmintä vettä maksaa aplle hanasta noin 7 senttiä. Sähköllä lämmitetty kylmä vesi tulee kalliimmaksi, älypää. 

Joo, mutta siitä kasvaa sähkölasku, ei vesilasku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitte sitten samantien käyttämään tyttären tarjousta väärin.

Lotraatte ja kuljette miten sattuu.

Jospa teet uuden esityksen, että te kolme käytte samaan aikaan siellä suihkussa. Kahdesti viikossa. Kolmen suihkut kestää 30 minsaa. Ei mitään lämmittelyitä, vaan pesut ja pois.

Kotona voitte välipäivinä tehdä pesulappu ja alapääpesut.

Jos itsellä olis ikinä noin järjetön tilanne, niin käytäs kimpassa kaksosten kanssa. Mä pesisin heidät ja itseni. 20 minsaa.

Toki kävin itse töissä suihkussa ja lapset koulussa. Ja olishan niillä isä ja isovanhemmatkin, mun sisko. Kaverit huomioon ottaen. Rasite olisi joka toinen viikko per tapaus.

Kiitokseksi kokkaisin ja siivosin joka kerta, tarvittaessa hoitaisin lapsia. Enkä nyt ainakaan kiristäisi avulla. Olisin nöyrä ja kiitollinen.

Mut haluaako ne 12 v:t käydä äidin kanssa suihkussa? Mun 12 v ei suostuis, kulkisi mieluummin peseentymättä.

Vierailija
184/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisko ap elämäntilanteeseen että menisi töihin. Turha selitellä että ei ole työkykyinen. Missä on lasten isä ?

Vierailija
185/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttoon asti, voisko lämmittää vettä kattilassa ja/tai vedenkeittimessä ja laittaa vatiin/saaviin? Siitä nappopesut. Osittain voi pestä sillä kylmällä vedellä mut viimeiset huuhtelut lämpimällä, niin tulee kivempi fiilis ja jotain mitä odottaa hytisemisen jälkeen. Sitä en keksi miten sais lämmintä vettä pidettyä valmiudessa lämpimänä. 

10L sanko lämmintä vettä maksaa aplle hanasta noin 7 senttiä. Sähköllä lämmitetty kylmä vesi tulee kalliimmaksi, älypää. 

Selitäs nyt vielä, onko ap:lla siis joku oma rahasto vettä ja sähköä varten? Vai miksi juuri vedestä pitää säästää vaikka lopputuloksena kokonaiskulut olisi isommat?

Vierailija
186/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta itsekin asuntoon jossa vesi kuuluu vuokraan. Tuollainen järjestely ei ole kestävä pidemmän päälle, kaikki rasittuvat tollasesta ramppaamisesta. 

hää ei tajuu,että ei sitä veden kulutusta joka kk mitata. ja on kuukausimaksu ja siihen voi normaalisti kuluttaa vettä taloumenoihin. jos kovin ylittää, niin tasaus vuoden lopussa. tuolla ääliömenollahan hän onkin saamapuolella vuoden lopussa. toi on aina täällä,milloin pentu haisee,ope valittaa, vaan kylmää vettä niskaan jne. hää ei ihan okke.

Kuukausittainen vesilaskutus

Hekassa siirrytään vaiheittain kuukausittaiseen vesilaskutukseen. Osassa Hekan kohteista vesiennakot poistuvat tammikuussa 2024. Lähetimme tiedon vesilaskutuksen muutoksesta kohteiden asukkaille joulukuussa 2023. Katuosoitteet, joista vesiennakot poistuvat löytyvät aakkosjärjestyksessä alla olevasta taulukosta.

Jatkossa näiden kohteiden asukkaille lähetetään erillinen vesilasku toteutuneen kulutuksen mukaan joka kuukausi. Tammikuussa kulutettu vesi laskutetaan helmikuussa ja lasku erääntyy maaliskuussa. Näiden kohteiden asukkaiden ei tarvitse tammikuusta 2024 alkaen maksaa vesiennakkoa 15 € / henkilö /kk.

https://www.hekaoy.fi/asumisen-aikana/vesimaksut/#kuukausittainen_vesil…

Vierailija
187/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitäs nyt vielä, onko ap:lla siis joku oma rahasto vettä ja sähköä varten? Vai miksi juuri vedestä pitää säästää vaikka lopputuloksena kokonaiskulut olisi isommat?

Ap kitisi ainoastaan veden hinnasta. 

Vierailija
188/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisko ap elämäntilanteeseen että menisi töihin. Turha selitellä että ei ole työkykyinen. Missä on lasten isä ?

Et ole tietoinen tämän hetken työttömyysluvuista? Ei töihin noin vain mennä. 

Vierailija
189/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo 60e/kk ole useamman hengen vesilaskusta mitenkään paljon? En nyt ymmärrä? Missä tahansa vuokrasopimuksessa kiinteä summa on luokkaa 20e/henkilö. Eiköhän tuo ole edullisella vuokralla kompensoitu.

Ap:n kertoman mukaan tämä summa tulee silloin, kun perhe  on kotona peseytynyt lähes kylmässä suihkussa (palelen pelkästä ajatuksesta), joten onhan se silloin iso maksu, Onkohan Hekalla paljon vuokralaisia, jotka ovat käytäneet lämmintä vettä tolkuttomasti? Että sen takia on  laitettu noin isot vesimaksut.

Ei ole mahdollista, kuten laskin edellisellä sivulla. Tuolla hinnalla 60e kuussa käy jokainen kolmesta joka toinen päivä lämpimässä 10min suihkussa, ja siihen sisältyy pesukoneiden ja vessan vedot myös. 

Mittarit voi tark

Ei varmasti käy Hekalla 10 minuutin lämpimässä suihkussa joka toinen päivä kolme ihmistä 60 eurolla. Kamppailen ihan samojen asioiden kanssa kuin ap. Meillä ei myöskään käydä LÄMPIMÄSSÄ SUIHKUSSA joka toinen päivä ja silti lasku huitelee 40 eurossa/kk/2 hengeltä. Käydään siis myös KYLMÄSSÄ suihkussa eikä edes joka päivä ja hinnat on hirmuiset veden käyttöön nähden. Uusi talo ja mittareissa ei kuulemma mitään vikaa. Silti monilla on nimenomaan Hekalla ongelmia vesilaskujen kanssa. Eläkeläismummoille tulee suuria vesilaskuja, vaikka käyttävät vähän vettä eikä edes pesukonetta.

Vierailija
190/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedenkulutus sikseen, mutta tuollaiseen useasti toistuvaan ramppaamiseen menisi itselläkin hermot. Jos nyt on ihan pakko, niin sitten sopii tietyt ajat. Vaikka sunnuntai ja keskiviikko. Ei noin, että kaikki käy just silloin kuin itseä huvittaa. Eikä noin, että lotraa lämmintä vettä kun on "ilmaista", vaan pikainen käynti. Tuleehan tuosta lisää siivottavaakin, jos kolme ihmistä ramppaa suihkussa monta kertaa viikossa.

Se on hieno, että tytär on laittamsssa rajat ramppaamiselle!

Vierailija
191/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo 60e/kk ole useamman hengen vesilaskusta mitenkään paljon? En nyt ymmärrä? Missä tahansa vuokrasopimuksessa kiinteä summa on luokkaa 20e/henkilö. Eiköhän tuo ole edullisella vuokralla kompensoitu.

Ap:n kertoman mukaan tämä summa tulee silloin, kun perhe  on kotona peseytynyt lähes kylmässä suihkussa (palelen pelkästä ajatuksesta), joten onhan se silloin iso maksu, Onkohan Hekalla paljon vuokralaisia, jotka ovat käytäneet lämmintä vettä tolkuttomasti? Että sen takia on  laitettu noin isot vesimaksut.

Ei ole mahdollista, kuten laskin edellisellä sivulla. Tuolla hinnalla 60e kuussa käy jokainen kolmesta joka toinen päivä lämpimässä 10min suihkussa, ja siihen sisältyy pesukoneiden ja vessan vedot myös

Oletko itse testannut mittarit? Oletko myös testannut kuinka kuumaa se pelkkä kuuma vesi on? Mikään muu ei tuota selitä kuin joko väärin toimivat mittarit, tai sitten "kuumana" myyty vesi ei ole oikeasti kuumaa vaan se on vain haaleaa ja siten sitä menee paljon enemmän kuin pitäisi.

Normaalilla kuuman veden lämmöllä, ja toimivilla mittareilla 10min LÄMMIN suihku maksaa noin euron. Pesukoneet ja wc eivät vie kuin senttejä. 

Vierailija
192/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä minun pitää veronmaksajana kustantaa asumistukiloisten oleskelu maan kalleimmilla alueilla Helsingissä? Miksei näitä siirretä vaikka Varkauteen tai Lieksaan? Järjestelmä on täysin mätä ja aikansa elänyt.

Vierailija
193/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tietoinen tämän hetken työttömyysluvuista? Ei töihin noin vain mennä. 

Tiedän varsin hyvin, oletko mt potilas?

Vierailija
194/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OMG kuka hänestä tuollaisen on kasvattanut?

Vierailija
195/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin minkälaiseen kuntoon ne 12 veet jättää sen kylppärin suihkun jälkeen?

Entäpä pyyhkeet? Onko oma mukana? Vai lainataako siskon ja jätetään ruttuun lattialle?

Kun käydään suihkussa, riittääkö se vai otetaako ohimennen keittiöstä pikku naposteltavaa?

Tutkitaako uteliaisuuttaan muita paikkoja?

Katellaa telkkua?

Toi on ap vanhimman tyttäresi ja hänen lapsiensa koti. Hänen perheensä.

Sinun vastuulla on ne 12 vuotiaat.

Mä olisin pistänyt stopin tolle ravaamiselle jo aikapäiviä sitten.

Vierailija
196/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lämmittäisin keittimellä vettä, jolla saisi pestyä kainalot, alapesut ja kasvot päivittäin. Sitten 1-2 krt viikossa uimahalliin. Kuivashampoo tarvittaessa pitkin viikkoa. 

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että 60 euroa kuukaudessa vesimaksua ei ole paljon. Eikö se kiinteä vesimaksukin olisi 20 euroa per henkilö? Säästä jostain muusta. 

Vierailija
197/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä lämmittäisin keittimellä vettä, jolla saisi pestyä kainalot, alapesut ja kasvot päivittäin." 

Miksi? Tämä tulee kalliimmaksi. 

Vierailija
198/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hyväksikäyttää tyttönsä kiltteyttä ja ramppaavat siellä milloin ja miten tahtovat. Törkeää sikailua, hyvä että sille tuli nyt stoppi. Jos oman perheen lisäksi 3 hullua veden hölvääjää ramppaa koko ajan niin johan siinä on kämppäkin vesihöyryssä ja kohta kosteusvaurioitunut. Ja mihin kaikkialle noi 12 veet sitä suihkii. Tosi ikävää, ettei ap itse tajua.

Vierailija
199/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo voisi olla tottakin. Itsekin asun ylioppilaasäätiön asunnossa, jossa vesi ja sähkö kuuluu vuokraan eikä erillisiä vesimittareita edes ole. Olen joskus ehdottanut että muu perhe voisi täällä pestä pyykkiään ja kylpeä pitempää. Eivät ole tarttuneet tarjoukseen, mutta ihan hyvin niin voisi tehdä. 

Vierailija
200/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi pitäisi maksaa ylimääräisestä vedenkäytöstä se kiinteä vesimaksu henkilömäärän mukaan. Ongelmia tulossa siis, jos toinen perhe käy sillä yhden perheen vesimaksulla lotraamassa.